• Anonym (Oroad..)

Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?

Råkade häromdagen snubbla in på en facebook-sida som heter "Låne-akuten" och blev chockad över vad jag såg där. En massa personer som tydligen inte fått lära sig att hantera sin ekonomi och ibland behöver låna till de mest basala och banala saker, som mobilfakturor, bredbansfakturor, blöjor och mat till barnen, hygienartiklar, mat till sig själva, ber om lån på småsummor som de menar att de ska betala tillbaks när de kan. Vad är det som har gjort att de inte ens har kunnat lägga undan 2-300kr för kommande behov?

En del behöver hjälp till sina elräkningar och t.o.m. hyror. Jag blir oroad när jag ser hur vuxna människor inte klarar att sköta sina ekonomier. Inte heller konstigt att sms-lån ökar samtidigt som folk sen inte kan betala av på dem.

Jag och min sambo har sett till att utbilda oss och har idag välavlönade jobb, MEN, vi är för den skull inga slösaktiga människor och förstår hur vi ska prioritera så att pengarna ska räcka och så att vi får lite över varje månad som vi kan sätta in på våra sparkonton.

Vi har råd att unna oss guldkant ofta, men det är en annan sak om man är lågavlönad och inte har råd med sådant. Det går att leva verkligt billigt om man vill och ändå leva ett bra liv. Men folk verkar numera leva för dagen och strunta i om de har råd med det de köper, de "måste" ha bara för att andra har och "måste" unna sig bara för att de ser att andra gör det..

Det är upp till var och en att utbilda sig så att man kan ta ett mer högavlönat jobb. Men att leva på andra och låna pengar för att man inte har självdisciplinen eller karaktären nog att hålla i sina pengar eller vidareutbilda sig, tycker jag helt enkelt inte är okej. Det är en sak om omogna tonåringar gör så, men vuxna ska veta bättre, särskilt om de har ansvar för barn.

Vad tycker ni om detta?

• Svar på tråden Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?
  • Anonym (XXX)
    Anonym (GD) skrev 2024-02-05 09:19:15 följande:
    Missade detta i mitt svar till dig:

En siffra blev helt fel, hemtjänst plus mat kostade ca 4500.
    Sen hade hon kostnad för mobil och bredband (som hon visserligen knappt använde) men jag minns inte exakt vad det kostade. Och nu är hennes bankkonton låsta så jag kan inte dubbelkolla.

Säg att det var 1000 kronor kvar då detta var betalt. Som skulle räcka till kostnader för inläggning på sjukhus och de mediciner som inte ICA-pengarna räckte till.

Som sagt så önskar jag att du får samma finfina inkomst så du kan leva med guldkant också.

----------

Sen så bodde min mamma inte på någon inrättning utan i en helt vanligt lägenhet.

----------

Och nu tror jag att det får räcka med energislöseri på dig.
    Du är hjärtlös, alternativt så trollar du.
    Jag hoppas, för din del, på alternativ två.
    Annars lär du inte ha många vänner.
    OK i alla fall var det onödigt att hon hade både mobiltelefon och fast telefon, och abonnemanget på den fasta telefonen var även onödigt dyrt (kostnaden för mobil och bredband kanske också var det, det specificerar du ju inte). Om hon knappt använde bredbandet kunde du kanske ha föreslagit att hon skulle säga upp det. Du kunde ju ha googlat åt henne på din mobil, om det var något hon ville ta reda på någon enstaka gång. 

Just detta att gamla inte vill släppa den fasta telefonen fast de bara använder mobilen, verkar vara vanligt. Det tjänar ju bara telebolagen på. Och även att de har en prenumeration på någon veckotidning eller bokklubb för att de haft det i alla år, fast de inte kan läsa eller förstå längre p.g.a nedsatt syn eller demens. Och DET tjänar bara förlagen på.

