Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?
Självklart är det många som har det tufft nu jämfört med förut, under rådande inflation och ränteläge (även om det sistnämnda fortfarande är riktigt lågt historiskt sett). Om man dessutom råkade illa ut ekonomiskt under pandemin - t.ex. egenföretagare inom restaurang, event eller turism - är det troligtvis en svår ekonomisk sits man sitter i nu. Man behöver med andra ord inte vara arbetslös eller sjukskriven eller student för att ha det kämpigt nu och behöva låna till saker som man normalt sett inte hade behövt låna pengar till.
Däremot håller jag helt med om att man kan reagera på vad folk lånar till. Så länge man har en inkomst överhuvudtaget kan jag inte förstå hur man kan låna pengar till mat. Jag hade levt på havregrynsgröt och potatis om det hade behövts. Tråkigt? Javisst, men det mättar och funkar. Hellre det ett par veckor och kunna ha en buffert för oförutsedda händelser än skuldsätta sig för att kunna hålla fredagsmyset igång.