• Anonym (Oroad..)

Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?

Råkade häromdagen snubbla in på en facebook-sida som heter "Låne-akuten" och blev chockad över vad jag såg där. En massa personer som tydligen inte fått lära sig att hantera sin ekonomi och ibland behöver låna till de mest basala och banala saker, som mobilfakturor, bredbansfakturor, blöjor och mat till barnen, hygienartiklar, mat till sig själva, ber om lån på småsummor som de menar att de ska betala tillbaks när de kan. Vad är det som har gjort att de inte ens har kunnat lägga undan 2-300kr för kommande behov?

En del behöver hjälp till sina elräkningar och t.o.m. hyror. Jag blir oroad när jag ser hur vuxna människor inte klarar att sköta sina ekonomier. Inte heller konstigt att sms-lån ökar samtidigt som folk sen inte kan betala av på dem.

Jag och min sambo har sett till att utbilda oss och har idag välavlönade jobb, MEN, vi är för den skull inga slösaktiga människor och förstår hur vi ska prioritera så att pengarna ska räcka och så att vi får lite över varje månad som vi kan sätta in på våra sparkonton.

Vi har råd att unna oss guldkant ofta, men det är en annan sak om man är lågavlönad och inte har råd med sådant. Det går att leva verkligt billigt om man vill och ändå leva ett bra liv. Men folk verkar numera leva för dagen och strunta i om de har råd med det de köper, de "måste" ha bara för att andra har och "måste" unna sig bara för att de ser att andra gör det..

Det är upp till var och en att utbilda sig så att man kan ta ett mer högavlönat jobb. Men att leva på andra och låna pengar för att man inte har självdisciplinen eller karaktären nog att hålla i sina pengar eller vidareutbilda sig, tycker jag helt enkelt inte är okej. Det är en sak om omogna tonåringar gör så, men vuxna ska veta bättre, särskilt om de har ansvar för barn.

Vad tycker ni om detta?

• Svar på tråden Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?
  • Anonym (Världsfrånvänd)

Du är så korkad och världsfrånvänd. När jag fick bröstcancer fick jag vänta 11 jävla månader på pengar från FSK. 🙄 Nästan så man hoppas du får vara med om dyligt.

• Anonym (Nåväl)
    Anonym (Yta yta yta) skrev 2024-02-03 11:55:33 följande:
    Nädu, lever man på sjukersättning längre perioder blir det inget över.
    Men de som har turen att få vara friska borde kunna få saker att gå ihop.

Dock inte konstigt att en del har det som de har, jag var ute hos en kund i veckan och jobbade med en man. Då kommer hans kollega in och bara ska fråga nåt och de tjötar, lite knapert i januari, ställa in V65 med gänget osv. Och kollegan flinar och säger: -Ja men pengar är ju runda för att de ska rulla, det är sen gammalt!

Har man det tänket med sig från hemmet att det är bra bara månaden går ihop så är det nog längre väg till ett sparat kapital, tror jag. Och även där har föräldrarna ett ansvar, men någon gång får man väl växa upp också och inse att det krävs lite mer långsiktiga mål än fredagsölen om man vill skaffa tillgångar.
    Jag har levt på sjukersättning i 19 år. Vad jag en gång hade i sparande är slut för länge sen. Arvet efter min mamma är slut för länge sen. Till och med kläderna är slut för länge sen, jeansen är lappade flera gånger men den sista gången gick det inte mer så de är det hål i. Jag har gått i samma gympaskor i 5 år, året runt, även på vintern. De måttligt hela än. Den enda secondhandbutiken som finns här har bara barnkläder så ska jag handla får jag betala en hundralapp för att ta mig till en second hand. Jag har inget id-kort för det gick ut för ett par år sedan och jag har inte lyckats få ihop de 400 kronorna det kostar att göra ett nytt, plus de nästan 200 kronorna det skulle kosta att ta mig till polisstationerna för att göra och hämta kortet. När visdomstanden gick sönder fick jag leva en månad på 148 kr och vad jag hade hemma.Allt av värde som skulle kunna ha hjälp för länge sedan pantsatt och sålt.

Det tar liksom slut till slut. Därför känner jag ibland stor frustration när journalister och influencers ska lajva fattiga en vecka eller en månad. Det går inte att förstå på långa vägar på den tiden hur det är att vara fattig. Des sitter kvar på sina adresser med sina ägodelar, med tryggheten på banken och gnäller på att de inte får rekokyckling eller kan köpa ny mascara, men om något händer under experimentet kan de alltid avbryta.
  • EnAnonumius
    Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-03 12:16:46 följande:
    Perioder med inflation är ett UTMÄRKT tillfälle för folk att lära sig prioritera och spara in på sådant de egentligen inte behöver. Varför måste t.ex. lågavlönade ta bilen vart den än ska med dagens bensinpriser? De skulle vinna på att åka kollektivt, cykla eller gå, lite motion skadar dessutom inte utan är stärkande för hälsan.
    Fint förslag...
    Och självklart,, fast du är högavlönade,  cyklar och/eller tar kollektivtrafiken till jobbet själv?

Du vet denna inflation vi har haft nu är inte "naturlig", utan den är sprungen ur två års pandemi, med ett års lock down i de flesta länder,, och som lök på laxen så hjälpte även Putin till lite med i slutet, med att attackera Ukraina, med militär och det blir krig.

