Inlägg från: ClumsySmurf |Visa alla inlägg
  • ClumsySmurf

Feminismen har missat unga killar

Anonym (Skopan) skrev 2024-01-03 01:03:52 följande:
    Kermit1561 skrev 2024-01-03 00:50:51 följande:

Det handlar inte om min dumhet utan dina fördomar. 

Amalia?s slutsats är ju just att feminismen är ?funktionen? som gjort att s missat hur unga män drabbats. Det framgår ju av citatet?

Det är ingen slutsats. Det är ju bara ett abstrakt antagande som bygger på andras fördomar om feminism. 

Hur har unga män drabbats av socialdemokraternas feminism? vad handlar det om? Kan du specificera? Än så länge så verkar det baseras på ett antagande.

Finns en del vänsterfeminism i socialdemokraternas feminism
    Könsmaktsordning: Om man tycker att kvinnor ligger efter eller har något problem beror det på samhället/patriarkatet och det är samhället som måste förändras

Om man tycker att män ligger efter eller är ett problem beror det på destruktiv maskulinitet som upprätthåller patriarkatet och förstör samhället så man behöver laga männens probematiska värdegrund.

Jag misstänker att socialdemokraterna har drabbats av "FU, nu röstar jag på SD" och vill röstfiska.

"Det är ju bara ett abstrakt antagande som bygger på andras fördomar om feminism."
    ? Vi har med vårt fokus på feminism missat att se hur hårt drabbade de unga killarna har varit under de senaste 20 årens samhällsutveckling, säger Rud Pedersen

www.svt.se/nyheter/inrikes/s-svart-att-locka-unga-manliga-valjare-skyller-pa-feminismen
    Amalia Rud Pedersen (S)
    Tjänstgörande riksdagsledamot

Parti   Socialdemokraterna

www.riksdagen.se/sv/ledamoter-och-partier/ledamot/amalia-rud-pedersen_0e5801ac-d595-455d-83b3-f00f7d8d26bd/

• ClumsySmurf
    Postman skrev 2024-01-03 09:25:24 följande:

Bäst vore om man strök feminism och istället fokuserade på humanism. 

Just i detta fallet så kan jag inte se att det är feminismens fel utan att sossarnas fokus har varit alldeles för enkelriktat. Vill man vara ett parti för alla så kan man inte bara fokusera på ett kön, snudd på sexism skulle man kunna kalla det. Bra att de verkar kommit till insikt. 

Om feministiska sossarna utgår feministiska teorier som säger att fokus ska ligga på kvinnorna förutom när det gäller att problematisera män tycker jag att det är feminismens fel.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Skopan) skrev 2024-01-03 15:11:44 följande:
    Har du uppfattar mig otydligt? Det var inte min mening. Jag är vaeken socialdemokrat eller feminist. Men jag är direkt misstänksam mot sk feministtrådar för de brukar klassiskt inte ha något med feminism att göra utan baseras mest på en mängd antaganden som syftar till att skapa ett könskrig, där feminism egentligen är synonymt för alla kvinnor i Sverige i aspekten (kvinnor-feminister-dåligt)

Som du skriver så associeras feminister med något negativt. Det tycker jag är oförtjänt då sånt borde baseras på fakta i stället. Oavsett nivån på feministisk läggning så borde alla vara fullt kapabla att både se mäns självmordstal samt våldet kvinnor utsätts för. De slår ju inte ut varandra eller borde uppfattas som motsatsord. Folk borde kunna ha två tankar i huvudet samtidigt.

Vad gäller trådens ämne så kan jag inte se något sakligt som faktiskt har drabbat unga män (dvs orsakat dom lidande) som beror på feminismen som socialdemokraterna fört. Bara antaganden. 
    sk feministtrådar brukar förstöras av feminister när de inte får medhåll och den som är värst är könskrigande fultolkaren som tycker att kritik mot feminism är könskrig och kritik mot kvinnor.
  • ClumsySmurf
    EnAnonumius skrev 2024-01-03 12:40:22 följande:
    Jag har inte missat eller förnekat att det är likvärdigt mellan könen i försök att begå självmord". Jag hävdar inte heller att männen mår sämre än kvinnorna. Men männens mående och mäns hälsa har marginaliserats hårt, mycket hårt, de senaste 20åren till förmån för feminism och kvinnors hälsa och mående.
    Vilket är och förbli skamligt handling från de förra regeringarna...

