Inlägg från: EnAnonumius |Visa alla inlägg
  • EnAnonumius

Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?

Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-04 12:03:22 följande:
    Sanna ord och det jag försöker säga. Många tror att de "måste" eller behöver ha en viss standard. Men om ekonomin inte tillåter det får man sänka sin standard, så enkelt är det.
    Och när skall du svara på min fråga?

Varför väljer du att utgå från att folk som har det kast ställt. väljer att leva med osunda matvanor, och konsumerar massa godis när de tittar på film? 
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-03 15:45:55 följande:
    Jag säger inte att alla lever så, men att många gör det, även om vissa inte vill erkänna det. Och märk inte mina ord, jag är nog desto mer utbildad än du så jag vet vad jag pratar om.
    Så att man rättade dig på en felaktigt användning av ett ord är att "märka ord"? 🙄

Jag vet också vad jag pratar om. Och jag har också utbildning.. Så din poäng är? Om du har någon poäng vill säga.

Och du, som sagt jag vet också vad jag pratar om. DU vägrade ju att begripa att att denna inflation vi har nu är inte en s.k "naturlig inflation".  Men ändå skall du svamla och jämföra det med de andra naturliga inflationer som kommer då och då. 🙄

• EnAnonumius
    Anonym (U) skrev 2024-02-04 12:34:00 följande:
    Svaret passar inte in i TS inskränkta värld.
    Finns nog  en stor sannolikhet för detta.
    Det vore ju hemskt, för TS, att komma till insikt hur bedrövligt och inskränkt hon diskuterar kring detta med pengar och ekonomi..
  • EnAnonumius
    Anonym (Mo) skrev 2024-02-04 12:45:57 följande:

Så roligt med när alla bara ?du måste flytta till billigare!? som om en flytt kostar 0 kr?

Först har vi uppsägningstiden på lägenheten man redan har, som måste stämma överens precis med den nya, billigare om man inte vill ha dubbelhyra. Och MÅNGA lägenheter som kommer ut har inflytt om 1-2 månader. Så har man otur kan det bli minst en dubbelhyra man ska ut med.

Sedan har vi flyttkartonger. Kanske inte kostar jättemycket men de kostar. Banankartonger i all ära så blir det svårt att samla så många man behöver.

Sedan har vi flyttbilen. Man måste hyra bil eller släp. Inte gratis det heller. Plus så har man kanske inte massa vänner och bekanta som har möjlighet att hjälpa till att bära. Då måste man ha flyttfirma.

Sedan har vi städningen. Många hyresbolag accepterar inte den städning mam gör själv utan nästan kräver att man har städfirma. Flyttstäd är INTE lätt och är ingen vanlig städ, plus det tar tid. Man är kanske ensamstående med små barn och ha dem på förskola för att städa får man ju inte. 

Så även om det såklart är bra att få ner sin hyra, har många inte de pengar som behövs för att genomföra en flytt.

Eller så får de ta sin buffert till flytten, och sen får de förstås höra av ts att de är dåliga som inte har en buffert!

Och lån kan de ju inte heller ta för flytten, för då får de höra hur dåliga de är som har lån.

Ja men då kan man ju ta TS intelligenta tips om hur man drygar ut sin kassa, man kan ju spela på Tipset och/eller Lotto då..🙄😉

Det måste ju vara årets ekonomitips (inlägg #42)..
    "Vill de ha mer pengar får de väl spela på Tipset eller Lotto och hoppas på det bästa,"
    🙄😂😂😂😂

• EnAnonumius
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-04 13:00:02 följande:
    Men förklara då vilka utgifter det är som de måste ha, och som inte sjukersättningen - eller för den delen garantiepensionen eller socialbidraget - täcker? Man får alltid höra om den här mystiska "situationen", men ingen vill beskriva vad det är för situation.
    Orka inte att tänka?
    Finns inga "mystiska situationer".

Men det finns folk som skyller på s.k "mystiska situationer", som inte kan förstå att man kan ha oturen framme och hamna i en NY ekonomist situation som gör att det kan ta tid att fixa anpassning efter detta nya.

