• Anonym (Oroad..)

Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?

Råkade häromdagen snubbla in på en facebook-sida som heter "Låne-akuten" och blev chockad över vad jag såg där. En massa personer som tydligen inte fått lära sig att hantera sin ekonomi och ibland behöver låna till de mest basala och banala saker, som mobilfakturor, bredbansfakturor, blöjor och mat till barnen, hygienartiklar, mat till sig själva, ber om lån på småsummor som de menar att de ska betala tillbaks när de kan. Vad är det som har gjort att de inte ens har kunnat lägga undan 2-300kr för kommande behov?

En del behöver hjälp till sina elräkningar och t.o.m. hyror. Jag blir oroad när jag ser hur vuxna människor inte klarar att sköta sina ekonomier. Inte heller konstigt att sms-lån ökar samtidigt som folk sen inte kan betala av på dem.

Jag och min sambo har sett till att utbilda oss och har idag välavlönade jobb, MEN, vi är för den skull inga slösaktiga människor och förstår hur vi ska prioritera så att pengarna ska räcka och så att vi får lite över varje månad som vi kan sätta in på våra sparkonton.

Vi har råd att unna oss guldkant ofta, men det är en annan sak om man är lågavlönad och inte har råd med sådant. Det går att leva verkligt billigt om man vill och ändå leva ett bra liv. Men folk verkar numera leva för dagen och strunta i om de har råd med det de köper, de "måste" ha bara för att andra har och "måste" unna sig bara för att de ser att andra gör det..

Det är upp till var och en att utbilda sig så att man kan ta ett mer högavlönat jobb. Men att leva på andra och låna pengar för att man inte har självdisciplinen eller karaktären nog att hålla i sina pengar eller vidareutbilda sig, tycker jag helt enkelt inte är okej. Det är en sak om omogna tonåringar gör så, men vuxna ska veta bättre, särskilt om de har ansvar för barn.

Vad tycker ni om detta?

• Svar på tråden Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?
  • Anonym (U)
    EnAnonumius skrev 2024-02-04 12:24:44 följande:
    Och när skall du svara på min fråga?

Varför väljer du att utgå från att folk som har det kast ställt. väljer att leva med osunda matvanor, och konsumerar massa godis när de tittar på film? 
    Svaret passar inte in i TS inskränkta värld.
  • EnAnonumius
    Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-03 15:45:55 följande:
    Jag säger inte att alla lever så, men att många gör det, även om vissa inte vill erkänna det. Och märk inte mina ord, jag är nog desto mer utbildad än du så jag vet vad jag pratar om.
    Så att man rättade dig på en felaktigt användning av ett ord är att "märka ord"? 🙄

Jag vet också vad jag pratar om. Och jag har också utbildning.. Så din poäng är? Om du har någon poäng vill säga.

Och du, som sagt jag vet också vad jag pratar om. DU vägrade ju att begripa att att denna inflation vi har nu är inte en s.k "naturlig inflation".  Men ändå skall du svamla och jämföra det med de andra naturliga inflationer som kommer då och då. 🙄

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (U) skrev 2024-02-04 12:34:00 följande:
    Svaret passar inte in i TS inskränkta värld.
    Finns nog  en stor sannolikhet för detta.
    Det vore ju hemskt, för TS, att komma till insikt hur bedrövligt och inskränkt hon diskuterar kring detta med pengar och ekonomi..
  • Anonym (Mo)

Så roligt med när alla bara ?du måste flytta till billigare!? som om en flytt kostar 0 kr?

Först har vi uppsägningstiden på lägenheten man redan har, som måste stämma överens precis med den nya, billigare om man inte vill ha dubbelhyra. Och MÅNGA lägenheter som kommer ut har inflytt om 1-2 månader. Så har man otur kan det bli minst en dubbelhyra man ska ut med.

Sedan har vi flyttkartonger. Kanske inte kostar jättemycket men de kostar. Banankartonger i all ära så blir det svårt att samla så många man behöver.

Sedan har vi flyttbilen. Man måste hyra bil eller släp. Inte gratis det heller. Plus så har man kanske inte massa vänner och bekanta som har möjlighet att hjälpa till att bära. Då måste man ha flyttfirma.

Sedan har vi städningen. Många hyresbolag accepterar inte den städning mam gör själv utan nästan kräver att man har städfirma. Flyttstäd är INTE lätt och är ingen vanlig städ, plus det tar tid. Man är kanske ensamstående med små barn och ha dem på förskola för att städa får man ju inte. 

Så även om det såklart är bra att få ner sin hyra, har många inte de pengar som behövs för att genomföra en flytt.

Eller så får de ta sin buffert till flytten, och sen får de förstås höra av ts att de är dåliga som inte har en buffert!

Och lån kan de ju inte heller ta för flytten, för då får de höra hur dåliga de är som har lån.

• Anonym
    Anonym (Mia) skrev 2024-02-03 18:03:06 följande:
    Nej, bostaden drar mer än halva lönen nu. Tonåringar kostar en del pengar med.
    Ursäkter.
  • EnAnonumius
    Anonym (Mo) skrev 2024-02-04 12:45:57 följande:

Så roligt med när alla bara ?du måste flytta till billigare!? som om en flytt kostar 0 kr?

Först har vi uppsägningstiden på lägenheten man redan har, som måste stämma överens precis med den nya, billigare om man inte vill ha dubbelhyra. Och MÅNGA lägenheter som kommer ut har inflytt om 1-2 månader. Så har man otur kan det bli minst en dubbelhyra man ska ut med.

