Inlägg från: Anonym (U) |Visa alla inlägg
  • Anonym (U)

Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?

En del människor saknar förmågan att planera och se sammanhang. Lägg till att ingen pratat ekonomi och hållbarhet med dem och sen lever de för dagen.  Det gör mig illa när det är barn inblandat. 

Sen kan sitta och gotta sig och tycka man är världsbäst på privatekonomi, en dubbelsmäll med sjukdom och olycka kan sänka även en stor buffert.

• Anonym (U)

Sen tycker jag att man ska gå i någons skor några veckor innan man vräker ur sig åsikter om hur andra borde bete sig. 

• Anonym (U)
    Anonym (Mo) skrev 2024-02-03 12:39:53 följande:

Det roliga är mär folk säger att alla minsann borde kunna lägga undan en hundralapp.

Ok vi säger så. En person lyckas lägga undan 100 kr i månaden och resten går till nödvändigt och ingen lyx.

På 1 år blir det 1200 kr. 

Vi säger att en annan person lyckas lägga undan 200 kr i månaden.

På 1 år blir det 2400 kr.

Vad tror ni, mattesnillen, händer när hyran plötsligt ökade med 600 kr samtidigt som maten och elen blev mycket dyrare?

Hur länge räcker en buffert på nån hundralapp i månaden, när ALLT blir dyrare?

Efter en inflation där lån steg, där el steg osv, där människor med GOD ekonomi plötsligt inte fick råd och fick börja nagga av sina STORA BUFFERTAR

så tycker ni det är konstigt att den fattiga människan med sin LÅGA BUFFERT inte fick sin buffert att räcka i flera år?

En buffert bör man ha ja, men en låg buffert tar slut snabbt när tiderna är som de är.
    Bufferten kanske de fick att räcka så länge som möjligt men någon gång tar den ju slut om man måste använda den??

Alla säger: spara så du har en buffert att använda när det behövs!

och den när personer tvingats använda upp sin buffert, så får de höra hur dåliga de är som inte har en buffert!

Logiken??

Precis så. En tandläkarräkning kan slå undan flera års buffert för den som är på marginalen. Att det ska vara så svårt att fatta? 
    TS kallar sig ?orolig? men det är inte oro av omtanke, det handlar om att peka finger och ha åsikter.
    Det (o)lustiga i såna här trådar när folk förfasar sig över andras dåliga ekonomiska sinne är också att de själva lägger ner mängder med tid att beskriva sin egen förträfflighet. 
  • Anonym (U)
    Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-03 13:26:23 följande:
    Just precis! Många väljer dessutom en bostad som de inte har råd med, bara för att "man måste ju ha lite utrymme" eller att man vill ha en fin bostad. Ja, vill man det så får man ofta faktiskt jobba för det. Är man lågavlönad kan man faktiskt bo i en billigare hyreslägenhet. Men många anser sig "för fina" för att bo så "simpelt": Jag och min sambo bodde i varsina hyresbostäder som yngre, dvs vi förstod redan då att man måste rätta sig efter sin ekonomi.

Din teori är att personer i dessa facebookgrupper (och andra fattiga) har hamnat där pga överkonsumtion av Netflix, nya mobiler och allmänt habegär?

Hade man ställt frågan till en normal grupp universitetsstudenter som är vana vid opponering hade de kommit på en mängd andra saker och tvingas tänka både längre och högre. Du tänker inte som en välutbildad person. Jag orkar inte svara på allt dumt du skriver, men gör ett sista försök. Det är galen brist på billiga hyresrätter, även långt från där jobben finns. Hur kan du föreslå att de ska flytta dit om lägenheterna och omsättningen på de boende på en trög marknad är för låg? Och, ett netflixabonnemang är kaffepengar i den tid av inflation och räntehöjningar vi haft, lyft blicken eller är macro för svårt för dig?
    De riktigt fattiga är inte avundsjuka på medelsvenssons, de försöker överleva dagen och skiter fullständigt i dig.

