• Anonym (Bonus)

Hur ska jag kunna acceptera hans barn?

Jag skulle vilja veta hur en "normal" vuxen tycker och tänker kring andras vuxna barn, samt fd tonårsbarn. Jag har nog alltid haft svårt för "andras ungar" och därför inte gått in i relationerna med rätt inställning från start. Jag tycker oftast att andras barn är bortskämda, ouppfostrade och bara ivägen, medan mina egna är perfekta. Jag har ganska stäng uppfostran men med mycket kärlek och därför klarar jag inte lata ouppfostrade barn.

Ni därute som lever med andras barn som är vuxna eller sena tonårsbarn. När ni tycker att de är jobbiga, stökiga, alltid sitter hemma utan att hjälpa till, saknar mål i livet och är allmänt otrevliga, hur hanterar ni det? Visar ni er partner och barnen att ni tycker de borde skärpa sig, eller kniper ni igen och tar bort tankarna på nåt sätt.

Jag irriterar mig bara på om de kommer till oss på mammans vecka och börjar stöka ner och äta ur kylen, eller om han på mammans vecka ska övningsköra med dem, eller om han säger att han ska betala för körkortet, eller köper något dyrt som en mobiltelefon etc. Är jag helt onormal eller är ni fler därute som helst hade sett att barnen helst inte var där. Eller att de åtminstone var mer hos sin mamma eller var flitiga, trevliga och duktiga och klarade sig själva, utan pappans hjälp hela tiden när de är vuxna.

Kom med konkreta råd och förslag på hur jag ska göra istället för att skriva att jag är egoist och omogen är ni snälla.

• Svar på tråden Hur ska jag kunna acceptera hans barn?
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Bonus) skrev 2023-11-05 14:35:20 följande:
    Ja det är nog den acceptansen jag har svårt för, eftersom mina barn var så ordningsamma, självständiga och perfekta i de flestas värld. När jag då äntligen lyckats så perfekt med mina högutbildade, sociala och självständiga barn och de flyttat, så kommer min partner med barn som är precis tvärtom. De har inga planer, de lever på pappan och vägrar jobba eller ta tag i sina liv. Frågar pappan vad de har för planer framöver i livet så säger de att de vill bo med honom och chilla. Och skulle han ställa krav, så går de bara till mamman som curlar.

Men ja, det är därför jag har svårt med acceptansen att bara se på utifrån hur de gör med honom. Han har knappt pengar så det går runt och ändå ska de bli försörjda utan att betala en krona till hemmet trots att de är över 20 år. Blir så trött.

Innan jag flyttade in så sa han att han skulle ta tag i deras sätt och att de skulle lära sig att föra sig och vara trevliga mot mig. Men det har inte hänt.
    Men då återstår väl bara att flytta isär igen tills ungarna flyttat ut?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Bonus) skrev 2023-11-05 15:36:06 följande:
    Så var en bitter mamma igång igen. Du verkar inte förstå hur det är att bo med andras vuxna barn. Menar du att vuxna människor ska få bo hemma hur länge som helst utan att göra rätt för sig? 
    Tydligen tycker mannen du valt att leva med det. Rikta din ilska mot honom, men vill han inte ta tag i det, så får du ju antingen acceptera eller lämna/bli särbo. Det är ditt val.
  • Anonym (Malus)
    Anonym (Bonus) skrev 2023-11-05 15:36:06 följande:
    Så var en bitter mamma igång igen. Du verkar inte förstå hur det är att bo med andras vuxna barn. Menar du att vuxna människor ska få bo hemma hur länge som helst utan att göra rätt för sig? 
    Detta måste vara årets största missförstånd.  Läs det jag skrev en gång till. 
  • Ess

Jag lutade mig tillbaks och lät honom ta allt när särkullarna var på umgänge. När de betedde sig underligt/barnsligt, så tänkte jag bara, skönt att det inte är mina ungar som JAG måste skämmas för.
    Jag tänkte mycket i termen "arbetskamrater", man gillar inte alla men måste ändå vara artig, korrekt och trevlig mot dem.
    Det funkade de åren det var aktuellt att de kom på umgänge. Jag har aldrig heller gillat andras ungar, vilket jag var mycket tydlig med när vi flyttade ihop. De fanns där, men var uteslutande hans problem att lösa.

