• Anonym (Oroad..)

Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?

Råkade häromdagen snubbla in på en facebook-sida som heter "Låne-akuten" och blev chockad över vad jag såg där. En massa personer som tydligen inte fått lära sig att hantera sin ekonomi och ibland behöver låna till de mest basala och banala saker, som mobilfakturor, bredbansfakturor, blöjor och mat till barnen, hygienartiklar, mat till sig själva, ber om lån på småsummor som de menar att de ska betala tillbaks när de kan. Vad är det som har gjort att de inte ens har kunnat lägga undan 2-300kr för kommande behov?

En del behöver hjälp till sina elräkningar och t.o.m. hyror. Jag blir oroad när jag ser hur vuxna människor inte klarar att sköta sina ekonomier. Inte heller konstigt att sms-lån ökar samtidigt som folk sen inte kan betala av på dem.

Jag och min sambo har sett till att utbilda oss och har idag välavlönade jobb, MEN, vi är för den skull inga slösaktiga människor och förstår hur vi ska prioritera så att pengarna ska räcka och så att vi får lite över varje månad som vi kan sätta in på våra sparkonton.

Vi har råd att unna oss guldkant ofta, men det är en annan sak om man är lågavlönad och inte har råd med sådant. Det går att leva verkligt billigt om man vill och ändå leva ett bra liv. Men folk verkar numera leva för dagen och strunta i om de har råd med det de köper, de "måste" ha bara för att andra har och "måste" unna sig bara för att de ser att andra gör det..

Det är upp till var och en att utbilda sig så att man kan ta ett mer högavlönat jobb. Men att leva på andra och låna pengar för att man inte har självdisciplinen eller karaktären nog att hålla i sina pengar eller vidareutbilda sig, tycker jag helt enkelt inte är okej. Det är en sak om omogna tonåringar gör så, men vuxna ska veta bättre, särskilt om de har ansvar för barn.

Vad tycker ni om detta?

• Svar på tråden Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?
  • Anonym (Oroad..)
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-04 18:29:29 följande:
    Det är därför man alltid ska ha en rejäl buffert. 

Ja, en egen firma innebär naturligvis risker. 

Jag har läst Fattigdomsfällan, och den bekräftade ju snarare att det INTE är synd om fattiga i Sverige. Hon berättade ju själv att hon inte lämnade in kvitton på t.ex. läkemedel till soc, för då skulle bidraget kunna försenas några dagar (hon hade gjort erfarenheten att socialsekreteraren gjorde enkla ansökningar utan några extra kvittion att kolla först), och hon kunde inte hushålla med bidraget så hon tänkte kortsiktigt att "om jag inte begär pengar för läkemedel så får jag bidraget fortare".

Hon köpte sprit, cigg och fet utemat, och i på något märkligt sätt så hade hon gått från att vara en respekterad företagare, till att genast när hon hamnade på soc ha ett stort antal polare som kom hem till henne och delade på spriten, när hon hade råd med en flaska..?
    Tack för boktipset. Blir ett läsvärt inköp för min del.

Dessutom lär det inte finnas många som kan klassas som verkligt fattiga i Sverige, om man jämför med de som är fattiga i länder där de inte har vår typ av välfärd.

• Anonym (XXX)
    Anonym (Fattig) skrev 2024-02-04 17:07:19 följande:
    Att börja vuxenlivet med skulder är absolut att börja på minus. I mitt fall började jag vuxenlivet med fullt föräldraansvar för mina två yngre syskon varav ett av dem är funktionshindrad. 
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-04 11:25:50 följande:
    De flesta lever ju på CSN under studieåren. Varför kunde inte du göra det? Eller du kanske är invandrare från ett land där det inte finns statliga studielån som man kan få utan borgensman - i så fall är du ursäktad.
    Jag bor i Sverige men var tvungen att försörja mina två yngre syskon CSN och underhållsbidraget räckte inte till det. 
    Då borde du till att börja med förutom underhållsbidraget ha fått två barnbidrag, flerbarnstillägg, vårdbidrag för det funktionshindrade barnet, ett saftigt bostadsbidrag (särskilt som du både hade barn och var studerande), och det extra beloppet som studenter med barn får. 

