• Anonym (Oroad..)

Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?

Råkade häromdagen snubbla in på en facebook-sida som heter "Låne-akuten" och blev chockad över vad jag såg där. En massa personer som tydligen inte fått lära sig att hantera sin ekonomi och ibland behöver låna till de mest basala och banala saker, som mobilfakturor, bredbansfakturor, blöjor och mat till barnen, hygienartiklar, mat till sig själva, ber om lån på småsummor som de menar att de ska betala tillbaks när de kan. Vad är det som har gjort att de inte ens har kunnat lägga undan 2-300kr för kommande behov?

En del behöver hjälp till sina elräkningar och t.o.m. hyror. Jag blir oroad när jag ser hur vuxna människor inte klarar att sköta sina ekonomier. Inte heller konstigt att sms-lån ökar samtidigt som folk sen inte kan betala av på dem.

Jag och min sambo har sett till att utbilda oss och har idag välavlönade jobb, MEN, vi är för den skull inga slösaktiga människor och förstår hur vi ska prioritera så att pengarna ska räcka och så att vi får lite över varje månad som vi kan sätta in på våra sparkonton.

Vi har råd att unna oss guldkant ofta, men det är en annan sak om man är lågavlönad och inte har råd med sådant. Det går att leva verkligt billigt om man vill och ändå leva ett bra liv. Men folk verkar numera leva för dagen och strunta i om de har råd med det de köper, de "måste" ha bara för att andra har och "måste" unna sig bara för att de ser att andra gör det..

Det är upp till var och en att utbilda sig så att man kan ta ett mer högavlönat jobb. Men att leva på andra och låna pengar för att man inte har självdisciplinen eller karaktären nog att hålla i sina pengar eller vidareutbilda sig, tycker jag helt enkelt inte är okej. Det är en sak om omogna tonåringar gör så, men vuxna ska veta bättre, särskilt om de har ansvar för barn.

Vad tycker ni om detta?

• Svar på tråden Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?
  • Anonym (Oroad..)
    EnAnonumius skrev 2024-02-05 17:27:56 följande:
    Oj oj oj..

Ja och sitter man och nedreviderar människor man inte känner, kommer med extrema  grovas generaliseringar om en grupp och är totalt oförmögen att inse att alting inte är så jäkla polerat svartvitt, samtidigt som man klappas sig själv på ryggen över hur duktig man är minsann.
    Då borde den personen som gör detta räkna kallt med att det blir sådana kommentarer som "spy galla" och "nedvärderar andra".

Frågan är om du vill och kan förstå det?

Fast jag tvivlar på det när du ger ett sådant ointelligent ekonomi tips som att man kan spela på lotto/tipset och hoppas på det bästa om man nu skulle behöva lite extra pengar.
    Jag kan förstå att vissa av er har aversioner mot det jag skriver. Det jag blev chockad över är att så många har behov av att låna småsummor för basala saker, sådant man som vuxen, och särskilt om man har barn, borde se till att ha råd med.

Vad händer om de inte får låna? Hur klarar de sig då, Tänk t.ex. att inte ha råd med mat och blöjor till sina barn. Ska de behöva svälta för att föräldrarna är oansvariga med ekonomin?

Varför skaffar folk kostsamma abonnemang som de inte kan betala?
  • Anonym (XXX)
    Anonym (P) skrev 2024-02-05 14:01:10 följande:
    Att man som sjukskriven får ut mer pengar än en del låginkomsttagare, beror på att den sjukskrivne haft högre inkomst och högre SGI. Tycker du på något sätt att det är märkligt?
    Anonym (Mo) skrev 2024-02-05 14:03:17 följande:
    Om du skulle bli sjukskriven skulle ju DU få ut mer i sjukpenning än en låginkomstragare.

SGI är baserat på din lön vet du va?

Nu frågade ni inte mig, men jag svarar ändå. Det ÄR inte självklart att trygghetssystemen ska vara SGI-baserade. I andra länder finns ofta bara ett skattefinansierat grundskydd. motsvarande försörjningsstödet i Sverige. I övrigt får man teckna privata arbetslöshets- och sjukförsäkringar.

Detta kan man diskutera hur länge som helst, vilket som är bäst. Själv tycker jag att det är rimligt att ersättningen är SGI-baserad under en övergångsperiod - mellan sex och tolv månader. Men det är inte rimligt som det har varit, att folk i flera år efter att de arbetade senast, har kunnat leva på skattepengar på en högre nivå än många arbetande människor. Och även om det finns en partner som skulle kunna försörja familjen ensam, bara man flyttade till billigare boende, sålde den ena bilen och sommarstugan etc.. Det är helt enkelt inte skäligt, mot alla andra. Det måste finnas en bortre parantes.
  • Anonym (XXX)
    EnAnonumius skrev 2024-02-05 14:48:47 följande:
    Först hävdar du att de på BRÅ, SCB och SIFO inte får göra vissa undersökningar för Sverige.