• Ess
    Anonym (Malus) skrev 2023-11-05 16:58:31 följande:
    Detta måste vara årets största missförstånd.  Läs det jag skrev en gång till. 
    Jag missförstod också först när jag läste ditt inlägg. Men jag har läst inlägg från ditt nick tidigare, så jag fattade ändå vad du menade, när jag tänkt lite.
  • wildean

Jag vill bara flika in att alla i tråden borde börja med att acceptera att det finns ouppfostrade, otrevliga tonåringar/unga vuxna och så finns det uppfostrade, trevliga. Har man inte mött bägge sorterna har man inte träffat många människor i sina dar.

Blir alltid lite löjligt när en del (biomammor?) kommer in i såna här trådar och förklarar allt dåligt beteende med att barnen reagerar negativt på onda styvmodern-vibbar och aldrig skulle kunna vara ouppfostrade och otrevliga i sig själva. Jag har jobbat som lärare och tro mig, alla i mitt lärarlag var överens om vilka ungdomar som var ouppfostrade och otrevliga - de reagerade lika illa på alla vuxna. Så lägg inte automatiskt skulden på bonusmammorna utan acceptera att vissa unga är ouppfostrade, precis som alla vi lärare har gott om erfarenhet av.

Förstår att det är jobbigt att öppna för möjligheten att ens egna barn är ouppfostrade, men det är bara ett faktum och en vanlig erfarenhet hos oss andra att vissa unga är det.

• Anonym (H)

Jag lever, precis som du, i ett samboförhållande där det finns barn från bådas sida.

Mina är större, väldigt väluppfostrade, sociala och självgående.
    Hans är ganska mycket motsatsen.
    Självklart spelar åldersskillnaden roll, men jag upplever ändå en stor skillnad oavsett.

Hans barn hjälper aldrig till hemma, är bortskämda, fullständigt uppe i sina telefoner och har väldigt lite respekt.

Min sambo är världens snällaste och de veckorna vi är själva har vi det fantastiskt.
    Men veckorna barnen är här så tycker jag att mycket är väldigt jobbigt.

Jag pendlar mellan att försöka att inte lägga mig i hans barns uppfostran och hålla mig på avstånd, till att tänka att vi faktiskt är ett team och att även hans barn mår bra av att ha lite regler och riktlinjer.
    Upplever att det är lite mer uppstyrt hos mamman, men långt ifrån så som jag själv hanterat mina barn.

Jag har tagit upp detta många gånger med min sambo som säger att han förstår, men har så oerhört svårt att verkställa det. Han KAN liksom inte vara sträng.
    Istället hamnar det på mig och det blir ju fel för både barnen och mig.
    Vi har ändå en hyfsat bra relation, jag och barnen. Men det finns mycket mer att önska och jag är rädd att de inte kommer bli så charmiga individer med uppfostran de får idag.
    Kanske inte mitt problem egentligen, men samtidigt så ska jag ju leva med dem i ganska många år till.

Väldigt svår balans att veta hur man ska förhålla sig till det och det skapar väldigt mycket irritation och frustration hos mig som gör mig stressad.

Så med detta sagt vill jag bara säga att jag förstår dig och vet precis hur du känner.
    Svårt att säga om det finns något facit här och jag tar gärna emot tips och råd också.

Mvh H

• Anonym (Malus)
    Ess skrev 2023-11-05 17:18:05 följande:
    Jag missförstod också först när jag läste ditt inlägg. Men jag har läst inlägg från ditt nick tidigare, så jag fattade ändå vad du menade, när jag tänkt lite.
    Jag var nog lite luddig, när jag skriver från mobilen slarvar jag nog för mycket. 
  • Anonym

Ha separata boenden
    Föräldrarna tar hand om sina egna barn
    man måste inte gegga ihop sig

• Anonym (Så är det)
    Anonym skrev 2023-11-05 18:53:31 följande:

Ha separata boenden
    Föräldrarna tar hand om sina egna barn
    man måste inte gegga ihop sig

Jag håller med. Det blir aldrig bra i styvfamiljer. Allt handlar om att ständigt kompromissa med människor man egentligen inte vill umgås med. Att kalla det en bonus är löjligt. Få styvföräldrar tycker att det är en bonus med styvbarn och få styvbarn trivs med styvföräldrar. 
Svar på tråden Hur ska jag kunna acceptera hans barn?