Det var ju knappast försöken jag tog upp om, utan jag skrev  "begå självmord".  Och det var dem jag just syftade på.
    Fast som du säger så är ju försöken likvärdiga, men vad är det som gör att männen väljer att se till att de lyckas i högre utsträckning än kvinnor? D.v.s tar då till dessa mer drastiska metoder för att få lyckat självmord?

Jag har inte sagt att män mår sämre än kvinnor.
    Det ena måste ju knappast uteslutandet/innesluta det andra.
    Bara för att man exemplifierar ett område, är inte samma sak som att säga att "det könet (män i detta fall då) mår sämre" för den saken skull. 

Det som ändå aldrig får förnekas är att det har det senaste 20åren legat fokus på feminism och kvinnors hälsa/mående, men inget har gjorts eller ens belyst om männens mående på de senaste 20åren. Det i sig är jäkligt skamligt, i synnerhet när det hävdas att Sverige är ett modernt och jämlikt samhälle, då männen mår ju också dåligt.
    "men inget har gjorts eller ens belyst om männens mående på de senaste 20åren"
    Jo, men med genusperspektiv.

Det är jag är stark, kan själv som är ett stort problem, "glömde" i 20 år, lös det själv bidrar inte till någon dålig norm.
    Att prata om insatser om jämställdhet och jämlikhet ska gälla alla, och när fokus inte läggs där det behövs så blir samhället mer ojämlikt. Männen är det område som samhället behöver arbeta med och det syns tydligt i de överväldigande siffrorna. Det är dags att titta på frågan ur ett genusperspektiv och se till att anpassa insatserna. Det är en skam för det svenska samhället och en feministisk regering att inte arbeta mer för att utradera påverkande könsroller och se till att det finns mer hjälp att tillgå när männen eller anhöriga ber om hjälp

Överrepresentationen bland män är ingen nyhet: det har varit ett känt faktum en längre tid både för forskare men även beslutsfattare. Män är mindre benägna att söka vård, missbrukar alkohol och narkotika och är med benägna till våld och självmord. Men detta är mer sannolikt de ytliga uttrycken som struktur orsakar. Mycket ligger på stereotyper där männen inte ska visa sig som ?svaga?, och det är ett socialt problem. Männens obenägenhet att söka hjälp vid fundamentala förändringar i livet grundar sig i ett sorts ideal om maskulinitet. All vikt kan alltså inte läggas på sjukvården då det enligt forskning finns flertalet orsaker som leder upp till att en person väljer att ta sitt liv. Forskningen kring ämnet ackumuleras kontinuerligt och därför behövs det en ny utvärdering av läget för att se över de gamla förslagen och möjligtvis skapa nya satsningar.

www.socialdemokraterna.se/download/18.12ce554f16be946d04640ca6/1568881602410/d-en-valfard-som-gar-att-lita-pa.pdf
    Mycket ligger på stereotyper där pojkarna inte ska visa sig som "tjejiga", och det är ett socialt problem.
    Pojkarnas obenägenhet att plugga grundar sig i ett sorts ideal om maskulinitet. All vikt kan alltså inte läggas på skolan då det enligt forskning finns flertalet orsaker som leder upp till att en person väljer att bli sämst.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Otydligt) skrev 2024-01-03 14:27:51 följande:

Det är knappast feminismens fel att man inte lagt ett öga på männens mående. Om en regering kan fokusera på flera områden samtidigt såsom skola, äldreomsorg, kultur, byggpolitik, lönepolitik och massa andra inriktningar kan man inte anklaga feminsimen för att vara ansvarig för att man inte även lagt ett öga på männens mående. Jag skulle istället påstå att eftersom männen redan haft alla rättigheter som inte kvinnan har haft förr så har fokuset funnits att lyfta kvinnorna till samma nivå som männen och därmed inte sett andra samhällsproblem som växt samtidigt, som skulle växt oberoende på om feminismen funnits eller ej. Jag tänker att psykisk ohälsa både hos män och kvinnor inte är prioriterat i samhället så båda könen sitter i samma båt samt den ökade kriminaliteten hos unga invandrar män. Det var ju några år sedan som dåvarande regering sa att de inte såg detta komma med kriminalitet hos unga invandrar män. 

Jag håller fast vid att TS trådstart är tunn och det går snabbt att ha en diskussion utifrån det lilla citatet eftersom socialdemokraterna inte förklarar vad de menar, bland annat, hur har fokuset på feminsimen gjort att de varit inkapabla att ha ett öga på mannens mående. Känns som en dålig ursäkt och inte tydligt nog vad de menar. 

"Jag skulle istället påstå att eftersom männen redan haft alla rättigheter som inte kvinnan har haft förr så har fokuset funnits att lyfta kvinnorna till samma nivå som männen."

jag påstår att du tänker som en feminist och att jag förstår vad Amalia menar.