När man påtalar felaktigheten i ditt påstående då man sitter och läser direkt på BRÅs hemsida om just undersökning och statisk som talar emot dina ord. Och påtalar att då måste ju polisen göra grova fel då. Och det är knappast någon statshemlighet att där jag bor har en av Sveriges värsta kriminella gäng som är i majoritets består av invandrare.
    Då vänder du 180grader, och då heter det  helt plötsligt att det "luckrades upp lite efter 2015".🤔

Du länkar till ett blogginlägg som använder sig av Aftonbladet som källa? ????
    På vilket sätt skulle DET bli mer "trovärdigt" för din sak?
    Det blir liksom infärgat på två håll det där. Först då från journalisten på Aftonbladet, och sedan då den som skrivit blogginlägget.
    Och INGEN av de två ställena (Aftonbladet och bloggaren) länkar till BRÅs artikel och statistik. 
    Ja att bloggaren skriver om hur det var "förut" är ju en sak, dock så är det ju något som inte gäller längre och då blir det ju inaktuellt i nuläget att använda sig av alls i diskussioner på ett sådant sätt som du valde att göra.

Om någon är född i Sverige, så kan du ju knappast räknas som invandrare, även om  mamman och pappan har invandrat, så har ju barnet knappast invandrat, då barnet föddes ju i Sverige på ett BB som ligger i Sverige..
    Så det är inte alls konstigt att barn som är födda i Sverige med en eller två utlandsfödda föräldrar inte räknas med i statistiken bland kriminella invandrare. Om de nu skulle bli kriminella.. De får en eget lite "fack" i statistiken, "Inrikesfödda, med en eller två utrikesfödda föräldrar".

Gör dig själv en stor tjänst.. Sluta med att underskatta dom som diskuterar emot dig i fortsättningen. 😏
    Hur eller hur, så gällde det här i tråden hur media porträtterar "fattiga" människor. Särskilt ensamma mammor och pensionärer. Det är alltid snyfthistorier, budskapet är att bidragen och pensionerna är för låga - och detta i sin tur beror på att vi har för många vita, heterosexuella, medelålders manliga direktörer i Sverige, som tillskansar sig alla pengar.

Reportern frågar aldrig den ensamma mamman hur hon har haft råd med tatueringarna, proffsklippningen, ögonfransförlängningen eller silikonbrösten. Eller var barnets pappa är, och varför han inte kan hjälpa till lite. Det är de där himla direktörernas fel, att lille Liam måste frysa i för tunna kläder hela vintern!

Inte heller frågar reportern en somalisk mamma som beklagar sig, varför hon i så fall föder ett barn om året, om hon inte har råd med de barn hon redan har. Eller tiggarna utanför butikerna, varför de skaffar så många barn om de nu har dessa svårigheter med att försörja sig på ett ärligt sätt. Det är alltid det vita patriarkatets fel att dessa människor är fattiga. 
  • Anonym (XXX)
    EnAnonumius skrev 2024-02-05 17:27:56 följande:
    Frågan är om du vill och kan förstå det?

Fast jag tvivlar på det när du ger ett sådant ointelligent ekonomi tips som att man kan spela på lotto/tipset och hoppas på det bästa om man nu skulle behöva lite extra pengar.
    Begrep du inte att detta var ironi? Har du någon funktionsvariant, som gör att du inte kan förstå ironi?
  • Anastasia
    Anonym (GD) skrev 2024-02-05 09:19:15 följande:
    Missade detta i mitt svar till dig:

En siffra blev helt fel, hemtjänst plus mat kostade ca 4500.
    Sen hade hon kostnad för mobil och bredband (som hon visserligen knappt använde) men jag minns inte exakt vad det kostade. Och nu är hennes bankkonton låsta så jag kan inte dubbelkolla.

Säg att det var 1000 kronor kvar då detta var betalt. Som skulle räcka till kostnader för inläggning på sjukhus och de mediciner som inte ICA-pengarna räckte till.

Som sagt så önskar jag att du får samma finfina inkomst så du kan leva med guldkant också.

----------

Sen så bodde min mamma inte på någon inrättning utan i en helt vanligt lägenhet.

