• Kermit1561

Feminismen har missat unga killar

Det här var en intressant nyhet, tycker jag

? Socialdemokraterna har svårt att locka unga män ? de får stöd av 12,5 procent, jämfört med 37,3 procent av unga kvinnor. Riksdagsledamoten Amalia Rud Pedersen, som lett arbetet med partiets samhällsanalys, har en teori om varför.

? Vi har med vårt fokus på feminism missat att se hur hårt drabbade de unga killarna har varit under de senaste 20 årens samhällsutveckling.?

och då menar jag den sista meningen. Att man missat hur unga killar drabbats. Den självinsikten är intressant och kanske också lite hoppfull..

vad tror ni? 
    https://omni.se/a/kEk3a9
  • Svar på tråden Feminismen har missat unga killar
  • Anonym (Skopan)
    EnAnonumius skrev 2024-01-03 14:04:51 följande:
    //

Det ena utesluter/innesluter inte det andra.

Som sagt det står i citatet att FOKUS har legat på feminismen. 

Männens hälsa i samband med samhällsutvecklingen skulle ju kunnat vara dålig ändå. Med eller utan feminism..

Men sossarna ERKÄNNER, att de har ignorerat männens, unga män främst, hälsa och mående, och valt att enbart fokusera på feminismen i stället
    Anonym (Skopan) skrev 2024-01-03 13:16:59 följande:
    Jag ser inte en koppling mellan koncepten. Det tror jag ingen annan gör heller här i tråden egentligen.
    Därför att det inte finns en sådan koppling mellan koncepten som du tror att det skulle "kunna vara"...

Det handlar om att det ena har fått stått tillbaka till förmån för det andra i samhällsutvecklingen.

Men vad är det som hänt då? Du säger själv att mäns hälsa i samband med samhällsutvecklingen skulle kunna vara dålig ändå (vilket min statistik från andra länder indikerar) vissa orsaker till mäns dåliga hälsa i Ryssland verkar bero på att man inte ska prata känslor som man, bita ihop, vara stark osv. Sånt som feminister i stort försöker motverka som jag förstår.

Det enda argumentet till att män skulle vara så drabbade verkar kunna sammanfattas till "pga feminism" och det tror jag faktiskt inte stämmer. Jag tror däremot att uttrycket feminism har fått en negativ klang och när andra läser det så gör de direkta antaganden. 

Feminism använda också som ett nedlåtande uttryck över kvinnor, gemene man verkar inte kunna särskilja dessa koncept. Jag tror det skulle kunna vara orsaken till att män blir lidande (eller drabbade) en föreställning om att dennes olycka beror på feminister. (Inte för att det faktiskt orsakat lidande) Socialdemokraterna kanske snappat upp den negativa klangen i ordet och ångrar att de använt den.

Jag diskuterar gärna saken från ett sakligt perspektiv, men uppskattar inte de fientliga påhoppen i tråden som exv "ck" uppvisar där denne klipper ut från stycken för att få det att låta som att jag uppskattar mäns självmordstal. Mycket stötande. Vilket också leder mig att tro att trådens syfte egentligen handlar om ett könskrigare där feminister används som svepskäl.

• Anonym (Skopan)
    Kermit1561 skrev 2024-01-03 14:05:44 följande:
    Det är ingen som påstår att feminismen är orsaken. Det som påstås är att fokus på feminism gör att killarna glöms bort. 
    Förstår du inte skillnaden? 
    Berätta hur rent praktiskt. Vad har inte gjorts, som görs i alla andra länder utan feministisk framtoning?
  • Anonym (Otydligt)
    EnAnonumius skrev 2024-01-03 12:40:22 följande:
    Jag har inte missat eller förnekat att det är likvärdigt mellan könen i försök att begå självmord". Jag hävdar inte heller att männen mår sämre än kvinnorna. Men männens mående och mäns hälsa har marginaliserats hårt, mycket hårt, de senaste 20åren till förmån för feminism och kvinnors hälsa och mående.
    Vilket är och förbli skamligt handling från de förra regeringarna...

Det var ju knappast försöken jag tog upp om, utan jag skrev  "begå självmord".  Och det var dem jag just syftade på.
    Fast som du säger så är ju försöken likvärdiga, men vad är det som gör att männen väljer att se till att de lyckas i högre utsträckning än kvinnor? D.v.s tar då till dessa mer drastiska metoder för att få lyckat självmord?

