• Anonym (Oroad..)

Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?

Råkade häromdagen snubbla in på en facebook-sida som heter "Låne-akuten" och blev chockad över vad jag såg där. En massa personer som tydligen inte fått lära sig att hantera sin ekonomi och ibland behöver låna till de mest basala och banala saker, som mobilfakturor, bredbansfakturor, blöjor och mat till barnen, hygienartiklar, mat till sig själva, ber om lån på småsummor som de menar att de ska betala tillbaks när de kan. Vad är det som har gjort att de inte ens har kunnat lägga undan 2-300kr för kommande behov?

En del behöver hjälp till sina elräkningar och t.o.m. hyror. Jag blir oroad när jag ser hur vuxna människor inte klarar att sköta sina ekonomier. Inte heller konstigt att sms-lån ökar samtidigt som folk sen inte kan betala av på dem.

Jag och min sambo har sett till att utbilda oss och har idag välavlönade jobb, MEN, vi är för den skull inga slösaktiga människor och förstår hur vi ska prioritera så att pengarna ska räcka och så att vi får lite över varje månad som vi kan sätta in på våra sparkonton.

Vi har råd att unna oss guldkant ofta, men det är en annan sak om man är lågavlönad och inte har råd med sådant. Det går att leva verkligt billigt om man vill och ändå leva ett bra liv. Men folk verkar numera leva för dagen och strunta i om de har råd med det de köper, de "måste" ha bara för att andra har och "måste" unna sig bara för att de ser att andra gör det..

Det är upp till var och en att utbilda sig så att man kan ta ett mer högavlönat jobb. Men att leva på andra och låna pengar för att man inte har självdisciplinen eller karaktären nog att hålla i sina pengar eller vidareutbilda sig, tycker jag helt enkelt inte är okej. Det är en sak om omogna tonåringar gör så, men vuxna ska veta bättre, särskilt om de har ansvar för barn.

Vad tycker ni om detta?

• Svar på tråden Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?
  • OlgaElvira
    Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-03 11:13:46 följande:
    Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?

Råkade häromdagen snubbla in på en facebook-sida som heter "Låne-akuten" och blev chockad över vad jag såg där. En massa personer som tydligen inte fått lära sig att hantera sin ekonomi och ibland behöver låna till de mest basala och banala saker, som mobilfakturor, bredbansfakturor, blöjor och mat till barnen, hygienartiklar, mat till sig själva, ber om lån på småsummor som de menar att de ska betala tillbaks när de kan. Vad är det som har gjort att de inte ens har kunnat lägga undan 2-300kr för kommande behov?

En del behöver hjälp till sina elräkningar och t.o.m. hyror. Jag blir oroad när jag ser hur vuxna människor inte klarar att sköta sina ekonomier. Inte heller konstigt att sms-lån ökar samtidigt som folk sen inte kan betala av på dem.

Jag och min sambo har sett till att utbilda oss och har idag välavlönade jobb, MEN, vi är för den skull inga slösaktiga människor och förstår hur vi ska prioritera så att pengarna ska räcka och så att vi får lite över varje månad som vi kan sätta in på våra sparkonton.

Vi har råd att unna oss guldkant ofta, men det är en annan sak om man är lågavlönad och inte har råd med sådant. Det går att leva verkligt billigt om man vill och ändå leva ett bra liv. Men folk verkar numera leva för dagen och strunta i om de har råd med det de köper, de "måste" ha bara för att andra har och "måste" unna sig bara för att de ser att andra gör det..

Det är upp till var och en att utbilda sig så att man kan ta ett mer högavlönat jobb. Men att leva på andra och låna pengar för att man inte har självdisciplinen eller karaktären nog att hålla i sina pengar eller vidareutbilda sig, tycker jag helt enkelt inte är okej. Det är en sak om omogna tonåringar gör så, men vuxna ska veta bättre, särskilt om de har ansvar för barn.

Vad tycker ni om detta?

Döm inte någon annan förrän du gått en mil i hans mockasiner. 
  • Anonym (Oroad..)
    OlgaElvira skrev 2024-02-03 14:04:12 följande:
    Döm inte någon annan förrän du gått en mil i hans mockasiner. 
    Jag har gått i lågavlönades mockasiner också och kan därför uttala mig. Hade jag varit född i en rik familj hade det varit annorlunda. Men jag kan relatera till en arbetsplats jag var på innan jag vidareutbildade mig. Där var gott om folk som levde "ur hand i mun" och som pratade om allt de skulle köpa och skaffa sig, fast deras låga löner skulle kräva att de sparade ihop till det under en längre tid. Vissa kunde inte vänta utan tog stora lån som de sedan inte kunde betala tillbaka och därför hamnade de hos kronofogden.

