• Anonym (Oroad..)

Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?

Råkade häromdagen snubbla in på en facebook-sida som heter "Låne-akuten" och blev chockad över vad jag såg där. En massa personer som tydligen inte fått lära sig att hantera sin ekonomi och ibland behöver låna till de mest basala och banala saker, som mobilfakturor, bredbansfakturor, blöjor och mat till barnen, hygienartiklar, mat till sig själva, ber om lån på småsummor som de menar att de ska betala tillbaks när de kan. Vad är det som har gjort att de inte ens har kunnat lägga undan 2-300kr för kommande behov?

En del behöver hjälp till sina elräkningar och t.o.m. hyror. Jag blir oroad när jag ser hur vuxna människor inte klarar att sköta sina ekonomier. Inte heller konstigt att sms-lån ökar samtidigt som folk sen inte kan betala av på dem.

Jag och min sambo har sett till att utbilda oss och har idag välavlönade jobb, MEN, vi är för den skull inga slösaktiga människor och förstår hur vi ska prioritera så att pengarna ska räcka och så att vi får lite över varje månad som vi kan sätta in på våra sparkonton.

Vi har råd att unna oss guldkant ofta, men det är en annan sak om man är lågavlönad och inte har råd med sådant. Det går att leva verkligt billigt om man vill och ändå leva ett bra liv. Men folk verkar numera leva för dagen och strunta i om de har råd med det de köper, de "måste" ha bara för att andra har och "måste" unna sig bara för att de ser att andra gör det..

Det är upp till var och en att utbilda sig så att man kan ta ett mer högavlönat jobb. Men att leva på andra och låna pengar för att man inte har självdisciplinen eller karaktären nog att hålla i sina pengar eller vidareutbilda sig, tycker jag helt enkelt inte är okej. Det är en sak om omogna tonåringar gör så, men vuxna ska veta bättre, särskilt om de har ansvar för barn.

Vad tycker ni om detta?

• Svar på tråden Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?
  • Anonym (XXX)
    Anonym (P) skrev 2024-02-05 07:25:28 följande:

Hur råkar man snubbla in i en låst grupp som kräver att man svarar på frågor för att bli insläppt?

Jag är också med i en grupp där jag egentligen inte hör hemma, nämligen en stödgrupp för människor som blivit romansbedragna (ofta av scammers i Nigeria och Ghana, online - d.v.s. de har inte ens träffat den person som de tror att de "är tillsammans med"; denne/denna finns inte). Anledningen att jag gick med, är att jag är nyfiken på fenomenet. Jag vill helt enkelt se vilka människor det är som låter sig lurad på detta sätt, och om de verkar vara "allmänt dumma" eller bara har blivit tokkära bortom sans och vett. 
  • Cavill

Hur råkar man snubbla in i en låst grupp som kräver att man svarar på frågor för att bli insläppt?

För att ts och många andra i denna tråd tillhör den värsta sortens människor. Dom som behöver vältra sig i andras fuck ups och olycka för att själva känna sig bra och duktiga. 
  • Anonym (XXX)
    Cavill skrev 2024-02-05 08:25:27 följande:
    För att ts och många andra i denna tråd tillhör den värsta sortens människor. Dom som behöver vältra sig i andras fuck ups och olycka för att själva känna sig bra och duktiga. 
    För egen del tycker jag mest synd om barnen. Vi måste få börja prata om, att det ofta inte hjälpet att höja de barnrelaterade bidragen till barnfamiljer och ensamstående mammor, för att det inte finns någon garanti för att dessa pengar kommer barnen till godo. I stället borde resurserna läggas på att nå barnen direkt.
    T.ex. genom att frukt och smörgåsar med mättande pålägg delas ut i skolan för den som vill och behöver, och att det finns någonstans att gå för att få en bit mat även på helger och storhelger när skolorna är stängda.

Samt ett absolut förbud för att ta ut några pengar i skolan överhuvudtaget, eller i samband som har med skolan att göra. T.ex. entréer och fickpengar på skolutflykter eller utflykter som ordnas på helgen av överentusiastiska klassmorsor med för lite att göra, insamlingar till fröken. Ska det vara matsäck på utflykten så ska det gå att få ett matsäckspack DISKRET (viktigt) ifrån skolan. Luciakläder, särskilda sportkläder (t.ex. baddräkt), skridskor, skidor o.s.v. som krävs för idrott och idrottsdagar ska finnas att låna - i bra kvalitet. Och som sagt DISKRET. O.s.v..
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Uuuuuuu) skrev 2024-02-05 08:13:57 följande:
    Har du några exempel på länder med system som fungerar bättre?
    För de enskilda barnen kan faktiskt system med privat välgörenhet (som finns t.ex. i USA) fungera bättre. I Sverige ska ju allting alltid ANMÄLAS till en myndighet och sedan ska det UTREDAS. Men ett barn vågar inte gå och berätta för skolsyster eller kurator om att det inte får mat hemma, om det vet att det kommer att bli en utredning och föräldrarna då kommer att få veta att det har skvallrat. Barn vågar inte riskera den lilla trygghet som trots allt finns. 

