• Anonym (TS)

Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?

Ligger i sluttampen på en vårdnadstvist där jag yrkat på ensam vårdnad. Vi separerade när vår son var lite över ett år, han är nu lite över 3 år.

Han har haft sitt boende hos mig. Pappan har förvisso velat ha mer umgänge men jag har inte känt mig trygg med att lämna bort honom över natten, så han har haft sonen dagtid 2-3 dagar i veckan. Efter vårdnadstvisten drog igång så har han sonen nu sen ett tag tillbaka tre dagar (två nätter) två veckor, 2 dagar (8-17.30). Jag har nu fått erbjudande om jobb 23 mil bort och har tackat ja. Huvudförhandlingen är i slutet på augusti och jag undrar om det kommer ses negativt att jag flyttar?

• Svar på tråden Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?
  • Anonym (TS)

Jag HAR redan flyttat. Inskolning sker nästa vecka om inte sonens pappa tänker ställa till det.

• Anonym (Du är körd)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-16 14:57:32 följande:

Jag anpassade mig efter honom när han sa 20 mil, jag sökte då endast jobb med 20 mils radie. När jag väl får jobb så säger han att han inte godkänner det. Det är ju knappast att samarbeta.

En lösning för dig när rätten ger pappan vårdnaden, eller delad vårdnad men boendet hos pappan är att utnyttja din rätt att gå ner på 75% eller kanske 80%.

Med umgänge varannan helg skulle du då även kunna vara ledig fredagen och måndagen för att få fler dagars umgänge.
  • Anonym (Du är körd)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-16 15:07:34 följande:

Jag HAR redan flyttat. Inskolning sker nästa vecka om inte sonens pappa tänker ställa till det.

Ja du har brutit mot lagen och flyttat. Förskolan får heller inte skiva in barnet utan pappans underskrift, så även de har gjort fel.

Pappan ställer inte till det. Han försöker hindra dig från att förstöra hans och barnets relation samt rycka upp barnet från hela dess trygghet
  • Anonym (Du är körd)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-16 15:06:35 följande:

Det finns ju på papper som hans advokat skrev i början på tvisten? Att han kan gå med på det.

Om han ångrat sig hade han kunnat säga det innan jag blev erbjuden jobb på annan ort.

Varför skulle rätten inte se det?

Att han KAN gå med på det. Det betyder inte att han gör det.

Ett alternativ hade ju faktiskt varit att du kollade att det var ok innan du tackade ja till jobbet?

Att detta finns på papper har jag fick inte läst att du skrivit förut
  • Anonym (Du är körd)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-16 15:06:35 följande:

Det finns ju på papper som hans advokat skrev i början på tvisten? Att han kan gå med på det.

Om han ångrat sig hade han kunnat säga det innan jag blev erbjuden jobb på annan ort.

Varför skulle rätten inte se det?

Rätten ser fortfarande till barnets bästa. Så oavsett om pappan en gång i tiden gått med på 20 mil så spelar det ingen roll. Du har dessutom flyttat mer än 20 mil. Vilket han ALDRIG sagt att han eventuellt kan gå med på
  • Anonym (TS)
    Anonym (Du är körd) skrev 2020-07-16 15:13:52 följande:

Att han KAN gå med på det. Det betyder inte att han gör det.

Ett alternativ hade ju faktiskt varit att du kollade att det var ok innan du tackade ja till jobbet?

Att detta finns på papper har jag fick inte läst att du skrivit förut

Det var i maj förra året han skrev det.

När tvisten startat. Sen säger han till familjerätten att han är orolig att jag ska flytta med sonen.. han säger emot sig själv lite.
  • Anonym (Kim)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-16 15:07:34 följande:

Det är inte synd om dig. Den som ställt till det är du. Ska du vara arg på någon, var arg på dig själv. 
  • Anonym (Du är körd)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-16 15:17:57 följande:

Det var i maj förra året han skrev det.

När tvisten startat. Sen säger han till familjerätten att han är orolig att jag ska flytta med sonen.. han säger emot sig själv lite.

Alltså VAD har han egentligen skrivit på och VARFÖR? Detta låter ju bara helknäppt.

Det är länge sedan han skrev detta. Dessutom har du som sagt flyttat mer än 20 mil. Du hade ju lätt kunnat hitta ett boende inom detta avstånd.

Det kanske inte ENBART är pappan som ska kompromissa.

Oavsett. Rätten ser till barnets bästa vilket de med största sannolikhet inte kommer tycka är att flytta över 20 mil
  • Anonym (TS)
    Anonym (Du är körd) skrev 2020-07-16 15:29:57 följande:

Alltså VAD har han egentligen skrivit på och VARFÖR? Detta låter ju bara helknäppt.

Det är länge sedan han skrev detta. Dessutom har du som sagt flyttat mer än 20 mil. Du hade ju lätt kunnat hitta ett boende inom detta avstånd.

Det kanske inte ENBART är pappan som ska kompromissa.

Oavsett. Rätten ser till barnets bästa vilket de med största sannolikhet inte kommer tycka är att flytta över 20 mil

I ett brev mellan våra advokater skrev hans advokat att han går med på en flytt inom 20 mils radie.
  • Anonym (Du är körd)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-16 15:31:15 följande:

I ett brev mellan våra advokater skrev hans advokat att han går med på en flytt inom 20 mils radie.

Ja och du har uppenbart flyttat längre än så. Oavsett så har han rätt att ändra sig
Svar på tråden Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?