• Anonym (Oroad..)

Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?

Råkade häromdagen snubbla in på en facebook-sida som heter "Låne-akuten" och blev chockad över vad jag såg där. En massa personer som tydligen inte fått lära sig att hantera sin ekonomi och ibland behöver låna till de mest basala och banala saker, som mobilfakturor, bredbansfakturor, blöjor och mat till barnen, hygienartiklar, mat till sig själva, ber om lån på småsummor som de menar att de ska betala tillbaks när de kan. Vad är det som har gjort att de inte ens har kunnat lägga undan 2-300kr för kommande behov?

En del behöver hjälp till sina elräkningar och t.o.m. hyror. Jag blir oroad när jag ser hur vuxna människor inte klarar att sköta sina ekonomier. Inte heller konstigt att sms-lån ökar samtidigt som folk sen inte kan betala av på dem.

Jag och min sambo har sett till att utbilda oss och har idag välavlönade jobb, MEN, vi är för den skull inga slösaktiga människor och förstår hur vi ska prioritera så att pengarna ska räcka och så att vi får lite över varje månad som vi kan sätta in på våra sparkonton.

Vi har råd att unna oss guldkant ofta, men det är en annan sak om man är lågavlönad och inte har råd med sådant. Det går att leva verkligt billigt om man vill och ändå leva ett bra liv. Men folk verkar numera leva för dagen och strunta i om de har råd med det de köper, de "måste" ha bara för att andra har och "måste" unna sig bara för att de ser att andra gör det..

Det är upp till var och en att utbilda sig så att man kan ta ett mer högavlönat jobb. Men att leva på andra och låna pengar för att man inte har självdisciplinen eller karaktären nog att hålla i sina pengar eller vidareutbilda sig, tycker jag helt enkelt inte är okej. Det är en sak om omogna tonåringar gör så, men vuxna ska veta bättre, särskilt om de har ansvar för barn.

Vad tycker ni om detta?

• Svar på tråden Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?
  • EnAnonumius
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-04 13:00:02 följande:
    Men förklara då vilka utgifter det är som de måste ha, och som inte sjukersättningen - eller för den delen garantiepensionen eller socialbidraget - täcker? Man får alltid höra om den här mystiska "situationen", men ingen vill beskriva vad det är för situation.
    Orka inte att tänka?
    Finns inga "mystiska situationer".

Men det finns folk som skyller på s.k "mystiska situationer", som inte kan förstå att man kan ha oturen framme och hamna i en NY ekonomist situation som gör att det kan ta tid att fixa anpassning efter detta nya.

Det är inte alla platser i Sverige man kan gå ut och fixa en lägenhet i en handvändning på några månader för att få ett billigare boende.
    Det kan ta tid att fixa om med sitt abonnemang till ett billigare abonnemang..
    Sedan så är det in te alltid man får bostadstillägg fast man är sjukpensionär, utan man hamnar då i det berömda "moment 22" och eller mellan två stolar. ETC

Hojta till om du behöver fler exempel på dessa "mystiska situationer" som du undra över, som de flesta känner till att de finns som hänger med i verkligheten utanför sin egna situation.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (F)
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-04 13:01:57 följande:
    Till dig också så: hur ÄR den här mystiska situationen? Vilka utgifter - rent konkret nu! - är det som dessa människor måste ha, som andra människor som klarar sig på samma inkomst inte måste ha?
    Det är inte så svårt att föreställa sig att man inte får ihop ekomin om man får 13275 kr FÖRE skatt.
  • Anonym (Mo)

Man får knappast flyttbidrag för att flytta mellan lägenheter i sin egen stad för att man har låg inkomst!

Flyttbidrag är ju för de som behöver flytta för att få inkomst! tex du bor i en stad men får bara jobb i en annan stad utan pendlingsmöjligheter.

• Tow2Mater
    Anonym (Mo) skrev 2024-02-04 13:20:02 följande:

Man får knappast flyttbidrag för att flytta mellan lägenheter i sin egen stad för att man har låg inkomst!

Flyttbidrag är ju för de som behöver flytta för att få inkomst! tex du bor i en stad men får bara jobb i en annan stad utan pendlingsmöjligheter.

Det är via AF.
  • EnAnonumius
    Till dig också så: hur ÄR den här mystiska situationen? Vilka utgifter - rent konkret nu! - är det som dessa människor måste ha, som andra människor som klarar sig på samma inkomst inte måste ha?
    Läs inlägg #131...
  • EnAnonumius
    Jag har inte sagt ett ljud om "måste ha" i mina inlägg och svar.

