• Anonym (Oroad..)

Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?

Råkade häromdagen snubbla in på en facebook-sida som heter "Låne-akuten" och blev chockad över vad jag såg där. En massa personer som tydligen inte fått lära sig att hantera sin ekonomi och ibland behöver låna till de mest basala och banala saker, som mobilfakturor, bredbansfakturor, blöjor och mat till barnen, hygienartiklar, mat till sig själva, ber om lån på småsummor som de menar att de ska betala tillbaks när de kan. Vad är det som har gjort att de inte ens har kunnat lägga undan 2-300kr för kommande behov?

En del behöver hjälp till sina elräkningar och t.o.m. hyror. Jag blir oroad när jag ser hur vuxna människor inte klarar att sköta sina ekonomier. Inte heller konstigt att sms-lån ökar samtidigt som folk sen inte kan betala av på dem.

Jag och min sambo har sett till att utbilda oss och har idag välavlönade jobb, MEN, vi är för den skull inga slösaktiga människor och förstår hur vi ska prioritera så att pengarna ska räcka och så att vi får lite över varje månad som vi kan sätta in på våra sparkonton.

Vi har råd att unna oss guldkant ofta, men det är en annan sak om man är lågavlönad och inte har råd med sådant. Det går att leva verkligt billigt om man vill och ändå leva ett bra liv. Men folk verkar numera leva för dagen och strunta i om de har råd med det de köper, de "måste" ha bara för att andra har och "måste" unna sig bara för att de ser att andra gör det..

Det är upp till var och en att utbilda sig så att man kan ta ett mer högavlönat jobb. Men att leva på andra och låna pengar för att man inte har självdisciplinen eller karaktären nog att hålla i sina pengar eller vidareutbilda sig, tycker jag helt enkelt inte är okej. Det är en sak om omogna tonåringar gör så, men vuxna ska veta bättre, särskilt om de har ansvar för barn.

Vad tycker ni om detta?

• Svar på tråden Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?
  • Anonym (Nåväl)
    Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-03 11:39:56 följande:
    Har du verkligen inget utrymme att spara? Inga onödiga utgifter på sådant du egentligen inte behöver? Många brukar ha det, men vill inte göra avkall på vissa saker för att de anser att de "måste" ha det.
    Du, jag har inte ens råd med netflix.
  • Anonym (U)

Sen tycker jag att man ska gå i någons skor några veckor innan man vräker ur sig åsikter om hur andra borde bete sig. 

• Anonym
    Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-03 12:12:39 följande:
    Jag reagerar endast på folk som saknar ekonomisk "vett och etikett". Har man inte ens haft råd att lägga undan några hundra under en lång tid för att vara förberedd på att oväntade utgifter kan komma, så kanske man åtminstone borde besöka en budgetrådgivare i sin kommun. Jag brukar ofta observera hur folk handlar i mat- och klädbutiker och ser folk som handlar dyrt när det finns alternativ som är billigare, en del av dem kanske har råd med det, som vi, men säkert handlar många dyrt fast deras ekonomi inte tillåter, bara för att "man måste ju få unna sig".

Jag har varit med om en hel del som har ruckat på vår tillvaro och vår ekonomi, så du vinner inget på att försöka "läxa upp" mig.
    Du låter minst sagt obehaglig.
    Har läst och reagerat på alla dina inlägg men kan ju inte sitta här och kommentera allt, så jag väljer detta som är ett av dem som stör mig mest.

Varför bryr du dig ens? Och vad gör du inne i den där gruppen? Förfasar dig med en liten njutning som pirrar så där  lite mysigt?

Har du inte fått svar här i tråden att alla faktiskt inte har utrymme att spara något?
    Du med din fina utbildning och allt? Hur kan du inte förstå, det begriper väl till och med ett barn!

Varför går du runt och kolla på vad andra människor köper? Varför angår det dig såpass att du sitter här på sajten och ojar dig?

Du behöver läxas upp, problemet är bara att du inte förstår det.
    Tvivlar på sanningshalten i din ts.

Och till sist, jag är ingen fattiglapp så det behöver du inte dra igång en vals om. Jag spar och har råd med mitt stora nöje, att resa. Åker söderut i mars för ett par veckors sol och bad. Men det betyder inte att jag ser ner på folk som inte har den möjligheten.
    Jag har en vän som lever på sjukersättning och vet hur knapert hon har det. Inte fan läxar jag upp henne för det!
  • Anonym (Triumf)

Den svenska avundsjuk alla vill ha som alla andra.

Tänk om man levde efter inkomst.

Jag och frun får ihop ca 85 000 i månaden 
    inte lever vi som en VD som drar in 200 000 i månaden 

Man anpassa sig till sin ekonomi, och lägga pengar på det man har råd utan att ta lån på tex en tv

Vi har lån på huset 1,3miljoner huset är värdras till 4,8
    sen har vi inga mer lån.

• Anonym (Oroad..)
    Anonym (Nåväl) skrev 2024-02-03 12:29:14 följande:
    Du, jag har inte ens råd med netflix.
    Netflix kan ändå ses som en lyx för dem som har ont om pengar. Titta på TV/ film istället. Finns även en hel del upplagt på youtube. Man får inte vara bortskämd.

• Anonym
    Anonym (U) skrev 2024-02-03 12:30:42 följande:

Sen tycker jag att man ska gå i någons skor några veckor innan man vräker ur sig åsikter om hur andra borde bete sig. 