Dessutom är man inte skyldig att försörja syskon i Sverige, utan i så fall borde du ha ansökt om att bli familjehem för dem. Då hade du både fått deras utgifter betalda av samhället och en rejäl lön (för två stycken)!
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Mo) skrev 2024-02-04 18:29:33 följande:
    Man har ju inte bara hyra?

El, försäkringar, kanske vatten också? Hemtjänst betalar man också för. 
    På ett servicehus kan allt sådant ingå i hyran. I en lägenhet blir det hur eller hur inga stora summor för en person. 
  • Anonym (Blåklint)

Självklart är det många som har det tufft nu jämfört med förut, under rådande inflation och ränteläge (även om det sistnämnda fortfarande är riktigt lågt historiskt sett). Om man dessutom råkade illa ut ekonomiskt under pandemin - t.ex. egenföretagare inom restaurang, event eller turism - är det troligtvis en svår ekonomisk sits man sitter i nu. Man behöver med andra ord inte vara arbetslös eller sjukskriven eller student för att ha det kämpigt nu och behöva låna till saker som man normalt sett inte hade behövt låna pengar till.

Däremot håller jag helt med om att man kan reagera på vad folk lånar till. Så länge man har en inkomst överhuvudtaget kan jag inte förstå hur man kan låna pengar till mat. Jag hade levt på havregrynsgröt och potatis om det hade behövts. Tråkigt? Javisst, men det mättar och funkar. Hellre det ett par veckor och kunna ha en buffert för oförutsedda händelser än skuldsätta sig för att kunna hålla fredagsmyset igång.

• Anonym (Mo)

XXX

och när allt sådan ingår i hyran kostar det INTE bara 4400 kr att hyra.

Dessutom behöver en gammal människa givetvis även hygienartiklar, glödlampor, diskmedel, tvättmedel, kläder osv.

Hyran är aldrig den enda utgiften för någon.

Förresten har jag jobbat i äldrevården och bara maten kostade över 5000 kr/mån för de boende där. Sedan hade de sin hyra som låg lite olika men minst 6000 kr. 

• Anonym (U)
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-04 18:29:29 följande:
    Det är därför man alltid ska ha en rejäl buffert. 

Ja, en egen firma innebär naturligvis risker. 

Jag har läst Fattigdomsfällan, och den bekräftade ju snarare att det INTE är synd om fattiga i Sverige. Hon berättade ju själv att hon inte lämnade in kvitton på t.ex. läkemedel till soc, för då skulle bidraget kunna försenas några dagar (hon hade gjort erfarenheten att socialsekreteraren gjorde enkla ansökningar utan några extra kvittion att kolla först), och hon kunde inte hushålla med bidraget så hon tänkte kortsiktigt att "om jag inte begär pengar för läkemedel så får jag bidraget fortare".

Hon köpte sprit, cigg och fet utemat, och i på något märkligt sätt så hade hon gått från att vara en respekterad företagare, till att genast när hon hamnade på soc ha ett stort antal polare som kom hem till henne och delade på spriten, när hon hade råd med en flaska..?
    Har vi läst samma bok?? Vad då respekterad företagare? Rent hittepå från din sida, snarare en alldeles för olönsam enskild firma. Det där med spriten och ciggen har du tolkat på det sätt som stödjer din tes, de fattiga får skylla sig själva och de gör alltid något som åsiktsmaskinerna och moralkärringar anser sig ha rätt att kommentera och peka finger åt.
  • Anonym (Oroad..)
    Anonym (Blåklint) skrev 2024-02-04 18:39:01 följande:

Självklart är det många som har det tufft nu jämfört med förut, under rådande inflation och ränteläge (även om det sistnämnda fortfarande är riktigt lågt historiskt sett). Om man dessutom råkade illa ut ekonomiskt under pandemin - t.ex. egenföretagare inom restaurang, event eller turism - är det troligtvis en svår ekonomisk sits man sitter i nu. Man behöver med andra ord inte vara arbetslös eller sjukskriven eller student för att ha det kämpigt nu och behöva låna till saker som man normalt sett inte hade behövt låna pengar till.

