• Anonym (Nja)

Hur ska jag kunna acceptera hans barn?

Fast man börjar ju inte relationen med att flytta ihop. Märker man sånt som du beskriver, lata ouppfostrade skitungar, ja då väntar man så klart tills de har flyttat hemifrån. Under tiden kan man bara rycka på axlarna åt hur de beter sig, inte ditt problem då.

• Anonym (Nja)
    Anonym (Bonus) skrev 2023-11-05 12:36:05 följande:

Ni som svarar här, är ni också bonusföräldrar?

Ni som inte har erfarenhet av att vara bonusföräldrar och har bott eller bor ihop med andras barn har ju knappast någon erfarenhet och därför är det ingen ide att ni svarar, för ni tänker såklart bara på det ur er synvinkel. 

Sur för att svaren inte passar dina förutfattade meningar? :) Om du skulle släppa perfektionismen skulle du nog ha lättare för att acceptera "andras ungar".
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Bonus) skrev 2023-11-05 12:46:13 följande:

Jag gillar ungar som är väluppfostrade och icke bortskämda. Men tyvärr så insåg jag när jag bor med honom att dessa barn är både bortskämda, saknar social kompetens, är ouppfostrade och väldigt efter i utvecklingen. Jag har ingen chans att komma dem nära eftersom de aldrig svarar på frågor eller tilltalar mig. Min sambo säger att det kommer, men det har inte kommit på flera år. De är antingen autister eller så har de problem med vuxna människor.

Jag tror snarare att de har problem med dig, tyvärr.... De känner din attityd på mils avstånd.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Bonus) skrev 2023-11-05 12:49:47 följande:
    Ja det kan vara så! Hur gör man för att inte utstråla denna negativa syn på dem? Jag vet att många härinne skriver att de också har problem med andras barn, så jag är långt ifrån ensam. Men jag skulle vilja veta hur man beter sig för att inte "se" deras defekter? Hur gör andra bonusmammor för att det ska funka bättre, även om barnen är som mina bonusbarn, dvs saknar helt social kompetens och vägrar prata? De pratar inte med andra vuxna heller när vi sitter med släktingar eller vänner vid matbordet.
    Enda sättet att utstråla en annan attityd är att ändra sin attityd. De kommer att känna av om du försöker fejka.

Kanske jobba på acceptans kring hur andra människor är och lever..? Acceptera att de är som de är, du behöver tekniskt sett bara vara normalt trevlig som mot vilken annan person som helst. Ni måste inte bli "vänner" för att kunna vara i samma rum, eller hur?
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Bonus) skrev 2023-11-05 14:35:20 följande:
    Ja det är nog den acceptansen jag har svårt för, eftersom mina barn var så ordningsamma, självständiga och perfekta i de flestas värld. När jag då äntligen lyckats så perfekt med mina högutbildade, sociala och självständiga barn och de flyttat, så kommer min partner med barn som är precis tvärtom. De har inga planer, de lever på pappan och vägrar jobba eller ta tag i sina liv. Frågar pappan vad de har för planer framöver i livet så säger de att de vill bo med honom och chilla. Och skulle han ställa krav, så går de bara till mamman som curlar.

Men ja, det är därför jag har svårt med acceptansen att bara se på utifrån hur de gör med honom. Han har knappt pengar så det går runt och ändå ska de bli försörjda utan att betala en krona till hemmet trots att de är över 20 år. Blir så trött.

Innan jag flyttade in så sa han att han skulle ta tag i deras sätt och att de skulle lära sig att föra sig och vara trevliga mot mig. Men det har inte hänt.
    Men då återstår väl bara att flytta isär igen tills ungarna flyttat ut?
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Bonus) skrev 2023-11-06 12:05:38 följande:
    Tack som skriver detta. Eftersom jag saknar erfarenhet ifrån bonusfamilj själv så är jag riktigt förvånad över hur bonusbarn kan bete sig. Att om den ene föräldern inte har råd att resa med dem ett år, så berättar de om hur mycket bättre den andre föräldern är som ger dem mer lyx. Eller en förälder köper en bil men inte den andre. Om min partner tex ber dem att städa, så säger de att de inte behöver göra detta hos mamman och att de isåfall hellre vill vara där. Det är ett ständigt spel mot föräldrarna. Riktigt kasst.
    Din sambo är en sopa som låter sig styras av sina "barn". Sedan det att du skrev att de ska ha betalt för att städa efter sig.....?! Seriöst! När det snarare är de som ska betala för att bo där öht!

Alltså, ta ditt pick och pack och dra från den där destruktiva familjen. Det kommer inte bli bättre bara för att de flyttar hemifrån, hur många år det nu kommer att ta.....
Svar på tråden Hur ska jag kunna acceptera hans barn?