• Anonym (Oroad..)

Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?

Råkade häromdagen snubbla in på en facebook-sida som heter "Låne-akuten" och blev chockad över vad jag såg där. En massa personer som tydligen inte fått lära sig att hantera sin ekonomi och ibland behöver låna till de mest basala och banala saker, som mobilfakturor, bredbansfakturor, blöjor och mat till barnen, hygienartiklar, mat till sig själva, ber om lån på småsummor som de menar att de ska betala tillbaks när de kan. Vad är det som har gjort att de inte ens har kunnat lägga undan 2-300kr för kommande behov?

En del behöver hjälp till sina elräkningar och t.o.m. hyror. Jag blir oroad när jag ser hur vuxna människor inte klarar att sköta sina ekonomier. Inte heller konstigt att sms-lån ökar samtidigt som folk sen inte kan betala av på dem.

Jag och min sambo har sett till att utbilda oss och har idag välavlönade jobb, MEN, vi är för den skull inga slösaktiga människor och förstår hur vi ska prioritera så att pengarna ska räcka och så att vi får lite över varje månad som vi kan sätta in på våra sparkonton.

Vi har råd att unna oss guldkant ofta, men det är en annan sak om man är lågavlönad och inte har råd med sådant. Det går att leva verkligt billigt om man vill och ändå leva ett bra liv. Men folk verkar numera leva för dagen och strunta i om de har råd med det de köper, de "måste" ha bara för att andra har och "måste" unna sig bara för att de ser att andra gör det..

Det är upp till var och en att utbilda sig så att man kan ta ett mer högavlönat jobb. Men att leva på andra och låna pengar för att man inte har självdisciplinen eller karaktären nog att hålla i sina pengar eller vidareutbilda sig, tycker jag helt enkelt inte är okej. Det är en sak om omogna tonåringar gör så, men vuxna ska veta bättre, särskilt om de har ansvar för barn.

Vad tycker ni om detta?

• Svar på tråden Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?
  • Anonym (Yta yta yta)

Jag fick spader när jag frågade frissan om hon märkt att färre klipper sig och hon sa att tjejer nu färgar håret på avbetalning.

Allvarligt, hoppas dessa bimbos att det ska dyka upp en prins och rädda dem  innan lösnaglar, lösfransar och frissaräkningar äter upp dem, eller vad?

Jag summerade just januari, och vi har 24 706 kr kvar efter månaden, det tycker jag känns okej.

• Anonym (Oroad..)
    Anonym (Yta yta yta) skrev 2024-02-03 11:20:03 följande:

Jag fick spader när jag frågade frissan om hon märkt att färre klipper sig och hon sa att tjejer nu färgar håret på avbetalning.

Allvarligt, hoppas dessa bimbos att det ska dyka upp en prins och rädda dem  innan lösnaglar, lösfransar och frissaräkningar äter upp dem, eller vad?

Jag summerade just januari, och vi har 24 706 kr kvar efter månaden, det tycker jag känns okej.

Färgar håret på avbetalning, herregud. Klipper de sig på avbetalning med? En klippning brukar ju bara gå på några hundra.

• Anonym (B)

Svaret är att många föds med helt andra förutsättningar än du. En del blir sjuka, en del växer upp under dåliga omständigheter. Det finns en massa saker som kan ställa till det. Och för att tala klarspråk: en del är inte särskilt smarta, men inte tillräckligt osmarta för att få samhällsstöd. Och man kan faktiskt inte hjälpa hur man föddes. De flesta människor gör så gott de kan. 

• Anonym (Yta yta yta)
    Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-03 11:24:55 följande:
    Färgar håret på avbetalning, herregud. Klipper de sig på avbetalning med? En klippning brukar ju bara gå på några hundra.
    Det var nog längesen en damklippning gick på några hundra, om man inte går till en svartsalong. Här i stan varierar det från 500- 1500 kr.
  • Anonym (Oroad..)
    Anonym (B) skrev 2024-02-03 11:29:09 följande:

Svaret är att många föds med helt andra förutsättningar än du. En del blir sjuka, en del växer upp under dåliga omständigheter. Det finns en massa saker som kan ställa till det. Och för att tala klarspråk: en del är inte särskilt smarta, men inte tillräckligt osmarta för att få samhällsstöd. Och man kan faktiskt inte hjälpa hur man föddes. De flesta människor gör så gott de kan. 

