EnAnonumius skrev 2024-01-03 12:40:22 följande:
Jag har inte missat eller förnekat att det är likvärdigt mellan könen i försök att begå självmord". Jag hävdar inte heller att männen mår sämre än kvinnorna. Men männens mående och mäns hälsa har marginaliserats hårt, mycket hårt, de senaste 20åren till förmån för feminism och kvinnors hälsa och mående.
Vilket är och förbli skamligt handling från de förra regeringarna...
Det var ju knappast försöken jag tog upp om, utan jag skrev "begå självmord". Och det var dem jag just syftade på.
Fast som du säger så är ju försöken likvärdiga, men vad är det som gör att männen väljer att se till att de lyckas i högre utsträckning än kvinnor? D.v.s tar då till dessa mer drastiska metoder för att få lyckat självmord?
Jag har inte sagt att män mår sämre än kvinnor.
Det ena måste ju knappast uteslutandet/innesluta det andra.
Bara för att man exemplifierar ett område, är inte samma sak som att säga att "det könet (män i detta fall då) mår sämre" för den saken skull.
Det som ändå aldrig får förnekas är att det har det senaste 20åren legat fokus på feminism och kvinnors hälsa/mående, men inget har gjorts eller ens belyst om männens mående på de senaste 20åren. Det i sig är jäkligt skamligt, i synnerhet när det hävdas att Sverige är ett modernt och jämlikt samhälle, då männen mår ju också dåligt.
"
men inget har gjorts eller ens belyst om männens mående på de senaste 20åren"
Jo, men med genusperspektiv.
Det är
jag är stark, kan själv som är ett stort problem,
"glömde" i 20 år, lös det själv bidrar inte till någon dålig norm.
Att prata om insatser om jämställdhet och jämlikhet ska gälla alla, och när fokus inte läggs där det behövs så blir samhället mer ojämlikt. Männen är det område som samhället behöver arbeta med och det syns tydligt i de överväldigande siffrorna. Det är dags att titta på frågan ur ett genusperspektiv och se till att anpassa insatserna. Det är en skam för det svenska samhället och en feministisk regering att inte arbeta mer för att utradera påverkande könsroller och se till att det finns mer hjälp att tillgå när männen eller anhöriga ber om hjälp
Överrepresentationen bland män är ingen nyhet: det har varit ett känt faktum en längre tid både för forskare men även beslutsfattare. Män är mindre benägna att söka vård, missbrukar alkohol och narkotika och är med benägna till våld och självmord. Men detta är mer sannolikt de ytliga uttrycken som struktur orsakar. Mycket ligger på stereotyper där männen inte ska visa sig som ?svaga?, och det är ett socialt problem. Männens obenägenhet att söka hjälp vid fundamentala förändringar i livet grundar sig i ett sorts ideal om maskulinitet. All vikt kan alltså inte läggas på sjukvården då det enligt forskning finns flertalet orsaker som leder upp till att en person väljer att ta sitt liv. Forskningen kring ämnet ackumuleras kontinuerligt och därför behövs det en ny utvärdering av läget för att se över de gamla förslagen och möjligtvis skapa nya satsningar.
www.socialdemokraterna.se/download/18.12ce554f16be946d04640ca6/1568881602410/d-en-valfard-som-gar-att-lita-pa.pdf Mycket ligger på stereotyper där pojkarna inte ska visa sig som "tjejiga", och det är ett socialt problem.
Pojkarnas obenägenhet att plugga grundar sig i ett sorts ideal om maskulinitet. All vikt kan alltså inte läggas på skolan då det enligt forskning finns flertalet orsaker som leder upp till att en person väljer att bli sämst.