• Anonym (Oroad..)

Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?

Råkade häromdagen snubbla in på en facebook-sida som heter "Låne-akuten" och blev chockad över vad jag såg där. En massa personer som tydligen inte fått lära sig att hantera sin ekonomi och ibland behöver låna till de mest basala och banala saker, som mobilfakturor, bredbansfakturor, blöjor och mat till barnen, hygienartiklar, mat till sig själva, ber om lån på småsummor som de menar att de ska betala tillbaks när de kan. Vad är det som har gjort att de inte ens har kunnat lägga undan 2-300kr för kommande behov?

En del behöver hjälp till sina elräkningar och t.o.m. hyror. Jag blir oroad när jag ser hur vuxna människor inte klarar att sköta sina ekonomier. Inte heller konstigt att sms-lån ökar samtidigt som folk sen inte kan betala av på dem.

Jag och min sambo har sett till att utbilda oss och har idag välavlönade jobb, MEN, vi är för den skull inga slösaktiga människor och förstår hur vi ska prioritera så att pengarna ska räcka och så att vi får lite över varje månad som vi kan sätta in på våra sparkonton.

Vi har råd att unna oss guldkant ofta, men det är en annan sak om man är lågavlönad och inte har råd med sådant. Det går att leva verkligt billigt om man vill och ändå leva ett bra liv. Men folk verkar numera leva för dagen och strunta i om de har råd med det de köper, de "måste" ha bara för att andra har och "måste" unna sig bara för att de ser att andra gör det..

Det är upp till var och en att utbilda sig så att man kan ta ett mer högavlönat jobb. Men att leva på andra och låna pengar för att man inte har självdisciplinen eller karaktären nog att hålla i sina pengar eller vidareutbilda sig, tycker jag helt enkelt inte är okej. Det är en sak om omogna tonåringar gör så, men vuxna ska veta bättre, särskilt om de har ansvar för barn.

Vad tycker ni om detta?

• Svar på tråden Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?
  • Anonym (Rut)

Välkommen på jorden!
    Du pratar om utbildning och välbetalda jobb,men känner du till att alla utbildningar inte alltid leder till hög inkomst?
    Känner du till hur lite som behövs ibland för att rucka på ens hela tillvaro och har man barn och dessutom även är ensamstående utan anhörigas stöd så kan det krascha ganska fort.
    Vad vet du om ifall dessa människor redan HAR tagit på sina besparingar?
    Jag tycker att man ska vara väldigt ödmjuk och inte stoltsera sig med hur rika och välbärgade vi är och skyll er själva.
    Jag är uppfostrad med vett och etiket,något som inte går att köpa för pengar, för antingen har man det eller inte.
    Har även lärt mig att inte skryta och hjälpa till i den mån man kan.
    Bra att du har lyckats med dina mål men snälla var lite mer förstående för personer som inte har det lika lätt som dig.

• Anonym (Polka)

Det finns olika grupper som har det svårt, och man ska inte döma om man inte vet vad som ligger bakom. Många har det bara precis varje månad och även om de lyckas spara ihop lite extra, så kan det försvinna snabbt på någon oväntad utgift.

Men sedan finns det en grupp, och det är dom som har arbete, inkomst men ändå handlar på lån och avbetalning. Inte för att de måste, utan för att de handlar onödiga saker som inte ryms inom budgeten. T ex de som medverkar i Lyxfällan. Och jag tror det finns många som lever så, men det syns inte utåt. De lånar på sina hus, eller klarar av avbetalningarna varje månad, men det finns inget utrymme för att bygga en buffert. 

Vad det beror på? Okunskap, rädsla för att inte passa in, beroendeproblem kan vara några orsaker. Tabu att prata om pengar spelar säkert in.  

• Anonym (Oroad..)
    Tecum skrev 2024-02-03 11:58:44 följande:
    Nej det är inte så enkelt. Många med dåliga ekonomiska förutsättningar klarar att hålla igen och leva utifrån de tillgångar de har. Man måste inte ha hög utbildning som TS påstår utan det handlar om att inte leva för stunden och att planera och agera efter de förutsättningar man har. Mänga av de som hamnar i lånefällan har både jobb och hyfsad lön men klarar inte att hantera sin ekonomi. Och man kan verkligen undra varför? Det är väldigt lätt att se om ens pengar räcker eller ej och att lån inte är någon lösning. Men på något sätt tar habegäret över och sunda förnuftet förträngs.
    Bra kommentar. Nej man "måste" inte vara högutbildad, det är helt och hållet ett eget val. Men många har som du säger hyfsat bra lön men klarar ändå inte att få det att gå ihop. Personligen tror jag att många lägger pengar på nöjen som de egentligen inte har råd med, samt unnar sig guldkant fast det inte finns ekonomiskt utrymme för det, men sådant erkänner folk gärna inte, inte förrän det verkligen blir kris och de hamnar i en situation liknande dem som är med i Lyxfällan.

• Anonym (Polka)
    Tecum skrev 2024-02-03 11:58:44 följande:
    Nej det är inte så enkelt. Många med dåliga ekonomiska förutsättningar klarar att hålla igen och leva utifrån de tillgångar de har. Man måste inte ha hög utbildning som TS påstår utan det handlar om att inte leva för stunden och att planera och agera efter de förutsättningar man har. Mänga av de som hamnar i lånefällan har både jobb och hyfsad lön men klarar inte att hantera sin ekonomi. Och man kan verkligen undra varför? Det är väldigt lätt att se om ens pengar räcker eller ej och att lån inte är någon lösning. Men på något sätt tar habegäret över och sunda förnuftet förträngs.
    Håller med. Vissa klarar inte att leva på sina inkomster, inte för att de är för små utan för att de vill ha mer än vad de har råd med. 
  • Anonym (Mo)

Jag tycker det är väldigt konstigt att högutbildade inte förstår vad inflation innebär.

