• Anonym (Oroad..)

Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?

Råkade häromdagen snubbla in på en facebook-sida som heter "Låne-akuten" och blev chockad över vad jag såg där. En massa personer som tydligen inte fått lära sig att hantera sin ekonomi och ibland behöver låna till de mest basala och banala saker, som mobilfakturor, bredbansfakturor, blöjor och mat till barnen, hygienartiklar, mat till sig själva, ber om lån på småsummor som de menar att de ska betala tillbaks när de kan. Vad är det som har gjort att de inte ens har kunnat lägga undan 2-300kr för kommande behov?

En del behöver hjälp till sina elräkningar och t.o.m. hyror. Jag blir oroad när jag ser hur vuxna människor inte klarar att sköta sina ekonomier. Inte heller konstigt att sms-lån ökar samtidigt som folk sen inte kan betala av på dem.

Jag och min sambo har sett till att utbilda oss och har idag välavlönade jobb, MEN, vi är för den skull inga slösaktiga människor och förstår hur vi ska prioritera så att pengarna ska räcka och så att vi får lite över varje månad som vi kan sätta in på våra sparkonton.

Vi har råd att unna oss guldkant ofta, men det är en annan sak om man är lågavlönad och inte har råd med sådant. Det går att leva verkligt billigt om man vill och ändå leva ett bra liv. Men folk verkar numera leva för dagen och strunta i om de har råd med det de köper, de "måste" ha bara för att andra har och "måste" unna sig bara för att de ser att andra gör det..

Det är upp till var och en att utbilda sig så att man kan ta ett mer högavlönat jobb. Men att leva på andra och låna pengar för att man inte har självdisciplinen eller karaktären nog att hålla i sina pengar eller vidareutbilda sig, tycker jag helt enkelt inte är okej. Det är en sak om omogna tonåringar gör så, men vuxna ska veta bättre, särskilt om de har ansvar för barn.

Vad tycker ni om detta?

• Svar på tråden Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?
  • EnAnonumius
    Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-03 13:18:32 följande:
    Därför att min och andras erfarenhet visar att det ofta är så tyvärr. Det har väl ändå ett program som Lyxfällan visat med råge.

Därför att min och andras erfarenhet visar att det ofta är så tyvärr. Det har väl ändå ett program som Lyxfällan visat med råge.

Sen ligger det i tiden att folk har blivit mer och mer nöjes- och njutningslystna och att många inte står ut med att ha tråkigt, utan måste trösta sig med olika saker hela tiden och göra sådant som är roligt. Men som Alfons Åbergs mamma sa "Om allt jämt är roligt så blir det roliga till sist inte heller roligt".

Jag tror att många faktiskt måste lära sig att kunna ha tråkigt och att det inte jämt kan vara "gött att leva". Då blir de roliga och underhållande stunderna mer "exklusiva".

Wow, Lyxfällan...

Du vet hur många procent av befolkningen är med i Lyxfällan förstår jag? Så du kan göra en empiriska utlånande om "lågavlönande i gemen"? 🙄

Sedan så undra jag varför du inte svarade på min fråga?  Jag frågade aldrig om något om "vad som ligger i tiden". 

Jag ställer min fråga igen.

Varför väljer du att utgå från att folk som har det kast ställt. väljer att leva med osunda matvanor, och konsumerar massa godis när de tittar på film?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym
    Anonym (Mia) skrev 2024-02-03 14:15:22 följande:
    Det är inte fullt så enkelt som du ser det. Alla kan inte plugga eller vara såpass bra entreprenörer att dom kan ta sig fram utan utbildning. Sen har jag själv svårt att förstå varför man väljer ett yrke med låg lön eftersom förutsättningar kan ändras. Man kan bli ensamstående förälder från en dag till en annan t ex.

Även om man har en lön mellan 50'-60' så har det blivit svårt nu för vissa grupper, som ensamstående med flera barn. Trots om man som jag tjänat ihop en bra summa pengar så har/(hade?) bostäder i storstadsområden ett högt pris, då behöver man låna mkt och blir räntekänslig. För många har sparkapitalet ätits upp vid det här laget. Med barn går det inte heller att bo hur litet som helst.

Om man tänker sig relativa låginkomsttagare som lägger pengar på grejer dom egentligen inte har råd med, ja det är inte det klokaste. Just dom vet jag inte hur dom resonerar. 

Eller medelklassfolk som drar på sig stora lån dom klarar i goda tider men inte så bra i sämre för att ha en hög standard, det är inte heller så jäkla smart. Där tycker jag att riksbanken kunde ha agerat bättre med inte fullt så låga räntor+höga priser på bostäder. Då får man den räntekänsligheten just vi i sverige har som inte finns på samma sätt i resten av Europa.
    Herregud, har man kass ekonomi med en lön på 50-60k så är man nog betydligt slarvigare än fattigpensionären som köper varor som har passerat bäst-före-datum.
  • Anonym (Världsfrånvänd)
    Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-03 13:20:09 följande:
    De som får sämre tänder av mediciner brukar inte sällan överkonsumera dem. Man ska aldrig ta mer än rekommenderad dos på förpackningen, det kan man vinna en del på!
    ,Korkad var ordet. 😂 Vad vet du vad folk gör eller inte gör?!
  • Anonym
    d
    Anonym (Världsfrånvänd) skrev 2024-02-03 14:34:38 följande:
    ,Korkad var ordet. 😂 Vad vet du vad folk gör eller inte gör?!
    Det kallas provokation. Flört
  • Anonym (Yta yta yta)
    EnAnonumius skrev 2024-02-03 14:30:33 följande:
    Wow, Lyxfällan...