• ClumsySmurf
    EnAnonumius skrev 2024-01-03 16:15:55 följande:
    Jag har inte blandat in mina känslor i det jag skrev.

Och du snacka om att kasta sten i glashuset, Du har ju själv inte varit saklig någonstans i dina inlägg. Inte heller varit direkt tydlig alls.
    Fultolkaren brukar inte vara saklig.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Otydligt) skrev 2024-01-03 19:23:58 följande:
    Uppenbarligen förstår du inte vad hon menar. Jag såg klippet som länkades i tråden och då pratar hon om gängkriminalitet bland unga invandrar killar. Hon pratade inte generellt om svenska pojkar, men som vanligt drar människor som TS sina egna slutsatser :) 
    Hon pratade om gruppen unga män, unga invandrar män ingår i den gruppen så hon pratade ju inte enbart om svenska pojkar, din poäng är?
  • ClumsySmurf
    Anonym (Otydligt) skrev 2024-01-04 15:45:33 följande:
    Min poäng är att hon menade invandrar män inte pojkar generellt i Sverige. Ingenstans pratar hon om genus, att det skulle vara orsaken till att unga män har tagit skada utan hon pratade om invandrar pojkar, kriminalitet och sambandet med skolans betydelse. Ingenstans pratar hon om att det skulle innebära andra orsaker. Hon menade på att unga män söker sig till SD och andra partier som har fokus på lag och ordning och invandring. Men ni män som är anti feminism kan ju fortsätta tro att socialdemokraterna menar något mer än detta, ni verkar må bra av det. 
    Vill du citera där vi dumma antifeminister har fultolkat Amalia och påstått att hon menade att socialdemokraternas feminism har skadat män?

• ClumsySmurf
    Mimosa86 skrev 2024-01-04 16:27:39 följande:

Jag tror den viktigaste frågan är: VEM är redo att göra jobbet?

VARFÖR ska feminister (underförstått kvinnor) driva alla frågor och värna om alla grupper i samhället?

JAG som kvinna och feminist kommer INTE iklä mig rollen som talesperson för män och pojkars problem. Det vore ett direkt fel att tro att jag som kvinna har den förståelse och insynen i mäns psykiska och fysiska hälsa. Jag är inte man. DÄREMOT kommer du (man) som driver mansfrågor att få min fulla support. Uppbackning och ryggdunk och ett -hejja!- eftersom jag som många andra är empatisk lagda människa vill att både män och kvinnor ska må bra. Men DU (man) får faktiskt ta stafettpinnen och driva frågorna. För vi kvinnorna kan fanimej inte förväntas projektleda allt, Vi toppar redan sjukskrivningstatistiken där vi slår knut på oss själva för att räcka till åt alla andra (utom oss själva).

TS, kavla upp skjortärmen och engagera dig i frågan kring mäns hälsa. GÖR istället för att klaga på att inte andra fixar och sopar vägen framför dina fötter. Jag stöttar dig.

"Jag tror den viktigaste frågan är: VEM är redo att göra jobbet?"

Ja du, socialdemokraterna som frågan gällde är ju ett helt jävla parti så jag tänkte väl att någon politiker i socialdemokraterna kunde göra något, men när socialdemokraterna blev synonymt med feminism som blev synonymt med kvinnor som inte ska behöva göra allt så svaret är nepp gör det själv blir jag nyfiken på om du har missuppfattat vad tråden handlar om.
  • ClumsySmurf
    Mimosa86 skrev 2024-01-04 20:15:07 följande:
    ALLA kan engagera sig politiskt. Det är bara att kavla upp ärmarna och sätta igång. Du med. Om du vill få till en förändring, 

Vad är det jag missat? Du menar att det inte finns olika falanger inom ett parti som driver olika sakfrågor och som får mandat genom folkets röster? Ja, kvinnor inom ett party tenderar att driva frågor som värnar kvinnor och barns rättigheter, skola, vård och omsorg. Uppenbart med samenighet med männen inom partiets.. så det är väl inte värre än att en MAN inom partiet lyfter upp mäns ohälsa på agendan och driver frågan? Är tillräckligt många intresserade så får det genomslag (och för män än kvinnor är engagerade politiskt)
    är det något du som kvinna är missnöjd över, istället för att förvänta dej att partiet som vill ha din röst ska tänka på det, kavla upp ärmarna, bli politiker och lös det själv.
    eller gäller det bara män?
Svar på tråden Feminismen har missat unga killar