Det är inte alla platser i Sverige man kan gå ut och fixa en lägenhet i en handvändning på några månader för att få ett billigare boende.
    Det kan ta tid att fixa om med sitt abonnemang till ett billigare abonnemang..
    Sedan så är det in te alltid man får bostadstillägg fast man är sjukpensionär, utan man hamnar då i det berömda "moment 22" och eller mellan två stolar. ETC

Hojta till om du behöver fler exempel på dessa "mystiska situationer" som du undra över, som de flesta känner till att de finns som hänger med i verkligheten utanför sin egna situation.
  • EnAnonumius
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-04 13:01:57 följande:
    Till dig också så: hur ÄR den här mystiska situationen? Vilka utgifter - rent konkret nu! - är det som dessa människor måste ha, som andra människor som klarar sig på samma inkomst inte måste ha?
    Läs inlägg #131...
  • EnAnonumius
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-04 13:01:57 följande:
    Till dig också så: hur ÄR den här mystiska situationen? Vilka utgifter - rent konkret nu! - är det som dessa människor måste ha, som andra människor som klarar sig på samma inkomst inte måste ha?
    Jag har inte sagt ett ljud om "måste ha" i mina inlägg och svar.

Så lägg ned med att lägga ord i min mun.
  • EnAnonumius
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-04 18:13:55 följande:
    I vilka situationer får man inte bostadstillägg som sjukpensionär? De enda jag vet är a) om man inte är ensamstående (och i så fall har man en gubbe med egen inkomst och kan dela alla fasta kostnader, d.v.s. man lever mycket billigare) eller b) om man har en förmögenhet. Då får man leva upp den först och SEDAN får man bostadstillägget. Så är det ju även för socialbidragstagare. 
    Har man SGI grundad sjukpension så är det inga garantier på att man får bostadstillägg med eller utan förmögenhet i bagaget. 

Vad har du fått den infon i från att man måste "leva upp sin förmögenhet först", om man är sjukpensionär för att sedan få bostadstillägg?
    Ingen info jag hittar på FK om att det är så.

Däremot så står det på FK hemsida på Frågor och svar följande:

"Om du är ensamstående räknas 15 % av förmögenheten över 100 000 kronor med som en del av din årsinkomst." Så har man under 100 000 i förmögenhet så räknas det inte in i "inkomsten.
    Dock så är det inte alla som lyfter sjukpension, också har en förmögenhet. 

Men det prövas av FK om man kan få bostadstillägg eller inte.

• EnAnonumius
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-04 18:58:01 följande:
    Det stod i boken. Eller har vi inte läst samma bok? Hon köpte cigg och sprit och fet utemat. Hon ansåg att det var så synd om henne att hon "behövde" det. De gyllene vågorna när spriten gick ut i blodet från magen, och vad det var...
    Och då måste man dra en direkt korkad slutsats  att det är så "alla fattiga gör", bara för att författaren gjorde så ensligt dig?

• EnAnonumius
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-04 21:52:03 följande:
    Det var inte jag som drog upp den boken. Men jag vet att det inte är ovanligt. Jag vet till och med de som sitter otåligt och väntar på att socialbidraget ska komma in på kontot, och då tar de genast taxi till Systembolaget. 
    Nej jag påstod aldrig i mitt inlägg att det var du som drog upp om den boken.  SÅ vad får du det ifrån?

Det du hade däremot skrivit i inlägg #158 car, citerar dig och dina egna ord:

"Det stod i boken. Eller har vi inte läst samma bok? Hon köpte cigg och sprit och fet utemat. Hon ansåg att det var så synd om henne att hon "behövde" det. De gyllene vågorna när spriten gick ut i blodet från magen, och vad det var..."

(slut på citatet)

Det var just ditt PÅSTÅENDE (i inlägg #158) om vad författaren gjort, enligt dig, som jag lade den kommentaren kring.

Ser du och förstår den signifikanta skillnaden?
    Mellan att kommentera "ditt påstående" och "dra in om en bok"?

Så frågan står kvar.. 
    Och då måste man dra en direkt korkad slutsats  att det är så "alla fattiga gör", bara för att författaren gjorde så ensligt dig?

Men jag kan utvidga det..
    Har du objektiva källor som kan styrka ditt påstående om att det är väldigt vanligt.

Det är du som påstår, då ligger bevisbördan hos dig med. Så släng fram med objektiva bevisen  som styrker dina påstående..

Lyxfällan, anekdotiska bevisföringar och artiklar från tidningar är inga objektiva källor att använda sig av som bevis.
    Det skall vara riktigt hållbara objektiva undersökningar.