----------

Och nu tror jag att det får räcka med energislöseri på dig.
    Du är hjärtlös, alternativt så trollar du.
    Jag hoppas, för din del, på alternativ två.
    Annars lär du inte ha många vänner.
    Jag ville bara hoppa in här och beklaga sorgen. ❤️  Om vi  hade varit i samma rum så skulle jag ge dig en stor bamsekram.  Är det några jag verkligen vill unna extra mycket riksdaler så är det våra pensionärer.  De som har byggt upp det här landet med sina bara händer, och i dag så får de kanske bara 7000 kronor.  Tycker att det är riktigt skamligt. 
  • Anonym (Oroad..)
    Anastasia skrev 2024-02-05 18:11:59 följande:
    Jag ville bara hoppa in här och beklaga sorgen. ❤️  Om vi  hade varit i samma rum så skulle jag ge dig en stor bamsekram.  Är det några jag verkligen vill unna extra mycket riksdaler så är det våra pensionärer.  De som har byggt upp det här landet med sina bara händer, och i dag så får de kanske bara 7000 kronor.  Tycker att det är riktigt skamligt. 
    Jag vill tillägga att även jag lider en del med våra pensionärer. Jag avsåg i min trådstart människor som är yngre och har barn, men som inte ens har råd med mat och blöjor till dem. Och folk som skaffar kostsamma abonnemang som de inte har råd med.

• Anonym (GD)
    Anastasia skrev 2024-02-05 18:11:59 följande:
    Tack snälla. Hjärta
  • Anastasia
    Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-05 18:16:56 följande:
    Jag vill tillägga att även jag lider en del med våra pensionärer. Jag avsåg i min trådstart människor som är yngre och har barn, men som inte ens har råd med mat och blöjor till dem. Och folk som skaffar kostsamma abonnemang som de inte har råd med.

Tror att samtliga av oss lider med fattigpensionärerna.  

Tycker att den här tråden är väldigt intressant.  Läser den ofta och tar till mig av det som lärs ut.  

Jag är själv en lågavlönad, får ungefär 13 000 ut i månaden.  För mig så år det väldigt mycket pengar.  Men jag tror att jag räknas som lågavlönad, har sjukersättning, bostadstillägg och habersättning. 

Trots att jag är vuxen så bor jag fortfarande med min mamma.  Jag betalar 4500 till henne för mat och hyra varje månad.  Plus 2356:- i amortering på vår bostadsrätt. 

efter att jag betalat mina räkningarna så sparar jag pengarna som blir kvar.   Lever ett väldigt monotont liv, det är lite som att vara i en hamsterbur, men jag trivs där, och det är nog det som hjälpt mig.   Äter havregrynsgröt till lunch på min dagliga verksamhet.  Så där lyckas man spara in lite riksdaler. ❤️.  

Jag tror att det som hjälper mig att inte slösa (för stunden) är att våga möta mig själv i det monotona.  Jag vet vad som händer, och det jag gör är gratis.  Ser på SVTs app, plutotv, och så.  Där kan man se filmer och serier gratis.  Jag älskar lyxfällan.  Ser det med mamma varje dag.  Har lärt mig väldigt mycket rent psykologiskt av Filip Diab. 

För en gång i tiden så var jag en sådan som tog mycket på avbetalningar på klarna.  Jag hade ett lån där på 48 000. Så jag har inte alls varit ekonomisk under hela mitt liv. Utan mer blivit det efter corona tiden. 

Man vill hela tiden vara förberedd på att ha något
    att göra vid nästa rastlöshet, så var det för mig.  Jag ville vara garderad med saker, så att jag inte skulle kunna känna den känslan.  Idag sparar jag pengar men vet inte alls till vad.  

• EnAnonumius
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-05 18:03:45 följande:
    Begrep du inte att detta var ironi? Har du någon funktionsvariant, som gör att du inte kan förstå ironi?
    Men wow... Så trevligt dig att dra till med personpåhopp..

Du hävdade ju att du var "kanske mer utbildad" än mig i ett av dina inlägg..

Din (inbillade mer) utbildning än alla andra, verkar ju inte ha fått dig begripa att  om man inte uppfattar ironin (om den skulle nu finnas) i text, så måste det inte ha med att någon lider av en funktionsvariant att göra.
    Det kan vara så enkelt att du är dålig på att framföra ironi i text.
    Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-05 18:16:56 följande:

Vilken snygg efterhandskonstruktion du kommer med här. Hoppas du på att du skall låta trovärdig nu eller?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Mo)

XXX

Så du tycker att sjukskrivna människor ska vara helt betoende av sin partner och deras välvilja att helt försörja dem?

Så om din partner blir sjuk och aldrig mer kan arbeta så tycker du att denne ALDRIG mer ska ha rätt till sin egen ekonomi?

Eller du själv? Du vet aldrig vad som händer imorgon. Om du skulle få en skada eller sjukdom som gör att du ALDRIG mer kan arbeta, så är du helt ok med att ALDRIG mer få en inkomst till dina egna konton?
    Du vill vara HELT beroende av att din partner vill och kan försörja dig?

Om ni båda två blir det då? Då blir det gatan alltså? Eller någon familj som får försörja er.

Du skulle alltså efter 12 månader AVSÄGA dig din sjukpenning från FK för att inte leva på skatter? Du lever väl som du lär, hoppas jag? DU kan ju strunta i att söka pengar från FK om du blir sjuk, vabbar etc.

Svar på tråden Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?