Inlägg från: Anonym (Nåväl) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nåväl)

Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?

Förra året fick jag låna ihop till den första nya hyran. Hyreshöjningen var på nästa 500 kr i månaden. Retroaktiv 6 månader. Nästan 3000 kr extra att betala alltså. Jag lever på sjukersättning och har redan från början ytterst små marginaler. Jag har inget utrymme till att spara, kanske några kronor i månaden men egentligen går jag back. 

• Anonym (Nåväl)
    Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-03 11:39:56 följande:
    Har du verkligen inget utrymme att spara? Inga onödiga utgifter på sådant du egentligen inte behöver? Många brukar ha det, men vill inte göra avkall på vissa saker för att de anser att de "måste" ha det.
    Du, jag har inte ens råd med netflix.
  • Anonym (Nåväl)
    Anonym (Yta yta yta) skrev 2024-02-03 11:55:33 följande:
    Nädu, lever man på sjukersättning längre perioder blir det inget över.
    Men de som har turen att få vara friska borde kunna få saker att gå ihop.

Dock inte konstigt att en del har det som de har, jag var ute hos en kund i veckan och jobbade med en man. Då kommer hans kollega in och bara ska fråga nåt och de tjötar, lite knapert i januari, ställa in V65 med gänget osv. Och kollegan flinar och säger: -Ja men pengar är ju runda för att de ska rulla, det är sen gammalt!

Har man det tänket med sig från hemmet att det är bra bara månaden går ihop så är det nog längre väg till ett sparat kapital, tror jag. Och även där har föräldrarna ett ansvar, men någon gång får man väl växa upp också och inse att det krävs lite mer långsiktiga mål än fredagsölen om man vill skaffa tillgångar.
    Jag har levt på sjukersättning i 19 år. Vad jag en gång hade i sparande är slut för länge sen. Arvet efter min mamma är slut för länge sen. Till och med kläderna är slut för länge sen, jeansen är lappade flera gånger men den sista gången gick det inte mer så de är det hål i. Jag har gått i samma gympaskor i 5 år, året runt, även på vintern. De måttligt hela än. Den enda secondhandbutiken som finns här har bara barnkläder så ska jag handla får jag betala en hundralapp för att ta mig till en second hand. Jag har inget id-kort för det gick ut för ett par år sedan och jag har inte lyckats få ihop de 400 kronorna det kostar att göra ett nytt, plus de nästan 200 kronorna det skulle kosta att ta mig till polisstationerna för att göra och hämta kortet. När visdomstanden gick sönder fick jag leva en månad på 148 kr och vad jag hade hemma.Allt av värde som skulle kunna ha hjälp för länge sedan pantsatt och sålt.

Det tar liksom slut till slut. Därför känner jag ibland stor frustration när journalister och influencers ska lajva fattiga en vecka eller en månad. Det går inte att förstå på långa vägar på den tiden hur det är att vara fattig. Des sitter kvar på sina adresser med sina ägodelar, med tryggheten på banken och gnäller på att de inte får rekokyckling eller kan köpa ny mascara, men om något händer under experimentet kan de alltid avbryta.
  • Anonym (Nåväl)
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-04 13:00:02 följande:
    Men förklara då vilka utgifter det är som de måste ha, och som inte sjukersättningen - eller för den delen garantiepensionen eller socialbidraget - täcker? Man får alltid höra om den här mystiska "situationen", men ingen vill beskriva vad det är för situation.
    Du kan få en översikt av min ekonomi om du vill. Jag har sjukersättning på garantinivå.
Svar på tråden Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?