• EnAnonumius
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-05 08:11:19 följande:
    Du får väl läsa boken själv, den finns på folkbiblioteken. 

Fast du vet lika väl som jag, att i Sverige är det redan bestämt i förväg vilka undersökningar som FÅR göras av offentligfinansierade organ (universiteten och olika statliga myndigheter, t.ex. BRÅ, SIFO) och vad de ska komma fram till. Undersökningsresultatet ska alltid vara politiskt korrekt.

En forskare FÅR inte komma fram till att t.ex. en viss invandrargrupp är mer belastad än svenskar, eller att barn som uppfostras av homosexuella par får några som helst problem, eller att det finns skillnader mellan mäns och kvinnors hjärnor - och därmed förmågor och talanger. Sådana resultat publiceras inte, och den forskare som skrev rapporten får sparken eller hamnar på någon elefantkyrkogård.

På samma sätt skulle ingen undersökning få publiceras, som kom fram till att ensamstående mammors barn skulle ha det hyfsat bra ekonomiskt, om mammorna bara kunde sköta sin ekonomi och prioritera sina barn.

Nu för två timmar sedan publicerade Expressen en undersökning från Alecta - som är ett fristående pensionsbolag, och därför inte ligger under förhandsgranskning från Staten - undersökningsresultat som visar att 60 procent av 67-åringarna har 90 procent av den inkomst de hade vid 60, samt att garantipensionärerna har det bättre än de haft det under livet innan, för att garantipensionen är generösare än socialbidraget.

Du kan räkna med att det kommer att bli storbråk om detta i media och sociala media idag och några dagar framåt, för detta med att pensionärer har det så dåligt, och att särskilt "fattigpensionärerna" är så väldigt fattiga (fast de fått det bättre än under livet innan då många av dem gick på soc, som sagt) är också en sådan där sanning som ingen får ifrågasätta.

www.expressen.se/ekonomi/pension/65-plussare-har-battre-ekonomi-an-man-kunde-tro/
    "Fast du vet lika väl som jag..."

Du,  behöver knappast använda ohederlig argumentations för den saken skull bara för att jag sa till dig att man inte behöver dra korkade slutsatser om människor i grupp baserade på "anekdot" (författarens egna handling) från en författare i en bok du hade läst?
    Vad spelar det för roll om jag läser boken.
    Kommer du att sluta att dra "korkade slutsatser" om en hel grupp baserat på en anekdot? Eller  hoppas du på att jag skall hoppa på dumdumtåget och börja döma en hel grupp baserat på anekdot (författarens handling), när jag läser boken?

Apropå undersökningar.. Så SCB, BRÅ och SIFO får inte, enligt dig, göra undersökningar om att invandra grupper är mer kriminellt belastade en svenskar grupper?
    Då har polisen gjort en riktig blunder då när de rapporterar om de kriminella gängen och meddelar om att de består i huvudsak av invandrare. Jag kan även meddela dig att det är knappast någon statshemlighet att där jag bor har en av landets värsta kriminella gäng.

Satt i skrivandets stund och parallell läste en undersökning presenterat på BRÅs hemsida. Det var en undersökning som enligt DIG man inte "får göra i Sverige",  det handlade om kriminalitet bland invandrar och andra generationens invandrare. Det var jju en av exemplen du drog upp om undersökningar man inte "får göra i Sverige", enligt dig.  Hojta om du vill ha länken till den undersökningen. För kriminella invandrare är inte topic för denna tråd s.a.s.

Ja du, jag skrev tydligt att tidningsartiklar inte är en objektiv källa.  Självklart gäller det ju åt andra hållet med.  Det du gör är att du länkar till en artikel baserat på en individs tolkning (journalistens) av vad Alecta kom fram till i en undersökning. Artikeln i sig har ingen källhänvisning till Alectas undersökning.
    Så hur skall man då kunna läsa denna studie i helhet utan infärgning av journalistens tolkning av undersökningen/studien hade du tänkt?
  • EnAnonumius
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-05 11:16:21 följande:
    Ja, det har luckrat upp lite efter 2015. Innan dess fick man inte det. BRÅ hade order att manipulera statistiken, så att det skulle se bra ut. T.ex. fick de fram siffran "95 procent av alla invandrare begår inga brott", men då var det inte uppdelat efter etnicitet och ursprungsland (för det fick man inte göra),  utan då ingick även arbetsamma arbetskraftsinvandrare från Sydeuropa och Finland, gästforskare, inporterade språklärare och fruar m.m., det vill säga människor som naturligtvis inte springer runt och spränger hus och skjuter och våldtar kvinnor. 

