• Anonym (Oroad..)

Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?

Råkade häromdagen snubbla in på en facebook-sida som heter "Låne-akuten" och blev chockad över vad jag såg där. En massa personer som tydligen inte fått lära sig att hantera sin ekonomi och ibland behöver låna till de mest basala och banala saker, som mobilfakturor, bredbansfakturor, blöjor och mat till barnen, hygienartiklar, mat till sig själva, ber om lån på småsummor som de menar att de ska betala tillbaks när de kan. Vad är det som har gjort att de inte ens har kunnat lägga undan 2-300kr för kommande behov?

En del behöver hjälp till sina elräkningar och t.o.m. hyror. Jag blir oroad när jag ser hur vuxna människor inte klarar att sköta sina ekonomier. Inte heller konstigt att sms-lån ökar samtidigt som folk sen inte kan betala av på dem.

Jag och min sambo har sett till att utbilda oss och har idag välavlönade jobb, MEN, vi är för den skull inga slösaktiga människor och förstår hur vi ska prioritera så att pengarna ska räcka och så att vi får lite över varje månad som vi kan sätta in på våra sparkonton.

Vi har råd att unna oss guldkant ofta, men det är en annan sak om man är lågavlönad och inte har råd med sådant. Det går att leva verkligt billigt om man vill och ändå leva ett bra liv. Men folk verkar numera leva för dagen och strunta i om de har råd med det de köper, de "måste" ha bara för att andra har och "måste" unna sig bara för att de ser att andra gör det..

Det är upp till var och en att utbilda sig så att man kan ta ett mer högavlönat jobb. Men att leva på andra och låna pengar för att man inte har självdisciplinen eller karaktären nog att hålla i sina pengar eller vidareutbilda sig, tycker jag helt enkelt inte är okej. Det är en sak om omogna tonåringar gör så, men vuxna ska veta bättre, särskilt om de har ansvar för barn.

Vad tycker ni om detta?

• Svar på tråden Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?
  • Anonym (Oroad..)
    Sunflora skrev 2024-02-03 17:54:24 följande:
    Växsjö är INTE en större stad, det bor ca 100 000 personer där. 
    Anonym (Polka) skrev 2024-02-03 17:35:09 följande:
    Och ändå fick min son boendes i Växjö ny hyreslägenhet utan att stå i kö. Flyttar in i mars 2024. 
    Är det en nybyggd lägenhet? De är lättare att få eftersom hyran är svinhög. 
    Det är en relativt stor stad. De största städerna i Småland är Växjö, Kalmar och Jönköping.

• Anonym (Mia)
    Anonym skrev 2024-02-03 14:31:20 följande:
    Herregud, har man kass ekonomi med en lön på 50-60k så är man nog betydligt slarvigare än fattigpensionären som köper varor som har passerat bäst-före-datum.
    Nej, bostaden drar mer än halva lönen nu. Tonåringar kostar en del pengar med.
  • Anonym (Mo)

Att någon får bostad lätt betyder inte att alla får det.

Jag har flyttat några gånger och jag har fått mina bostäder LÄTT. Det har inte varit kö och jag har blivit vald.
    Men jag vet ju också att båda gångerna var det flera personer som var och tittade, och dessa fick ju INTE boende. Det betyder att jag fick och säkert 20 andra inte fick.

Jag står i massa köer och de flesta har +7 år i sina. De som inte har kö gäller att man är den hyresgäst de vill ha.

• d0MiN077
    Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-03 11:13:46 följande:
    Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?

Råkade häromdagen snubbla in på en facebook-sida som heter "Låne-akuten" och blev chockad över vad jag såg där. En massa personer som tydligen inte fått lära sig att hantera sin ekonomi och ibland behöver låna till de mest basala och banala saker, som mobilfakturor, bredbansfakturor, blöjor och mat till barnen, hygienartiklar, mat till sig själva, ber om lån på småsummor som de menar att de ska betala tillbaks när de kan. Vad är det som har gjort att de inte ens har kunnat lägga undan 2-300kr för kommande behov?

