• Kermit1561

Feminismen har missat unga killar

Det här var en intressant nyhet, tycker jag

? Socialdemokraterna har svårt att locka unga män ? de får stöd av 12,5 procent, jämfört med 37,3 procent av unga kvinnor. Riksdagsledamoten Amalia Rud Pedersen, som lett arbetet med partiets samhällsanalys, har en teori om varför.

? Vi har med vårt fokus på feminism missat att se hur hårt drabbade de unga killarna har varit under de senaste 20 årens samhällsutveckling.?

och då menar jag den sista meningen. Att man missat hur unga killar drabbats. Den självinsikten är intressant och kanske också lite hoppfull..

vad tror ni? 
    https://omni.se/a/kEk3a9
  • Svar på tråden Feminismen har missat unga killar
  • Anonym (Skopan)
    Anonym (Skopan) skrev 2024-01-03 01:03:52 följande:

Det är ingen slutsats. Det är ju bara ett abstrakt antagande som bygger på andras fördomar om feminism. 

Hur har unga män drabbats av socialdemokraternas feminism? vad handlar det om? Kan du specificera? Än så länge så verkar det baseras på ett antagande.

Vad baseras unga mäns lidande på? Bara uttrycket "feminism"?
  • Anonym (Otydligt)

Väldigt otydligt och konstig koppling TS gjort av citatet.

Bara för att man fokuserar på feminismen betyder det inte att det är orsaken till att männen glöms bort. Hur har socialdemokraterna kunnat vara kapabla till att fokuserar på sjukvård, äldreomsorg, skola, kultur etc som är helt olika inriktningar samtidigt men inte kunnat fokusera på männen bara för att man arbetar med feminism frågor? 

När jag läser citatet tänker jag på unga invandrar män som hamnat i gängkriminalitet, att man inte uppmärksammat detta. Citatet kan ju tolkas i princip hursomhelst. 

• Anonym (Skopan)

Vilka politiska beslut i feminismens namn har socialdemokraterna fattat som har skapat lidande hos unga män? 

• EnAnonumius

Det är ingen slutsats. Det är ju bara ett abstrakt antagande som bygger på andras fördomar om feminism. 

Hur har unga män drabbats av socialdemokraternas feminism? vad handlar det om? Kan du specificera? Än så länge så verkar det baseras på ett antagande.

Har du problem med att skilja på budskap från budbäraren?

Vad är det TS skall specifiera? Han tycktye en sak var intressant och lade in två citat från en artikel som han länkade till..

Det är knappast TS egna ord.  Så varför håller du TS ansvarig för vad andra säger, och då ber honom
    förklara något som inte ens TS har sagt eller skrivit.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Postman

Hoppla, hoppla ja det var en förvånande självinsikt från sossarna faktiskt. Vi får väl se om de kommer ändra sig något framöver. De fick nog lite att fundera över efter senaste valförlusten.  

• Anonym (A)

Ingen som kan förklara vad citaten betyder? 

Hur kan TS tycka de är intressanta om han inte kan förklara vad de betyder rent konkret?

Eller är detta ännu en tråd som vill smutskasta kvinnor och göra män till offer? 

• EnAnonumius
    Anonym (A) skrev 2024-01-03 07:38:09 följande:

Ingen som kan förklara vad citaten betyder? 

Hur kan TS tycka de är intressanta om han inte kan förklara vad de betyder rent konkret?

Eller är detta ännu en tråd som vill smutskasta kvinnor och göra män till offer? 

Vad finns det att förklara anser du? Tycker ju att citaten är rätt så självförklarande faktiskt.

Tror knappast att denna tråden handlar om att smutskasta oss kvinnor och göra män till offer.
    Alla trådar som handlar om mäns problem/ohälsa måste inte vara en tråd som går ut på att smutskasta kvinnor per se, som med de renodlade incel-trådarna som finns på FL.

Utan jag tror, baserat på citaten att det handlar om att man har under 20 års tid missat män, framförallt unga män och deras ohälsa och inte lagt någon som helst fokus på den alls, till förmån för feminismen.

För exempel, så finns det ju ingen anslag till forskning/undersökning, från regeringens håll, om varför självmord bland män är 3ggr högre än hos kvinnor.

Jag anser att skall man verka för ett jämställd samhälle så skall tillvägagångssättet (arbetet) till målet vara jämställd med. Inte bara fokus på kvinnor och kvinnoproblem och kvinnors ohälsa. Så som det varit de senaste 20 åren.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • ClumsySmurf
    Kermit1561 skrev 2024-01-03 00:50:51 följande:

Det handlar inte om min dumhet utan dina fördomar. 

Amalia?s slutsats är ju just att feminismen är ?funktionen? som gjort att s missat hur unga män drabbats. Det framgår ju av citatet?

Finns en del vänsterfeminism i socialdemokraternas feminism
    Könsmaktsordning: Om man tycker att kvinnor ligger efter eller har något problem beror det på samhället/patriarkatet och det är samhället som måste förändras

Om man tycker att män ligger efter eller är ett problem beror det på destruktiv maskulinitet som upprätthåller patriarkatet och förstör samhället så man behöver laga männens probematiska värdegrund.

Jag misstänker att socialdemokraterna har drabbats av "FU, nu röstar jag på SD" och vill röstfiska.

"Det är ju bara ett abstrakt antagande som bygger på andras fördomar om feminism."
    ? Vi har med vårt fokus på feminism missat att se hur hårt drabbade de unga killarna har varit under de senaste 20 årens samhällsutveckling, säger Rud Pedersen

www.svt.se/nyheter/inrikes/s-svart-att-locka-unga-manliga-valjare-skyller-pa-feminismen
    Amalia Rud Pedersen (S)
    Tjänstgörande riksdagsledamot

Parti   Socialdemokraterna

www.riksdagen.se/sv/ledamoter-och-partier/ledamot/amalia-rud-pedersen_0e5801ac-d595-455d-83b3-f00f7d8d26bd/

• Postman
    EnAnonumius skrev 2024-01-03 08:21:55 följande:
    Vad finns det att förklara anser du? Tycker ju att citaten är rätt så självförklarande faktiskt.

Tror knappast att denna tråden handlar om att smutskasta oss kvinnor och göra män till offer.
    Alla trådar som handlar om mäns problem/ohälsa måste inte vara en tråd som går ut på att smutskasta kvinnor per se, som med de renodlade incel-trådarna som finns på FL.

Utan jag tror, baserat på citaten att det handlar om att man har under 20 års tid missat män, framförallt unga män och deras ohälsa och inte lagt någon som helst fokus på den alls, till förmån för feminismen.

För exempel, så finns det ju ingen anslag till forskning/undersökning, från regeringens håll, om varför självmord bland män är 3ggr högre än hos kvinnor.

Jag anser att skall man verka för ett jämställd samhälle så skall tillvägagångssättet (arbetet) till målet vara jämställd med. Inte bara fokus på kvinnor och kvinnoproblem och kvinnors ohälsa. Så som det varit de senaste 20 åren.
    Precis. Instämmer. 
Svar på tråden Feminismen har missat unga killar