Dessutom räknades inte heller andra generationens invandrare som invandrare, trots att båda föräldrarna kom från utomeuropeiska länder och familjerna levde helt och hållet i sin egen enklav, efter sina egna lagar och regler. Men dessa kom inte med bland "invandrade brottslingar" i statistiken.

Det yttrandet: "95 procent av alla invandrare begår inga brott enligt BRÅ" användes sedan av de invandrarvänliga i många år... och fick tyst på alla debatter. 

Och en gång hade regeringen beställt en rapport från BRÅ om romers brottslighet. De ville ha en rapport som visar att romer inte begår brott i större utsträckning än någon annan, men då gjorde BRÅ en korrekt rapport. Den publicerades aldrig, utan låstes in i ett kassaskåp. 

petterssonsblogg.se/2013/02/20/utredningen-om-romers-brottslighet-forsvann/

?Det statliga forskningsorganet BRÅ tillsatte en utredning för att visa att zigenare verkligen inte stal för mycket. Utredningsresultatet gick emellertid dramatiskt åt motsatt håll, varför utredningen hemligstämplades. Denna gällande politiska moral, att förtiga olämpliga fakta, hindrade alltså länge all vettig journalistik i ämnet invandrare och brott?
    Först hävdar du att de på BRÅ, SCB och SIFO inte får göra vissa undersökningar för Sverige.

När man påtalar felaktigheten i ditt påstående då man sitter och läser direkt på BRÅs hemsida om just undersökning och statisk som talar emot dina ord. Och påtalar att då måste ju polisen göra grova fel då. Och det är knappast någon statshemlighet att där jag bor har en av Sveriges värsta kriminella gäng som är i majoritets består av invandrare.
    Då vänder du 180grader, och då heter det  helt plötsligt att det "luckrades upp lite efter 2015".🤔

Du länkar till ett blogginlägg som använder sig av Aftonbladet som källa? ????
    På vilket sätt skulle DET bli mer "trovärdigt" för din sak?
    Det blir liksom infärgat på två håll det där. Först då från journalisten på Aftonbladet, och sedan då den som skrivit blogginlägget.
    Och INGEN av de två ställena (Aftonbladet och bloggaren) länkar till BRÅs artikel och statistik. 
    Ja att bloggaren skriver om hur det var "förut" är ju en sak, dock så är det ju något som inte gäller längre och då blir det ju inaktuellt i nuläget att använda sig av alls i diskussioner på ett sådant sätt som du valde att göra.

Om någon är född i Sverige, så kan du ju knappast räknas som invandrare, även om  mamman och pappan har invandrat, så har ju barnet knappast invandrat, då barnet föddes ju i Sverige på ett BB som ligger i Sverige..
    Så det är inte alls konstigt att barn som är födda i Sverige med en eller två utlandsfödda föräldrar inte räknas med i statistiken bland kriminella invandrare. Om de nu skulle bli kriminella.. De får en eget lite "fack" i statistiken, "Inrikesfödda, med en eller två utrikesfödda föräldrar".

Gör dig själv en stor tjänst.. Sluta med att underskatta dom som diskuterar emot dig i fortsättningen. 😏
  • EnAnonumius
    Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-05 13:44:02 följande:
    Fast man får tåla att saker ifrågasätts utan att kalla det "spy galla".  Det "spys ju ofta galla" på välbärgade personer från "fattiga" (i Sverige finns dock inte något som kan kallas verklig fattigdom, då vi har ett socialt skyddsnät för de som hamnar utanför arbetsmarknaden av olika anledningar, samt en bra sjukförsäkring). Visste du till exempel att en del sjukskrivna får mer ut i månaden än en del låginkomsttagare?

Jag tror också att många är överens med mig om att som vuxen, och särskilt om man har barn att sörja för, så ska man kunna ta ansvar för sin ekonomi och ta ansvaret att vidareutbilda sig om man känner att ens ekonomiska situation är ohållbar. Att vara vuxen är inte som att vara tonåring, då man kunde gå till morsan eller farmor och be att få några hundra.
    Oj oj oj..