En del behöver hjälp till sina elräkningar och t.o.m. hyror. Jag blir oroad när jag ser hur vuxna människor inte klarar att sköta sina ekonomier. Inte heller konstigt att sms-lån ökar samtidigt som folk sen inte kan betala av på dem.

Jag och min sambo har sett till att utbilda oss och har idag välavlönade jobb, MEN, vi är för den skull inga slösaktiga människor och förstår hur vi ska prioritera så att pengarna ska räcka och så att vi får lite över varje månad som vi kan sätta in på våra sparkonton.

Vi har råd att unna oss guldkant ofta, men det är en annan sak om man är lågavlönad och inte har råd med sådant. Det går att leva verkligt billigt om man vill och ändå leva ett bra liv. Men folk verkar numera leva för dagen och strunta i om de har råd med det de köper, de "måste" ha bara för att andra har och "måste" unna sig bara för att de ser att andra gör det..

Det är upp till var och en att utbilda sig så att man kan ta ett mer högavlönat jobb. Men att leva på andra och låna pengar för att man inte har självdisciplinen eller karaktären nog att hålla i sina pengar eller vidareutbilda sig, tycker jag helt enkelt inte är okej. Det är en sak om omogna tonåringar gör så, men vuxna ska veta bättre, särskilt om de har ansvar för barn.

Vad tycker ni om detta?

Vi alla har olika förutsättningar i livet. Vi alla är dåliga på något. Du har också dåliga på något.
  • Sunflora
    Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-03 18:00:40 följande:
    Det är en relativt stor stad. De största städerna i Småland är Växjö, Kalmar och Jönköping.
    Den ligger inte ens i topp 20 över Sveriges största kommuner. En större stad är exempelvis Uppsala, Linköping och Västerås. 
  • Anonym (Oroad..)
    Sunflora skrev 2024-02-03 18:13:02 följande:
    Den ligger inte ens i topp 20 över Sveriges största kommuner. En större stad är exempelvis Uppsala, Linköping och Västerås. 
    Jag pratar inte om städer som ligger i "topp 20". Säger bara att det är en relativt stor stad.

• Anonym (Oroad..)
    d0MiN077 skrev 2024-02-03 18:10:54 följande:
    Vi alla har olika förutsättningar i livet. Vi alla är dåliga på något. Du har också dåliga på något.
    Visst. Men att lära sig ta ansvar för sin ekonomi borde ingå i uppfostran.

• Sunflora
    Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-03 18:15:27 följande:
    Jag pratar inte om städer som ligger i "topp 20". Säger bara att det är en relativt stor stad.
    När man pratar om städers storlek måste man ta det i förhållande till någonting annars betyder ord som stor och liten ingenting. Och i förhållande till andra orter vi har i Sverige är inte Växsjö stort. 
  • Anonym (Li)

Jag har markant mindre pengar att röra mig med idag än för ett par år sedan, med en månadslön på drygt 40 000, och en frisk kropp som orkar jobba heltid. Ensamstående med ett barn.

Jag är tacksam över att jag hann spara ihop en buffert. Jag är tacksam över att jag är frisk. Jag är tacksam över att jag har bra skor, ytterkläder och cykel nu när jag inte har råd (prioriterar pga kostnader) att ha bil. Och jag är ödmjuk inför att hade den här inflationen och räntehöjningarna kommit tio år tidigare hade jag haft en tuffare fas i livet ekonomiskt, och där är många idag. 

• EnAnonumius
    Anonym (Polka) skrev 2024-02-03 17:35:09 följande:
    Och ändå fick min son boendes i Växjö ny hyreslägenhet utan att stå i kö. Flyttar in i mars 2024. 
    Och du förstår inte detta med att det kan se olika ut VART man söker i landet och/eller bor.

Eller du kanske är en av dem som resonera så här tokigt; "det gick minsann fort i Växjö d¨ljuger folk som bor i andra delar av landet med att det kan vara svårt att få lägenhet där de bor".

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?