Om du går in i en ekonomitråd måste du räkna med att det blir diskussion om de fakta du skriver, även om du är sörjande. Det här är inte en tråd för sörjande. 
  • Um Hamza

Det är ju en privat grupp? Så du har alltså ansökt och svarat på frågor och väntat på godkännande. Inte för att du vill hjälpa eller behöver hjälp utan bara för att få sätta dig till doms över dem som inte har det du har. Friskt. 

• Djurvän03
    Anonym (GD) skrev 2024-02-05 09:19:15 följande:
    Missade detta i mitt svar till dig:

En siffra blev helt fel, hemtjänst plus mat kostade ca 4500.
    Sen hade hon kostnad för mobil och bredband (som hon visserligen knappt använde) men jag minns inte exakt vad det kostade. Och nu är hennes bankkonton låsta så jag kan inte dubbelkolla.

Säg att det var 1000 kronor kvar då detta var betalt. Som skulle räcka till kostnader för inläggning på sjukhus och de mediciner som inte ICA-pengarna räckte till.

Som sagt så önskar jag att du får samma finfina inkomst så du kan leva med guldkant också.

----------

Sen så bodde min mamma inte på någon inrättning utan i en helt vanligt lägenhet.

----------

Och nu tror jag att det får räcka med energislöseri på dig.
    Du är hjärtlös, alternativt så trollar du.
    Jag hoppas, för din del, på alternativ två.
    Annars lär du inte ha många vänner.
    Kram till dig <3 nu läste jag att din mamma klarade sig hyfsat ok ändå, men så ska egentligen ingen behöva leva i ett välfärdssamhälle i Sverige.

Till övriga tråden i allmänhet:
    Tycker det märks att de som haft det lätt i livet inte lever i verkligheten, för då hade de förstått att man kan hamna mellan stolarna hos tex myndigheter och annat som gör att även en stor buffert sinar.

Jag har lärt mig att man ska vara ödmjuk inför livet. Man är inte garanterad något. Imorgon kan det vara du som har ett jättegott liv idag, vara den som ligger på sjukbädden. Så det är låååångt ifrån alla som har det knapert som har det pga oansvarig konsumtion. Sedsn finns det naturligtvis de också, men det är långt ifråm alla som har det tufft.
  • Anonym (GD)
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-05 09:26:47 följande:
    OK i alla fall var det onödigt att hon hade både mobiltelefon och fast telefon, och abonnemanget på den fasta telefonen var även onödigt dyrt (kostnaden för mobil och bredband kanske också var det, det specificerar du ju inte). Om hon knappt använde bredbandet kunde du kanske ha föreslagit att hon skulle säga upp det. Du kunde ju ha googlat åt henne på din mobil, om det var något hon ville ta reda på någon enstaka gång. 

Just detta att gamla inte vill släppa den fasta telefonen fast de bara använder mobilen, verkar vara vanligt. Det tjänar ju bara telebolagen på. Och även att de har en prenumeration på någon veckotidning eller bokklubb för att de haft det i alla år, fast de inte kan läsa eller förstå längre p.g.a nedsatt syn eller demens. Och DET tjänar bara förlagen på.

Om du går in i en ekonomitråd måste du räkna med att det blir diskussion om de fakta du skriver, även om du är sörjande. Det här är inte en tråd för sörjande. 
    Hon hade mobilen med sig när hon skulle iväg. Aldrig annars, för hon såg knappt att använda den. Den fasta var med knappar stora som sockerbitar. Och utöver det så var hon väldigt svag och helt hjälplös så mobilen var hennes trygghet också då det fasta kopparnätet krånglade till och från. Jag vet inte hur många gånger jag fick ringa Telia när det var tyst i luren. 
    Kan väl hålla med om bredbandet men det var den billigaste varianten och jag kan inte bestämma över hennes hundralappar heller. Vore skillnad om det handlade om större summor.
    Några andra prenumerationer hade hon inte, det hade hon inte råd med.

Min mamma var helt med i huvudet och 100% insatt men ville ha min hjälp då hon hade svårt för den nya tekniken med betalningar på nätet. Hon skrev sina betalorder så länge synen tillät det.