• Anonym (Mo)
    Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-03 14:08:33 följande:
    Jag har gått i lågavlönades mockasiner också och kan därför uttala mig. Hade jag varit född i en rik familj hade det varit annorlunda. Men jag kan relatera till en arbetsplats jag var på innan jag vidareutbildade mig. Där var gott om folk som levde "ur hand i mun" och som pratade om allt de skulle köpa och skaffa sig, fast deras låga löner skulle kräva att de sparade ihop till det under en längre tid. Vissa kunde inte vänta utan tog stora lån som de sedan inte kunde betala tillbaka och därför hamnade de hos kronofogden.
    Och trots att DU inte var sådan, så tror du att ALLA ANDRA låginkomsttagare som inte får det att gå runt idag är såna?
  • Anonym
    Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-03 14:08:33 följande:
    Haha, och HUR vet du det? 
    Det här börjar bli underhållande trots det tragiska tonfallet.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-03 11:13:46 följande:

Vad tycker ni om detta?

Det är inte fullt så enkelt som du ser det. Alla kan inte plugga eller vara såpass bra entreprenörer att dom kan ta sig fram utan utbildning. Sen har jag själv svårt att förstå varför man väljer ett yrke med låg lön eftersom förutsättningar kan ändras. Man kan bli ensamstående förälder från en dag till en annan t ex.

Även om man har en lön mellan 50'-60' så har det blivit svårt nu för vissa grupper, som ensamstående med flera barn. Trots om man som jag tjänat ihop en bra summa pengar så har/(hade?) bostäder i storstadsområden ett högt pris, då behöver man låna mkt och blir räntekänslig. För många har sparkapitalet ätits upp vid det här laget. Med barn går det inte heller att bo hur litet som helst.

Om man tänker sig relativa låginkomsttagare som lägger pengar på grejer dom egentligen inte har råd med, ja det är inte det klokaste. Just dom vet jag inte hur dom resonerar. 

Eller medelklassfolk som drar på sig stora lån dom klarar i goda tider men inte så bra i sämre för att ha en hög standard, det är inte heller så jäkla smart. Där tycker jag att riksbanken kunde ha agerat bättre med inte fullt så låga räntor+höga priser på bostäder. Då får man den räntekänsligheten just vi i sverige har som inte finns på samma sätt i resten av Europa.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Yta yta yta) skrev 2024-02-03 11:34:17 följande:
    Det var nog längesen en damklippning gick på några hundra, om man inte går till en svartsalong. Här i stan varierar det från 500- 1500 kr.
    500 kr betalar jag och då är det på en trevlig salong mitt i centrum av vår stad. 1500 kr för en klippning låter vansinnigt. 1500 kr betalade jag inte ens sist jag var och klippte mig och slingade håret i två nyanser. 1200 tror jag det gick på. 
  • Anonym (q)
    Anonym (q) skrev 2024-02-03 11:41:22 följande:

Helgens "klanka ner på andra med högdragen otrevlig attityd"-tråd

Förvånad att folk tar det på allvar när inte TS är ute efter en diskussion utan bara spy nedvärderande galla. Inklusive att säga åt någon på sjukpenning hur man inte har Netflix när denne inte har Netflix....... Ni vet vad ni pratar med.
  • Anonym (Yta yta yta)
    Anonym (Mo) skrev 2024-02-03 12:39:53 följande:

Det roliga är mär folk säger att alla minsann borde kunna lägga undan en hundralapp.

Ok vi säger så. En person lyckas lägga undan 100 kr i månaden och resten går till nödvändigt och ingen lyx.

På 1 år blir det 1200 kr. 

Vi säger att en annan person lyckas lägga undan 200 kr i månaden.

På 1 år blir det 2400 kr.

Vad tror ni, mattesnillen, händer när hyran plötsligt ökade med 600 kr samtidigt som maten och elen blev mycket dyrare?

Hur länge räcker en buffert på nån hundralapp i månaden, när ALLT blir dyrare?

