• Kermit1561

Feminismen har missat unga killar

Det här var en intressant nyhet, tycker jag

? Socialdemokraterna har svårt att locka unga män ? de får stöd av 12,5 procent, jämfört med 37,3 procent av unga kvinnor. Riksdagsledamoten Amalia Rud Pedersen, som lett arbetet med partiets samhällsanalys, har en teori om varför.

? Vi har med vårt fokus på feminism missat att se hur hårt drabbade de unga killarna har varit under de senaste 20 årens samhällsutveckling.?

och då menar jag den sista meningen. Att man missat hur unga killar drabbats. Den självinsikten är intressant och kanske också lite hoppfull..

vad tror ni? 
    https://omni.se/a/kEk3a9
  • Svar på tråden Feminismen har missat unga killar
  • Anonym (Tyvärr klarar sig killar i utsatta områden sämre än tjejer)

Ja det är ju tyvärr ofta unga invandrar killar eller söner till invandrare som t ex inte klarar skolan medans deras systrar klarar skolan bättre.
    Flera av dessa killar hamnar i utanförskap då skolan går dåligt, dom blir upplockade av gäng, eller känner sig misslyckade osv.
    Självklart blir inte ens de flesta kriminella men dom har svårt att få jobb, får dåligt självförtroende osv,

Även svenska killar kan hamna utanför men inte alls i samma utsträckning.
    Då jag själv är uppväxt i medelklassområde precis som mina barn, kan man se skillnaden mot utsatta områden, i min, min sambos, våra vänners skolor klarade sig tjejer och killar lika bra, betygen avgjordes inte pga kön, både killar och tjejer hade höga resp lägre betyg , likadant i våra barns skolor men då jag jobbat inom skolvärlden en tid blev det så uppenbart att det just i utsatta områden var så olika.
    Tjejerna klarar sig ofta bra medans många av killarna (givetvis inte alla) får lägre betyg, inte betyg i alla ämnen, klarar skolan sämre osv,

Kan dock inte säga att det är Sossarnas fel specifikt utan mer att man inte satsat på att få med alla.

Men det är nästan alltid så att det är invandrar killar eller söner till invandrare som tyvärr klarar skolan sämst och sen då fortsätter det, inga jobb eller jobb dom vill ha osv.
    I många skolar klarar sig tjejer och killar lika bra och skolorna är bra, lockar till sig bra lärare osv, I de utsatta områdena kan skolan vara "sämre", får inte behöriga lärare, lärare som bara jobbar ett kort tag, dvs många lärarbyten osv.
    Killar i dessa områden klarar sig sämre tyvärr!

Kan inte säga att detta beror på feminism, ofta är det just mammorna som försöker kämpa för sina söner i skolan när det går dåligt.

• Anonym (l)
    Anonym (Tyvärr klarar sig killar i utsatta områden sämre än tjejer) skrev 2024-01-03 08:40:03 följande:

lång text off topic

Kan inte säga att detta beror på feminism, ofta är det just mammorna som försöker kämpa för sina söner i skolan när det går dåligt.

Inte för att tråden är... Men vad tänkte du att detta tillförde?
    Anonym (Tyvärr klarar sig killar i utsatta områden sämre än tjejer) skrev 2024-01-03 08:40:03 följande:

Ja det är ju tyvärr ofta unga invandrar killar eller söner till invandrare som t ex inte klarar skolan medans deras systrar klarar skolan bättre.
    Flera av dessa killar hamnar i utanförskap då skolan går dåligt, dom blir upplockade av gäng, eller känner sig misslyckade osv.
    Självklart blir inte ens de flesta kriminella men dom har svårt att få jobb, får dåligt självförtroende osv,

Även svenska killar kan hamna utanför men inte alls i samma utsträckning.
    Då jag själv är uppväxt i medelklassområde precis som mina barn, kan man se skillnaden mot utsatta områden, i min, min sambos, våra vänners skolor klarade sig tjejer och killar lika bra, betygen avgjordes inte pga kön, både killar och tjejer hade höga resp lägre betyg , likadant i våra barns skolor men då jag jobbat inom skolvärlden en tid blev det så uppenbart att det just i utsatta områden var så olika.
    Tjejerna klarar sig ofta bra medans många av killarna (givetvis inte alla) får lägre betyg, inte betyg i alla ämnen, klarar skolan sämre osv,

Kan dock inte säga att det är Sossarnas fel specifikt utan mer att man inte satsat på att få med alla.

Men det är nästan alltid så att det är invandrar killar eller söner till invandrare som tyvärr klarar skolan sämst och sen då fortsätter det, inga jobb eller jobb dom vill ha osv.
    I många skolar klarar sig tjejer och killar lika bra och skolorna är bra, lockar till sig bra lärare osv, I de utsatta områdena kan skolan vara "sämre", får inte behöriga lärare, lärare som bara jobbar ett kort tag, dvs många lärarbyten osv.
    Killar i dessa områden klarar sig sämre tyvärr!

Vill också tillägga att skolan måste få medel att se till att skolor även i utsatta områden får med sig alla både killar och tjejer, att man jobbar på att alla ska klara skolan och få godkända betyg, man måste sträva efter att de flesta klarar skolan.
    Det blir kostsamt när ungdomar inte gör det.
    Man måste jobba på att killarna får den hjälp och stöd de behöver.
    Anonym (l) skrev 2024-01-03 08:43:39 följande:
    Inte för att tråden är... Men vad tänkte du att detta tillförde?
    Att unga män inte klarar sig lika bra och mår sämre. Tråden tar ju upp att unga män mår sämre och att man har har missat just det.
    Det börjar ju i skolan där killar klarar sig sämre.
    Tråden handlar ju om unga män och att man har missat att dom har kommit i kläm. Skolan tillhör väl i högsta grad samhällsutvecklingen eller? 
    Skolan är väl en del i det som drabbat dom drabbat dom unga männen inte allt men det börjar ju där.
    Men givetvis finns det fler orsaker till att unga män mår dåligt.
    Men det börjar ofta där om man misslyckas.
    Att jag tar upp skolan är ju för att jag jobbat där och just sett hur vissa killar drabbats. 