Jag vet att det inte är en sorgetråd, men det betyder inte att någon behöver kasta skit på avlidna människor.

Sen vet jag inte om detta kan kallas för en ekonomitråd, det jag läst är mest en tråd som hånar mindre bemedlade människor med ts i spetsen som tror sig vara ekonomiguden utsänd från pengahimlen. Även om jag är relativt övertygad om att hon mest drömmer.
    Skillnaden mellan ts och dig är att du inte klampar på och i samma andetag framhäver din egen förträfflighet, det får jag ändå ge dig.

Ingen behöver tycka synd om mig heller, visst har jag sorg. Men inte en bedövande, uttömmande sorg. Jag är lättad ändå att min mamma äntligen får vila efter 92 år här på jorden, varav i fattigdom de 25 första. Den som inte levt i reell fattigdom kan aldrig förstå hur det var. Men det ska jag inte gå in närmare på, då det blir alldeles för ot. Och jag har ju inte själv levt så heller, det jag vet är vad mina föräldrar berättat. Och nu är de båda borta.
  • Anonym (GD)
    Djurvän03 skrev 2024-02-05 09:40:07 följande:
    Kram till dig <3 nu läste jag att din mamma klarade sig hyfsat ok ändå, men så ska egentligen ingen behöva leva i ett välfärdssamhälle i Sverige.

Tycker det märks att de som haft det lätt i livet inte lever i verkligheten, för då hade de förstått att man kan hamna mellan stolarna hos tex myndigheter och annat som gör att även en stor buffert sinar.

Jag har lärt mig att man ska vara ödmjuk inför livet. Man är inte garanterad något. Imorgon kan det vara du som har ett jättegott liv idag, vara den som ligger på sjukbädden. Så det är låååångt ifrån alla som har det knapert som har det pga oansvarig konsumtion. Sedsn finns det naturligtvis de också, men det är långt ifråm alla som har det tufft.
    Tack.
    Det gick ju ingen driekt nöd på henne men något att unna sig fanns det inte utrymme för.
    Hon skulle inte haft råd med bil och hon var i för dåligt skick att ta bussen. 
    Färdtjänst är inte gratis men det var det enda alternativet då hon skulle till läkare vilket var ofta. Färdtjänstbuss som man kan köra in rullstolen i. Så att bara hämta henne och skjutsa var svårt då hennes ben knappt bar henne.

Och du har helt rätt i resten i ditt inlägg.
  • EnAnonumius
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-05 08:11:19 följande:
    Du får väl läsa boken själv, den finns på folkbiblioteken. 

Fast du vet lika väl som jag, att i Sverige är det redan bestämt i förväg vilka undersökningar som FÅR göras av offentligfinansierade organ (universiteten och olika statliga myndigheter, t.ex. BRÅ, SIFO) och vad de ska komma fram till. Undersökningsresultatet ska alltid vara politiskt korrekt.

En forskare FÅR inte komma fram till att t.ex. en viss invandrargrupp är mer belastad än svenskar, eller att barn som uppfostras av homosexuella par får några som helst problem, eller att det finns skillnader mellan mäns och kvinnors hjärnor - och därmed förmågor och talanger. Sådana resultat publiceras inte, och den forskare som skrev rapporten får sparken eller hamnar på någon elefantkyrkogård.

På samma sätt skulle ingen undersökning få publiceras, som kom fram till att ensamstående mammors barn skulle ha det hyfsat bra ekonomiskt, om mammorna bara kunde sköta sin ekonomi och prioritera sina barn.

Nu för två timmar sedan publicerade Expressen en undersökning från Alecta - som är ett fristående pensionsbolag, och därför inte ligger under förhandsgranskning från Staten - undersökningsresultat som visar att 60 procent av 67-åringarna har 90 procent av den inkomst de hade vid 60, samt att garantipensionärerna har det bättre än de haft det under livet innan, för att garantipensionen är generösare än socialbidraget.