• Anonym (U)
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-04 11:24:25 följande:
    Men då måste du ju flytta till billigare. Det fattar du väl själv? Att det inte ska finnas något boende - mindre och längre bort från stan/centralorten - som du har råd med med sjukersättning, tror inte jag på. SÅ låg är inte ersättningen. 
    Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-03 11:39:56 följande:
    Har du verkligen inget utrymme att spara? Inga onödiga utgifter på sådant du egentligen inte behöver? Många brukar ha det, men vill inte göra avkall på vissa saker för att de anser att de "måste" ha det.
    Håller med. I sådana fall brukar det alltid handla om antingen saker som de "behöver ha" nu, t.ex. extra TV-kanaler, onödigt snabbt bredband, blanka tidskrifter, vin, cigg, krogbesök. Eller skulder som de betalar tillbaka på, för dåliga beslut tidigare. Eller naturligtvis ett onödigt stort och dyrt boende.

Man "behöver" t.ex. inte en tvåa som ensamstående, eller en trea som par (eller en vuxen och ett barn), och man "behöver" inte heller bo nära sta'n. Man behöver inte heller ha bil, om man bor på en ort där det finns kollektivtrafik (och var finns det inte det idag?). Särskilt inte om man inte jobbar, för då har man inte bråttom någonstans.

Men många ser sådant som självklarheter, och sedan kan de inte hjälpa att ekonomin inte går ihop - menar de själva alltså. 

Ibland tror jag programmet Lyxfällan gör mer skada än nytta. De tar upp just lyxfällor med överkonsumtion, ofta av onödiga prylar. Men de fattiga som faktiskt har begränsningar och kanske drabbats av otur och olycka blir inte bra tv. Sen tror vissa att all fattigdom handlar om de som stoppar huvudet instansen och shoppar på som det inte fanns någon morgondag. Men är de representativa för alla fattiga? Självklart inte.Det är så mycket lättare att peka finger och ha en massa åsikter utan att ha en aning om hur situationen faktiskt är.
  • Anonym (U)
    EnAnonumius skrev 2024-02-04 12:24:44 följande:
    Och när skall du svara på min fråga?

Varför väljer du att utgå från att folk som har det kast ställt. väljer att leva med osunda matvanor, och konsumerar massa godis när de tittar på film? 
    Svaret passar inte in i TS inskränkta värld.
  • Anonym (U)
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-04 13:01:57 följande:
    Till dig också så: hur ÄR den här mystiska situationen? Vilka utgifter - rent konkret nu! - är det som dessa människor måste ha, som andra människor som klarar sig på samma inkomst inte måste ha?
    De fattiga har inte utgifter som andra mer välbeställda har. Utgifter har alla. Däremot kan intäkter svänga och har man dålig buffert kan en ovanligt hög räkning fälla.Intäkterna kan påverkas på många sätt  Arbetslöshet eller myndigheter som släpper folk mellan stolarna. Har du verkligen aldrig hört talas om det?

Ett exempel på en utgift som vanliga anställda inte förstår är preliminärbeskattningen som sker i bolag baserat på förra årets intäkter. Läs Fattigdomsfällan, den beskriver fenomenet.
  • Anonym (U)
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-04 18:29:29 följande:
    Det är därför man alltid ska ha en rejäl buffert. 

Ja, en egen firma innebär naturligvis risker. 

Jag har läst Fattigdomsfällan, och den bekräftade ju snarare att det INTE är synd om fattiga i Sverige. Hon berättade ju själv att hon inte lämnade in kvitton på t.ex. läkemedel till soc, för då skulle bidraget kunna försenas några dagar (hon hade gjort erfarenheten att socialsekreteraren gjorde enkla ansökningar utan några extra kvittion att kolla först), och hon kunde inte hushålla med bidraget så hon tänkte kortsiktigt att "om jag inte begär pengar för läkemedel så får jag bidraget fortare".

