• Kermit1561

Feminismen har missat unga killar

Det här var en intressant nyhet, tycker jag

? Socialdemokraterna har svårt att locka unga män ? de får stöd av 12,5 procent, jämfört med 37,3 procent av unga kvinnor. Riksdagsledamoten Amalia Rud Pedersen, som lett arbetet med partiets samhällsanalys, har en teori om varför.

? Vi har med vårt fokus på feminism missat att se hur hårt drabbade de unga killarna har varit under de senaste 20 årens samhällsutveckling.?

och då menar jag den sista meningen. Att man missat hur unga killar drabbats. Den självinsikten är intressant och kanske också lite hoppfull..

vad tror ni? 
    https://omni.se/a/kEk3a9
  • Svar på tråden Feminismen har missat unga killar
  • Tow2Mater
    Anonym (Skopan) skrev 2024-01-03 13:52:00 följande:

Jag har fortfarande inte fått ett svar. Mer ett påstående om att feminismen som socialdemokraterna fört på något abstrakt sätt har fått killarna att glömmas bort. Och att det är just det som har drabbat unga män. Vad har gjorts i feminismens namn för att orsaka det? 
    Jag tror inte saken skulle vara annorlunda om feminism inte existerade. 

Vi vet att unga män tar livet av sig i högre grad än kvinnor. Men att orsaken skulle bero på feminism? Jag tvivlar. Saken ser likadan ut i alla länder, oavsett hur feministisk/ icke-feministisk politik de för.

Du orkade inte se Socialdemokraternas egna forklaringar i videon jag gav dig? 25 minuter in. Finns t o m bild på en powerpoint slide.

Tycker du deras forklaringar och analys av sin egen politik är fel?

• Anonym (Skopan)
    EnAnonumius skrev 2024-01-03 14:51:15 följande:
    Och då kommer en motfråga, en direkt adekvat sådan med..

Varför skev du inte tydligt från början? 
    Du var direkt otydlig från start i dina inlägg och frågor, blev mer och mer otydlig allt eftersom... Och då blir ju svaren därefter till dig också.

Du påvisade i dina tidigare inlägg (innan detta) att du själv gjorde en mycket grov förväxling av "bero på" och "fokus på"..

Ny skall jag vara extrem tydlig. Jag själv är inte en feminist. Jag är för jämställdhet men inte en feminist. Och anledningen av att jag inte är en feminist beror inte på huruvida feminismen har en negativ klang.  Det är av andra orsaker, och de saknar relevans för denna tråden faktiskt.

Med det sagt.

Att feminismen har fått en så otrolig negativ klang är orsaken av anhängarna till feminismen. D.v.s vanligast av politiker och av de feminister som hörs i media, men även en och annan  feminist i olika diskussionsforum som har orsakat det själva.
    (Så nej jag säger inte alla feminister, utan väldigt många feminister).

Männen när de vill diskutera sina problem, så har de blivit hårt marginaliserade och även direkt hånade ibland, av feminister. Dessa feminister lyckas alltid att vända debatten så det hamnar i fokus på kvinnor och mäns våld mot kvinnor. Socialdemokraterna har också i sin tur då med sitt agerande med att välja lägga focus på feminismen, och marginalisera (rent av ignorera) männen, så blir det som det blir. Feminismen får dåliga accessioner.

Det gick så långt att mansjourena valde att sluta att ansöka om statsbidrag, då de fick kravet på sig att om de skulle få statsbidrag så skulle de informera till utsatta männen som sökte hjälp, om mäns våld mot kvinnorna, och det patriarkaliska förtrycket mot kvinnorna skulle läggas fokus på och förmedlas till dessa män.

Så att feminismen har fått dålig smak och kom att användas som nedlåtande uttryck mot kvinnorna är inte alls konstigt då det är feminister själva (inte alla men många, väldigt många) som orsakat det från början att det blivit så.
    Anonym (Skopan) skrev 2024-01-03 14:17:41 följande:

Jag diskuterar gärna saken från ett sakligt perspektiv, men uppskattar inte de fientliga påhoppen i tråden som exv "ck" uppvisar där denne klipper ut från stycken för att få det att låta som att jag uppskattar mäns självmordstal. Mycket stötande. Vilket också leder mig att tro att trådens syfte egentligen handlar om ett könskrigare där feminister används som svepskäl.

Ta det med (ck) och inte mig.
    Har du uppfattar mig otydligt? Det var inte min mening. Jag är vaeken socialdemokrat eller feminist. Men jag är direkt misstänksam mot sk feministtrådar för de brukar klassiskt inte ha något med feminism att göra utan baseras mest på en mängd antaganden som syftar till att skapa ett könskrig, där feminism egentligen är synonymt för alla kvinnor i Sverige i aspekten (kvinnor-feminister-dåligt)

Som du skriver så associeras feminister med något negativt. Det tycker jag är oförtjänt då sånt borde baseras på fakta i stället. Oavsett nivån på feministisk läggning så borde alla vara fullt kapabla att både se mäns självmordstal samt våldet kvinnor utsätts för. De slår ju inte ut varandra eller borde uppfattas som motsatsord. Folk borde kunna ha två tankar i huvudet samtidigt.

