• Anonym (mamma)

Har han rätt hindra mig från att träffa barnen?

Han ville separera, jag ville fortsätta som särbo. 
    Dom första åren umgicks vi en del. Vi åkte på semestrar tillsammans, vi följde oftast med till den andres släkt och vänner. Och vi umgicks hemma hos varandra på middagar och kollade tv osv. 

Nu blir det mer och mer att han nackar nej till att komma hit och att följa med på saker. Hans släkt och vänner bjuder fortfarande mig, så jag är ju med när vi är där. Det har då lett till att han träffar barnen mindre.

Nu vill han ha barnen halvtid utan att jag är med. Det skulle betyda att jag förlorar massa tid med barnen.  Alltså om jag åker på semester med barnen en helg och han väljer att inte följa med är det hans val. (Självklart får han styra vad vi ska göra) Det betyder inte att jag inte ska få träffa barnen nästa helg. Tycker jag. 

Han säger att han inte träffat nån ny, men det kan ju såklart vara så att han har det.

• Svar på tråden Har han rätt hindra mig från att träffa barnen?
  • Anonym (M ex)

Mina barn märkte väldigt väl att jag inte vill umgås med deras pappa. Spm sagt sagt i början gick det bra men sedan när han envisades med och fick för sig att vi skulle bli tillsammans igen och bli familj så spårade det helt ur. Han var på mig var vecka och ibland flera gånger om dagen. Hela tiden påstod han att det skulle vara bra för barnen. Vi hade det ju så bra och roligt ihop. 

Hade ett helvete ett bra tag innan han slutade men ännu så tror han att det var andra som sa åt mig att inte umgås med honom. 

Man måste lyssna och ta till sig vad den andra vill annars kan det mycket väl bli sämre. Speciellt då om barnen märker att det egentligen inte är ok. 

Att vara vänner och kunna umgås betyder inte att man måste flera gånger i veckan, varje vecka eller ens varje månad. 

Rätt uppenbart att Ts sätter sig själv i första hand och har ingen tanke på hur andra mår eller vill ha de. Rätt påfrestande att någon är på hela tiden och inte förstår.

• Anonym (Ulrika)
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-26 16:57:49 följande:

Ok då är ni några här som vant och som trivs utan sina barn. Men som flera här skrivit tycker jag ändå det är tydligt att många föräldrar INTE vill missa halva barnens barndom. 

I alla fall vet jag att jag känner så och försöker göra det jag tror är bäst för oss alla. 

Ni som säger att ni vant er och trivs utan era barn
    (Om mitt ex känner så vet jag inte, tror egentligen inte det, tror mest det handlar antingen om att han träffat nån ny eller att han hatar mig, men som ni skriver, det kan jag ju inte veta)
    Skulle ni ändå uppskatta om ni blir inkluderade i barnens liv? Alltså om ert ex frågar om ni vill hänga med till badhuset, middag, semester, stranden osv så att ni får dela dessa stunder med barnen?

Om mitt ex skulle frågat mig om något sådant hade jag blivit förvånad och undrat om det var något speciellt. Särskilt om det hade varit flera gånger i veckan! Det hade jag aldrig velat - det finns ju en anledning till att vi separerade. 

Visst var det tråkigt på mina barnfria veckor ibland, men det var för att JAG hade tråkigt och inget att göra - inte för att jag missade just de dagarna med mina barn. Att vara med barnen bör inte vara lösningen på att man har tråkigt. Det är mitt personliga problem, och jag får aktivera mig med något annat. 
  • Anonym (Ulrika)

Ok då är ni några här som vant och som trivs utan sina barn. Men som flera här skrivit tycker jag ändå det är tydligt att många föräldrar INTE vill missa halva barnens barndom. 

I alla fall vet jag att jag känner så och försöker göra det jag tror är bäst för oss alla. 

(Om mitt ex känner så vet jag inte, tror egentligen inte det, tror mest det handlar antingen om att han träffat nån ny eller att han hatar mig, men som ni skriver, det kan jag ju inte veta)
    Skulle ni ändå uppskatta om ni blir inkluderade i barnens liv? Alltså om ert ex frågar om ni vill hänga med till badhuset, middag, semester, stranden osv så att ni får dela dessa stunder med barnen?

Om mitt ex skulle frågat mig om något sådant hade jag blivit förvånad och undrat om det var något speciellt. Särskilt om det hade varit flera gånger i veckan! Det hade jag aldrig velat - det finns ju en anledning till att vi separerade. 