Hon köpte sprit, cigg och fet utemat, och i på något märkligt sätt så hade hon gått från att vara en respekterad företagare, till att genast när hon hamnade på soc ha ett stort antal polare som kom hem till henne och delade på spriten, när hon hade råd med en flaska..?
    Har vi läst samma bok?? Vad då respekterad företagare? Rent hittepå från din sida, snarare en alldeles för olönsam enskild firma. Det där med spriten och ciggen har du tolkat på det sätt som stödjer din tes, de fattiga får skylla sig själva och de gör alltid något som åsiktsmaskinerna och moralkärringar anser sig ha rätt att kommentera och peka finger åt.
  • Anonym (U)
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-04 18:58:01 följande:
    Då får man väl lägga ner firman, eller ännu hellre tänka sig för innan man startar en egen firma. Det VET ju alla att man inte har samma skydd sedan - A-kassa och sådant. Jag arbetar själv i en bransch där många har F-skatt, men jag har valt att ha A-skatt och få lön även om jag tjänar lite mindre på det, just för att inte hamna i sådana fällor. Skatten dras direkt och det jag får ut är mitt. 

Det stod i boken. Eller har vi inte läst samma bok? Hon köpte cigg och sprit och fet utemat. Hon ansåg att det var så synd om henne att hon "behövde" det. De gyllene vågorna när spriten gick ut i blodet från magen, och vad det var...

Och det är just den inställningen som går igen i alla sådana fattigdomsberättelser, om man skrapar lite på ytan. Jag tänker på alla snyftreportage i Aftonbladet också: "Lille Liam, 3 år, måste frysa i vinter, för mitt socialbidrag räcker inte till en vinteroverall, säger mamma Miranda 22 år". Och så ligger det alltid ett cigarettpaket på bordet, och Miranda har hår- och ögonfransförlängningar, ankläppar, silikonbröst, fillers och nygjorda tatueringar.
    Hade vi varit i en bokklubb kunde vi diskturerat innehållet, för vi är uppenbarligen inte överens.
    Vad gäller snyftreportagen håller jag med dig, det ser ofta ut så där. Kvällspressen jobbar så med sina clickbites. 
  • Anonym (U)
    Anonym (P) skrev 2024-02-05 07:25:28 följande:

Hur råkar man snubbla in i en låst grupp som kräver att man svarar på frågor för att bli insläppt?

Undrar jag med. TS har dessutom varit inne i flera. TS skriver också att före detta kollegor har svårt att betala sina skulder. Hur vet man det? Man kontaktar kronofogden. Folk är fan inte kloka.
  • Anonym (U)
    Anonym (GD) skrev 2024-02-05 09:02:11 följande:
    Nu var min mamma inte så stor i maten, så det gick trots allt bra.  Och hon köpte bananer också, för att lyxa till det lite. 
    Anonym (F) skrev 2024-02-04 13:38:32 följande:
    Det är inte rimligt att förvänta sig att alla ska kunna leva på det sättet med så lite mat. Det blir svårt att klara av att betala för till exempel tandläkare, försäkring med mera med så lite pengar.
    Precis. Nu hade hon inte så många tänder kvar och hon skötte dem supernoga för hon var rädd för både kostnaden och smärtan. Hon var så ömtålig de sista åren och väldigt rädd att behöva dra ut en tand.Får hoppas att du hamnar på denna fantastiska inkomst också, om du tycker att det låter mycket.

Egentligen förtjänar du inget svar, men jag känner att jag ändå svarar för att min numera avlidna mor inte förtjänar ditt hån. Hon ligger i en urna på krematoriet för tillfället och väntar på att bli gravsatt. Så det känns faktiskt rätt jävligt och det blir inte bättre av ditt hån.

Nåväl. 
    Hon hade 12 300 in och efter hyran 7900 kvar.
    Sedan tillkom hennes fasta telefon 448 kronor per månad.
    El ca 300.
    ICA runt 800 kronor. 
    Försäkringar 300
    Hemtjänst drygt ca 2500.

