Inlägg från: Anonym (A) |Visa alla inlägg
  • Anonym (A)

Feminismen har missat unga killar

Frågan är om högern har en teori om varför de inte lockar kvinnor?

• Anonym (A)

Ingen som kan förklara vad citaten betyder? 

Hur kan TS tycka de är intressanta om han inte kan förklara vad de betyder rent konkret?

Eller är detta ännu en tråd som vill smutskasta kvinnor och göra män till offer? 

• Anonym (A)
    Anonym (Ck) skrev 2024-01-03 12:37:49 följande:
    Och vilka Kvinnor menar ni?
    Ja du, kanske alla de kvinnor som inte röstar höger?
  • Anonym (A)
    Anonym (Ck) skrev 2024-01-03 12:43:34 följande:
    Är de kvinnor då, menar ni? 

Du behöver inte nia mig, det går bra med du. 

Sedan avstår jag att svara på din, i mitt tycke, korkade fråga. 

• Anonym (A)
    Tukt skrev 2024-01-03 15:05:41 följande:

Lite konstig urspårning på den här tråden. Sossarna har gjort någon reflektion över deras låga rösttal bland unga män.
    Helt plötsligt dras det in självmordsstatistik och något allmänt politiskt agiterande runt feminism.
    En del kan liksom inte se ordet "feminism" utan att sätta på samma gamla raspiga grammofonskiva.

Ännu en tråd där du är inne och märker ord och vill styrs samtalet. 

• Anonym (A)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-01-03 15:33:33 följande:

Inlägget handlar om att S säger att de genom att fokusera på feminism missat unga mäns utsatta situation.

Fokuset på feminism gör att S inte fokuserat på de problem som unga män upplever. För de unga männen är de viktigaste frågorna migration, lag och ordning. 

Det är inte feminismen som orsakat dessa problem, men fokuset på feminism har gjort att S missat andra viktiga frågor, som de unga männens problem. 

Undrar vad nuvarande regering missar när de fokuserar på unga killar, gängkriminalitet och hårdare tag. 

• Anonym (A)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-01-03 15:38:33 följande:
    Vad tycker du att de missar?
    Det får vi väl se om några år. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Kille) skrev 2024-01-05 01:27:09 följande:

Rimligt vore att nu när man gjort arbetsmarknaden mer jämställd till kvinnors fördel att man gör dejtingmarknaden mer jämställd till mäns fördel. 😎

Ska det inrättas ett dejtingdepartement? Politiker ska inte lägga sig i vem folk dejtar, och inte styra över privata aktörer. 
  • Anonym (A)
    Anonym (ll) skrev 2024-01-06 09:18:56 följande:

Det är uppenbart att det är TVÅ olika scenarion i spel.

1) Partiet sossarna har lagt sina resurser på feminism och då slutat bry sig om killar och män och deras frågor. Om det beror på resursbrist eller om det beror på att det blivit "icke-korrekt" att inom partiet tala om mäns problem är osagt. Jag gissar mest på det sistnämnda.

2) Feminismen i sig utgör ett hinder för att få män att rösta på S. Pekar man ut "patriarkatet" som ett problem så kommer inte det där "patriarkatet" att rösta på dig. 

Inget av dessa två scenarion uttalas explicit av S men de går bägge att läsa ut av vad som sägs och skrivs i deras analys.

Punkten 1 kan nog S mycket väl korrigera.

Punkten 2 kommer de däremot aldrig att kunna åtgärda med mindre än att de ger upp feminismen så på det hela taget är det kört för S när det gäller killar och män - eftersom de inte kommer att ge upp feminismen.

Det är ju samma problem högersidan har, fast tvärtom. De attraherar inte kvinnor för att de prioriterar inte de frågor kvinnliga väljare prioriterar. 

Och för de som inte förstår så menar jag generellt. Inte alla kvinnor.
    I Sverige är det väldigt uppdelat hur män och kvinnor röstar. Därför har båda sidor problem.  

• Anonym (A)
    Anonym (ll) skrev 2024-01-06 12:12:17 följande:
    På ytan kan det se ut att vara samma, men det skiljer sig åt.

Om kvinnor uppfattar att högern inte bryr sig om vård och omsorg och därför inte röstar på dem så kan högern BÖRJA bry sig om vård och omsorg och på så sätt locka fler kvinnor.

Om männen uppfattar att Socialdemokraternas feminism stöter bort dem från partiet så måste Socialdemokraterna SLUTA med sin feminism för att locka tillbaka männen.

Två helt skilda scenarion.

Det är förstås enklare för högern att bli bättre på vård-politik än det är för Socialdemokraterna att ge upp feminismen.

Du tror alltså att det är feminismen som stöter bort männen, inte att de gjort för lite för männen? 

Ja, men varför gör inte högern detta då? Är de inte intresserade av dessa röster?

Jag tror att högern inte har jämlikhet högt på agendan och det vet kvinnor. Jag tror dessutom männen lämnat S för invandringspolitiken, inte feminismen. För det finns idag inget parti som har konkreta förslag för män i utanförskap. Utan många män tror att allt blir bra när invandrarna försvinner. 