Håller med.
    Fattar inte vad ts har med andras ekonomi att göra.
    Bara jag, jag och jag i kommentar efter kommentar.
  • Anonym (Oroad..)
    Anonym skrev 2024-02-03 12:30:54 följande:
    Du låter minst sagt obehaglig.
    Har läst och reagerat på alla dina inlägg men kan ju inte sitta här och kommentera allt, så jag väljer detta som är ett av dem som stör mig mest.

Varför bryr du dig ens? Och vad gör du inne i den där gruppen? Förfasar dig med en liten njutning som pirrar så där  lite mysigt?

Har du inte fått svar här i tråden att alla faktiskt inte har utrymme att spara något?
    Du med din fina utbildning och allt? Hur kan du inte förstå, det begriper väl till och med ett barn!

Varför går du runt och kolla på vad andra människor köper? Varför angår det dig såpass att du sitter här på sajten och ojar dig?

Du behöver läxas upp, problemet är bara att du inte förstår det.
    Tvivlar på sanningshalten i din ts.

Och till sist, jag är ingen fattiglapp så det behöver du inte dra igång en vals om. Jag spar och har råd med mitt stora nöje, att resa. Åker söderut i mars för ett par veckors sol och bad. Men det betyder inte att jag ser ner på folk som inte har den möjligheten.
    Jag har en vän som lever på sjukersättning och vet hur knapert hon har det. Inte fan läxar jag upp henne för det!
    jag har gjort rätt för mig och satsat på rätt saker i mitt liv, så jag behöver inte läxas upp av någon. Jag vänder mig som sagt inte till de som är sjukskrivna, utan främst fullt friska och arbetsföra människor som skulle ha alla möjligheter i världen att påverka sina livssituationer om de verkligen ville och var motiverade.

Jag själv skulle skämmas ögonen ur mig om jag skulle vara så slarvig med min ekonomi (även om jag hade det sämre ställt) att jag behövde låna några hundra på en sådan där sida, eller låna överhuvudtaget. Dessutom är det ofta sådana personer inte betalar tillbaka. För vad säger att de kommer att ha råd att betala tillbaks nästa månad eller om tre månader, när de är så slarviga med sin ekonomi?

• Anonym (Mo)

Det roliga är mär folk säger att alla minsann borde kunna lägga undan en hundralapp.

Ok vi säger så. En person lyckas lägga undan 100 kr i månaden och resten går till nödvändigt och ingen lyx.

På 1 år blir det 1200 kr. 

Vi säger att en annan person lyckas lägga undan 200 kr i månaden.

På 1 år blir det 2400 kr.

Vad tror ni, mattesnillen, händer när hyran plötsligt ökade med 600 kr samtidigt som maten och elen blev mycket dyrare?

Hur länge räcker en buffert på nån hundralapp i månaden, när ALLT blir dyrare?

Efter en inflation där lån steg, där el steg osv, där människor med GOD ekonomi plötsligt inte fick råd och fick börja nagga av sina STORA BUFFERTAR

så tycker ni det är konstigt att den fattiga människan med sin LÅGA BUFFERT inte fick sin buffert att räcka i flera år?

En buffert bör man ha ja, men en låg buffert tar slut snabbt när tiderna är som de är.
    Bufferten kanske de fick att räcka så länge som möjligt men någon gång tar den ju slut om man måste använda den??

Alla säger: spara så du har en buffert att använda när det behövs!

och den när personer tvingats använda upp sin buffert, så får de höra hur dåliga de är som inte har en buffert!

Logiken??

• Anonym (U)
    Anonym (Mo) skrev 2024-02-03 12:39:53 följande:

Det roliga är mär folk säger att alla minsann borde kunna lägga undan en hundralapp.

Ok vi säger så. En person lyckas lägga undan 100 kr i månaden och resten går till nödvändigt och ingen lyx.

Vad tror ni, mattesnillen, händer när hyran plötsligt ökade med 600 kr samtidigt som maten och elen blev mycket dyrare?

Efter en inflation där lån steg, där el steg osv, där människor med GOD ekonomi plötsligt inte fick råd och fick börja nagga av sina STORA BUFFERTAR

så tycker ni det är konstigt att den fattiga människan med sin LÅGA BUFFERT inte fick sin buffert att räcka i flera år?

En buffert bör man ha ja, men en låg buffert tar slut snabbt när tiderna är som de är.
    Bufferten kanske de fick att räcka så länge som möjligt men någon gång tar den ju slut om man måste använda den??

och den när personer tvingats använda upp sin buffert, så får de höra hur dåliga de är som inte har en buffert!

Logiken??

Precis så. En tandläkarräkning kan slå undan flera års buffert för den som är på marginalen. Att det ska vara så svårt att fatta? 
    TS kallar sig ?orolig? men det är inte oro av omtanke, det handlar om att peka finger och ha åsikter.
    Det (o)lustiga i såna här trådar när folk förfasar sig över andras dåliga ekonomiska sinne är också att de själva lägger ner mängder med tid att beskriva sin egen förträfflighet. 
  • Anonym (Oroad..)
    Anonym (Mo) skrev 2024-02-03 12:39:53 följande:

Logiken??

Det finns mycket folk kan dra in på som de egentligen inte behöver. Någon tog upp Netflix, det är absolut inget som är nödvändigt. Man kan titta på TV/ film och sen har vi ju youtube. Folk tror att de "måste" ha saker som man egentligen inte behöver. Lika dumt är det att köpa dyra mobiler till sina barn, något som jag och min sambo aldrig gjorde. Riktigt onödig lyx, dessutom riskerar det att skapa ett mobilberoende hos barnen som gör dem osociala, och det har vi inte velat bidra till. Folk borde göra mer kreativa saker, så fick de mindre tid över att behöva trösta sig med passiv underhållning.

Svar på tråden Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?