Vilket av detta menar du att hon kunde skippat?
    De 800 på ICA bekostade även mediciner, då hemtjänsten betalade det med hennes ICA/VISA-kort.

Och nej, hon la inte pengar på något annat. För det första var hon gammal och mycket, mycket trött och lämnade sällan sitt hem. Eller ens sin säng för den delen. Hon hade eett toaspann bredvid sängen för att slippa gå till toaletten. Men du kanske tror att hon var på lokal och slösade upp 50-lappen som blev över varje månad?

Jag vet vad hennes pengar gick till, jag skötte hennes ekonomi i tio år innan hon gick bort. Vi hade ett medanvändaravtal i hennes bank. Så du kan bara tiga med dina elaka spekulationer.

Vem fan är du att sitta och prata ner en död gammal människa? 
    Och som sagt, jag håller på med bouppteckningen nu och det fanns absolut NOLL överraskningar.

Till sist, du visste att min mamma nyligen dött. Ändå var du tvungen att solka ner hennes minne. Känns det bra nu eller?

Fy fan alltså.
    Anonym (Mo) skrev 2024-02-04 18:29:33 följande:
    Man har ju inte bara hyra?

El, försäkringar, kanske vatten också? Hemtjänst betalar man också för. 

Precis. Men det förstår inte vissa "ekonomiska" individer. Det är lätt att sitta och gapa.

Bra där. Att det här ska behövas beskrivas är faktiskt helt absurt. 
  • Anonym (U)
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-05 10:53:57 följande:
    Jo, jag har väninnor som jobbar som socialsekreterare, där får man höra en del. Folk anser sig vara berättigade till en massa saker. Socialsekreterarna får t.ex. ofta reda på att klienterna har bankkonton som de inte har redovisat, fast de har skrivit under på heder och samvete att de har redovisat alla sina tillgångar. Det kommer fram när socialsekreterarna plockar ut skattedeklarationen från Skatteverket; där framgår även ränteinkomster. Då säger personerna "ja men det där är ju mina SPARPENGAR! Dom har inte ni med att göra!". 

Eller folk som inte har dragit in på sin konsumtion under en uppsägningstid på tre månader, fast de har vetat att de inte är med i någon A-kassa utan att det blir soc sedan. Då räknar soc med att de borde ha levt på socialbidragsnivån de senaste tre månaderna, och kräver in kontoutdrag för att kontrollera att de har gjort det. Har de inte gjort det, så blir det inget bidrag förrän den summan som de levt över socialbidragsnivån har "gått åt i tid", så att säga. Detta blir det ett himla liv om - de tycker inte att det är konstigt alls att fortsätta att slänga ut pengar, fast man är uppsagd och vet att man snart inte får någon inkomst mer!
    Men sitter ni och sladdrar om sånt? Även om personer inte nämns vid namn kan de riskeras att identifieras. Sjukt oproffsigt. Har ni ingen yrkesheder någon av er?
  • Anonym (U)
    Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-05 11:20:30 följande:
    Självklart väljer man att vara anonym med tanke på hur arga de som känner sig träffade blir. Man har ju hört att vissa har blivit stalkade för mindre.
    Känner oss träffade? Det är naturligtvis den förklaringen du har för du kan bara tänka i ett spår. Väldigt outbildat. Igen. De som stör har en empatiförmåga, vilket du totalt saknar. Vad hände med tesen att du ska gå i någons skor innan du dömer? Vad tycker du om den? Varför svarar du inte på det?
  • Anonym (U)
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-06 06:59:56 följande:
    Då finns ju socialbidraget. Man får helt enkelt gå ner i standard. Som sagt, jag tycker att det är orimligt att folk som har VARIT högavlönade, men för flera år sedan, ska kunna fortsätta leva på den standard de vant sig vid - men för skattebetalarnas pengar. Det ÄR ingen självklarhet att man ska få ha kvar en standard som ligger över medelsvenssons resten av livet - eller ens i flera år - bara för att man en gång för länge sedan uppnådde den standarden. Utan då får man ju göra som alla andra som inte är högavlönade: flytta till en hyresrätt, sälja bilen och åka kommunalt...