• Anonym (A)
    Anonym (ll) skrev 2024-01-06 13:12:16 följande:
    I det inlägg du citerade först skriver jag att det både handlar om att S struntat i männens problem och att feminismen i sig stöter bort män.

Om högern är dålig på vård och omsorg är en smaksak. KD är alltid etta eller två när väljarna ska ange vem som har bäst politik för "vård" respektive "omsorg" och L har motsvarande position för "skolan". Så någon slags politik på "mjuka områden" som lockar väljarna har ändå högern.

Självklart lämnar män (och kvinnor) S för deras förda invandringspolitik men S skulle kunna kopiera SD:s partiprogram rakt av i morgon och ändå inte locka tillbaka de manliga väljarna - så länge som S pekar ut "patriarkatet" som ett "problem" som måste lösas.

Ja, men KD är så små så det blir ju bara marginellt bättre av de kvinnorösterna. 

Någon skrev att eftersom så många kvinnor jobbar inom äldrevård, sjukvård, socialtjänsten, skolan osv så ser de hur politiken påverkar dessa områden, och att det skulle vara en orsak till att fler kvinnor röstar S. Jag tror det kan kan vara en av anledningarna. 

Men vi får se nästa val, om högern lyckas få med sig fler kvinnor. 

• Anonym (A)
    Anonym (ll) skrev 2024-01-06 13:45:31 följande:
    Ja, och så små som L och KD än är så är det i HELA väljarkollektivet som de ses som de bästa på vård, skola, omsorg.

Högerns "problem" är nog att L och KD får dåligt genomslag, åtminstone publikt, för den politik som väljarna berömmer dem för.

Men, för att knyta an till trådens ämne: högern har lättare att justera sitt problem än vad S har att justera sitt.

Och ändå har de inte lyckats. Varför vänder kvinnorna dem ryggen?  

Sedan stämmer det inte att KD och L ligger i topp på dessa frågor. Kolla Novus undersökningar så ser du tydligt att folk tycker S har bäst politik när det gäller skola och omsorg. 

• Anonym (A)
    Postman skrev 2024-01-06 13:49:50 följande:
    Och jag skulle säga att vänstern har ett stort problem med att få män att rösta på dem eftersom vänstern inte driver jämställdhetsfrågor.
    Gör högern det då?
  • Anonym (A)
    Postman skrev 2024-01-06 14:04:10 följande:
    I alla fall mer än vänstern, vänstern är uttalade feminister, man kan inte vara ett feministiskt parti och sen i nästa andetag säga att man arbetar för jämställdhet. För mig i alla fall så innebär det att de bara driver kvinnofrågor ur ett kvinnoperspektiv, det är inte jämställdhet för mig och inte ett parti för alla.
    Ge exempel på vad högern gör för jämställdhet, och förklara gärna varför det inte räcker för att locka kvinnorna. 
  • Anonym (A)
    Postman skrev 2024-01-06 14:10:23 följande:
    Nej det tänker jag inte göra, då får du starta en ny tråd om du vill diskutera det. Vi kommer glida iväg alldeles för långt från trådens ämne om jag svara på det nu.
    Ok, du kan alltså inte. Då vet vi det. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Dubbla måttstockar) skrev 2024-01-08 12:35:16 följande:
    Ingen gallring skall alltså ske bland kvinnorna/honorna?

Vad skulle kvinnorna gör om männen av någon anledning skulle tappa intresset för dem?

Skulle de fortsätta vara passiva panelhönor eller skulle de tvingas ta ansvar för sina liv och "steppa upp".
    Kvinnor lever redan idag hellre ensamma än med en man som inte håller måttet. Barnafödandet minskar också från år till år. Kvinnor är inte beredda att skaffa barn med vem som helst. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Dubbla måttstockar) skrev 2024-01-08 13:48:04 följande:
    Jag känner flera män som hellre lever ensamma än sänker sina krav så det är inget specifikt för kvinnor.
    Då så, vad gnäller du då för? 
  • Anonym (A)
    Anonym (Dubbla måttstockar) skrev 2024-01-08 17:43:00 följande:
    Är det självvalt så är det ju naturligtvis inget problem eller hur? Det som diskuteras är ju incels (de snälla).
    Du får be regeringen inrätta ett dejtingdepartement. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Dubbla måttstockar) skrev 2024-01-08 21:47:46 följande:
    Snarare låta jämställdhetsmyndigheten undersöka företeelsen.
    Vad ska de göra? Dejtingappar är privata företag. 
  • Anonym (A)
    OlleSQ skrev 2024-01-10 08:57:35 följande:
    Högern lockar ju kvinnor i stort sett samma utsträckning som de lockar män. Skillnaden för sossarna är ju att de förlorat männen till SD som är i stort sett som sossarna var på 50talet.
    Hur går det ihop? Om hälften av männen och hälften av kvinnorna röstar på högern, så röstar ju den andra  hälften av män på vänstern? SD räknas som höger i detta sammanhang. 
Svar på tråden Feminismen har missat unga killar