Jag har inte sagt att män mår sämre än kvinnor.
    Det ena måste ju knappast uteslutandet/innesluta det andra.
    Bara för att man exemplifierar ett område, är inte samma sak som att säga att "det könet (män i detta fall då) mår sämre" för den saken skull. 

Det som ändå aldrig får förnekas är att det har det senaste 20åren legat fokus på feminism och kvinnors hälsa/mående, men inget har gjorts eller ens belyst om männens mående på de senaste 20åren. Det i sig är jäkligt skamligt, i synnerhet när det hävdas att Sverige är ett modernt och jämlikt samhälle, då männen mår ju också dåligt.

Det är knappast feminismens fel att man inte lagt ett öga på männens mående. Om en regering kan fokusera på flera områden samtidigt såsom skola, äldreomsorg, kultur, byggpolitik, lönepolitik och massa andra inriktningar kan man inte anklaga feminsimen för att vara ansvarig för att man inte även lagt ett öga på männens mående. Jag skulle istället påstå att eftersom männen redan haft alla rättigheter som inte kvinnan har haft förr så har fokuset funnits att lyfta kvinnorna till samma nivå som männen och därmed inte sett andra samhällsproblem som växt samtidigt, som skulle växt oberoende på om feminismen funnits eller ej. Jag tänker att psykisk ohälsa både hos män och kvinnor inte är prioriterat i samhället så båda könen sitter i samma båt samt den ökade kriminaliteten hos unga invandrar män. Det var ju några år sedan som dåvarande regering sa att de inte såg detta komma med kriminalitet hos unga invandrar män. 

Jag håller fast vid att TS trådstart är tunn och det går snabbt att ha en diskussion utifrån det lilla citatet eftersom socialdemokraterna inte förklarar vad de menar, bland annat, hur har fokuset på feminsimen gjort att de varit inkapabla att ha ett öga på mannens mående. Känns som en dålig ursäkt och inte tydligt nog vad de menar. 

• EnAnonumius
    Anonym (Skopan) skrev 2024-01-03 14:17:41 följande:

Men vad är det som hänt då? Du säger själv att mäns hälsa i samband med samhällsutvecklingen skulle kunna vara dålig ändå (vilket min statistik från andra länder indikerar) vissa orsaker till mäns dåliga hälsa i Ryssland verkar bero på att man inte ska prata känslor som man, bita ihop, vara stark osv. Sånt som feminister i stort försöker motverka som jag förstår.

Det enda argumentet till att män skulle vara så drabbade verkar kunna sammanfattas till "pga feminism" och det tror jag faktiskt inte stämmer. Jag tror däremot att uttrycket feminism har fått en negativ klang och när andra läser det så gör de direkta antaganden. 

Feminism använda också som ett nedlåtande uttryck över kvinnor, gemene man verkar inte kunna särskilja dessa koncept. Jag tror det skulle kunna vara orsaken till att män blir lidande (eller drabbade) en föreställning om att dennes olycka beror på feminister. (Inte för att det faktiskt orsakat lidande) Socialdemokraterna kanske snappat upp den negativa klangen i ordet och ångrar att de använt den.

Och då kommer en motfråga, en direkt adekvat sådan med..

Varför skev du inte tydligt från början? 
    Du var direkt otydlig från start i dina inlägg och frågor, blev mer och mer otydlig allt eftersom... Och då blir ju svaren därefter till dig också.

Du påvisade i dina tidigare inlägg (innan detta) att du själv gjorde en mycket grov förväxling av "bero på" och "fokus på"..

Ny skall jag vara extrem tydlig. Jag själv är inte en feminist. Jag är för jämställdhet men inte en feminist. Och anledningen av att jag inte är en feminist beror inte på huruvida feminismen har en negativ klang.  Det är av andra orsaker, och de saknar relevans för denna tråden faktiskt.

Med det sagt.

Att feminismen har fått en så otrolig negativ klang är orsaken av anhängarna till feminismen. D.v.s vanligast av politiker och av de feminister som hörs i media, men även en och annan  feminist i olika diskussionsforum som har orsakat det själva.
    (Så nej jag säger inte alla feminister, utan väldigt många feminister).

Männen när de vill diskutera sina problem, så har de blivit hårt marginaliserade och även direkt hånade ibland, av feminister. Dessa feminister lyckas alltid att vända debatten så det hamnar i fokus på kvinnor och mäns våld mot kvinnor. Socialdemokraterna har också i sin tur då med sitt agerande med att välja lägga focus på feminismen, och marginalisera (rent av ignorera) männen, så blir det som det blir. Feminismen får dåliga accessioner.