Däremot håller jag helt med om att man kan reagera på vad folk lånar till. Så länge man har en inkomst överhuvudtaget kan jag inte förstå hur man kan låna pengar till mat. Jag hade levt på havregrynsgröt och potatis om det hade behövts. Tråkigt? Javisst, men det mättar och funkar. Hellre det ett par veckor och kunna ha en buffert för oförutsedda händelser än skuldsätta sig för att kunna hålla fredagsmyset igång.

Jag och en del jag pratar med tror att pandemin gjorde många människor mer bekväma iom att de fick jobba hemifrån, så att de senare ansåg sig inte orka gå till sina jobb och kanske lade in om sjukskrivning. Man såg ju dessutom när man läste på sociala medier att många verkligen "stormtrivdes" med att jobba hemifrån och skulle vilja ha det så jämt.

• Anonym (XXX)
    Anonym (U) skrev 2024-02-04 18:46:07 följande:
    Har vi läst samma bok?? Vad då respekterad företagare? Rent hittepå från din sida, snarare en alldeles för olönsam enskild firma. Det där med spriten och ciggen har du tolkat på det sätt som stödjer din tes, de fattiga får skylla sig själva och de gör alltid något som åsiktsmaskinerna och moralkärringar anser sig ha rätt att kommentera och peka finger åt.
    Då får man väl lägga ner firman, eller ännu hellre tänka sig för innan man startar en egen firma. Det VET ju alla att man inte har samma skydd sedan - A-kassa och sådant. Jag arbetar själv i en bransch där många har F-skatt, men jag har valt att ha A-skatt och få lön även om jag tjänar lite mindre på det, just för att inte hamna i sådana fällor. Skatten dras direkt och det jag får ut är mitt. 

Det stod i boken. Eller har vi inte läst samma bok? Hon köpte cigg och sprit och fet utemat. Hon ansåg att det var så synd om henne att hon "behövde" det. De gyllene vågorna när spriten gick ut i blodet från magen, och vad det var...

Och det är just den inställningen som går igen i alla sådana fattigdomsberättelser, om man skrapar lite på ytan. Jag tänker på alla snyftreportage i Aftonbladet också: "Lille Liam, 3 år, måste frysa i vinter, för mitt socialbidrag räcker inte till en vinteroverall, säger mamma Miranda 22 år". Och så ligger det alltid ett cigarettpaket på bordet, och Miranda har hår- och ögonfransförlängningar, ankläppar, silikonbröst, fillers och nygjorda tatueringar.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Mo) skrev 2024-02-04 18:42:56 följande:

XXX

och när allt sådan ingår i hyran kostar det INTE bara 4400 kr att hyra.

Dessutom behöver en gammal människa givetvis även hygienartiklar, glödlampor, diskmedel, tvättmedel, kläder osv.

Hyran är aldrig den enda utgiften för någon.

Förresten har jag jobbat i äldrevården och bara maten kostade över 5000 kr/mån för de boende där. Sedan hade de sin hyra som låg lite olika men minst 6000 kr. 

Det måste ha varit något privat lyx-ålderdomshem i så fall? Kommunala kostar inte så mycket, och priserna är dessutom anpassade till pensionärens pension.
  • Anonym (Fattig)
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-04 18:35:49 följande:
    Då borde du till att börja med förutom underhållsbidraget ha fått två barnbidrag, flerbarnstillägg, vårdbidrag för det funktionshindrade barnet, ett saftigt bostadsbidrag (särskilt som du både hade barn och var studerande), och det extra beloppet som studenter med barn får. 

Dessutom är man inte skyldig att försörja syskon i Sverige, utan i så fall borde du ha ansökt om att bli familjehem för dem. Då hade du både fått deras utgifter betalda av samhället och en rejäl lön (för två stycken)!

Mina syskon är inte mina barn bara för att de bor hos mig, jag hade inte adopterat dem. När jag sökte bostadsbidrag och extra från CSN räknas jag som ensamstående. CSN är högre än de belopp man får tjäna per år för att få bostadsbidrag som ensamstående så det hade jag inte rätt till. 

Flerbarnstillägg hade jag förstås det har du rätt i, det var på drygt 100 kronor/månad (150 kronor idag) Vårdbidrag fick jag inte 90% av alla ansökningar nekas. 

Även om jag hade fått en saftig lön från socialen så räknas det som inkomst vilket påverkar CSN. 

Svar på tråden Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?