Ja och sitter man och nedreviderar människor man inte känner, kommer med extrema  grovas generaliseringar om en grupp och är totalt oförmögen att inse att alting inte är så jäkla polerat svartvitt, samtidigt som man klappas sig själv på ryggen över hur duktig man är minsann.
    Då borde den personen som gör detta räkna kallt med att det blir sådana kommentarer som "spy galla" och "nedvärderar andra".

Frågan är om du vill och kan förstå det?

Fast jag tvivlar på det när du ger ett sådant ointelligent ekonomi tips som att man kan spela på lotto/tipset och hoppas på det bästa om man nu skulle behöva lite extra pengar.

• EnAnonumius
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-05 18:03:45 följande:
    Begrep du inte att detta var ironi? Har du någon funktionsvariant, som gör att du inte kan förstå ironi?
    Men wow... Så trevligt dig att dra till med personpåhopp..

Du hävdade ju att du var "kanske mer utbildad" än mig i ett av dina inlägg..

Din (inbillade mer) utbildning än alla andra, verkar ju inte ha fått dig begripa att  om man inte uppfattar ironin (om den skulle nu finnas) i text, så måste det inte ha med att någon lider av en funktionsvariant att göra.
    Det kan vara så enkelt att du är dålig på att framföra ironi i text.
    Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-05 18:16:56 följande:
    Jag vill tillägga att även jag lider en del med våra pensionärer. Jag avsåg i min trådstart människor som är yngre och har barn, men som inte ens har råd med mat och blöjor till dem. Och folk som skaffar kostsamma abonnemang som de inte har råd med.

Vilken snygg efterhandskonstruktion du kommer med här. Hoppas du på att du skall låta trovärdig nu eller?

• EnAnonumius
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-06 06:52:47 följande:
    Det har jag faktiskt, men det är första gången jag skriver det i den här tråden.
    Såg fel på nickat. Det är riktigt det var du som använde dig av ett personangrepp mot mig.

Bara för att man inte alltid uppfattar ironi i en text så är det inte samma sak som att man måste ha en "funktionsvariant".  Flerfördomar du skall spotta ur dig när du håller på? Det verkar ju vara din melodi.

Har någon i denna tråden anklagat DIG för att ha en funktionsvariant för att du inte förstår generella allmänna uttryck som exempelvis "hamna mellan stolarna", och dra till med konstiga fiktiva exempel?

Du säger att du (också) har en högre utbildning.

Jag kan ju säga så här, du är den FÖRSTA, jag stöter på,  som hävdar ha en högre utbildning och så otrolig svartvit i sitt tankesätt, trångsynt och dömer folk baserat anekdoter, och även slänger till med personangrepp i kommentarer. 

Du ger allt annat en ett  (allmän-/väl ut)bildat t intryck i dina texter s.a.s

• EnAnonumius
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-06 11:01:55 följande:
    Detta är ju oerhört mycket pengar för att INTE arbeta. Ser du inte det själv?
    Vad anser du då är en rimlig ersättning för en person som jobbat och betalat skatt och sedan har fått oturen att bli sjuk eller råkat i olycka, skall ha för ersättning från FK?

Eller anser du att folk som har oturen att bli sjuk, eller råkar ut för en olycka får skylla sig själva?

• EnAnonumius
    Anonym (U) skrev 2024-02-06 14:22:28 följande:
    Nej, jag tycker inte det är oerhört mycket pengar. Inte för en person som arbetat, betalat skatt och bidragit.

Du hänvisar till USA som om det vore guds gåva till de som blir sjuka. Nu har jag bott där i flera år och rest genom nästan alla stater. Du tycker uppenbarligen att den sociala utslagningen som finns där om man drabbas av olycka är en riktigt bra idé. Det får stå för dig. Den inlåsning som du ylar om i Sverige tolkas av andra att man har ett socialförsäkringssystem värt namnet och som ger en bastrygghet om man blir sjuk eller råkar ut för en olycka.
    Med det är klart, med din oempatiska inställning så kan den som fått hjärnskador efter en trafikolycka med lite "eld i baken" får fart på sitt jobbsökande. Det är tur att såna som du har väldigt dåligt gehör i Sverige.
    Word....👍
Svar på tråden Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?