Jag pratar nu inte om sjuka människor.

Jag och min sambo började från noll och vi har jobbat oss uppåt. Vi har också haft ont om pengar som yngre och vet vad det innebär att behöva vända på varenda krona för att få det att gå ihop, MEN vi har alltid varit ekonomiskt sinnade och kunnat prioritera på ett vuxet och ansvasfullt sätt. Att t.ex. gå ut och äta på restaurang på den tiden var helt enkelt ett big No No. Idag kan vi äta ofta på restaurang, men det har vi förtjänat eftersom vi varit strävsamma och arbetsamma i hela våra liv, vi har också råd med det.

Ja, vi föds med olika förutsättningar, men min övertygelse är att de flesta kan göra mycket för att förbättra sin ekonomi, en sak är att vidareutbilda sig. En annan sak att använda sina kreativa förmågor och skapa något som man kan sälja, t.ex. konst, möbler eller något som folk är i behov av, starta eget osv.

Begränsningarna sitter mest i folks egna hjärnor. Men att låna småsummor till så basala saker har ALDRIG legat för oss. Man ska inte ligga andra till last, har vi blivit uppfostrade med.

• Anonym (Nåväl)

Förra året fick jag låna ihop till den första nya hyran. Hyreshöjningen var på nästa 500 kr i månaden. Retroaktiv 6 månader. Nästan 3000 kr extra att betala alltså. Jag lever på sjukersättning och har redan från början ytterst små marginaler. Jag har inget utrymme till att spara, kanske några kronor i månaden men egentligen går jag back. 

• Anonym (Oroad..)
    Anonym (Nåväl) skrev 2024-02-03 11:36:57 följande:

Förra året fick jag låna ihop till den första nya hyran. Hyreshöjningen var på nästa 500 kr i månaden. Retroaktiv 6 månader. Nästan 3000 kr extra att betala alltså. Jag lever på sjukersättning och har redan från början ytterst små marginaler. Jag har inget utrymme till att spara, kanske några kronor i månaden men egentligen går jag back. 

Har du verkligen inget utrymme att spara? Inga onödiga utgifter på sådant du egentligen inte behöver? Många brukar ha det, men vill inte göra avkall på vissa saker för att de anser att de "måste" ha det.

• Anonym (q)

Helgens "klanka ner på andra med högdragen otrevlig attityd"-tråd

• Anonym (Yta yta yta)
    Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-03 11:39:56 följande:
    Har du verkligen inget utrymme att spara? Inga onödiga utgifter på sådant du egentligen inte behöver? Många brukar ha det, men vill inte göra avkall på vissa saker för att de anser att de "måste" ha det.
    Nädu, lever man på sjukersättning längre perioder blir det inget över.
    Men de som har turen att få vara friska borde kunna få saker att gå ihop.

Dock inte konstigt att en del har det som de har, jag var ute hos en kund i veckan och jobbade med en man. Då kommer hans kollega in och bara ska fråga nåt och de tjötar, lite knapert i januari, ställa in V65 med gänget osv. Och kollegan flinar och säger: -Ja men pengar är ju runda för att de ska rulla, det är sen gammalt!

Har man det tänket med sig från hemmet att det är bra bara månaden går ihop så är det nog längre väg till ett sparat kapital, tror jag. Och även där har föräldrarna ett ansvar, men någon gång får man väl växa upp också och inse att det krävs lite mer långsiktiga mål än fredagsölen om man vill skaffa tillgångar.
  • Tecum
    Anonym (B) skrev 2024-02-03 11:29:09 följande:

Nej det är inte så enkelt. Många med dåliga ekonomiska förutsättningar klarar att hålla igen och leva utifrån de tillgångar de har. Man måste inte ha hög utbildning som TS påstår utan det handlar om att inte leva för stunden och att planera och agera efter de förutsättningar man har. Mänga av de som hamnar i lånefällan har både jobb och hyfsad lön men klarar inte att hantera sin ekonomi. Och man kan verkligen undra varför? Det är väldigt lätt att se om ens pengar räcker eller ej och att lån inte är någon lösning. Men på något sätt tar habegäret över och sunda förnuftet förträngs.
Svar på tråden Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?