Feminismen har missat unga killar
Ja det är ju tyvärr ofta unga invandrar killar eller söner till invandrare som t ex inte klarar skolan medans deras systrar klarar skolan bättre.
Flera av dessa killar hamnar i utanförskap då skolan går dåligt, dom blir upplockade av gäng, eller känner sig misslyckade osv.
Självklart blir inte ens de flesta kriminella men dom har svårt att få jobb, får dåligt självförtroende osv,
Även svenska killar kan hamna utanför men inte alls i samma utsträckning.
Då jag själv är uppväxt i medelklassområde precis som mina barn, kan man se skillnaden mot utsatta områden, i min, min sambos, våra vänners skolor klarade sig tjejer och killar lika bra, betygen avgjordes inte pga kön, både killar och tjejer hade höga resp lägre betyg , likadant i våra barns skolor men då jag jobbat inom skolvärlden en tid blev det så uppenbart att det just i utsatta områden var så olika.
Tjejerna klarar sig ofta bra medans många av killarna (givetvis inte alla) får lägre betyg, inte betyg i alla ämnen, klarar skolan sämre osv,
Kan dock inte säga att det är Sossarnas fel specifikt utan mer att man inte satsat på att få med alla.
Men det är nästan alltid så att det är invandrar killar eller söner till invandrare som tyvärr klarar skolan sämst och sen då fortsätter det, inga jobb eller jobb dom vill ha osv.
I många skolar klarar sig tjejer och killar lika bra och skolorna är bra, lockar till sig bra lärare osv, I de utsatta områdena kan skolan vara "sämre", får inte behöriga lärare, lärare som bara jobbar ett kort tag, dvs många lärarbyten osv.
Killar i dessa områden klarar sig sämre tyvärr!
Kan inte säga att detta beror på feminism, ofta är det just mammorna som försöker kämpa för sina söner i skolan när det går dåligt.