Inlägg från: Anonym (Mo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mo)

Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?

Jag tycker det är väldigt konstigt att högutbildade inte förstår vad inflation innebär.

Så det får mig att tvivla på att du är högutbildad. Till och med mina barn förstår mer om ekonomi än vad du gör.

• Anonym (Mo)
    Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-03 12:16:46 följande:
    Perioder med inflation är ett UTMÄRKT tillfälle för folk att lära sig prioritera och spara in på sådant de egentligen inte behöver. Varför måste t.ex. lågavlönade ta bilen vart den än ska med dagens bensinpriser? De skulle vinna på att åka kollektivt, cykla eller gå, lite motion skadar dessutom inte utan är stärkande för hälsan.

Sedan behöver inte föräldrar köpa dyra mobiler till sina barn, vi köpte aldrig några till våra för att vi inte ville att de skulle bli beroende av dem som så många andra barn blir. De har skaffat mobiler som utflugna förstås men de har klarat hela sin uppväxt utan egna mobiler, det du.
    Hur vet du att lågavlönade tar bilen överallt eller att de ens äger en bil? Lågavlönade jobbar dessutom ofta oregelbundna tider och bussar går inte överallt alla tider. Lågavlönade har ofta inte råd att bo mitt i centrum utan måste bo i utkanten, är det då så att jobbet ligger på ett ställe dit bussarna inte går så måste de ta bilen.

Med tanke på hur ALLT har blivit extremt mycket dyrare, så kan det ju vara så att många faktiskt HADE en buffert för oväntade utgifter. Men att denna buffert fick läggas på högre hyra, dyrare mat, högre el osv. Mitt elavtal gick ut mitt under när elpriserna var som värst, plötsligt gick den upp cirka 300% i pris.

Och personen som pratar lyxfälla, man måste skilja på de som tar lån för sitt nöjes skull och de som faktiskt inte har pengar som räcker ens till det nödvändiga.

Man måste bo, betala el och betala mat, och om inkomsterna knappt räcker och så höjs det, eller att man biter sönder en tand, kan räcka för att knäcka någons ekonomi, hur bra man än planerat och hur billigt man än köper.
  • Anonym (Mo)

Det roliga är mär folk säger att alla minsann borde kunna lägga undan en hundralapp.

Ok vi säger så. En person lyckas lägga undan 100 kr i månaden och resten går till nödvändigt och ingen lyx.

På 1 år blir det 1200 kr. 

Vi säger att en annan person lyckas lägga undan 200 kr i månaden.

På 1 år blir det 2400 kr.

Vad tror ni, mattesnillen, händer när hyran plötsligt ökade med 600 kr samtidigt som maten och elen blev mycket dyrare?

Hur länge räcker en buffert på nån hundralapp i månaden, när ALLT blir dyrare?

Efter en inflation där lån steg, där el steg osv, där människor med GOD ekonomi plötsligt inte fick råd och fick börja nagga av sina STORA BUFFERTAR

så tycker ni det är konstigt att den fattiga människan med sin LÅGA BUFFERT inte fick sin buffert att räcka i flera år?

En buffert bör man ha ja, men en låg buffert tar slut snabbt när tiderna är som de är.
    Bufferten kanske de fick att räcka så länge som möjligt men någon gång tar den ju slut om man måste använda den??

Alla säger: spara så du har en buffert att använda när det behövs!

och den när personer tvingats använda upp sin buffert, så får de höra hur dåliga de är som inte har en buffert!

Logiken??

• Anonym (Mo)

Ts du sitter både här och på facebook, har du inget nyttigare att göra med tanke på att det är så illa med skärmtid?

Börjar tro en sak man inte får skriva för då blir man tillsagd.

• Anonym (Mo)

Triumf du skämtar va?

Ja hyran går upp varje år.
    Men det brukar ligga i linje med löneökningen. Varje år ökar lönen och kostnaderna ungefär parallellt, kanske att lönen ökar lite mer.

Men under inflationen så har de INTE ökat parallellt.
    Ta också den stora bostadsbristen, ingen kan längre välja och vraka var man vill bo. En flytt kostar pengar.

Man kanske bor på ett ställe där man hade råd, tills covid slog till och sedan inflationen.

Många lågavlönade kunde inte jobba hemifrån under covid och vid minsta förkylning var man tvungen att stanna hemma, med karensavdrag. FKs ersättning översteg inte det man förlorade!

Sedan kom inflationen, många kommuner måste spara, lönerna höjdes litegrann men allt annat höjdes desto mer!

Förstår inte hur ni inte kan fatta detta?