I andra länder med privat välgörenhet kan ett sådant barn gå någonstans och få en bit mat på skolvägen, utan att någon ställer frågor eller tar upp namn och adress. Och föräldrarna behöver aldrig få reda på det.
  • Anonym (GD)
    Anonym (Mo) skrev 2024-02-04 13:38:23 följande:
    Men ska någon behöva leva så? Dela en portion på två, äta enbart bröd och mjölk utöver?

Och behöva lägga sina sista slantar på sjukhusvård?

Givetvis ska man rätta utgift efter inkomst men jag tycker det är fruktansvärt att en pensionär ska behöva leva som din mamma fick göra. 
    Nu var min mamma inte så stor i maten, så det gick trots allt bra.  Och hon köpte bananer också, för att lyxa till det lite. 
    Anonym (F) skrev 2024-02-04 13:38:32 följande:
    Det är inte rimligt att förvänta sig att alla ska kunna leva på det sättet med så lite mat. Det blir svårt att klara av att betala för till exempel tandläkare, försäkring med mera med så lite pengar.
    Precis. Nu hade hon inte så många tänder kvar och hon skötte dem supernoga för hon var rädd för både kostnaden och smärtan. Hon var så ömtålig de sista åren och väldigt rädd att behöva dra ut en tand.
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-04 18:21:56 följande:

Då hade hon ju 8000 kvar i handen efter att hyran var betald. Efter avdraget sparande 7700. Det är inte alls dåligt! Många skulle vara tacksamma för det! Vad gjorde hon med de 7700? Hon kan inte ha köpt bröd och mjölk för 7700kr i månaden. Och om vi säger att hon låg på sjukhus tre dygn i månaden så kostade det ändå bara 360 kr. Då hade hon ändå 7340 kr kvar att köpa bröd och mjölk för...

Det låter som att hennes pengar gick till något annat, som ni barn och barnbarn kanske inte visste om. 
    Får hoppas att du hamnar på denna fantastiska inkomst också, om du tycker att det låter mycket.

Egentligen förtjänar du inget svar, men jag känner att jag ändå svarar för att min numera avlidna mor inte förtjänar ditt hån. Hon ligger i en urna på krematoriet för tillfället och väntar på att bli gravsatt. Så det känns faktiskt rätt jävligt och det blir inte bättre av ditt hån.

Nåväl. 
    Hon hade 12 300 in och efter hyran 7900 kvar.
    Sedan tillkom hennes fasta telefon 448 kronor per månad.
    El ca 300.
    ICA runt 800 kronor. 
    Försäkringar 300
    Hemtjänst drygt ca 2500.

Vilket av detta menar du att hon kunde skippat?
    De 800 på ICA bekostade även mediciner, då hemtjänsten betalade det med hennes ICA/VISA-kort.

Och nej, hon la inte pengar på något annat. För det första var hon gammal och mycket, mycket trött och lämnade sällan sitt hem. Eller ens sin säng för den delen. Hon hade eett toaspann bredvid sängen för att slippa gå till toaletten. Men du kanske tror att hon var på lokal och slösade upp 50-lappen som blev över varje månad?

Jag vet vad hennes pengar gick till, jag skötte hennes ekonomi i tio år innan hon gick bort. Vi hade ett medanvändaravtal i hennes bank. Så du kan bara tiga med dina elaka spekulationer.

Vem fan är du att sitta och prata ner en död gammal människa? 
    Och som sagt, jag håller på med bouppteckningen nu och det fanns absolut NOLL överraskningar.

Till sist, du visste att min mamma nyligen dött. Ändå var du tvungen att solka ner hennes minne. Känns det bra nu eller?

Fy fan alltså.
    Anonym (Mo) skrev 2024-02-04 18:29:33 följande:
    Man har ju inte bara hyra?

El, försäkringar, kanske vatten också? Hemtjänst betalar man också för. 

Precis. Men det förstår inte vissa "ekonomiska" individer. Det är lätt att sitta och gapa.

• Anonym (GD)

Det gör man inte.
    Man är en aktiv snokare som älskar att gotta sig i andras olycka.
  • Anonym (GD)
    OlManH skrev 2024-02-05 07:38:29 följande:

En person som dessvärre håller till i min yttre periferi va kraftigt skuldsatt när han va ca 30 år. Han hade inget bostadslån, bara konsumptionslån. Trots det gick nästan hela lönen till räntor för alla de korkade lånen.
    Han fick något år senare ett arv av en någorlunda förmögen farmor.
    Han brände pengarna direkt på lägenhet & ny flådig BMW.
    Några månader senare så va de ärvda pengarna slut.
    Först stängdes strömmen av i hans lägenhet, efter det utmättes bilen & till slut så tvingades han sälja lägenheten 😂
    Snubben är nu 40 och hans "förmögenhet" är mindre idag än den dagen han föddes.
    Oskön person så jag njuter varje gång han ställt till det för sig 😂
    Tyvärr så har detta klantarsel en son som blir lidande i allt detta.

