Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-03 12:16:46 följande:
Perioder med inflation är ett UTMÄRKT tillfälle för folk att lära sig prioritera och spara in på sådant de egentligen inte behöver. Varför måste t.ex. lågavlönade ta bilen vart den än ska med dagens bensinpriser? De skulle vinna på att åka kollektivt, cykla eller gå, lite motion skadar dessutom inte utan är stärkande för hälsan.
Sedan behöver inte föräldrar köpa dyra mobiler till sina barn, vi köpte aldrig några till våra för att vi inte ville att de skulle bli beroende av dem som så många andra barn blir. De har skaffat mobiler som utflugna förstås men de har klarat hela sin uppväxt utan egna mobiler, det du.
Hur vet du att lågavlönade tar bilen överallt eller att de ens äger en bil? Lågavlönade jobbar dessutom ofta oregelbundna tider och bussar går inte överallt alla tider. Lågavlönade har ofta inte råd att bo mitt i centrum utan måste bo i utkanten, är det då så att jobbet ligger på ett ställe dit bussarna inte går så måste de ta bilen.
Med tanke på hur ALLT har blivit extremt mycket dyrare, så kan det ju vara så att många faktiskt HADE en buffert för oväntade utgifter. Men att denna buffert fick läggas på högre hyra, dyrare mat, högre el osv. Mitt elavtal gick ut mitt under när elpriserna var som värst, plötsligt gick den upp cirka 300% i pris.
Och personen som pratar lyxfälla, man måste skilja på de som tar lån för sitt nöjes skull och de som faktiskt inte har pengar som räcker ens till det nödvändiga.
Man måste bo, betala el och betala mat, och om inkomsterna knappt räcker och så höjs det, eller att man biter sönder en tand, kan räcka för att knäcka någons ekonomi, hur bra man än planerat och hur billigt man än köper.