• Anonym (Oroad..)

Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?

Råkade häromdagen snubbla in på en facebook-sida som heter "Låne-akuten" och blev chockad över vad jag såg där. En massa personer som tydligen inte fått lära sig att hantera sin ekonomi och ibland behöver låna till de mest basala och banala saker, som mobilfakturor, bredbansfakturor, blöjor och mat till barnen, hygienartiklar, mat till sig själva, ber om lån på småsummor som de menar att de ska betala tillbaks när de kan. Vad är det som har gjort att de inte ens har kunnat lägga undan 2-300kr för kommande behov?

En del behöver hjälp till sina elräkningar och t.o.m. hyror. Jag blir oroad när jag ser hur vuxna människor inte klarar att sköta sina ekonomier. Inte heller konstigt att sms-lån ökar samtidigt som folk sen inte kan betala av på dem.

Jag och min sambo har sett till att utbilda oss och har idag välavlönade jobb, MEN, vi är för den skull inga slösaktiga människor och förstår hur vi ska prioritera så att pengarna ska räcka och så att vi får lite över varje månad som vi kan sätta in på våra sparkonton.

Vi har råd att unna oss guldkant ofta, men det är en annan sak om man är lågavlönad och inte har råd med sådant. Det går att leva verkligt billigt om man vill och ändå leva ett bra liv. Men folk verkar numera leva för dagen och strunta i om de har råd med det de köper, de "måste" ha bara för att andra har och "måste" unna sig bara för att de ser att andra gör det..

Det är upp till var och en att utbilda sig så att man kan ta ett mer högavlönat jobb. Men att leva på andra och låna pengar för att man inte har självdisciplinen eller karaktären nog att hålla i sina pengar eller vidareutbilda sig, tycker jag helt enkelt inte är okej. Det är en sak om omogna tonåringar gör så, men vuxna ska veta bättre, särskilt om de har ansvar för barn.

Vad tycker ni om detta?

• Svar på tråden Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?
  • Anonym (Sinai)

Problemet är väl godhetsknarkarna som hjälper dessa människor för att få klappa sig på axeln och därmed gör det möjligt för dem att fortsätta låta bli att styra upp sin ekonomi och lära sig ta ansvar.

Det är en sjuk situation som bara eskalerar!

• Anonym (Ekonom)
    Anonym (Polka) skrev 2024-02-03 12:13:15 följande:
    Så du menar att detta problemet inte fanns innan inflationen stack iväg? Hur många år har Lyxfällan gått?

Nej, jag tror inte att varken du eller dina barn förstår det TS pratar om. 
    Lyxfällan började sändas 2006. Sist vi hade så hög inflation som idag var i början av 90-talet.

Vi hade en topp kring 2008 men den var ungefär hälften så hög som den inflation vi haft på senare tid.
  • Anonym (Oroad..)
    Anonym (Sinai) skrev 2024-02-05 02:28:29 följande:

Problemet är väl godhetsknarkarna som hjälper dessa människor för att få klappa sig på axeln och därmed gör det möjligt för dem att fortsätta låta bli att styra upp sin ekonomi och lära sig ta ansvar.

Det är en sjuk situation som bara eskalerar!

Ja, om inte dessa möjliggörare fanns skulle de tvingas ta ansvar för sin ekonomi, något som bara vore nyttigt och till gagn rör dem.

• EnAnonumius
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-04 21:52:03 följande:
    Det var inte jag som drog upp den boken. Men jag vet att det inte är ovanligt. Jag vet till och med de som sitter otåligt och väntar på att socialbidraget ska komma in på kontot, och då tar de genast taxi till Systembolaget. 
    Nej jag påstod aldrig i mitt inlägg att det var du som drog upp om den boken.  SÅ vad får du det ifrån?

Det du hade däremot skrivit i inlägg #158 car, citerar dig och dina egna ord:

"Det stod i boken. Eller har vi inte läst samma bok? Hon köpte cigg och sprit och fet utemat. Hon ansåg att det var så synd om henne att hon "behövde" det. De gyllene vågorna när spriten gick ut i blodet från magen, och vad det var..."

(slut på citatet)

Det var just ditt PÅSTÅENDE (i inlägg #158) om vad författaren gjort, enligt dig, som jag lade den kommentaren kring.

Ser du och förstår den signifikanta skillnaden?
    Mellan att kommentera "ditt påstående" och "dra in om en bok"?

Så frågan står kvar.. 
    Och då måste man dra en direkt korkad slutsats  att det är så "alla fattiga gör", bara för att författaren gjorde så ensligt dig?

Men jag kan utvidga det..
    Har du objektiva källor som kan styrka ditt påstående om att det är väldigt vanligt.

Det är du som påstår, då ligger bevisbördan hos dig med. Så släng fram med objektiva bevisen  som styrker dina påstående..

Lyxfällan, anekdotiska bevisföringar och artiklar från tidningar är inga objektiva källor att använda sig av som bevis.
    Det skall vara riktigt hållbara objektiva undersökningar.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (P)

Hur råkar man snubbla in i en låst grupp som kräver att man svarar på frågor för att bli insläppt?

