Inlägg från: EnAnonumius |Visa alla inlägg
  • EnAnonumius

Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?

Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-03 12:16:46 följande:
    Perioder med inflation är ett UTMÄRKT tillfälle för folk att lära sig prioritera och spara in på sådant de egentligen inte behöver. Varför måste t.ex. lågavlönade ta bilen vart den än ska med dagens bensinpriser? De skulle vinna på att åka kollektivt, cykla eller gå, lite motion skadar dessutom inte utan är stärkande för hälsan.
    Fint förslag...
    Och självklart,, fast du är högavlönade,  cyklar och/eller tar kollektivtrafiken till jobbet själv?

Du vet denna inflation vi har haft nu är inte "naturlig", utan den är sprungen ur två års pandemi, med ett års lock down i de flesta länder,, och som lök på laxen så hjälpte även Putin till lite med i slutet, med att attackera Ukraina, med militär och det blir krig.

Så det har blivit en större mängd ny tillkomna lågavlönade än vad det brukar bli vid "naturlig inflation. Du vet ju inte ett jävla skit om människorna du snackar om, utan du bara rapar upp klichéer och fördomar och så arbetar du med dem som mall för ditt underlag för att kunna hacka på folk, som är lågavlönade..
    Syns så tydligt i dina inlägg i tråden att det är så.
    Du pekar inte finger, du pekar med hela handen.

FYI, jag själv är inte lågavlönad, jag har gått från lågavlönade till medelinkomsttagare. Men jag skulle aldrig sjunka så lågt att peka med hela handen på folk som har det sämre ställt än mig och utgå från allting är så svartvitt "enkelt" som du framställer det som..

Du borde ta av dig dina fiiinaaa högavlönade skor i ett års tid och vandra i en lågavlönad skor i ett år, så kan du komma tillbaka sedan..
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-03 12:55:41 följande:
    Det finns mycket folk kan dra in på som de egentligen inte behöver. Någon tog upp Netflix, det är absolut inget som är nödvändigt. Man kan titta på TV/ film och sen har vi ju youtube. Folk tror att de "måste" ha saker som man egentligen inte behöver. Lika dumt är det att köpa dyra mobiler till sina barn, något som jag och min sambo aldrig gjorde. Riktigt onödig lyx, dessutom riskerar det att skapa ett mobilberoende hos barnen som gör dem osociala, och det har vi inte velat bidra till. Folk borde göra mer kreativa saker, så fick de mindre tid över att behöva trösta sig med passiv underhållning.
    Snacka om att bekräfta "(MO)"s inlägg #28..

Hela ditt svar stinker av: "damn if u do, damn if u don't"

Och vad finns det på YT som kan ersätta exempelvis Netflix?..

Har du ens varit på YT och kollat upp vad som finns där, som gör att du kan lägga ett förslag att man kan kolla på YT i stället för Netflix?
  • EnAnonumius
    Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-03 13:08:07 följande:
    Gör ett visst undantag för tandläkarräkningar, som kan bli riktigt dyra, MEN, en bra investering är att sköta sina tänder och att minska ned på godis, bakverk och socker.

Jag kan förstå om folk som gärna tuggar godis medan de ser på Netflix/TV får sämre tänder. Jag och min sambo äter sällan vare sig godis, produkter med hög sockerhalt eller kakor till kaffet. Vi vill hellre njuta av riktig mat som är bra för kroppen.
    Startade du denna tråden för att visa hur duktig och präktig du är själv, och även på hur duktig du är på att spotta ur fördomar om andra människor, som råkar ha låglöneyrken, du inte känner, för att förstärka din egna präktighet?

Varför väljer du att utgå från att folk som har det kast ställt. väljer att leva med osunda matvanor, och konsumerar massa godis när de tittar på film?

• EnAnonumius
    Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-03 13:11:39 följande:
    Man behöver inte göra sig beroende av passiv underhållning, man kan göra något kreativt istället. Folk borde minska ner sin skärmtid överhuvudtaget, eftersom det inte är bra för vare sig ögonen eller hjärnan.

Finns mycket underhållande på youtube, förutom musik, tycker jag och min sambo iallafall.
    Ja din kreativitet verkar ju för närvarande att döma folk som du inte känner, baserat på NOLL fakta om deras bakgrunder.

Tycker du och din sambo det? Ja men så fint då, men du kan ju knappast anse att andra skall tycka det är underhållande med YT.
    Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-03 13:14:18 följande:
    Ja, vi behöver ju låginkomsttagarnas arbeten med, annars skulle samhället inte fungera, men dessa får ju då lära sig att rätta munnen efter matsäcken. Vill de ha mer pengar får de väl spela på Tipset eller Lotto och hoppas på det bästa, eller satsa på att starta eget och producera sådant som folk vill ha.
    Du anser att man inte skall ha Netflix om man är "fattig", men om man skall dryga ut kassan så skall man satsa på Lotto eller Tipset?

Om det är någon i tråden som är intresserade av att få ointelligenta ekonomiska tips, så kan ni vända er till TS..

• EnAnonumius
    Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-03 13:18:32 följande:
    Därför att min och andras erfarenhet visar att det ofta är så tyvärr. Det har väl ändå ett program som Lyxfällan visat med råge.

Därför att min och andras erfarenhet visar att det ofta är så tyvärr. Det har väl ändå ett program som Lyxfällan visat med råge.

