• Anonym (Oroad..)

Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?

Råkade häromdagen snubbla in på en facebook-sida som heter "Låne-akuten" och blev chockad över vad jag såg där. En massa personer som tydligen inte fått lära sig att hantera sin ekonomi och ibland behöver låna till de mest basala och banala saker, som mobilfakturor, bredbansfakturor, blöjor och mat till barnen, hygienartiklar, mat till sig själva, ber om lån på småsummor som de menar att de ska betala tillbaks när de kan. Vad är det som har gjort att de inte ens har kunnat lägga undan 2-300kr för kommande behov?

En del behöver hjälp till sina elräkningar och t.o.m. hyror. Jag blir oroad när jag ser hur vuxna människor inte klarar att sköta sina ekonomier. Inte heller konstigt att sms-lån ökar samtidigt som folk sen inte kan betala av på dem.

Jag och min sambo har sett till att utbilda oss och har idag välavlönade jobb, MEN, vi är för den skull inga slösaktiga människor och förstår hur vi ska prioritera så att pengarna ska räcka och så att vi får lite över varje månad som vi kan sätta in på våra sparkonton.

Vi har råd att unna oss guldkant ofta, men det är en annan sak om man är lågavlönad och inte har råd med sådant. Det går att leva verkligt billigt om man vill och ändå leva ett bra liv. Men folk verkar numera leva för dagen och strunta i om de har råd med det de köper, de "måste" ha bara för att andra har och "måste" unna sig bara för att de ser att andra gör det..

Det är upp till var och en att utbilda sig så att man kan ta ett mer högavlönat jobb. Men att leva på andra och låna pengar för att man inte har självdisciplinen eller karaktären nog att hålla i sina pengar eller vidareutbilda sig, tycker jag helt enkelt inte är okej. Det är en sak om omogna tonåringar gör så, men vuxna ska veta bättre, särskilt om de har ansvar för barn.

Vad tycker ni om detta?

• Svar på tråden Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?
  • EnAnonumius
    Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-03 13:08:07 följande:
    Gör ett visst undantag för tandläkarräkningar, som kan bli riktigt dyra, MEN, en bra investering är att sköta sina tänder och att minska ned på godis, bakverk och socker.

Jag kan förstå om folk som gärna tuggar godis medan de ser på Netflix/TV får sämre tänder. Jag och min sambo äter sällan vare sig godis, produkter med hög sockerhalt eller kakor till kaffet. Vi vill hellre njuta av riktig mat som är bra för kroppen.
    Startade du denna tråden för att visa hur duktig och präktig du är själv, och även på hur duktig du är på att spotta ur fördomar om andra människor, som råkar ha låglöneyrken, du inte känner, för att förstärka din egna präktighet?

Varför väljer du att utgå från att folk som har det kast ställt. väljer att leva med osunda matvanor, och konsumerar massa godis när de tittar på film?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Oroad..)
    Anonym (Anc) skrev 2024-02-03 13:02:20 följande:

Det är egentligen ganska enkelt. Vi är bra på olika saker. Alla kan inte sköta ekonomi. Du kanske är sämre på något som inte ger samma konsekvenser?

Sen vänder jag mig emot att alla kan utbilda sig för att få bättre lön. Alla kan inte det. En del är helt enkelt inte gjorda för annat än enklare jobb. Och det ska vi vara tacksamma för.

Ja, vi behöver ju låginkomsttagarnas arbeten med, annars skulle samhället inte fungera, men dessa får ju då lära sig att rätta munnen efter matsäcken. Vill de ha mer pengar får de väl spela på Tipset eller Lotto och hoppas på det bästa, eller satsa på att starta eget och producera sådant som folk vill ha.

• Anonym (Världsfrånvänd)
    Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-03 13:09:03 följande:
    Jag och min sambo klipper ofta varandra, då vi bägge är bra på det.
    Vad har jag för nytta av denna information?  Du är så korkad och oskön.
  • Anonym (F)
    Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-03 11:13:46 följande:
    Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?

Råkade häromdagen snubbla in på en facebook-sida som heter "Låne-akuten" och blev chockad över vad jag såg där. En massa personer som tydligen inte fått lära sig att hantera sin ekonomi och ibland behöver låna till de mest basala och banala saker, som mobilfakturor, bredbansfakturor, blöjor och mat till barnen, hygienartiklar, mat till sig själva, ber om lån på småsummor som de menar att de ska betala tillbaks när de kan. Vad är det som har gjort att de inte ens har kunnat lägga undan 2-300kr för kommande behov?

En del behöver hjälp till sina elräkningar och t.o.m. hyror. Jag blir oroad när jag ser hur vuxna människor inte klarar att sköta sina ekonomier. Inte heller konstigt att sms-lån ökar samtidigt som folk sen inte kan betala av på dem.

Jag och min sambo har sett till att utbilda oss och har idag välavlönade jobb, MEN, vi är för den skull inga slösaktiga människor och förstår hur vi ska prioritera så att pengarna ska räcka och så att vi får lite över varje månad som vi kan sätta in på våra sparkonton.

Vi har råd att unna oss guldkant ofta, men det är en annan sak om man är lågavlönad och inte har råd med sådant. Det går att leva verkligt billigt om man vill och ändå leva ett bra liv. Men folk verkar numera leva för dagen och strunta i om de har råd med det de köper, de "måste" ha bara för att andra har och "måste" unna sig bara för att de ser att andra gör det..