Du vet hur många procent av befolkningen är med i Lyxfällan förstår jag? Så du kan göra en empiriska utlånande om "lågavlönande i gemen"? 🙄

Sedan så undra jag varför du inte svarade på min fråga?  Jag frågade aldrig om något om "vad som ligger i tiden". 

Jag ställer min fråga igen.

Varför väljer du att utgå från att folk som har det kast ställt. väljer att leva med osunda matvanor, och konsumerar massa godis när de tittar på film?
    Absolut finns det en andel personer som inte har ett val förutom att vända på varenda krona, även om de aldrig unnar sig något förutom mat och mediciner. Men det är inte dessa TS stör sig på, tror jag.

Vilka det är som fyller sin vagn med chips, läsk och godis är uppenbart om man befinner sig i en större matbutik. Ett bolag jag vet storsatsar på chips och friterade potatisprodukter nu, de ska bygga en helt ny fabrik. Just för att folk tröstäter skräpmat som aldrig förr.
  • Anonym
    Anonym (Yta yta yta) skrev 2024-02-03 14:37:44 följande:
    Absolut finns det en andel personer som inte har ett val förutom att vända på varenda krona, även om de aldrig unnar sig något förutom mat och mediciner. Men det är inte dessa TS stör sig på, tror jag.

Vilka det är som fyller sin vagn med chips, läsk och godis är uppenbart om man befinner sig i en större matbutik. Ett bolag jag vet storsatsar på chips och friterade potatisprodukter nu, de ska bygga en helt ny fabrik. Just för att folk tröstäter skräpmat som aldrig förr.
    Så du kan se på folk vilken ekonomi de har?
    Hur då?
  • Sunflora
    Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-03 13:26:23 följande:
    Just precis! Många väljer dessutom en bostad som de inte har råd med, bara för att "man måste ju ha lite utrymme" eller att man vill ha en fin bostad. Ja, vill man det så får man ofta faktiskt jobba för det. Är man lågavlönad kan man faktiskt bo i en billigare hyreslägenhet. Men många anser sig "för fina" för att bo så "simpelt": Jag och min sambo bodde i varsina hyresbostäder som yngre, dvs vi förstod redan då att man måste rätta sig efter sin ekonomi.
    I vilken värld lever du? Billiga hyresrätter är skitsvårt att få, för att överhuvudtaget få en hyreslägenhet (vilken som helst) krävs flera år i bostadskö vill man ha en billig lägenhet får man räkna med minst 10 års kötid. Man måste vara 18 år för att få ställa sig i kön så ingen under 28 kommer få dessa lägenheter. 
  • EnAnonumius
    Anonym (Yta yta yta) skrev 2024-02-03 14:37:44 följande:

Hör inte hit vilka TS vänder sig emot. Fördomar är fördomar och skall knappast användas som mall för något generellt.

Ja vilka är det som fyller sina kundvagnar?
    Är du av samma skrot och korn som TS och väljer att utgå från att de måste vara "fattigt folk", med dåligt ekonomiskt sinne per se... Eller är du så fräck och går fram och frågar om deras årslöner så att du vet av fakta?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Sunflora
    Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-03 13:20:09 följande:
    De som får sämre tänder av mediciner brukar inte sällan överkonsumera dem. Man ska aldrig ta mer än rekommenderad dos på förpackningen, det kan man vinna en del på!
    Vadå rekommenderad dos på förpackningen, vad menar du med det? Man tar givetvis den dos läkaren skrivit ut. Behöver man en viss dos kan man inte sänka den även om tänderna tar skada. Jag äter själv en medicin med muntorrhet som biverkan jag har inte fått det själv men vet andra som har riktiga problem fast de inte ens är i närheten av maxdosen. 
  • Anonym (Oroad..)
    Sunflora skrev 2024-02-03 14:44:22 följande:
    I vilken värld lever du? Billiga hyresrätter är skitsvårt att få, för att överhuvudtaget få en hyreslägenhet (vilken som helst) krävs flera år i bostadskö vill man ha en billig lägenhet får man räkna med minst 10 års kötid. Man måste vara 18 år för att få ställa sig i kön så ingen under 28 kommer få dessa lägenheter. 
    Det beror väl på om man bor på större eller mindre orter? Min dotter fick en lägenhet hos en privat hyresvärd direkt efter hon hade bett om att få komma och titta på den. Och jag vet andra som inte behövt stå i kö alls länge. Men det är säkert så i vissa större städer.

Svar på tråden Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?