Inlägg från: Anonym (Yta yta yta) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Yta yta yta)

Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?

Jag fick spader när jag frågade frissan om hon märkt att färre klipper sig och hon sa att tjejer nu färgar håret på avbetalning.

Allvarligt, hoppas dessa bimbos att det ska dyka upp en prins och rädda dem  innan lösnaglar, lösfransar och frissaräkningar äter upp dem, eller vad?

Jag summerade just januari, och vi har 24 706 kr kvar efter månaden, det tycker jag känns okej.

• Anonym (Yta yta yta)
    Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-03 11:24:55 följande:
    Färgar håret på avbetalning, herregud. Klipper de sig på avbetalning med? En klippning brukar ju bara gå på några hundra.
    Det var nog längesen en damklippning gick på några hundra, om man inte går till en svartsalong. Här i stan varierar det från 500- 1500 kr.
  • Anonym (Yta yta yta)
    Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-03 11:39:56 följande:
    Har du verkligen inget utrymme att spara? Inga onödiga utgifter på sådant du egentligen inte behöver? Många brukar ha det, men vill inte göra avkall på vissa saker för att de anser att de "måste" ha det.
    Nädu, lever man på sjukersättning längre perioder blir det inget över.
    Men de som har turen att få vara friska borde kunna få saker att gå ihop.

Dock inte konstigt att en del har det som de har, jag var ute hos en kund i veckan och jobbade med en man. Då kommer hans kollega in och bara ska fråga nåt och de tjötar, lite knapert i januari, ställa in V65 med gänget osv. Och kollegan flinar och säger: -Ja men pengar är ju runda för att de ska rulla, det är sen gammalt!

Har man det tänket med sig från hemmet att det är bra bara månaden går ihop så är det nog längre väg till ett sparat kapital, tror jag. Och även där har föräldrarna ett ansvar, men någon gång får man väl växa upp också och inse att det krävs lite mer långsiktiga mål än fredagsölen om man vill skaffa tillgångar.
  • Anonym (Yta yta yta)
    Anonym (Mo) skrev 2024-02-03 12:39:53 följande:

Det roliga är mär folk säger att alla minsann borde kunna lägga undan en hundralapp.

Ok vi säger så. En person lyckas lägga undan 100 kr i månaden och resten går till nödvändigt och ingen lyx.

På 1 år blir det 1200 kr. 

Vi säger att en annan person lyckas lägga undan 200 kr i månaden.

På 1 år blir det 2400 kr.

Vad tror ni, mattesnillen, händer när hyran plötsligt ökade med 600 kr samtidigt som maten och elen blev mycket dyrare?

Hur länge räcker en buffert på nån hundralapp i månaden, när ALLT blir dyrare?

Efter en inflation där lån steg, där el steg osv, där människor med GOD ekonomi plötsligt inte fick råd och fick börja nagga av sina STORA BUFFERTAR

så tycker ni det är konstigt att den fattiga människan med sin LÅGA BUFFERT inte fick sin buffert att räcka i flera år?

En buffert bör man ha ja, men en låg buffert tar slut snabbt när tiderna är som de är.
    Bufferten kanske de fick att räcka så länge som möjligt men någon gång tar den ju slut om man måste använda den??

Alla säger: spara så du har en buffert att använda när det behövs!

och den när personer tvingats använda upp sin buffert, så får de höra hur dåliga de är som inte har en buffert!

Logiken??

Det som förvånar mig är att de som gnäller att de inga pengar har inte ens kan bekväma sig att ta hem frukt från jobbet som annars skulle ruttna. Vi hade ett event i veckan och där var baljor med frukt över, fritt att ta- var nog bara jag som gick sist hem på fredagen som tog med mig lite att rädda. Så har kokat plommonchutney idag och det blir bananpannkakor till fikat. Den som ville kunde ta stora kanelbullar med, men nej, de har ju legat några timmar så de är nog torra...Obestämd

Vi som är uppväxta med fattiga riddare är inte så bortskämda.
  • Anonym (Yta yta yta)
    EnAnonumius skrev 2024-02-03 14:30:33 följande:
    Wow, Lyxfällan...

Du vet hur många procent av befolkningen är med i Lyxfällan förstår jag? Så du kan göra en empiriska utlånande om "lågavlönande i gemen"? 🙄

Sedan så undra jag varför du inte svarade på min fråga?  Jag frågade aldrig om något om "vad som ligger i tiden". 

Jag ställer min fråga igen.

Varför väljer du att utgå från att folk som har det kast ställt. väljer att leva med osunda matvanor, och konsumerar massa godis när de tittar på film?
    Absolut finns det en andel personer som inte har ett val förutom att vända på varenda krona, även om de aldrig unnar sig något förutom mat och mediciner. Men det är inte dessa TS stör sig på, tror jag.

Vilka det är som fyller sin vagn med chips, läsk och godis är uppenbart om man befinner sig i en större matbutik. Ett bolag jag vet storsatsar på chips och friterade potatisprodukter nu, de ska bygga en helt ny fabrik. Just för att folk tröstäter skräpmat som aldrig förr.
  • Anonym (Yta yta yta)
    EnAnonumius skrev 2024-02-03 15:41:30 följande:
    Vet du överhuvudtaget var "Tendentiöst" betyder... För det är knappast något du kan använda dig i sammanhanget "ligger i tiden"/"tidsanda".

Och varför fortsätter du att ducka min fråga?

Ditt utlägg här har ju knappast något samröre med det du citerade och svarade på egentligen...

Då tar vi frågan EN gång till.

Varför väljer du att utgå från att folk som har det kast ställt. väljer att leva med osunda matvanor, och konsumerar massa godis när de tittar på film? 
    För att det på gruppnivå är fakta, kanske? Om man så bara erkänner det ganska uppenbara sambandet mellan utbildning och högre lön så är det ingen direkt svår slutsats att dra. 

Klasstillhörighet och ålder tycks i hög grad bestämma vilket bröd vi svenskar äter.

Lågutbildade och yngre föredrar ljust, sött bröd. Högutbildade och äldre väljer oftare rågbröd.

www.svd.se/a/nqw0o/lagutbildade-och-yngre-ater-onyttigt-brod

Högutbildade är bra på ta till sig information om olika riskbeteenden. Det är en förklaring till att de röker mindre, äter bättre, rör på sig mer och lever 5?6 år längre än lågutbildade. Med en eftergymnasial utbildning och höga inkomster har man en lägre sjuklighet under livet.

www.svd.se/a/3E27rL/svenska-alkoholvanor-rika-och-hogutbildade-dricker-mer

"Det spelar nästan ingen roll vilka sjukdomar det handlar om. Patientens utbildningsnivå är avgörande för hälsan på alla plan. Till exempel uppger 49 procent av stockholmarna mellan 50 och 78 år, med förgymnasial utbildning, att de lider av högt blodtryck. Motsvarande siffra för högutbildade är 29 procent.

? När vi har tittat på sjukhusinläggningar kan vi även se att personer med låg utbildning har tre och en halv gång så hög risk för att drabbas av stroke och 2,6 gånger högre risk att få en hjärtinfarkt, säger Vicky Bartelink.

Samma skillnad syns vid diabetes, som är dubbelt så vanligt bland lågutbildade, jämfört med högutbildade.

? Lågutbildade har också fler riskfaktorer för diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar som rökning, övervikt och högt blodtryck, säger Vicky Bartelink."

swenurse.se/omvardnadsmagasinet/vara-artiklar/oppna/2023-09-19-sa-ojamlik-ar-halsan-i-sverige
Svar på tråden Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?