Du kan räkna med att det kommer att bli storbråk om detta i media och sociala media idag och några dagar framåt, för detta med att pensionärer har det så dåligt, och att särskilt "fattigpensionärerna" är så väldigt fattiga (fast de fått det bättre än under livet innan då många av dem gick på soc, som sagt) är också en sådan där sanning som ingen får ifrågasätta.

www.expressen.se/ekonomi/pension/65-plussare-har-battre-ekonomi-an-man-kunde-tro/
    "Fast du vet lika väl som jag..."

Du,  behöver knappast använda ohederlig argumentations för den saken skull bara för att jag sa till dig att man inte behöver dra korkade slutsatser om människor i grupp baserade på "anekdot" (författarens egna handling) från en författare i en bok du hade läst?
    Vad spelar det för roll om jag läser boken.
    Kommer du att sluta att dra "korkade slutsatser" om en hel grupp baserat på en anekdot? Eller  hoppas du på att jag skall hoppa på dumdumtåget och börja döma en hel grupp baserat på anekdot (författarens handling), när jag läser boken?

Apropå undersökningar.. Så SCB, BRÅ och SIFO får inte, enligt dig, göra undersökningar om att invandra grupper är mer kriminellt belastade en svenskar grupper?
    Då har polisen gjort en riktig blunder då när de rapporterar om de kriminella gängen och meddelar om att de består i huvudsak av invandrare. Jag kan även meddela dig att det är knappast någon statshemlighet att där jag bor har en av landets värsta kriminella gäng.

Satt i skrivandets stund och parallell läste en undersökning presenterat på BRÅs hemsida. Det var en undersökning som enligt DIG man inte "får göra i Sverige",  det handlade om kriminalitet bland invandrar och andra generationens invandrare. Det var jju en av exemplen du drog upp om undersökningar man inte "får göra i Sverige", enligt dig.  Hojta om du vill ha länken till den undersökningen. För kriminella invandrare är inte topic för denna tråd s.a.s.

Ja du, jag skrev tydligt att tidningsartiklar inte är en objektiv källa.  Självklart gäller det ju åt andra hållet med.  Det du gör är att du länkar till en artikel baserat på en individs tolkning (journalistens) av vad Alecta kom fram till i en undersökning. Artikeln i sig har ingen källhänvisning till Alectas undersökning.
    Så hur skall man då kunna läsa denna studie i helhet utan infärgning av journalistens tolkning av undersökningen/studien hade du tänkt?
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (XXX)
    Djurvän03 skrev 2024-02-05 09:40:07 följande:

Men kan inte någon någon gång beskriva en sådan situation då ("hamna mellan stolarna hos olika myndigheter"). Rent konkret. Det görs aldrig, utan folk drar alltid bara detta mantra "hamnade mellan stolarna".

Det har ju hänt att journalister (på andra tidningar) har undersökt olika snyfthistorier i tidningen. Kommer ihåg en 24-årig tjej som inte fick socialbidrag. Det visade sig att hon bodde i en bostadsrätt med mycket lite lån. Hon ägde egentligen flera miljoner kronor. Soc krävde då att hon skulle sälja lägenheten och leva upp pengarna innan hon fick bidrag från dom. Det är enligt deras regler. Det är inte att "hamna mellan stolarna". 

Och en liknande grej, där det var en medelålders man som klagade över sin tandvärk, han hade inte råd att gå till tandläkaren och soc vägrade betala. Någon tog tag i detta, och det visade sig att han ägde en sommarstuga, som han behövde sälja först och leva upp vinsten för att få socialbidrag. Det är som sagt enligt deras regler. När mannen tillfrågades igen sa han "sommarstugan är ju det sista man säljer, jag BEHÖVER komma ut på landet". DET är inte heller att "hamna mellan stolarna". 
  • Anonym (Ekonom)

Ett stort problem i Sverige idag är hur det funnits en övertro på bostadsmarknaden samt att det finns problem i hur bostadsmarknaden regleras.

