• Anonym (TS)

Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?

Ligger i sluttampen på en vårdnadstvist där jag yrkat på ensam vårdnad. Vi separerade när vår son var lite över ett år, han är nu lite över 3 år.

Han har haft sitt boende hos mig. Pappan har förvisso velat ha mer umgänge men jag har inte känt mig trygg med att lämna bort honom över natten, så han har haft sonen dagtid 2-3 dagar i veckan. Efter vårdnadstvisten drog igång så har han sonen nu sen ett tag tillbaka tre dagar (två nätter) två veckor, 2 dagar (8-17.30). Jag har nu fått erbjudande om jobb 23 mil bort och har tackat ja. Huvudförhandlingen är i slutet på augusti och jag undrar om det kommer ses negativt att jag flyttar?

• Svar på tråden Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?
  • EnAnonumius
    Anonym (TS) skrev 2020-07-22 21:34:02 följande:

Fortfarande inte hört något från tingsrätt

Jag har sett till så sonen fått umgänge med sin pappa.

Känns som det inte kommer hända något förrän huvudförhandling vilket bara är till fördel för mig

Ja vad fint att du sett till att sonen får "umgänge" med pappan.

Om det finns någon rättvisa i denna soppa så hoppas jag ialf att du förlorar vårdnaden helt  och pappan får enskild vårdnad.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Peter) skrev 2020-07-22 21:58:42 följande:

Vad säger och gör pappan?

Han har varit väldigt tydlig med att han inte tänker kompromissa eller se till sonens bästa.

Jag har möjlighet nu att köra sonen. Men sen börjar jag jobba
  • Pierott
    Anonym (TS) skrev 2020-07-23 10:48:13 följande:

Han har varit väldigt tydlig med att han inte tänker kompromissa eller se till sonens bästa.

Sedärja, då är ni ju lika kålsupare båda två. Det heter ju -lika barn leka bäst- förstår varför ni föll för varandra i början.
  • Anonym (Du är körd)

Det är ditt ansvar att se till att barnet kan få sitt umgänge. Så pappan har ju rätt i det.

Men naturligtvis borde ju pappan kunna förstå att det för både honom och sonen är enda lösningen att hämtar. Konstigt att han inte ser värdet i det.

Men som sagt. Det är ditt ansvar och ingen annans
  • Ignoramus

Vad menar du med att inte se till sonens bästa? Gör han inte det du tycker är bäst, eller har han uttryckligen sagt att han skiter i sonens bästa? Angående skjutsandet är det ju såklart du som får lösa det fastän du jobbar (kanske nån sorts flextid där du åker tillbaka till jobbet efter skjutsen/kommer in i gryningen) eftersom det var du som flyttade. Det är därför man inte ska flytta hursomhelst.

• Anonym (TS)
    Ignoramus skrev 2020-07-23 11:21:03 följande:

Vad menar du med att inte se till sonens bästa? Gör han inte det du tycker är bäst, eller har han uttryckligen sagt att han skiter i sonens bästa? Angående skjutsandet är det ju såklart du som får lösa det fastän du jobbar (kanske nån sorts flextid där du åker tillbaka till jobbet efter skjutsen/kommer in i gryningen) eftersom det var du som flyttade. Det är därför man inte ska flytta hursomhelst.

Jag gav honom flera möjligheter att ha helgumgänge istället för att ha dagumgänge som han har nu, som dessutom förstör inskolningen för min son.

Men han valde att följa beslutet, trots att han hade kunnat ha honom sammanhängande varannan helg.
  • smulpaj01
    Anonym (TS) skrev 2020-07-23 13:49:51 följande:

Jag gav honom flera möjligheter att ha helgumgänge istället för att ha dagumgänge som han har nu, som dessutom förstör inskolningen för min son.

Men han valde att följa beslutet, trots att han hade kunnat ha honom sammanhängande varannan helg.

Bättre att du har ER son varannan helg. På så vis slipper sonen inskolningen helt och hållet. Bra va?

Ta upp det med pappan så han kan prata med sin chef och ändra arbetstider.
  • Anonym (Du är körd)

Med umgänge varannan helg blir umgänget mindre än han har nu. Så kanske inte så märkligt att han inte går med på detta.

Dessutom kan det mycket väl vara så att hans advokat råder honom att hålla sig till den plan för umgänge som tagits fram.

Han förstör inte inskolningen. Det är DU som utan lov flyttat och bytt förskola för sonen.

Det är DU som borde väntar med detta och det är DITT ansvar eftersom du olagligt flyttat barnet att se till att planen för umgänget följs
  • Anonym (Svar på tal)

Tekniskt sett är det ju du som förstört deras dagumgänge genom att flytta till en annan stad så du får väl skylla dig själv som på olaglig väg vill sätta barnet i en annan förskola. Han väljer att följa beslutet eftersom det är hans rätt, som du försöker inskränka.
  • Ignoramus

Tja, det hade jag också vägrat i hans sits. Och du med, om han hade varit den som stuckit iväg med sonen. Än mer förståeligt när chansen är stor att han får ensam vårdnad istället.

Svar på tråden Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?