Visst var det tråkigt på mina barnfria veckor ibland, men det var för att JAG hade tråkigt och inget att göra - inte för att jag missade just de dagarna med mina barn. Att vara med barnen bör inte vara lösningen på att man har tråkigt. Det är mitt personliga problem, och jag får aktivera mig med något annat. 
  • Anonym (Liv)

Nej jag vill inte följa med till badhuset med mitt ex när han badar med barnen. Jag går på badhuset själv med barnen på mina veckor. Jag är inte intresserad av att umgås med honom en massa, vi har bra kontakt om barnen och inga bråk men att umgås vill jag inte (och inte han heller).

barn växer upp och du kan inte och bör inte vara en del av precis allt dom gör. Barnen blir större och du kan prata med dom en stund här och var nät de är hos sin pappa. det är inte att förlora dom, ert förhållande omvandlas och blir annorlunda. 

du behöver nog sätta dig ner och fundera på vem du är om detta tar dig så hårt. Du verkar behöva bygga upp relationer vid sidan om dina barn så du inte får sådan panik över att vara själv.

• Anonym (Hmm)
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-26 17:25:14 följande:

Poängen är ju att du får chans att umgås med dina barn, men ja tillsammans med ditt ex. Och det vill du alltså inte. Ok. Alla är olika

Han säger till mig att han inte har nån tjej, men kan hända han har nån på gång ju som inte är officiellt. förmodligen är jag inte den första som får veta såklart :) 

Jag har inte tänkt leka familj, utan tänker mer bygga upp nya sätt att umgås kring barnen. Som vänner och föräldrar. Inte som familj. 

Det är väldigt många som tänker som mig......

Jo, ni har lekt lyckliga familjen i flera år efter separationen och det är dags att gå vidare nu. Han har insett detta. Dags för dig att acceptera.
  • Anonym (Ch)

Jag lovar dig att dina barn ser dig som mer normal om du börjar planera för eran egna semester och erat liv varannan vecka. Bli en kvinna som dina barn ser upp till istället för att visa att du är beroende av en man.

Eller helt ärligt så tror jag faktiskt att det här inte handlar om barnens bästa, kan låta elakt men du kan inte släppa honom. Allt detta handlar om kontroll över ditt ex som jag skrev i ett tidigare inlägg. Hade du varit en man så hade ditt ex kontaktat polisen vid detta lag, det blir lite obehagligt TS. Barnen överlever, det är du som måste släppa honom alternativt söka hjälp.
  • Anonym (Ch)
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-26 17:34:49 följande:
    Men hallå, klart jag klarar av att åka till badhuset med dom själv. Och betydligt mer avancerade saker. Men barnen uppskattar när pappa är med. Är det konstigt? 
    I en kärnfamilj så åker inte alltid båda föräldrarna med på alla aktiviteter. Självklart vill ju barn ha med båda om en utav föräldrarna ska sitta och påtala hur ledsamt och konstigt det är att den andre inte är med inför barnen. 
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Ulrika) skrev 2024-03-26 18:47:32 följande:
    Då är det helt annorlunda för mig. Har inte tråkigt och aldrig!! inget att göra. Måste ständigt avstå från massa roliga sake för att tiden inte räcker till. Är snarast lite för aktiv. Mitt problem är att jag saknar barnen och missar saker dom gör. Visst passar jag på att göra saker när jag är utan dom, men prioriterar barnen. Tiden går fort och snart är dom stora och står på egna ben. Jag tror du har rätt att det är mer mitt problem än barnens. 
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Ch) skrev 2024-03-26 19:21:17 följande:
    I en kärnfamilj så åker inte alltid båda föräldrarna med på alla aktiviteter. Självklart vill ju barn ha med båda om en utav föräldrarna ska sitta och påtala hur ledsamt och konstigt det är att den andre inte är med inför barnen. 
    Absolut, det finns kärnfamiljer som aldrig gör nåt tillsammans. Varken aktiviteter eller äter middag eller åker på semester. Alla gör som dom trivs med. Jag och barnen gillar att göra det då och då men inte alltid. 

Det du säger är att jag inte bör säga till barnen att pappa tackade nej till att vara med. Det är jag med på. Jag tror dom förstår det ändå. 
  • molly50
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-26 17:28:32 följande:
    Nä om har han träffat en ny så känner jag att för hennes skull att vi inte ska umgås så mycket. Det tycker jag att jag varit tydlig med i hela tråden. 
    Ja,men även om han inte har träffat någon ny så kanske du måste acceptera att han vill umgås med barnen själv på sina veckor.
    Utan dig.
Svar på tråden Har han rätt hindra mig från att träffa barnen?