Så lägg ned med att lägga ord i min mun.
  • Anonym (GD)
    Anonym (F) skrev 2024-02-04 13:11:48 följande:
    Det är inte så svårt att föreställa sig att man inte får ihop ekomin om man får 13275 kr FÖRE skatt.
    Min mamma hade en total inkomst på 12 325 kronor per månad.
    När hon sökte och fick bostadstillägg så höjdes hemtjänsten med exakt samma summa pengar, så hon fick inte en enda krona mer över i slutänden.

Nu klarade hon sig på det då hon flyttat till en etta som kostade 4 400 i månaden, bilen hade hon avvecklat och i hemtjänstavgiften ingick ett mål mat om dagen. Och så liten i maten som hon var så delade hon den i två så det blev både lunch och middag.
    Det hon handlade var bröd och mjölk, i stort sett.

Hon var äldre så läkarvård var gratis så länge hon inte var inlagd på sjukhuset, som hon var emellanåt och det kostade 120 kronor per dygn. Dessa inläggningar var dyrbara för en fattigpensionär.
    Mediciner var dyrt och det var en brant uppförsbacke varje gång som högkostnadsskyddet gick ut.

Men hon klarade sig, även om det inte blev mycket över. Hon sparade 300 kronor i månaden för hon var av den gamla stammen som fått lära sig att leva som fattig. Född på 30-talet som hon var.
    Trots detta så var hon generös mot oss barn och barnbarn. 

Dessvärre finns hon inte kvar längre och nu sitter jag med bouppteckningen. Hon blev över 90 år och  levde på denna knapra ekonomi länge. Men aldrig ett klagomål hörde jag, absolut noll gånger.
  • Anonym (Mo)
    Anonym (GD) skrev 2024-02-04 13:29:51 följande:
    När hon sökte och fick bostadstillägg så höjdes hemtjänsten med exakt samma summa pengar, så hon fick inte en enda krona mer över i slutänden.

Nu klarade hon sig på det då hon flyttat till en etta som kostade 4 400 i månaden, bilen hade hon avvecklat och i hemtjänstavgiften ingick ett mål mat om dagen. Och så liten i maten som hon var så delade hon den i två så det blev både lunch och middag.

Hon var äldre så läkarvård var gratis så länge hon inte var inlagd på sjukhuset, som hon var emellanåt och det kostade 120 kronor per dygn. Dessa inläggningar var dyrbara för en fattigpensionär.
    Mediciner var dyrt och det var en brant uppförsbacke varje gång som högkostnadsskyddet gick ut.

Men hon klarade sig, även om det inte blev mycket över. Hon sparade 300 kronor i månaden för hon var av den gamla stammen som fått lära sig att leva som fattig. Född på 30-talet som hon var.

Dessvärre finns hon inte kvar längre och nu sitter jag med bouppteckningen. Hon blev över 90 år och  levde på denna knapra ekonomi länge. Men aldrig ett klagomål hörde jag, absolut noll gånger.
    Men ska någon behöva leva så? Dela en portion på två, äta enbart bröd och mjölk utöver?

Och behöva lägga sina sista slantar på sjukhusvård?

Givetvis ska man rätta utgift efter inkomst men jag tycker det är fruktansvärt att en pensionär ska behöva leva som din mamma fick göra. 
  • Anonym (F)
    Anonym (GD) skrev 2024-02-04 13:29:51 följande:

Det är inte rimligt att förvänta sig att alla ska kunna leva på det sättet med så lite mat. Det blir svårt att klara av att betala för till exempel tandläkare, försäkring med mera med så lite pengar.
  • Anonym (U)
    De fattiga har inte utgifter som andra mer välbeställda har. Utgifter har alla. Däremot kan intäkter svänga och har man dålig buffert kan en ovanligt hög räkning fälla.Intäkterna kan påverkas på många sätt  Arbetslöshet eller myndigheter som släpper folk mellan stolarna. Har du verkligen aldrig hört talas om det?

Ett exempel på en utgift som vanliga anställda inte förstår är preliminärbeskattningen som sker i bolag baserat på förra årets intäkter. Läs Fattigdomsfällan, den beskriver fenomenet.
Svar på tråden Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?