Sedan har vi flyttkartonger. Kanske inte kostar jättemycket men de kostar. Banankartonger i all ära så blir det svårt att samla så många man behöver.

Sedan har vi flyttbilen. Man måste hyra bil eller släp. Inte gratis det heller. Plus så har man kanske inte massa vänner och bekanta som har möjlighet att hjälpa till att bära. Då måste man ha flyttfirma.

Sedan har vi städningen. Många hyresbolag accepterar inte den städning mam gör själv utan nästan kräver att man har städfirma. Flyttstäd är INTE lätt och är ingen vanlig städ, plus det tar tid. Man är kanske ensamstående med små barn och ha dem på förskola för att städa får man ju inte. 

Så även om det såklart är bra att få ner sin hyra, har många inte de pengar som behövs för att genomföra en flytt.

Eller så får de ta sin buffert till flytten, och sen får de förstås höra av ts att de är dåliga som inte har en buffert!

Och lån kan de ju inte heller ta för flytten, för då får de höra hur dåliga de är som har lån.

Ja men då kan man ju ta TS intelligenta tips om hur man drygar ut sin kassa, man kan ju spela på Tipset och/eller Lotto då..🙄😉

Det måste ju vara årets ekonomitips (inlägg #42)..
    "Vill de ha mer pengar får de väl spela på Tipset eller Lotto och hoppas på det bästa,"
    🙄😂😂😂😂

• Anonym (XXX)
    Anonym (U) skrev 2024-02-04 12:01:26 följande:
    Ibland tror jag programmet Lyxfällan gör mer skada än nytta. De tar upp just lyxfällor med överkonsumtion, ofta av onödiga prylar. Men de fattiga som faktiskt har begränsningar och kanske drabbats av otur och olycka blir inte bra tv. Sen tror vissa att all fattigdom handlar om de som stoppar huvudet instansen och shoppar på som det inte fanns någon morgondag. Men är de representativa för alla fattiga? Självklart inte.Det är så mycket lättare att peka finger och ha en massa åsikter utan att ha en aning om hur situationen faktiskt är.
    Men förklara då vilka utgifter det är som de måste ha, och som inte sjukersättningen - eller för den delen garantiepensionen eller socialbidraget - täcker? Man får alltid höra om den här mystiska "situationen", men ingen vill beskriva vad det är för situation.
  • Anonym (XXX)
    EnAnonumius skrev 2024-02-04 12:22:56 följande:
    Det är så mycket lättare att peka finger och ha en massa åsikter utan att ha en aning om hur situationen faktiskt är.

Detta är något TS skulle behöva få hårt inbankad i sin skalle. Så som TS sitter och spottar, pekar m,ed hela handen åt andra och "tror sig veta bäst" om "alla andra".  Och som lök på laxen framhåller sig som duktigast och präktigast i klassen.
    Till dig också så: hur ÄR den här mystiska situationen? Vilka utgifter - rent konkret nu! - är det som dessa människor måste ha, som andra människor som klarar sig på samma inkomst inte måste ha?
  • Anonym (F)
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-04 11:24:25 följande:
    Men då måste du ju flytta till billigare. Det fattar du väl själv? Att det inte ska finnas något boende - mindre och längre bort från stan/centralorten - som du har råd med med sjukersättning, tror inte jag på. SÅ låg är inte ersättningen. 
    Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-03 11:39:56 följande:
    Har du verkligen inget utrymme att spara? Inga onödiga utgifter på sådant du egentligen inte behöver? Många brukar ha det, men vill inte göra avkall på vissa saker för att de anser att de "måste" ha det.
    Håller med. I sådana fall brukar det alltid handla om antingen saker som de "behöver ha" nu, t.ex. extra TV-kanaler, onödigt snabbt bredband, blanka tidskrifter, vin, cigg, krogbesök. Eller skulder som de betalar tillbaka på, för dåliga beslut tidigare. Eller naturligtvis ett onödigt stort och dyrt boende.

Man "behöver" t.ex. inte en tvåa som ensamstående, eller en trea som par (eller en vuxen och ett barn), och man "behöver" inte heller bo nära sta'n. Man behöver inte heller ha bil, om man bor på en ort där det finns kollektivtrafik (och var finns det inte det idag?). Särskilt inte om man inte jobbar, för då har man inte bråttom någonstans.

Men många ser sådant som självklarheter, och sedan kan de inte hjälpa att ekonomin inte går ihop - menar de själva alltså. 

Ersättningen är väldigt låg. Om man får garantiersättningen för sjukersättning är det bara 13275 kr per månad före skatt. Det är inte mycket att leva på. Man kan få bostadstillägg också, men nu kanske du förstår att det inte finns något utrymme alls för den som bor i singelhushåll och har garantiersättning.
  • Tow2Mater
    Anonym (Mo) skrev 2024-02-04 12:45:57 följande:

Fast TS har ju en poäng, boendet måste man ju på sikt försöka ändra om man bor dyrt och lever på maginalerna.

Jag läser det här

Via Socialtjänsten och Försäkringskassan finns det möjlighet att ansöka om flyttbidrag. Vi rekommenderar dig att kontakta socialtjänsten och Försäkringskassan i den kommun du nu är bosatt i, för att höra dig för om just dina möjligheter.

soctanter.malmo.se/fraga/8104
Svar på tråden Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?