• Anonym (TS)

Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?

Ligger i sluttampen på en vårdnadstvist där jag yrkat på ensam vårdnad. Vi separerade när vår son var lite över ett år, han är nu lite över 3 år.

Han har haft sitt boende hos mig. Pappan har förvisso velat ha mer umgänge men jag har inte känt mig trygg med att lämna bort honom över natten, så han har haft sonen dagtid 2-3 dagar i veckan. Efter vårdnadstvisten drog igång så har han sonen nu sen ett tag tillbaka tre dagar (två nätter) två veckor, 2 dagar (8-17.30). Jag har nu fått erbjudande om jobb 23 mil bort och har tackat ja. Huvudförhandlingen är i slutet på augusti och jag undrar om det kommer ses negativt att jag flyttar?

• Svar på tråden Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Du är körd) skrev 2020-07-16 15:37:25 följande:

Ja och du har uppenbart flyttat längre än så. Oavsett så har han rätt att ändra sig

Så hur tror ni att det i bästa fall blir för mig?

Och i värsta fall?

Enligt min advokat så har han godkänt flytt och därav bör det inte vara till min nackdel. Jag litar ju mer på henne än random folk här på familjeliv
  • Anonym (Du är körd)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-16 15:39:39 följande:

Och i värsta fall?

Enligt min advokat så har han godkänt flytt och därav bör det inte vara till min nackdel. Jag litar ju mer på henne än random folk här på familjeliv

Fast han har inte godkänt din flytt. Du har ju flyttat längre än han gick med på.

Om inte pappan är olämplig på annat sätt än det du tagit upp här så finns det inte en chans att du får ensam vårdnad.

I bästa fall blir det gemensamt med boende hos pappan. I värsta fall får han ensam vårdnad.

Rätten kommer inte anse att sonen etablerar sig på sin nya ort. Vi pratar mycket längre tid på nya orten för att de ska anse det
  • Anonym (??)

Och i värsta fall?

Han har väl inte godkänt flytt på det sättet du har gjort? 

Jag undrar (om jag inte missat) hur du fick plats på ny förskola, har pappan skrivit under? 
  • MRAKas
    Anonym (TS) skrev 2020-07-16 15:07:34 följande:

Jag HAR redan flyttat. Inskolning sker nästa vecka om inte sonens pappa tänker ställa till det.

Anonym (TS) skrev 2020-07-16 14:23:42 följande:

För övrigt så behövde dom ingen påskrift från pappan i den kommunen, så min son fick plats.

Anonym (TS) skrev 2020-07-16 14:21:12 följande:

Sonens pappa går emot alla mina förslag.. jag försöker kompromissa och lösa det men han står fast vid att umgänget ska följas efter tingsrättens beslut.

Inskolning börjar nästa vecka och pappan säger att jag ska lämna sonen där vi bodde innan... hans dagumgänge kommer påverka sonens inskolning.

Han sa för ett år sen att jag kan flytta max 20 mil bort. Förskolan ligger på gränsen, och jag har anpassat mig efter det när jag sökt jobb. Varför går han emot mig nu? Det känns som han bara försöker jävlas med mig...

Självklart ska ni följa boende/umgängesschema som tingsrätten slagit fast om ni inte kommer överens om annat, detta är löjligt självklart.
    Du inser att fadern kan be rätten om verkställighet om du på eget bevåg bryter mot tingsrättens schema? Du inser även vad det kommer ge för konsekvenser för dig i ett senare skede?

Kommunen som erbjudit ditt barn en förskoleplats utan båda vårdnadshavarnas samtycke har begått lagbrott, bara fadern gör de uppmärksamade på detta så kommer de ogiltigförklara sitt beslut. Barnet är ju inte ens folkbokfört i kommunen där förskolan finns...
    Det är inte upp till varje enskild kommun att hitta på egna regler kring detta, alla lyder under samma lag. Det är dock upp till varje kommun att ha sina egna rutiner kring hanterandet. 

• Anonym (TS)
    Anonym (??) skrev 2020-07-16 15:49:09 följande:

Han har väl inte godkänt flytt på det sättet du har gjort? 

Jag undrar (om jag inte missat) hur du fick plats på ny förskola, har pappan skrivit under? 

Dom behövde inte bådas underskrift.
  • MRAKas

Och i värsta fall?

Ingen familjejurist med ett uns självrespekt skulle råda dig till att bete dig på detta sätt. Jag ifrågasätter verkligen vad det är för människa du kallar "din advokat".

Grunden som allting vilar på när det gäller beslut kring barn är att alla beslut ska fattas med BARNETS BÄSTA i åtanke.

Precis INGENTING av det du nu gör förbättrar situationen i barnets perspektiv.
  • MRAKas
    Anonym (TS) skrev 2020-07-16 15:52:38 följande:
    Nä, men de behöver båda vårdnadshavarnas samtycke.

När det uppdagas att så inte är fallet så återkallar de sitt beslut.
  • Annita

De trodde väl inte att det fanns en tvist då. Om du sagt att du ligger i vårdnadstvist och att pappan inte godkänt flytten, hade de ryckt på axlarna då tror du?
  • Anonym (asdf)

Folk snurrar till det ännu mer. Domstolen bryr sig INTE om var du bor. Det enda de bryr sig om är att barnet har umgänge med båda föräldrarna. Och i det fall det finns ett avtal att umgänget sker enligt avtalet.

Med det i åtanke låter det väldigt dumt av dig att ställa in det avtalede umgänget. Det om någonting kommer att få dig att framstå som en ansvarslös förälder.

• Anonym (??)
    fast det gör de ju? 
Svar på tråden Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?