Anonym (Otydligt) skrev 2024-01-03 12:07:50 följande:
Nu är det ju faktiskt så att det är lika många kvinnor som män som försöker begå självmord men män lyckas oftare för de väljer mer drastiska försök såsom att hoppa framför ett tåg medan kvinnor väljer att svälja enormt antal piller i självmordsförsök som inte alltid lyckas.
Män mår inte sämre än kvinnor.
Jag har inte missat eller förnekat att det är likvärdigt mellan könen i försök att begå självmord". Jag hävdar inte heller att männen mår sämre än kvinnorna. Men männens mående och mäns hälsa har marginaliserats hårt, mycket hårt, de senaste 20åren till förmån för feminism och kvinnors hälsa och mående.
Vilket är och förbli skamligt handling från de förra regeringarna...
Det var ju knappast försöken jag tog upp om, utan jag skrev "begå självmord". Och det var dem jag just syftade på.
Fast som du säger så är ju försöken likvärdiga, men vad är det som gör att männen väljer att se till att de lyckas i högre utsträckning än kvinnor? D.v.s tar då till dessa mer drastiska metoder för att få lyckat självmord?
Jag har inte sagt att män mår sämre än kvinnor.
Det ena måste ju knappast uteslutandet/innesluta det andra.
Bara för att man exemplifierar ett område, är inte samma sak som att säga att "det könet (män i detta fall då) mår sämre" för den saken skull.
Det som ändå aldrig får förnekas är att det har det senaste 20åren legat fokus på feminism och kvinnors hälsa/mående, men inget har gjorts eller ens belyst om männens mående på de senaste 20åren. Det i sig är jäkligt skamligt, i synnerhet när det hävdas att Sverige är ett modernt och jämlikt samhälle, då männen mår ju också dåligt.