• Anonym (Mo)
    Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-03 14:08:33 följande:
    Jag har gått i lågavlönades mockasiner också och kan därför uttala mig. Hade jag varit född i en rik familj hade det varit annorlunda. Men jag kan relatera till en arbetsplats jag var på innan jag vidareutbildade mig. Där var gott om folk som levde "ur hand i mun" och som pratade om allt de skulle köpa och skaffa sig, fast deras låga löner skulle kräva att de sparade ihop till det under en längre tid. Vissa kunde inte vänta utan tog stora lån som de sedan inte kunde betala tillbaka och därför hamnade de hos kronofogden.
    Och trots att DU inte var sådan, så tror du att ALLA ANDRA låginkomsttagare som inte får det att gå runt idag är såna?
  • Anonym (Mo)

Att lågutbildade har fler hälsoproblem handlar ju inte om utbildningsnivån utan snarare jobben som utförs.

Om vi tittar på vilka jobb som ger bäst betalt är det ju ofta kontorsjobb måndag till fredag, många gånger med möjlighet att jobba hemifrån. Är man lite krasslig men inte sjuk kan man jobba hemifrån i soffan.

Lågavlönade inom tex industrin eller hemtjänst/äldrevård har du ofta skiftjobb, tunga lyft, inte råd att stanna hemma om du är lite krasslig men inte sjuk, men kan heller inte jobba hemifrån. Låginkomstjobb sliter ofta på mer på kropp och psyke.

Sedan tittar vi på maten. Det behöver inte betyda att låginkomsttagare köper dålig mat, men man har ju inte råd att äta flera frukter om dagen kanske, och inte massa grönsaker som redan nu är dyrt. 

Man kan ju inte titta bara på utbildning vs inte utbildning och tro att aha! Skillnaden beror på antal år du gick i skolan! Det handlar ju inte om själva utbildningsnivån, utan jobbet du får pga utbildningsnivån.

• Anonym (Mo)

Att någon får bostad lätt betyder inte att alla får det.

Jag har flyttat några gånger och jag har fått mina bostäder LÄTT. Det har inte varit kö och jag har blivit vald.
    Men jag vet ju också att båda gångerna var det flera personer som var och tittade, och dessa fick ju INTE boende. Det betyder att jag fick och säkert 20 andra inte fick.

Jag står i massa köer och de flesta har +7 år i sina. De som inte har kö gäller att man är den hyresgäst de vill ha.

• Anonym (Mo)

Så roligt med när alla bara ?du måste flytta till billigare!? som om en flytt kostar 0 kr?

Först har vi uppsägningstiden på lägenheten man redan har, som måste stämma överens precis med den nya, billigare om man inte vill ha dubbelhyra. Och MÅNGA lägenheter som kommer ut har inflytt om 1-2 månader. Så har man otur kan det bli minst en dubbelhyra man ska ut med.

Sedan har vi flyttkartonger. Kanske inte kostar jättemycket men de kostar. Banankartonger i all ära så blir det svårt att samla så många man behöver.

Sedan har vi flyttbilen. Man måste hyra bil eller släp. Inte gratis det heller. Plus så har man kanske inte massa vänner och bekanta som har möjlighet att hjälpa till att bära. Då måste man ha flyttfirma.

Sedan har vi städningen. Många hyresbolag accepterar inte den städning mam gör själv utan nästan kräver att man har städfirma. Flyttstäd är INTE lätt och är ingen vanlig städ, plus det tar tid. Man är kanske ensamstående med små barn och ha dem på förskola för att städa får man ju inte. 

Så även om det såklart är bra att få ner sin hyra, har många inte de pengar som behövs för att genomföra en flytt.

Eller så får de ta sin buffert till flytten, och sen får de förstås höra av ts att de är dåliga som inte har en buffert!

Och lån kan de ju inte heller ta för flytten, för då får de höra hur dåliga de är som har lån.

• Anonym (Mo)

Man får knappast flyttbidrag för att flytta mellan lägenheter i sin egen stad för att man har låg inkomst!

Flyttbidrag är ju för de som behöver flytta för att få inkomst! tex du bor i en stad men får bara jobb i en annan stad utan pendlingsmöjligheter.

• Anonym (Mo)
    Anonym (GD) skrev 2024-02-04 13:29:51 följande:
    Min mamma hade en total inkomst på 12 325 kronor per månad.
    När hon sökte och fick bostadstillägg så höjdes hemtjänsten med exakt samma summa pengar, så hon fick inte en enda krona mer över i slutänden.

Nu klarade hon sig på det då hon flyttat till en etta som kostade 4 400 i månaden, bilen hade hon avvecklat och i hemtjänstavgiften ingick ett mål mat om dagen. Och så liten i maten som hon var så delade hon den i två så det blev både lunch och middag.
    Det hon handlade var bröd och mjölk, i stort sett.

Hon var äldre så läkarvård var gratis så länge hon inte var inlagd på sjukhuset, som hon var emellanåt och det kostade 120 kronor per dygn. Dessa inläggningar var dyrbara för en fattigpensionär.
    Mediciner var dyrt och det var en brant uppförsbacke varje gång som högkostnadsskyddet gick ut.