• OlManH

En person som dessvärre håller till i min yttre periferi va kraftigt skuldsatt när han va ca 30 år. Han hade inget bostadslån, bara konsumptionslån. Trots det gick nästan hela lönen till räntor för alla de korkade lånen.
    Han fick något år senare ett arv av en någorlunda förmögen farmor.
    Han brände pengarna direkt på lägenhet & ny flådig BMW.
    Några månader senare så va de ärvda pengarna slut.
    Först stängdes strömmen av i hans lägenhet, efter det utmättes bilen & till slut så tvingades han sälja lägenheten 😂
    Snubben är nu 40 och hans "förmögenhet" är mindre idag än den dagen han föddes.
    Oskön person så jag njuter varje gång han ställt till det för sig 😂
    Tyvärr så har detta klantarsel en son som blir lidande i allt detta.

• Anonym (U)
    Anonym (P) skrev 2024-02-05 07:25:28 följande:

Hur råkar man snubbla in i en låst grupp som kräver att man svarar på frågor för att bli insläppt?

Undrar jag med. TS har dessutom varit inne i flera. TS skriver också att före detta kollegor har svårt att betala sina skulder. Hur vet man det? Man kontaktar kronofogden. Folk är fan inte kloka.
  • Anonym (X)
    Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-03 13:20:09 följande:
    De som får sämre tänder av mediciner brukar inte sällan överkonsumera dem. Man ska aldrig ta mer än rekommenderad dos på förpackningen, det kan man vinna en del på!

Kan du berätta hur man överkonsumerar receptbelagd medicin? 

Du vet bättre än minaläkare och tycker jag borde sluta ta dem?

• Anonym (XXX)
    EnAnonumius skrev 2024-02-05 05:14:20 följande:
    Nej jag påstod aldrig i mitt inlägg att det var du som drog upp om den boken.  SÅ vad får du det ifrån?

Det du hade däremot skrivit i inlägg #158 car, citerar dig och dina egna ord:

"Det stod i boken. Eller har vi inte läst samma bok? Hon köpte cigg och sprit och fet utemat. Hon ansåg att det var så synd om henne att hon "behövde" det. De gyllene vågorna när spriten gick ut i blodet från magen, och vad det var..."

(slut på citatet)

Det var just ditt PÅSTÅENDE (i inlägg #158) om vad författaren gjort, enligt dig, som jag lade den kommentaren kring.

Ser du och förstår den signifikanta skillnaden?
    Mellan att kommentera "ditt påstående" och "dra in om en bok"?

Så frågan står kvar.. 
    Och då måste man dra en direkt korkad slutsats  att det är så "alla fattiga gör", bara för att författaren gjorde så ensligt dig?

Men jag kan utvidga det..
    Har du objektiva källor som kan styrka ditt påstående om att det är väldigt vanligt.

Det är du som påstår, då ligger bevisbördan hos dig med. Så släng fram med objektiva bevisen  som styrker dina påstående..

Lyxfällan, anekdotiska bevisföringar och artiklar från tidningar är inga objektiva källor att använda sig av som bevis.
    Det skall vara riktigt hållbara objektiva undersökningar.
    Du får väl läsa boken själv, den finns på folkbiblioteken. 

Fast du vet lika väl som jag, att i Sverige är det redan bestämt i förväg vilka undersökningar som FÅR göras av offentligfinansierade organ (universiteten och olika statliga myndigheter, t.ex. BRÅ, SIFO) och vad de ska komma fram till. Undersökningsresultatet ska alltid vara politiskt korrekt.

En forskare FÅR inte komma fram till att t.ex. en viss invandrargrupp är mer belastad än svenskar, eller att barn som uppfostras av homosexuella par får några som helst problem, eller att det finns skillnader mellan mäns och kvinnors hjärnor - och därmed förmågor och talanger. Sådana resultat publiceras inte, och den forskare som skrev rapporten får sparken eller hamnar på någon elefantkyrkogård.

På samma sätt skulle ingen undersökning få publiceras, som kom fram till att ensamstående mammors barn skulle ha det hyfsat bra ekonomiskt, om mammorna bara kunde sköta sin ekonomi och prioritera sina barn.

Nu för två timmar sedan publicerade Expressen en undersökning från Alecta - som är ett fristående pensionsbolag, och därför inte ligger under förhandsgranskning från Staten - undersökningsresultat som visar att 60 procent av 67-åringarna har 90 procent av den inkomst de hade vid 60, samt att garantipensionärerna har det bättre än de haft det under livet innan, för att garantipensionen är generösare än socialbidraget.

Du kan räkna med att det kommer att bli storbråk om detta i media och sociala media idag och några dagar framåt, för detta med att pensionärer har det så dåligt, och att särskilt "fattigpensionärerna" är så väldigt fattiga (fast de fått det bättre än under livet innan då många av dem gick på soc, som sagt) är också en sådan där sanning som ingen får ifrågasätta.

www.expressen.se/ekonomi/pension/65-plussare-har-battre-ekonomi-an-man-kunde-tro/
  • Anonym (Uuuuuuu)
    Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-05 04:55:31 följande:
    Ja, om inte dessa möjliggörare fanns skulle de tvingas ta ansvar för sin ekonomi, något som bara vore nyttigt och till gagn rör dem.
    Har du några exempel på länder med system som fungerar bättre?
Svar på tråden Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?