• Anonym (Oroad..)

Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?

Råkade häromdagen snubbla in på en facebook-sida som heter "Låne-akuten" och blev chockad över vad jag såg där. En massa personer som tydligen inte fått lära sig att hantera sin ekonomi och ibland behöver låna till de mest basala och banala saker, som mobilfakturor, bredbansfakturor, blöjor och mat till barnen, hygienartiklar, mat till sig själva, ber om lån på småsummor som de menar att de ska betala tillbaks när de kan. Vad är det som har gjort att de inte ens har kunnat lägga undan 2-300kr för kommande behov?

En del behöver hjälp till sina elräkningar och t.o.m. hyror. Jag blir oroad när jag ser hur vuxna människor inte klarar att sköta sina ekonomier. Inte heller konstigt att sms-lån ökar samtidigt som folk sen inte kan betala av på dem.

Jag och min sambo har sett till att utbilda oss och har idag välavlönade jobb, MEN, vi är för den skull inga slösaktiga människor och förstår hur vi ska prioritera så att pengarna ska räcka och så att vi får lite över varje månad som vi kan sätta in på våra sparkonton.

Vi har råd att unna oss guldkant ofta, men det är en annan sak om man är lågavlönad och inte har råd med sådant. Det går att leva verkligt billigt om man vill och ändå leva ett bra liv. Men folk verkar numera leva för dagen och strunta i om de har råd med det de köper, de "måste" ha bara för att andra har och "måste" unna sig bara för att de ser att andra gör det..

Det är upp till var och en att utbilda sig så att man kan ta ett mer högavlönat jobb. Men att leva på andra och låna pengar för att man inte har självdisciplinen eller karaktären nog att hålla i sina pengar eller vidareutbilda sig, tycker jag helt enkelt inte är okej. Det är en sak om omogna tonåringar gör så, men vuxna ska veta bättre, särskilt om de har ansvar för barn.

Vad tycker ni om detta?

• Svar på tråden Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?
  • Sunflora
    Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-03 15:43:30 följande:
    Har du själv eller folk du känner sökt bostad de senaste åren så att du "vet" att det är så eller är det bara något du konstaterat för att vissa har påstått att det är så?
    Lever du under en sten? Det har varit en av de hetaste politiska frågorna under flera år. Det är också väldigt enkelt att själv gå in på valfri bostadskös hemsida och titta på köstatistik. När jag flyttade hemifrån för 10 år sen var snittkötiden för det området jag flyttade till 4 år idag är snittkötiden i samma område 10-12 år. 
  • Core

Utbildad, men kan inte förstå att människor som tigger pengar på nätet inte är högfungerande ?

• Anonym (Polka)
    Anonym skrev 2024-02-03 16:03:32 följande:
    "Desto mer utbildad än du"?
    Knappast, så illa som du skriver.
    Pinsamt. Du rättar något som inte är fel. Sätt ?är? bakom du och sätt det bakom dig så ser du skillnaden. 
  • EnAnonumius
    Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-03 15:43:30 följande:
    Har du själv eller folk du känner sökt bostad de senaste åren så att du "vet" att det är så eller är det bara något du konstaterat för att vissa har påstått att det är så?
    Bara för att det är ganska så lätt där du bor, så betyder det inte att det ser likadant ut i hela landet.

Min vän har stått i bostadskö nu i 9år, för att få en lägenhet i GBG. 
    Du vet i GBG, STHLM är det bostads dystopi.

Att du inte kan accepteras att det ser olika ut i landet är ingen ursäkt,  ingen förklaring heller, att du sitter och anklagar folk för att komma med ogrundade påståenden som du gör här. 

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Polka)
    Sunflora skrev 2024-02-03 16:34:06 följande:
    Lever du under en sten? Det har varit en av de hetaste politiska frågorna under flera år. Det är också väldigt enkelt att själv gå in på valfri bostadskös hemsida och titta på köstatistik. När jag flyttade hemifrån för 10 år sen var snittkötiden för det området jag flyttade till 4 år idag är snittkötiden i samma område 10-12 år. 
    Och ändå fick min son boendes i Växjö ny hyreslägenhet utan att stå i kö. Flyttar in i mars 2024. 
  • Anonym (Oroad..)
    Anonym (Polka) skrev 2024-02-03 17:35:09 följande:
    Och ändå fick min son boendes i Växjö ny hyreslägenhet utan att stå i kö. Flyttar in i mars 2024. 
    Precis, och då är ändå Växjö en större stad.

• Anonym
    Anonym (Polka) skrev 2024-02-03 17:33:39 följande:
    Pinsamt. Du rättar något som inte är fel. Sätt ?är? bakom du och sätt det bakom dig så ser du skillnaden. 
    Pinsamt.
    Ta bort "desto" så blir det rätt.
  • Sunflora
    Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-03 17:36:37 följande:
    Precis, och då är ändå Växjö en större stad.
    Växsjö är INTE en större stad, det bor ca 100 000 personer där. 
    Anonym (Polka) skrev 2024-02-03 17:35:09 följande:
    Är det en nybyggd lägenhet? De är lättare att få eftersom hyran är svinhög. 
  • Anonym (Mia)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-02-03 14:28:47 följande:

Ja, det är ett stort problem att svenska folket har så mycket skulder och att många inte klarar en helt normal räntenivå som vi har nu. 

Att räntan går upp och ner är ju självklart. Bankerna har ju räknat med upp till 7 % ränta i sina bokalkyler så det borde ju inte vara någon överraskning? 

Men nu var det ju bara 2,4 % inflation i december så inflationsrisken kanske är på väg att gå över.

Det beror på vad du menar med normal räntenivå, hur tänker du där?

I tider med högre räntor så är inte priserna på bostäder lika höga. 7% idag för en mindre bostad, säg en 3:a på 70-80 kvadrat ger en månadskostnad på strax under 30'. Inte fullt så normalt i mina ögon.

Var en äldre arbetskompis som sa häromdagen, "vi betalade 9% när vi köpte vårt hus!" Ja, huset kostade nästan ingenting heller på 80-talet jämfört med idag.
Svar på tråden Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?