Men hon klarade sig, även om det inte blev mycket över. Hon sparade 300 kronor i månaden för hon var av den gamla stammen som fått lära sig att leva som fattig. Född på 30-talet som hon var.
    Trots detta så var hon generös mot oss barn och barnbarn. 

Dessvärre finns hon inte kvar längre och nu sitter jag med bouppteckningen. Hon blev över 90 år och  levde på denna knapra ekonomi länge. Men aldrig ett klagomål hörde jag, absolut noll gånger.
    Men ska någon behöva leva så? Dela en portion på två, äta enbart bröd och mjölk utöver?

Och behöva lägga sina sista slantar på sjukhusvård?

Givetvis ska man rätta utgift efter inkomst men jag tycker det är fruktansvärt att en pensionär ska behöva leva som din mamma fick göra. 
  • Anonym (Mo)
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-04 18:21:56 följande:

Då hade hon ju 8000 kvar i handen efter att hyran var betald. Efter avdraget sparande 7700. Det är inte alls dåligt! Många skulle vara tacksamma för det! Vad gjorde hon med de 7700? Hon kan inte ha köpt bröd och mjölk för 7700kr i månaden. Och om vi säger att hon låg på sjukhus tre dygn i månaden så kostade det ändå bara 360 kr. Då hade hon ändå 7340 kr kvar att köpa bröd och mjölk för...

Det låter som att hennes pengar gick till något annat, som ni barn och barnbarn kanske inte visste om. 
    Man har ju inte bara hyra?

El, försäkringar, kanske vatten också? Hemtjänst betalar man också för. 
  • Anonym (Mo)

XXX

och när allt sådan ingår i hyran kostar det INTE bara 4400 kr att hyra.

Dessutom behöver en gammal människa givetvis även hygienartiklar, glödlampor, diskmedel, tvättmedel, kläder osv.

Hyran är aldrig den enda utgiften för någon.

Förresten har jag jobbat i äldrevården och bara maten kostade över 5000 kr/mån för de boende där. Sedan hade de sin hyra som låg lite olika men minst 6000 kr. 

• Anonym (Mo)

XXX

haha nej, det var ett vanligt kommunalt!

Matabonnemangen ÄR så dyra!

• Anonym (Mo)

Frågan är ju också varför ts och co drar upp en massa extremfall de hört och läst om. Det är ju extremfallen som märks?

Förstår de inte att den största gruppen fattiga/låginkomsttagare INTE beter sig som extremfallen?

Det är ju som om jag skulle dra upp högavlönade skattesmitare och anklaga ts för att hon med alla sina pengar MÅSTE vara skattesmitare, för jag har minsann hört och läst om höginkomsttagare som är det!

• Anonym (Mo)
    Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-05 13:44:02 följande:
    Fast man får tåla att saker ifrågasätts utan att kalla det "spy galla".  Det "spys ju ofta galla" på välbärgade personer från "fattiga" (i Sverige finns dock inte något som kan kallas verklig fattigdom, då vi har ett socialt skyddsnät för de som hamnar utanför arbetsmarknaden av olika anledningar, samt en bra sjukförsäkring). Visste du till exempel att en del sjukskrivna får mer ut i månaden än en del låginkomsttagare?

Jag tror också att många är överens med mig om att som vuxen, och särskilt om man har barn att sörja för, så ska man kunna ta ansvar för sin ekonomi och ta ansvaret att vidareutbilda sig om man känner att ens ekonomiska situation är ohållbar. Att vara vuxen är inte som att vara tonåring, då man kunde gå till morsan eller farmor och be att få några hundra.
    Om du skulle bli sjukskriven skulle ju DU få ut mer i sjukpenning än en låginkomstragare.

SGI är baserat på din lön vet du va?
  • Anonym (Mo)

XXX

Så du tycker att sjukskrivna människor ska vara helt betoende av sin partner och deras välvilja att helt försörja dem?

Så om din partner blir sjuk och aldrig mer kan arbeta så tycker du att denne ALDRIG mer ska ha rätt till sin egen ekonomi?

Eller du själv? Du vet aldrig vad som händer imorgon. Om du skulle få en skada eller sjukdom som gör att du ALDRIG mer kan arbeta, så är du helt ok med att ALDRIG mer få en inkomst till dina egna konton?
    Du vill vara HELT beroende av att din partner vill och kan försörja dig?

Om ni båda två blir det då? Då blir det gatan alltså? Eller någon familj som får försörja er.

Du skulle alltså efter 12 månader AVSÄGA dig din sjukpenning från FK för att inte leva på skatter? Du lever väl som du lär, hoppas jag? DU kan ju strunta i att söka pengar från FK om du blir sjuk, vabbar etc.

• Anonym (Mo)
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-06 21:05:06 följande:
    Standard kostar i utgifter...
    Det beror väl på vad man menar med standard.

Du och ts verkar tycka att standard = allt som är dyrt.
Svar på tråden Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?