Så det får mig att tvivla på att du är högutbildad. Till och med mina barn förstår mer om ekonomi än vad du gör.

• Anonym (Oroad..)
    Anonym (Rut) skrev 2024-02-03 12:01:37 följande:

Välkommen på jorden!
    Du pratar om utbildning och välbetalda jobb,men känner du till att alla utbildningar inte alltid leder till hög inkomst?
    Känner du till hur lite som behövs ibland för att rucka på ens hela tillvaro och har man barn och dessutom även är ensamstående utan anhörigas stöd så kan det krascha ganska fort.
    Vad vet du om ifall dessa människor redan HAR tagit på sina besparingar?
    Jag tycker att man ska vara väldigt ödmjuk och inte stoltsera sig med hur rika och välbärgade vi är och skyll er själva.
    Jag är uppfostrad med vett och etiket,något som inte går att köpa för pengar, för antingen har man det eller inte.
    Har även lärt mig att inte skryta och hjälpa till i den mån man kan.
    Bra att du har lyckats med dina mål men snälla var lite mer förstående för personer som inte har det lika lätt som dig.

Jag reagerar endast på folk som saknar ekonomisk "vett och etikett". Har man inte ens haft råd att lägga undan några hundra under en lång tid för att vara förberedd på att oväntade utgifter kan komma, så kanske man åtminstone borde besöka en budgetrådgivare i sin kommun. Jag brukar ofta observera hur folk handlar i mat- och klädbutiker och ser folk som handlar dyrt när det finns alternativ som är billigare, en del av dem kanske har råd med det, som vi, men säkert handlar många dyrt fast deras ekonomi inte tillåter, bara för att "man måste ju få unna sig".

Jag har varit med om en hel del som har ruckat på vår tillvaro och vår ekonomi, så du vinner inget på att försöka "läxa upp" mig.

• Anonym (Polka)
    Anonym (Mo) skrev 2024-02-03 12:09:17 följande:

Jag tycker det är väldigt konstigt att högutbildade inte förstår vad inflation innebär.

Så det får mig att tvivla på att du är högutbildad. Till och med mina barn förstår mer om ekonomi än vad du gör.

Så du menar att detta problemet inte fanns innan inflationen stack iväg? Hur många år har Lyxfällan gått?

Nej, jag tror inte att varken du eller dina barn förstår det TS pratar om. 
  • Anonym (Oroad..)
    Anonym (Mo) skrev 2024-02-03 12:09:17 följande:

Perioder med inflation är ett UTMÄRKT tillfälle för folk att lära sig prioritera och spara in på sådant de egentligen inte behöver. Varför måste t.ex. lågavlönade ta bilen vart den än ska med dagens bensinpriser? De skulle vinna på att åka kollektivt, cykla eller gå, lite motion skadar dessutom inte utan är stärkande för hälsan.

Sedan behöver inte föräldrar köpa dyra mobiler till sina barn, vi köpte aldrig några till våra för att vi inte ville att de skulle bli beroende av dem som så många andra barn blir. De har skaffat mobiler som utflugna förstås men de har klarat hela sin uppväxt utan egna mobiler, det du.

• Anonym (Mo)
    Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-03 12:16:46 följande:
    Perioder med inflation är ett UTMÄRKT tillfälle för folk att lära sig prioritera och spara in på sådant de egentligen inte behöver. Varför måste t.ex. lågavlönade ta bilen vart den än ska med dagens bensinpriser? De skulle vinna på att åka kollektivt, cykla eller gå, lite motion skadar dessutom inte utan är stärkande för hälsan.

Sedan behöver inte föräldrar köpa dyra mobiler till sina barn, vi köpte aldrig några till våra för att vi inte ville att de skulle bli beroende av dem som så många andra barn blir. De har skaffat mobiler som utflugna förstås men de har klarat hela sin uppväxt utan egna mobiler, det du.
    Hur vet du att lågavlönade tar bilen överallt eller att de ens äger en bil? Lågavlönade jobbar dessutom ofta oregelbundna tider och bussar går inte överallt alla tider. Lågavlönade har ofta inte råd att bo mitt i centrum utan måste bo i utkanten, är det då så att jobbet ligger på ett ställe dit bussarna inte går så måste de ta bilen.

Med tanke på hur ALLT har blivit extremt mycket dyrare, så kan det ju vara så att många faktiskt HADE en buffert för oväntade utgifter. Men att denna buffert fick läggas på högre hyra, dyrare mat, högre el osv. Mitt elavtal gick ut mitt under när elpriserna var som värst, plötsligt gick den upp cirka 300% i pris.

Och personen som pratar lyxfälla, man måste skilja på de som tar lån för sitt nöjes skull och de som faktiskt inte har pengar som räcker ens till det nödvändiga.

Man måste bo, betala el och betala mat, och om inkomsterna knappt räcker och så höjs det, eller att man biter sönder en tand, kan räcka för att knäcka någons ekonomi, hur bra man än planerat och hur billigt man än köper.
  • Anonym (U)

En del människor saknar förmågan att planera och se sammanhang. Lägg till att ingen pratat ekonomi och hållbarhet med dem och sen lever de för dagen.  Det gör mig illa när det är barn inblandat. 

Sen kan sitta och gotta sig och tycka man är världsbäst på privatekonomi, en dubbelsmäll med sjukdom och olycka kan sänka även en stor buffert.

Svar på tråden Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?