Anonym (TS) skrev 2020-07-16 15:07:34 följande:
Jag HAR redan flyttat. Inskolning sker nästa vecka om inte sonens pappa tänker ställa till det.
Anonym (TS) skrev 2020-07-16 14:23:42 följande:
För övrigt så behövde dom ingen påskrift från pappan i den kommunen, så min son fick plats.
Anonym (TS) skrev 2020-07-16 14:21:12 följande:
Sonens pappa går emot alla mina förslag.. jag försöker kompromissa och lösa det men han står fast vid att umgänget ska följas efter tingsrättens beslut.
Inskolning börjar nästa vecka och pappan säger att jag ska lämna sonen där vi bodde innan... hans dagumgänge kommer påverka sonens inskolning.
Han sa för ett år sen att jag kan flytta max 20 mil bort. Förskolan ligger på gränsen, och jag har anpassat mig efter det när jag sökt jobb. Varför går han emot mig nu? Det känns som han bara försöker jävlas med mig...
Självklart ska ni följa boende/umgängesschema som tingsrätten slagit fast om ni inte kommer överens om annat, detta är löjligt självklart.
Du inser att fadern kan be rätten om verkställighet om du på eget bevåg bryter mot tingsrättens schema? Du inser även vad det kommer ge för konsekvenser för dig i ett senare skede?
Kommunen som erbjudit ditt barn en förskoleplats utan båda vårdnadshavarnas samtycke har begått lagbrott, bara fadern gör de uppmärksamade på detta så kommer de ogiltigförklara sitt beslut. Barnet är ju inte ens folkbokfört i kommunen där förskolan finns...
Det är inte upp till varje enskild kommun att hitta på egna regler kring detta, alla lyder under samma lag. Det är dock upp till varje kommun att ha sina egna rutiner kring hanterandet.