Du njuter när han misslyckas?
    Mysig kille du är, jättemysig.

Sitter och asgarvar åt andra som inte är lika "lyckade" som du?
    Får hoppas att han fick något som du saknar. Empati.

Sen försvarar jag inte den ekonomiska katastrofen, men inte fan sitter jag och garvar läppen av mig för det. 
  • Anonym (U)
    Anonym (GD) skrev 2024-02-05 09:02:11 följande:
    Nu var min mamma inte så stor i maten, så det gick trots allt bra.  Och hon köpte bananer också, för att lyxa till det lite. 
    Anonym (F) skrev 2024-02-04 13:38:32 följande:
    Det är inte rimligt att förvänta sig att alla ska kunna leva på det sättet med så lite mat. Det blir svårt att klara av att betala för till exempel tandläkare, försäkring med mera med så lite pengar.
    Precis. Nu hade hon inte så många tänder kvar och hon skötte dem supernoga för hon var rädd för både kostnaden och smärtan. Hon var så ömtålig de sista åren och väldigt rädd att behöva dra ut en tand.Får hoppas att du hamnar på denna fantastiska inkomst också, om du tycker att det låter mycket.

Egentligen förtjänar du inget svar, men jag känner att jag ändå svarar för att min numera avlidna mor inte förtjänar ditt hån. Hon ligger i en urna på krematoriet för tillfället och väntar på att bli gravsatt. Så det känns faktiskt rätt jävligt och det blir inte bättre av ditt hån.

Nåväl. 
    Hon hade 12 300 in och efter hyran 7900 kvar.
    Sedan tillkom hennes fasta telefon 448 kronor per månad.
    El ca 300.
    ICA runt 800 kronor. 
    Försäkringar 300
    Hemtjänst drygt ca 2500.

Vilket av detta menar du att hon kunde skippat?
    De 800 på ICA bekostade även mediciner, då hemtjänsten betalade det med hennes ICA/VISA-kort.

Och nej, hon la inte pengar på något annat. För det första var hon gammal och mycket, mycket trött och lämnade sällan sitt hem. Eller ens sin säng för den delen. Hon hade eett toaspann bredvid sängen för att slippa gå till toaletten. Men du kanske tror att hon var på lokal och slösade upp 50-lappen som blev över varje månad?

Jag vet vad hennes pengar gick till, jag skötte hennes ekonomi i tio år innan hon gick bort. Vi hade ett medanvändaravtal i hennes bank. Så du kan bara tiga med dina elaka spekulationer.

Vem fan är du att sitta och prata ner en död gammal människa? 
    Och som sagt, jag håller på med bouppteckningen nu och det fanns absolut NOLL överraskningar.

Till sist, du visste att min mamma nyligen dött. Ändå var du tvungen att solka ner hennes minne. Känns det bra nu eller?

Fy fan alltså.
    Anonym (Mo) skrev 2024-02-04 18:29:33 följande:
    Man har ju inte bara hyra?

El, försäkringar, kanske vatten också? Hemtjänst betalar man också för. 

Precis. Men det förstår inte vissa "ekonomiska" individer. Det är lätt att sitta och gapa.

Bra där. Att det här ska behövas beskrivas är faktiskt helt absurt. 
  • Anonym (GD)
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-04 18:38:14 följande:
    På ett servicehus kan allt sådant ingå i hyran. I en lägenhet blir det hur eller hur inga stora summor för en person. 
    Missade detta i mitt svar till dig:

En siffra blev helt fel, hemtjänst plus mat kostade ca 4500.
    Sen hade hon kostnad för mobil och bredband (som hon visserligen knappt använde) men jag minns inte exakt vad det kostade. Och nu är hennes bankkonton låsta så jag kan inte dubbelkolla.

Säg att det var 1000 kronor kvar då detta var betalt. Som skulle räcka till kostnader för inläggning på sjukhus och de mediciner som inte ICA-pengarna räckte till.

Som sagt så önskar jag att du får samma finfina inkomst så du kan leva med guldkant också.

----------

Sen så bodde min mamma inte på någon inrättning utan i en helt vanligt lägenhet.

----------

Och nu tror jag att det får räcka med energislöseri på dig.
    Du är hjärtlös, alternativt så trollar du.
    Jag hoppas, för din del, på alternativ två.
    Annars lär du inte ha många vänner.
  • Anonym (GD)
    Anonym (U) skrev 2024-02-05 09:14:59 följande:
    Bra där. Att det här ska behövas beskrivas är faktiskt helt absurt. 
    Eller hur... det är sorgligt.
    Jag var less på ts, men den här "XXX" är sju resor värre.
Svar på tråden Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?