• Anonym (Oroad..)

Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?

Råkade häromdagen snubbla in på en facebook-sida som heter "Låne-akuten" och blev chockad över vad jag såg där. En massa personer som tydligen inte fått lära sig att hantera sin ekonomi och ibland behöver låna till de mest basala och banala saker, som mobilfakturor, bredbansfakturor, blöjor och mat till barnen, hygienartiklar, mat till sig själva, ber om lån på småsummor som de menar att de ska betala tillbaks när de kan. Vad är det som har gjort att de inte ens har kunnat lägga undan 2-300kr för kommande behov?

En del behöver hjälp till sina elräkningar och t.o.m. hyror. Jag blir oroad när jag ser hur vuxna människor inte klarar att sköta sina ekonomier. Inte heller konstigt att sms-lån ökar samtidigt som folk sen inte kan betala av på dem.

Jag och min sambo har sett till att utbilda oss och har idag välavlönade jobb, MEN, vi är för den skull inga slösaktiga människor och förstår hur vi ska prioritera så att pengarna ska räcka och så att vi får lite över varje månad som vi kan sätta in på våra sparkonton.

Vi har råd att unna oss guldkant ofta, men det är en annan sak om man är lågavlönad och inte har råd med sådant. Det går att leva verkligt billigt om man vill och ändå leva ett bra liv. Men folk verkar numera leva för dagen och strunta i om de har råd med det de köper, de "måste" ha bara för att andra har och "måste" unna sig bara för att de ser att andra gör det..

Det är upp till var och en att utbilda sig så att man kan ta ett mer högavlönat jobb. Men att leva på andra och låna pengar för att man inte har självdisciplinen eller karaktären nog att hålla i sina pengar eller vidareutbilda sig, tycker jag helt enkelt inte är okej. Det är en sak om omogna tonåringar gör så, men vuxna ska veta bättre, särskilt om de har ansvar för barn.

Vad tycker ni om detta?

• Svar på tråden Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?
  • Anonym (Mo)

XXX

haha nej, det var ett vanligt kommunalt!

Matabonnemangen ÄR så dyra!

• Anonym (U)
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-04 18:58:01 följande:
    Då får man väl lägga ner firman, eller ännu hellre tänka sig för innan man startar en egen firma. Det VET ju alla att man inte har samma skydd sedan - A-kassa och sådant. Jag arbetar själv i en bransch där många har F-skatt, men jag har valt att ha A-skatt och få lön även om jag tjänar lite mindre på det, just för att inte hamna i sådana fällor. Skatten dras direkt och det jag får ut är mitt. 

Det stod i boken. Eller har vi inte läst samma bok? Hon köpte cigg och sprit och fet utemat. Hon ansåg att det var så synd om henne att hon "behövde" det. De gyllene vågorna när spriten gick ut i blodet från magen, och vad det var...

Och det är just den inställningen som går igen i alla sådana fattigdomsberättelser, om man skrapar lite på ytan. Jag tänker på alla snyftreportage i Aftonbladet också: "Lille Liam, 3 år, måste frysa i vinter, för mitt socialbidrag räcker inte till en vinteroverall, säger mamma Miranda 22 år". Och så ligger det alltid ett cigarettpaket på bordet, och Miranda har hår- och ögonfransförlängningar, ankläppar, silikonbröst, fillers och nygjorda tatueringar.
    Hade vi varit i en bokklubb kunde vi diskturerat innehållet, för vi är uppenbarligen inte överens.
    Vad gäller snyftreportagen håller jag med dig, det ser ofta ut så där. Kvällspressen jobbar så med sina clickbites. 
  • Anonym (Mia)
    Och det är just den inställningen som går igen i alla sådana fattigdomsberättelser, om man skrapar lite på ytan. Jag tänker på alla snyftreportage i Aftonbladet också: "Lille Liam, 3 år, måste frysa i vinter, för mitt socialbidrag räcker inte till en vinteroverall, säger mamma Miranda 22 år". Och så ligger det alltid ett cigarettpaket på bordet, och Miranda har hår- och ögonfransförlängningar, ankläppar, silikonbröst, fillers och nygjorda tatueringar.
    Det där är en märklig sak för mig, den där stilen som jag vet vad den kostar. Nu när det är ett tufft ekonomiskt läge för mig så är det det sista jag någonsin skulle lägga pengar på. Skulle inte göra dom där sakerna i goda tider heller visserligen. Har en kompis som klipper mitt hår, en annan som gör ögonfranspermanent(?) på mig. Så gör jag andra tjänster tillbaka.
  • EnAnonumius
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-04 18:13:55 följande:
    I vilka situationer får man inte bostadstillägg som sjukpensionär? De enda jag vet är a) om man inte är ensamstående (och i så fall har man en gubbe med egen inkomst och kan dela alla fasta kostnader, d.v.s. man lever mycket billigare) eller b) om man har en förmögenhet. Då får man leva upp den först och SEDAN får man bostadstillägget. Så är det ju även för socialbidragstagare. 
    Har man SGI grundad sjukpension så är det inga garantier på att man får bostadstillägg med eller utan förmögenhet i bagaget. 