Det gick så långt att mansjourena valde att sluta att ansöka om statsbidrag, då de fick kravet på sig att om de skulle få statsbidrag så skulle de informera till utsatta männen som sökte hjälp, om mäns våld mot kvinnorna, och det patriarkaliska förtrycket mot kvinnorna skulle läggas fokus på och förmedlas till dessa män.

Så att feminismen har fått dålig smak och kom att användas som nedlåtande uttryck mot kvinnorna är inte alls konstigt då det är feminister själva (inte alla men många, väldigt många) som orsakat det från början att det blivit så.

Jag diskuterar gärna saken från ett sakligt perspektiv, men uppskattar inte de fientliga påhoppen i tråden som exv "ck" uppvisar där denne klipper ut från stycken för att få det att låta som att jag uppskattar mäns självmordstal. Mycket stötande. Vilket också leder mig att tro att trådens syfte egentligen handlar om ett könskrigare där feminister används som svepskäl.

Ta det med (ck) och inte mig.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Ck)

Det blir rätt uppenbart varenda gång något sånt kommer på tal. 

Det enda svar ni har på det är "Herregud... varför skulle jag behöva bry mig om det om jag är en feminist?" 
  • Anonym (Ck)
    Anonym (Ck) skrev 2024-01-03 14:55:43 följande:
    Det blir rätt uppenbart varenda gång något sånt kommer på tal. 

Det enda svar ni har på det är "Herregud... varför skulle jag behöva bry mig om det om jag är en feminist?" 
    Lite som att ni inte bryr er, och lite som att ni blir glada och bara tycker det är roligt. 

Och alltid denna frågan om att förklara lite mer.. Jag tror att du som en feminist bara runkar till det. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Skopan) skrev 2024-01-03 13:52:00 följande:

Jag har fortfarande inte fått ett svar. Mer ett påstående om att feminismen som socialdemokraterna fört på något abstrakt sätt har fått killarna att glömmas bort. Och att det är just det som har drabbat unga män. Vad har gjorts i feminismens namn för att orsaka det? 
    Jag tror inte saken skulle vara annorlunda om feminism inte existerade. 

Vi vet att unga män tar livet av sig i högre grad än kvinnor. Men att orsaken skulle bero på feminism? Jag tvivlar. Saken ser likadan ut i alla länder, oavsett hur feministisk/ icke-feministisk politik de för.

Socialdemokraterna har valt att inte fokusera på migration, lag och ordning. Detta är vad som enligt undersökningar de unga männen prioriterar. Och det är logiskt eftersom de är de som är mest utsatta. 
  • Anonym (ll)
    Kermit1561 skrev 2024-01-03 00:07:42 följande:
    Feminismen har missat unga killar

Det här var en intressant nyhet, tycker jag

? Socialdemokraterna har svårt att locka unga män ? de får stöd av 12,5 procent, jämfört med 37,3 procent av unga kvinnor. Riksdagsledamoten Amalia Rud Pedersen, som lett arbetet med partiets samhällsanalys, har en teori om varför.

? Vi har med vårt fokus på feminism missat att se hur hårt drabbade de unga killarna har varit under de senaste 20 årens samhällsutveckling.?

och då menar jag den sista meningen. Att man missat hur unga killar drabbats. Den självinsikten är intressant och kanske också lite hoppfull..

vad tror ni? 
    https://omni.se/a/kEk3a9
    Utmåla (vita) män och manliga värderingar och beteenden som ett problem - bli sedan förvånad när inte män röstar på dig.
  • Tukt

Lite konstig urspårning på den här tråden. Sossarna har gjort någon reflektion över deras låga rösttal bland unga män.
    Helt plötsligt dras det in självmordsstatistik och något allmänt politiskt agiterande runt feminism.
    En del kan liksom inte se ordet "feminism" utan att sätta på samma gamla raspiga grammofonskiva.

• Anonym (Ck)
    Anonym (ll) skrev 2024-01-03 15:05:35 följande:
    Utmåla (vita) män och manliga värderingar och beteenden som ett problem - bli sedan förvånad när inte män röstar på dig.
    This...

Även sitta och skrika i åratal att män skall kunna ta ett nej... Bli sedan skit förbannade när männen utryckligen skriker nej och säger att det vill vi inte. Kalla det sedan för kvinnohat och chauvinism.. 
Svar på tråden Feminismen har missat unga killar