Det har pga låga räntor länge varit mycket mer lönsamt att äga sitt boende. Därför har många strävat efter att köpa en bostad. Låntagare har inte själv tagit hänsyn till hur stora förändringar av räntorna kan påverka deras ekonomi. Nu när inflationen stigit har det medfört stora kostnadsökningar för de som har relativt stora lån på sin bostad.

Det kan vara 10 000 kr mer i månaden bara på räntor.

Samtidigt har även andra kostnader ökat.

Och sen kan en i hushållet ha blivit arbetslös.

Det är svårt för många hushåll att ta dessa smällar samtidigt.

De kanske köpte en mer attraktiv bostad än de borde ha köpt. Men när alla andra gör det så blir det lätt att dras med.

Flera saker borde regleras:

Mäklare borde ha större krav på sig att visa ett mer riktigt marknadsvärde på bostäderna. Det borde beräknas efter en modell som baseras på tidigare försäljningar och inte vara så godtyckligt som det är idag. Då får vi bort lockpriserna.

Bankerna borde regleras hårdare. Idag gör de stora vinster på de ränteintäkter som kommer via nya utfärdade lån. Där borde vinsterna istället tillfalla staten om lånen innebär att nytt kapital skapas i systemet (det är det normala idag). Bankerna borde bara få tjäna pengar på administration i de fallen. På inlånade pengar får de däremot tjäna pengar på ränteintäkter när de lånar ut dem igen.

Det finns mycket annat att göra. 

• Anonym (P)
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-05 10:03:44 följande:
    Men kan inte någon någon gång beskriva en sådan situation då ("hamna mellan stolarna hos olika myndigheter"). Rent konkret. Det görs aldrig, utan folk drar alltid bara detta mantra "hamnade mellan stolarna".

Det har ju hänt att journalister (på andra tidningar) har undersökt olika snyfthistorier i tidningen. Kommer ihåg en 24-årig tjej som inte fick socialbidrag. Det visade sig att hon bodde i en bostadsrätt med mycket lite lån. Hon ägde egentligen flera miljoner kronor. Soc krävde då att hon skulle sälja lägenheten och leva upp pengarna innan hon fick bidrag från dom. Det är enligt deras regler. Det är inte att "hamna mellan stolarna". 

Och en liknande grej, där det var en medelålders man som klagade över sin tandvärk, han hade inte råd att gå till tandläkaren och soc vägrade betala. Någon tog tag i detta, och det visade sig att han ägde en sommarstuga, som han behövde sälja först och leva upp vinsten för att få socialbidrag. Det är som sagt enligt deras regler. När mannen tillfrågades igen sa han "sommarstugan är ju det sista man säljer, jag BEHÖVER komma ut på landet". DET är inte heller att "hamna mellan stolarna". 
    Jag hamnade mellan stolarna en gång. Nu spelade det inte mig någon större roll, men hade det hänt någon utan besparingar, hade det kunnat spela roll. Jag blev arbetslös och sökte a-kassa. Under tiden hade jag en typ av förtroendeuppdrag som gav en tusenlapp i månaden. Detta behövde hanteras särskilt av handläggare hos a-kassan, men det drog ut längre och längre på tiden. Till slut visade det sig att man saknade korrekt blankett (man kan tro att detta var på 1800-talet, men det är drygt tio år sen). Det tog ett halvår innan man insett att blanketten man sökte hade tagits bort, samt ordnat fram en ny blankett och jag fick min a-kassa utbetald. Ett halvår utan inkomst är ganska lång tid. Om man till exempel är ny på arbetsmarknaden, eller nyligen är tillbaka på arbetsmarknaden, kan ett halvår utan inkomst vara förödande. A-kassan jag var med i då, vände sig för övrigt främst till anställda inom låglöneyrken.
  • Anonym (Oroad..)
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-05 10:03:44 följande:

Det är vanligt att folk ljuger och försöker framställa sig som fattigare än de är. Självklart vill vissa inte säga om de har något  av värde de kan sälja och dessa vill inte heller göra "nedköp", dvs de vill behålla vad de har, även om de egentligen inte har råd.

Svar på tråden Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?