Sen ligger det i tiden att folk har blivit mer och mer nöjes- och njutningslystna och att många inte står ut med att ha tråkigt, utan måste trösta sig med olika saker hela tiden och göra sådant som är roligt. Men som Alfons Åbergs mamma sa "Om allt jämt är roligt så blir det roliga till sist inte heller roligt".

Jag tror att många faktiskt måste lära sig att kunna ha tråkigt och att det inte jämt kan vara "gött att leva". Då blir de roliga och underhållande stunderna mer "exklusiva".

Wow, Lyxfällan...

Du vet hur många procent av befolkningen är med i Lyxfällan förstår jag? Så du kan göra en empiriska utlånande om "lågavlönande i gemen"? 🙄

Sedan så undra jag varför du inte svarade på min fråga?  Jag frågade aldrig om något om "vad som ligger i tiden". 

Jag ställer min fråga igen.

Varför väljer du att utgå från att folk som har det kast ställt. väljer att leva med osunda matvanor, och konsumerar massa godis när de tittar på film?

• EnAnonumius
    Anonym (Yta yta yta) skrev 2024-02-03 14:37:44 följande:
    Absolut finns det en andel personer som inte har ett val förutom att vända på varenda krona, även om de aldrig unnar sig något förutom mat och mediciner. Men det är inte dessa TS stör sig på, tror jag.

Vilka det är som fyller sin vagn med chips, läsk och godis är uppenbart om man befinner sig i en större matbutik. Ett bolag jag vet storsatsar på chips och friterade potatisprodukter nu, de ska bygga en helt ny fabrik. Just för att folk tröstäter skräpmat som aldrig förr.
    Hör inte hit vilka TS vänder sig emot. Fördomar är fördomar och skall knappast användas som mall för något generellt.

Ja vilka är det som fyller sina kundvagnar?
    Är du av samma skrot och korn som TS och väljer att utgå från att de måste vara "fattigt folk", med dåligt ekonomiskt sinne per se... Eller är du så fräck och går fram och frågar om deras årslöner så att du vet av fakta?

• EnAnonumius
    Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-03 15:30:20 följande:
    Det är viktigt att förstå sig på tidsandan i den tid man lever i och sådant som är TENDENTIÖST vad gäller folks beteenden.

Folk som inte är så noga har en tendens att förneka sådant som de mer klarsynta noterar över tid. Det är uppenbart att vi nu lever en tid då folk prioriterar nöjen och njutningar framför ansvar och sådant som känns jobbigt och tråkigt. Vi har en stor del av befolkningen som är sjukskrivna/ långtidssjukskrivna och folk idag längtar efter att få gå i pension så de slipper jobba. Jag ansåg att Reinfeldt var en bra statsminister, eftersom han vågade ifrågasätta de höga sjuktalen, och ansåg helt riktigt att det ska löna sig bättre att arbeta än att gå på bidrag. Han förstod att människor mår bäst av att vara arbetsamma och strävsamma, eftersom det ger människor en känsla av mål och mening i sina liv.
    Vet du överhuvudtaget var "Tendentiöst" betyder... För det är knappast något du kan använda dig i sammanhanget "ligger i tiden"/"tidsanda".

Och varför fortsätter du att ducka min fråga?

Ditt utlägg här har ju knappast något samröre med det du citerade och svarade på egentligen...

Då tar vi frågan EN gång till.

• EnAnonumius
    Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-03 15:43:30 följande:
    Har du själv eller folk du känner sökt bostad de senaste åren så att du "vet" att det är så eller är det bara något du konstaterat för att vissa har påstått att det är så?
    Bara för att det är ganska så lätt där du bor, så betyder det inte att det ser likadant ut i hela landet.

Min vän har stått i bostadskö nu i 9år, för att få en lägenhet i GBG. 
    Du vet i GBG, STHLM är det bostads dystopi.

Att du inte kan accepteras att det ser olika ut i landet är ingen ursäkt,  ingen förklaring heller, att du sitter och anklagar folk för att komma med ogrundade påståenden som du gör här. 

• EnAnonumius
    Anonym (Polka) skrev 2024-02-03 17:35:09 följande:
    Och ändå fick min son boendes i Växjö ny hyreslägenhet utan att stå i kö. Flyttar in i mars 2024. 
    Och du förstår inte detta med att det kan se olika ut VART man söker i landet och/eller bor.

Eller du kanske är en av dem som resonera så här tokigt; "det gick minsann fort i Växjö d¨ljuger folk som bor i andra delar av landet med att det kan vara svårt att få lägenhet där de bor".

• EnAnonumius
    Anonym (U) skrev 2024-02-04 12:01:26 följande:
    Ibland tror jag programmet Lyxfällan gör mer skada än nytta. De tar upp just lyxfällor med överkonsumtion, ofta av onödiga prylar. Men de fattiga som faktiskt har begränsningar och kanske drabbats av otur och olycka blir inte bra tv. Sen tror vissa att all fattigdom handlar om de som stoppar huvudet instansen och shoppar på som det inte fanns någon morgondag. Men är de representativa för alla fattiga? Självklart inte.Det är så mycket lättare att peka finger och ha en massa åsikter utan att ha en aning om hur situationen faktiskt är.
    Det är så mycket lättare att peka finger och ha en massa åsikter utan att ha en aning om hur situationen faktiskt är.

Detta är något TS skulle behöva få hårt inbankad i sin skalle. Så som TS sitter och spottar, pekar m,ed hela handen åt andra och "tror sig veta bäst" om "alla andra".  Och som lök på laxen framhåller sig som duktigast och präktigast i klassen.
Svar på tråden Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?