Angående att försörja varandra, så är det så inför soc också. Den ena får inte socialbidrag om den andra har en lön som räcker för att försörja hela hushållet själv. 

Vi måste tillbaka till att de SGI-baserade bidragen är till för en övergångsperiod. Har man inte kommit tillbaka till sitt gamla jobb och sin gamla lön efter låt oss säga ett år, så måste man ställa om sin ekonomi helt enkelt. Detta var också tanken från början för övrigt. 

Det var ytterst länge sedan jag fick något från Fk. Jag arbetar hemifrån, och jag blir aldrig så sjuk så länge att jag inte klarar mina deadlines. Man har ju t.ex. sällan konstant feber, utan den går upp och ner. 
    Men så är det ju inte. Taken för sjukpenning/sjukersättning gör att inkomsten halveras om du refererar till höginkomsttagare. Övriga försäkringar t ex via kollektivavtal står inte staten för.
    Ditt anekdotiska exempel om feber är ju bara löjligt. Du kan verkligen inte tänka bredare än runt dig själv.
    Du kan få en stroke ikväll, ingen vet. Tror du att din rehab tillbaka till arbetslivet (eller ett bra liv) underlättas av att sjukpenningen blir ännu lägre och att du ska tvingas flytta?
  • Anonym (U)
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-06 10:27:56 följande:
    Jag kollade nu, och taket är 47 750 kronor. Det är betydligt över medelinkomsten som är  38 300 kronor. Det är inte dåligt, om man betänker att det är för att INTE arbeta, och att det kommer ifrån skattebetalarna.

Spelar roll? Vi har inte råd att dalta med människor på det sättet längre. 
    Taket för SGI är 47.750 kr men sjukpenningen är inte taket. Högsta möjliga dagersättning enligt Försäkringskassan 1218kr per kalenderdag. 

Och vad tycker du om den personen som får en stroke eller råkar ut för en trafikolycka och behöver rehab tillbaka till arbetslivet? Hur blir den friskare av betydligt längre inkomst och även ska tvingas flytta? För din bortres parantes gäller ju alla,  eller hur?
  • Anonym (U)
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-06 11:01:55 följande:
    Detta är ju oerhört mycket pengar för att INTE arbeta. Ser du inte det själv?

Ja, jag tycker att det ska gälla alla. Detta du uttrycker nu är en inställning som bara finns i Sverige. I andra länder är det så, att har man en bra lön så har man råd att köpa ett hus, men har man sedan inte den lönen längre - oavsett orsak - så får man sälja det igen och flytta till billigare. Även om det svider i hjärtat, men det är så det ÄR. För ALLA. Det är ingen som tycker att ANDRA människor ska betala amorteringarna och räntorna på det fina huset. Det är just sådana här attityder som gör att vi har världens högsta skattetryck.

Och dessutom: om ett hus ska räknas som en skälig levnadsstandard som man måste få ha även om man är sjuk eller arbetslös - då borde ju hus även delas ut till alla socialbidragstagare. Eller? De har ju samma behov i så fall. 
    Nej, jag tycker inte det är oerhört mycket pengar. Inte för en person som arbetat, betalat skatt och bidragit.

Du hänvisar till USA som om det vore guds gåva till de som blir sjuka. Nu har jag bott där i flera år och rest genom nästan alla stater. Du tycker uppenbarligen att den sociala utslagningen som finns där om man drabbas av olycka är en riktigt bra idé. Det får stå för dig. Den inlåsning som du ylar om i Sverige tolkas av andra att man har ett socialförsäkringssystem värt namnet och som ger en bastrygghet om man blir sjuk eller råkar ut för en olycka.
    Med det är klart, med din oempatiska inställning så kan den som fått hjärnskador efter en trafikolycka med lite "eld i baken" får fart på sitt jobbsökande. Det är tur att såna som du har väldigt dåligt gehör i Sverige.
Svar på tråden Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?