Men givetvis finns det fler faktorer, vad tänker du själv på?

Vi har med vårt fokus på feminism missat att se hur hårt drabbade de unga killarna har varit under de senaste 20 årens samhällsutveckling.?

och då menar jag den sista meningen. Att man missat hur unga killar drabbats.
  • Anonym (l)
    Anonym (Tyvärr klarar sig killar i utsatta områden sämre än tjejer) skrev 2024-01-03 08:54:41 följande:
    Att unga män inte klarar sig lika bra och mår sämre. Tråden tar ju upp att unga män mår sämre och att man har har missat just det.
    Det börjar ju i skolan där killar klarar sig sämre.
    Tråden handlar ju om unga män och att man har missat att dom har kommit i kläm. Skolan tillhör väl i högsta grad samhällsutvecklingen eller? 
    Skolan är väl en del i det som drabbat dom drabbat dom unga männen inte allt men det börjar ju där.
    Men givetvis finns det fler orsaker till att unga män mår dåligt.
    Men det börjar ofta där om man misslyckas.
    Att jag tar upp skolan är ju för att jag jobbat där och just sett hur vissa killar drabbats. 

Men givetvis finns det fler faktorer, vad tänker du själv på?

Vi har med vårt fokus på feminism missat att se hur hårt drabbade de unga killarna har varit under de senaste 20 årens samhällsutveckling.?

och då menar jag den sista meningen. Att man missat hur unga killar drabbats.
    allt är feminismens fel.... suck
    Anonym (l) skrev 2024-01-03 09:07:47 följande:
    Läste du vad jag skrev i tidigare inlägg?
  • Postman
    Anonym (l) skrev 2024-01-03 09:07:47 följande:

Bäst vore om man strök feminism och istället fokuserade på humanism. 

Just i detta fallet så kan jag inte se att det är feminismens fel utan att sossarnas fokus har varit alldeles för enkelriktat. Vill man vara ett parti för alla så kan man inte bara fokusera på ett kön, snudd på sexism skulle man kunna kalla det. Bra att de verkar kommit till insikt. 

• d0MiN077
    Kermit1561 skrev 2024-01-03 00:07:42 följande:
    Feminismen har missat unga killar

Det här var en intressant nyhet, tycker jag

? Socialdemokraterna har svårt att locka unga män ? de får stöd av 12,5 procent, jämfört med 37,3 procent av unga kvinnor. Riksdagsledamoten Amalia Rud Pedersen, som lett arbetet med partiets samhällsanalys, har en teori om varför.

? Vi har med vårt fokus på feminism missat att se hur hårt drabbade de unga killarna har varit under de senaste 20 årens samhällsutveckling.?

och då menar jag den sista meningen. Att man missat hur unga killar drabbats. Den självinsikten är intressant och kanske också lite hoppfull..

vad tror ni? 
    https://omni.se/a/kEk3a9
    Jag tycker socialdemokraterna har missat män också. 
  • ClumsySmurf
    Postman skrev 2024-01-03 09:25:24 följande:

Bäst vore om man strök feminism och istället fokuserade på humanism. 

Just i detta fallet så kan jag inte se att det är feminismens fel utan att sossarnas fokus har varit alldeles för enkelriktat. Vill man vara ett parti för alla så kan man inte bara fokusera på ett kön, snudd på sexism skulle man kunna kalla det. Bra att de verkar kommit till insikt. 

Om feministiska sossarna utgår feministiska teorier som säger att fokus ska ligga på kvinnorna förutom när det gäller att problematisera män tycker jag att det är feminismens fel.
  • Anonym (Otydligt)
    EnAnonumius skrev 2024-01-03 08:21:55 följande:
    Vad finns det att förklara anser du? Tycker ju att citaten är rätt så självförklarande faktiskt.

Tror knappast att denna tråden handlar om att smutskasta oss kvinnor och göra män till offer.
    Alla trådar som handlar om mäns problem/ohälsa måste inte vara en tråd som går ut på att smutskasta kvinnor per se, som med de renodlade incel-trådarna som finns på FL.

Utan jag tror, baserat på citaten att det handlar om att man har under 20 års tid missat män, framförallt unga män och deras ohälsa och inte lagt någon som helst fokus på den alls, till förmån för feminismen.

För exempel, så finns det ju ingen anslag till forskning/undersökning, från regeringens håll, om varför självmord bland män är 3ggr högre än hos kvinnor.

Jag anser att skall man verka för ett jämställd samhälle så skall tillvägagångssättet (arbetet) till målet vara jämställd med. Inte bara fokus på kvinnor och kvinnoproblem och kvinnors ohälsa. Så som det varit de senaste 20 åren.
    Nu är det ju faktiskt så att det är lika många kvinnor som män som försöker begå självmord men män lyckas oftare för de väljer mer drastiska försök såsom att hoppa framför ett tåg medan kvinnor väljer att svälja enormt antal piller i självmordsförsök som inte alltid lyckas.

Män mår inte sämre än kvinnor.
Svar på tråden Feminismen har missat unga killar