Vad har du fått den infon i från att man måste "leva upp sin förmögenhet först", om man är sjukpensionär för att sedan få bostadstillägg?
    Ingen info jag hittar på FK om att det är så.

Däremot så står det på FK hemsida på Frågor och svar följande:

"Om du är ensamstående räknas 15 % av förmögenheten över 100 000 kronor med som en del av din årsinkomst." Så har man under 100 000 i förmögenhet så räknas det inte in i "inkomsten.
    Dock så är det inte alla som lyfter sjukpension, också har en förmögenhet. 

Men det prövas av FK om man kan få bostadstillägg eller inte.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Uuuuuuu)

Återigen, TS, vad är det du vill med tråden? Är det en nyhet för dig att det finns människor som inte kan handskas med sin ekonomi?

• EnAnonumius
    Det stod i boken. Eller har vi inte läst samma bok? Hon köpte cigg och sprit och fet utemat. Hon ansåg att det var så synd om henne att hon "behövde" det. De gyllene vågorna när spriten gick ut i blodet från magen, och vad det var...
    Och då måste man dra en direkt korkad slutsats  att det är så "alla fattiga gör", bara för att författaren gjorde så ensligt dig?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Oroad..)
    Anonym (Uuuuuuu) skrev 2024-02-04 20:19:57 följande:

Återigen, TS, vad är det du vill med tråden? Är det en nyhet för dig att det finns människor som inte kan handskas med sin ekonomi?

Nej, ingen nyhet, men jag trodde ändå inte det var så många som behövde låna så ofta. Sidan är dessutom bara en av flera på Facebook där man behöver låna till basala saker.

Jag tycker nog med det inte att samma personer har rätten att ondgöra sig över tiggare utanför butiker, eftersom de själva har ett snarlikt beteende.

• Anonym (Verklighetens folk)

Att folk lånar och drar på sig skulder handlar om dåligt konsekvenstänk och/eller en känsla av att man förtjänar en viss standard. Finns det ett samband mellan dagens mer narcissistiska samhälle och det senare? Vem vet. 

Man får anpassa sitt liv efter sin ekonomi. När jag var yngre var jag tvungen att gå på soc (samtidigt som jag arbetade som telefonförsäljare och reklamutdelare). Levde ett bra liv ändå, bakade eget bröd och gjorde morotsoppa. Lever man på soc eller sjukersättning etc så kan man faktiskt spara undan. Precis som Lena Andersson säger går det att äta gröt och baljväxter. Är det ett kul och lyxigt liv? Absolut inte, men det är bättre än att ha skulder.

• Anonym (Oroad..)
    Anonym (Verklighetens folk) skrev 2024-02-04 21:16:05 följande:

Att folk lånar och drar på sig skulder handlar om dåligt konsekvenstänk och/eller en känsla av att man förtjänar en viss standard. Finns det ett samband mellan dagens mer narcissistiska samhälle och det senare? Vem vet. 

Man får anpassa sitt liv efter sin ekonomi. När jag var yngre var jag tvungen att gå på soc (samtidigt som jag arbetade som telefonförsäljare och reklamutdelare). Levde ett bra liv ändå, bakade eget bröd och gjorde morotsoppa. Lever man på soc eller sjukersättning etc så kan man faktiskt spara undan. Precis som Lena Andersson säger går det att äta gröt och baljväxter. Är det ett kul och lyxigt liv? Absolut inte, men det är bättre än att ha skulder.

Helt enig. Jag och min man har uppfostrat våra barn att tänka ekonomiskt och om pengars värde. Jag lärde dem ganska tidigt hur man t.ex. kan laga nyttig och god mat med billigare råvaror, och förklarade för dem att om man har ont om pengar bör man inte unna sig det där extra, utan vänta tills man har råd. Men jag har också gjort klart för dem att om de har varit arbetsamma och strävsamma och fått ett mer välbetalt jobb ska de ta sig rätten att belöna sig med de där guldkanterna och köpa dyrare saker, när ekonomin tillåter.

När smartphonen kom och föräldrar började skaffa sådana ill sina barn, föregick vi med gott exempel, dvs vi köpte inga åt våra barn. Det värsta är nog när föräldrar köper nya och dyra mobiler till sina barn som deras ekonomi egentligen inte tillåter, de grundlägger därmed också tidigt ett mobil/ skärmberoende som kan göra att de får sämre social förmåga.

Någon nämnde Netflix som en rättighet.. Det finns annat man kan se på. Dessutom har folk en tendens att bli lata och okreativa av för mycket passiv underhållning. De kunde använda den tiden till att tänka ut något konstruktivt, t.ex. hur de ska göra för att få bättre ekonomi.

• Anonym (XXX)
    EnAnonumius skrev 2024-02-04 20:20:39 följande:
    Och då måste man dra en direkt korkad slutsats  att det är så "alla fattiga gör", bara för att författaren gjorde så ensligt dig?
    Det var inte jag som drog upp den boken. Men jag vet att det inte är ovanligt. Jag vet till och med de som sitter otåligt och väntar på att socialbidraget ska komma in på kontot, och då tar de genast taxi till Systembolaget. 
Svar på tråden Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?