Inlägg från: Anonym (Polka) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Polka)

Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?

Det finns olika grupper som har det svårt, och man ska inte döma om man inte vet vad som ligger bakom. Många har det bara precis varje månad och även om de lyckas spara ihop lite extra, så kan det försvinna snabbt på någon oväntad utgift.

Men sedan finns det en grupp, och det är dom som har arbete, inkomst men ändå handlar på lån och avbetalning. Inte för att de måste, utan för att de handlar onödiga saker som inte ryms inom budgeten. T ex de som medverkar i Lyxfällan. Och jag tror det finns många som lever så, men det syns inte utåt. De lånar på sina hus, eller klarar av avbetalningarna varje månad, men det finns inget utrymme för att bygga en buffert. 

Vad det beror på? Okunskap, rädsla för att inte passa in, beroendeproblem kan vara några orsaker. Tabu att prata om pengar spelar säkert in.  

• Anonym (Polka)
    Tecum skrev 2024-02-03 11:58:44 följande:
    Nej det är inte så enkelt. Många med dåliga ekonomiska förutsättningar klarar att hålla igen och leva utifrån de tillgångar de har. Man måste inte ha hög utbildning som TS påstår utan det handlar om att inte leva för stunden och att planera och agera efter de förutsättningar man har. Mänga av de som hamnar i lånefällan har både jobb och hyfsad lön men klarar inte att hantera sin ekonomi. Och man kan verkligen undra varför? Det är väldigt lätt att se om ens pengar räcker eller ej och att lån inte är någon lösning. Men på något sätt tar habegäret över och sunda förnuftet förträngs.
    Håller med. Vissa klarar inte att leva på sina inkomster, inte för att de är för små utan för att de vill ha mer än vad de har råd med. 
  • Anonym (Polka)
    Anonym (Mo) skrev 2024-02-03 12:09:17 följande:

Jag tycker det är väldigt konstigt att högutbildade inte förstår vad inflation innebär.

Så det får mig att tvivla på att du är högutbildad. Till och med mina barn förstår mer om ekonomi än vad du gör.

Så du menar att detta problemet inte fanns innan inflationen stack iväg? Hur många år har Lyxfällan gått?

Nej, jag tror inte att varken du eller dina barn förstår det TS pratar om. 
  • Anonym (Polka)
    Anonym skrev 2024-02-03 16:03:32 följande:
    "Desto mer utbildad än du"?
    Knappast, så illa som du skriver.
    Pinsamt. Du rättar något som inte är fel. Sätt ?är? bakom du och sätt det bakom dig så ser du skillnaden. 
  • Anonym (Polka)
    Sunflora skrev 2024-02-03 16:34:06 följande:
    Lever du under en sten? Det har varit en av de hetaste politiska frågorna under flera år. Det är också väldigt enkelt att själv gå in på valfri bostadskös hemsida och titta på köstatistik. När jag flyttade hemifrån för 10 år sen var snittkötiden för det området jag flyttade till 4 år idag är snittkötiden i samma område 10-12 år. 
    Och ändå fick min son boendes i Växjö ny hyreslägenhet utan att stå i kö. Flyttar in i mars 2024. 
Svar på tråden Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?