Så det har blivit en större mängd ny tillkomna lågavlönade än vad det brukar bli vid "naturlig inflation. Du vet ju inte ett jävla skit om människorna du snackar om, utan du bara rapar upp klichéer och fördomar och så arbetar du med dem som mall för ditt underlag för att kunna hacka på folk, som är lågavlönade..
    Syns så tydligt i dina inlägg i tråden att det är så.
    Du pekar inte finger, du pekar med hela handen.

FYI, jag själv är inte lågavlönad, jag har gått från lågavlönade till medelinkomsttagare. Men jag skulle aldrig sjunka så lågt att peka med hela handen på folk som har det sämre ställt än mig och utgå från allting är så svartvitt "enkelt" som du framställer det som..

Du borde ta av dig dina fiiinaaa högavlönade skor i ett års tid och vandra i en lågavlönad skor i ett år, så kan du komma tillbaka sedan..
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Anc)

Det är egentligen ganska enkelt. Vi är bra på olika saker. Alla kan inte sköta ekonomi. Du kanske är sämre på något som inte ger samma konsekvenser?

Sen vänder jag mig emot att alla kan utbilda sig för att få bättre lön. Alla kan inte det. En del är helt enkelt inte gjorda för annat än enklare jobb. Och det ska vi vara tacksamma för.

Anonym (Triumf) skrev 2024-02-03 12:31:00 följande:

Den svenska avundsjuk alla vill ha som alla andra.

Tänk om man levde efter inkomst.

Jag och frun får ihop ca 85 000 i månaden 
    inte lever vi som en VD som drar in 200 000 i månaden 

Man anpassa sig till sin ekonomi, och lägga pengar på det man har råd utan att ta lån på tex en tv

Vi har lån på huset 1,3miljoner huset är värdras till 4,8
    sen har vi inga mer lån.

Noll avundsjuk på en världsfrånvänd och oskön människa som du! 😂
    Anonym (Yta yta yta) skrev 2024-02-03 11:34:17 följande:
    Det var nog längesen en damklippning gick på några hundra, om man inte går till en svartsalong. Här i stan varierar det från 500- 1500 kr.
    Ett par hundra haha dör kostar 720kr bara för en toppning
  • Anonym (Oroad..)
    Anonym (U) skrev 2024-02-03 12:54:42 följande:
    Precis så. En tandläkarräkning kan slå undan flera års buffert för den som är på marginalen. Att det ska vara så svårt att fatta? 
    TS kallar sig ?orolig? men det är inte oro av omtanke, det handlar om att peka finger och ha åsikter.
    Det (o)lustiga i såna här trådar när folk förfasar sig över andras dåliga ekonomiska sinne är också att de själva lägger ner mängder med tid att beskriva sin egen förträfflighet. 
    Gör ett visst undantag för tandläkarräkningar, som kan bli riktigt dyra, MEN, en bra investering är att sköta sina tänder och att minska ned på godis, bakverk och socker.

Jag kan förstå om folk som gärna tuggar godis medan de ser på Netflix/TV får sämre tänder. Jag och min sambo äter sällan vare sig godis, produkter med hög sockerhalt eller kakor till kaffet. Vi vill hellre njuta av riktig mat som är bra för kroppen.

• EnAnonumius
    Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-03 12:55:41 följande:
    Det finns mycket folk kan dra in på som de egentligen inte behöver. Någon tog upp Netflix, det är absolut inget som är nödvändigt. Man kan titta på TV/ film och sen har vi ju youtube. Folk tror att de "måste" ha saker som man egentligen inte behöver. Lika dumt är det att köpa dyra mobiler till sina barn, något som jag och min sambo aldrig gjorde. Riktigt onödig lyx, dessutom riskerar det att skapa ett mobilberoende hos barnen som gör dem osociala, och det har vi inte velat bidra till. Folk borde göra mer kreativa saker, så fick de mindre tid över att behöva trösta sig med passiv underhållning.
    Snacka om att bekräfta "(MO)"s inlägg #28..

Hela ditt svar stinker av: "damn if u do, damn if u don't"

Och vad finns det på YT som kan ersätta exempelvis Netflix?..

Har du ens varit på YT och kollat upp vad som finns där, som gör att du kan lägga ett förslag att man kan kolla på YT i stället för Netflix?
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Oroad..)
    Anonym (Världsfrånvänd) skrev 2024-02-03 13:04:50 följande:
    Ett par hundra haha dör kostar 720kr bara för en toppning
    Jag och min sambo klipper ofta varandra, då vi bägge är bra på det.

• Anonym (Oroad..)
    EnAnonumius skrev 2024-02-03 13:08:48 följande:
    Snacka om att bekräfta "(MO)"s inlägg #28..

Hela ditt svar stinker av: "damn if u do, damn if u don't"

Och vad finns det på YT som kan ersätta exempelvis Netflix?..

Har du ens varit på YT och kollat upp vad som finns där, som gör att du kan lägga ett förslag att man kan kolla på YT i stället för Netflix?
    Man behöver inte göra sig beroende av passiv underhållning, man kan göra något kreativt istället. Folk borde minska ner sin skärmtid överhuvudtaget, eftersom det inte är bra för vare sig ögonen eller hjärnan.

Finns mycket underhållande på youtube, förutom musik, tycker jag och min sambo iallafall.
Svar på tråden Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?