Efter en inflation där lån steg, där el steg osv, där människor med GOD ekonomi plötsligt inte fick råd och fick börja nagga av sina STORA BUFFERTAR

så tycker ni det är konstigt att den fattiga människan med sin LÅGA BUFFERT inte fick sin buffert att räcka i flera år?

En buffert bör man ha ja, men en låg buffert tar slut snabbt när tiderna är som de är.
    Bufferten kanske de fick att räcka så länge som möjligt men någon gång tar den ju slut om man måste använda den??

Alla säger: spara så du har en buffert att använda när det behövs!

och den när personer tvingats använda upp sin buffert, så får de höra hur dåliga de är som inte har en buffert!

Logiken??

Det som förvånar mig är att de som gnäller att de inga pengar har inte ens kan bekväma sig att ta hem frukt från jobbet som annars skulle ruttna. Vi hade ett event i veckan och där var baljor med frukt över, fritt att ta- var nog bara jag som gick sist hem på fredagen som tog med mig lite att rädda. Så har kokat plommonchutney idag och det blir bananpannkakor till fikat. Den som ville kunde ta stora kanelbullar med, men nej, de har ju legat några timmar så de är nog torra...Obestämd

Vi som är uppväxta med fattiga riddare är inte så bortskämda.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Mia) skrev 2024-02-03 14:15:22 följande:
    Det är inte fullt så enkelt som du ser det. Alla kan inte plugga eller vara såpass bra entreprenörer att dom kan ta sig fram utan utbildning. Sen har jag själv svårt att förstå varför man väljer ett yrke med låg lön eftersom förutsättningar kan ändras. Man kan bli ensamstående förälder från en dag till en annan t ex.

Även om man har en lön mellan 50'-60' så har det blivit svårt nu för vissa grupper, som ensamstående med flera barn. Trots om man som jag tjänat ihop en bra summa pengar så har/(hade?) bostäder i storstadsområden ett högt pris, då behöver man låna mkt och blir räntekänslig. För många har sparkapitalet ätits upp vid det här laget. Med barn går det inte heller att bo hur litet som helst.

Om man tänker sig relativa låginkomsttagare som lägger pengar på grejer dom egentligen inte har råd med, ja det är inte det klokaste. Just dom vet jag inte hur dom resonerar. 

Eller medelklassfolk som drar på sig stora lån dom klarar i goda tider men inte så bra i sämre för att ha en hög standard, det är inte heller så jäkla smart. Där tycker jag att riksbanken kunde ha agerat bättre med inte fullt så låga räntor+höga priser på bostäder. Då får man den räntekänsligheten just vi i sverige har som inte finns på samma sätt i resten av Europa.

Ja, det är ett stort problem att svenska folket har så mycket skulder och att många inte klarar en helt normal räntenivå som vi har nu. 

Att räntan går upp och ner är ju självklart. Bankerna har ju räknat med upp till 7 % ränta i sina bokalkyler så det borde ju inte vara någon överraskning? 

Men nu var det ju bara 2,4 % inflation i december så inflationsrisken kanske är på väg att gå över.

• EnAnonumius
    Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-03 13:11:39 följande:
    Man behöver inte göra sig beroende av passiv underhållning, man kan göra något kreativt istället. Folk borde minska ner sin skärmtid överhuvudtaget, eftersom det inte är bra för vare sig ögonen eller hjärnan.

Finns mycket underhållande på youtube, förutom musik, tycker jag och min sambo iallafall.
    Ja din kreativitet verkar ju för närvarande att döma folk som du inte känner, baserat på NOLL fakta om deras bakgrunder.

Tycker du och din sambo det? Ja men så fint då, men du kan ju knappast anse att andra skall tycka det är underhållande med YT.
    Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-03 13:14:18 följande:
    Ja, vi behöver ju låginkomsttagarnas arbeten med, annars skulle samhället inte fungera, men dessa får ju då lära sig att rätta munnen efter matsäcken. Vill de ha mer pengar får de väl spela på Tipset eller Lotto och hoppas på det bästa, eller satsa på att starta eget och producera sådant som folk vill ha.
    Du anser att man inte skall ha Netflix om man är "fattig", men om man skall dryga ut kassan så skall man satsa på Lotto eller Tipset?

Om det är någon i tråden som är intresserade av att få ointelligenta ekonomiska tips, så kan ni vända er till TS..

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?