Det är upp till var och en att utbilda sig så att man kan ta ett mer högavlönat jobb. Men att leva på andra och låna pengar för att man inte har självdisciplinen eller karaktären nog att hålla i sina pengar eller vidareutbilda sig, tycker jag helt enkelt inte är okej. Det är en sak om omogna tonåringar gör så, men vuxna ska veta bättre, särskilt om de har ansvar för barn.

Vad tycker ni om detta?

Känns det bra att sparka på de som ligger? Har du så dålig självkänsla?
  • Anonym (Mo)

Ts du sitter både här och på facebook, har du inget nyttigare att göra med tanke på att det är så illa med skärmtid?

Börjar tro en sak man inte får skriva för då blir man tillsagd.

• Anonym (Världsfrånvänd)
    Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-03 13:08:07 följande:
    Gör ett visst undantag för tandläkarräkningar, som kan bli riktigt dyra, MEN, en bra investering är att sköta sina tänder och att minska ned på godis, bakverk och socker.

Jag kan förstå om folk som gärna tuggar godis medan de ser på Netflix/TV får sämre tänder. Jag och min sambo äter sällan vare sig godis, produkter med hög sockerhalt eller kakor till kaffet. Vi vill hellre njuta av riktig mat som är bra för kroppen.
    Du är så osmart att du inte begriper det finns dom som har sämre tänder, äter mediciner som gör att det är lättre att få hål och som inte äter massa socker. Sluta trolla så här dum kan man inte vara! 😂 Blir fan mörkrädd av nötter som du här.
  • Anonym (Oroad..)
    EnAnonumius skrev 2024-02-03 13:13:31 följande:
    Startade du denna tråden för att visa hur duktig och präktig du är själv, och även på hur duktig du är på att spotta ur fördomar om andra människor, som råkar ha låglöneyrken, du inte känner, för att förstärka din egna präktighet?

Varför väljer du att utgå från att folk som har det kast ställt. väljer att leva med osunda matvanor, och konsumerar massa godis när de tittar på film?
    Därför att min och andras erfarenhet visar att det ofta är så tyvärr. Det har väl ändå ett program som Lyxfällan visat med råge.

Sen ligger det i tiden att folk har blivit mer och mer nöjes- och njutningslystna och att många inte står ut med att ha tråkigt, utan måste trösta sig med olika saker hela tiden och göra sådant som är roligt. Men som Alfons Åbergs mamma sa "Om allt jämt är roligt så blir det roliga till sist inte heller roligt".

Jag tror att många faktiskt måste lära sig att kunna ha tråkigt och att det inte jämt kan vara "gött att leva". Då blir de roliga och underhållande stunderna mer "exklusiva".

• Anonym (Oroad..)
    Anonym (Världsfrånvänd) skrev 2024-02-03 13:18:13 följande:
    Du är så osmart att du inte begriper det finns dom som har sämre tänder, äter mediciner som gör att det är lättre att få hål och som inte äter massa socker. Sluta trolla så här dum kan man inte vara! 😂 Blir fan mörkrädd av nötter som du här.
    De som får sämre tänder av mediciner brukar inte sällan överkonsumera dem. Man ska aldrig ta mer än rekommenderad dos på förpackningen, det kan man vinna en del på!

• Anonym (Triumf)
    Anonym (Mo) skrev 2024-02-03 12:39:53 följande:

Det roliga är mär folk säger att alla minsann borde kunna lägga undan en hundralapp.

Ok vi säger så. En person lyckas lägga undan 100 kr i månaden och resten går till nödvändigt och ingen lyx.

På 1 år blir det 1200 kr. 

Vi säger att en annan person lyckas lägga undan 200 kr i månaden.

På 1 år blir det 2400 kr.

Vad tror ni, mattesnillen, händer när hyran plötsligt ökade med 600 kr samtidigt som maten och elen blev mycket dyrare?

Hur länge räcker en buffert på nån hundralapp i månaden, när ALLT blir dyrare?

Efter en inflation där lån steg, där el steg osv, där människor med GOD ekonomi plötsligt inte fick råd och fick börja nagga av sina STORA BUFFERTAR

så tycker ni det är konstigt att den fattiga människan med sin LÅGA BUFFERT inte fick sin buffert att räcka i flera år?

En buffert bör man ha ja, men en låg buffert tar slut snabbt när tiderna är som de är.
    Bufferten kanske de fick att räcka så länge som möjligt men någon gång tar den ju slut om man måste använda den??

Alla säger: spara så du har en buffert att använda när det behövs!

och den när personer tvingats använda upp sin buffert, så får de höra hur dåliga de är som inte har en buffert!

Logiken??

ALLA vet väl att hyran går upp varje år 

Men varför hyr man nåt som inte ekonomi tillåter.
    Få tänka långsiktigt, vad kan hyra ligga på om 5år?
    Fan många är korkade och tänker knappt ett halvår fram
    Förstår mig inte på folk som klagar på att hyran höjdes 

Vi har bott i hus i 12år noll ränta mm ja livet lekte 
    Men jag mins 90 talet när farsan morsan knappt fick ihop vissa perioder 

Jag amorterade stenhårt hög avbetalning 
    Jag klarar denna period jätte bra nu, vi sökte bara amorteringen till de banken.

pratade nyss med banken för nytt lån, bygga ut samt pol. Inga problem från deras sida fick hem värdering i torsdags 4,8 och lån på 1,3

• Anonym (F)
    Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-03 13:09:03 följande:
    Jag och min sambo klipper ofta varandra, då vi bägge är bra på det.
    Det finns inga gränser för hur duktig du är. Tänk om alla vore som du.
Svar på tråden Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?