Vad gäller trådens ämne så kan jag inte se något sakligt som faktiskt har drabbat unga män (dvs orsakat dom lidande) som beror på feminismen som socialdemokraterna fört. Bara antaganden. 
  • Anonym (Skopan)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-01-03 15:04:30 följande:
    Socialdemokraterna har valt att inte fokusera på migration, lag och ordning. Detta är vad som enligt undersökningar de unga männen prioriterar. Och det är logiskt eftersom de är de som är mest utsatta. 
    Hur kopplas det till feminism?
  • Anonym (Ck)
    Anonym (Skopan) skrev 2024-01-03 15:14:09 följande:
    Hur kopplas det till feminism?
    Hur det kopplas till feminism att allt som män värdesätter här i livet ska vara helt obetydligt? 
  • Anonym (Ck)
    Anonym (Ck) skrev 2024-01-03 15:16:34 följande:
    Hur det kopplas till feminism att allt som män värdesätter här i livet ska vara helt obetydligt? 
    Hmmm.... 

Är feminismen kanske utstakad på ett sånt sätt att män ska ej ha trevligt?
  • Anonym (Mamma)

Det står ju i trådstarten. S säger att de nu insett genom att fokusera enbart på feminism har man missat hur illa det varit för unga män de senaste tjugo åren.

Det som har varit , under dessa tjugo år, är en massinvandring av unga män från våldsamma kulturer med massor av våldskapital, både som individer och gäng och hela familjer och klaner.
    Detta samtidigt som våra svenska killar uppfostrats till mjuka killar i en pacifistisk antivåldskultur. 

Svenska unga killar har blivit utsatta för våldsamma förnedringarna i mängder, de har varit mycket mer utsatta än tjejer och äldre. Dessa rån har inte bara varit rån utan ofta inneburit dödshot, misshandel, knivskärningar och ibland även inslag av utstuderad förnedring. 

• Anonym (Skopan)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-01-03 15:23:24 följande:

Det står ju i trådstarten. S säger att de nu insett genom att fokusera enbart på feminism har man missat hur illa det varit för unga män de senaste tjugo åren.

Det som har varit , under dessa tjugo år, är en massinvandring av unga män från våldsamma kulturer med massor av våldskapital, både som individer och gäng och hela familjer och klaner.
    Detta samtidigt som våra svenska killar uppfostrats till mjuka killar i en pacifistisk antivåldskultur. 

Svenska unga killar har blivit utsatta för våldsamma förnedringarna i mängder, de har varit mycket mer utsatta än tjejer och äldre. Dessa rån har inte bara varit rån utan ofta inneburit dödshot, misshandel, knivskärningar och ibland även inslag av utstuderad förnedring. 

Det är ju det jag opponerar mig mot. Du förutsätter att feminismen har att göra med en ökad invandring (trots att det var moderaterna som initierade den t om) vad har egentligen att göra med feminism i ditt inlägg? att den socialdemokratiska regeringen har uppfostrat unga män till mjuka killar?

Ingenting av det du påstår har nåt att göra med feminismen inom socialdemokraterna. Bara en mängd flummiga antaganden.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Skopan) skrev 2024-01-03 15:29:21 följande:
    Det är ju det jag opponerar mig mot. Du förutsätter att feminismen har att göra med en ökad invandring (trots att det var moderaterna som initierade den t om) vad har egentligen att göra med feminism i ditt inlägg? att den socialdemokratiska regeringen har uppfostrat unga män till mjuka killar?

Ingenting av det du påstår har nåt att göra med feminismen inom socialdemokraterna. Bara en mängd flummiga antaganden.

Inlägget handlar om att S säger att de genom att fokusera på feminism missat unga mäns utsatta situation.

Fokuset på feminism gör att S inte fokuserat på de problem som unga män upplever. För de unga männen är de viktigaste frågorna migration, lag och ordning. 

Det är inte feminismen som orsakat dessa problem, men fokuset på feminism har gjort att S missat andra viktiga frågor, som de unga männens problem. 

• Anonym (A)
    Tukt skrev 2024-01-03 15:05:41 följande:

Lite konstig urspårning på den här tråden. Sossarna har gjort någon reflektion över deras låga rösttal bland unga män.
    Helt plötsligt dras det in självmordsstatistik och något allmänt politiskt agiterande runt feminism.
    En del kan liksom inte se ordet "feminism" utan att sätta på samma gamla raspiga grammofonskiva.

Ännu en tråd där du är inne och märker ord och vill styrs samtalet. 

• Anonym (A)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-01-03 15:33:33 följande:

Inlägget handlar om att S säger att de genom att fokusera på feminism missat unga mäns utsatta situation.

Fokuset på feminism gör att S inte fokuserat på de problem som unga män upplever. För de unga männen är de viktigaste frågorna migration, lag och ordning. 

Det är inte feminismen som orsakat dessa problem, men fokuset på feminism har gjort att S missat andra viktiga frågor, som de unga männens problem. 

Undrar vad nuvarande regering missar när de fokuserar på unga killar, gängkriminalitet och hårdare tag. 

Svar på tråden Feminismen har missat unga killar