• Anonym (TS)

Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?

Ligger i sluttampen på en vårdnadstvist där jag yrkat på ensam vårdnad. Vi separerade när vår son var lite över ett år, han är nu lite över 3 år.

Han har haft sitt boende hos mig. Pappan har förvisso velat ha mer umgänge men jag har inte känt mig trygg med att lämna bort honom över natten, så han har haft sonen dagtid 2-3 dagar i veckan. Efter vårdnadstvisten drog igång så har han sonen nu sen ett tag tillbaka tre dagar (två nätter) två veckor, 2 dagar (8-17.30). Jag har nu fått erbjudande om jobb 23 mil bort och har tackat ja. Huvudförhandlingen är i slutet på augusti och jag undrar om det kommer ses negativt att jag flyttar?

• Svar på tråden Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-14 17:44:15 följande:
    Om nu inte familjerätten anser att pappan är mindre lämplig än mig. Det återstår att se
    Nja, det skulle jag nog inte vara så säker på att de kommer att säga. Enligt den korta beskrivning vi fått i den här tråden finns det inget som säger att han på något sätt skulle vara olämplig. Så om ni båda två i grunden är goda föräldrar ser man på andra omständigheter, t ex att barnet har hela sitt liv i nuvarande staden och det enda som finns på nya stället då är du. Barnet är stort nog att inte behöva vara hos sin mamma majoriteten av tiden av biologiska skäl och de praktiska skälen verkar ligga tungt på pappans sida.

Vad tror du själv om dina chanser, vad tycker du är de största faktorerna som talar för/emot dig eller pappan? Det enda jag vet hittills som du nämnt till din egen fördel är kontinuitet i boendet, alltså att sonen har sovit så mycket hos dig, men den senaste tiden har ni ju börjat dela upp nätterna mycket mer så det stämmer ju inte riktigt längre heller.
  • MRAKas
    Anonym (TS) skrev 2020-07-14 17:44:15 följande:
    Om nu inte familjerätten anser att pappan är mindre lämplig än mig. Det återstår att se
    Det är ingen tävling om vem som är "bäst".

Sålänge båda föäldrarna är kapabla att utöva sitt föräldraskap tillräckligt bra så faller det på vem utav er som kan erbjuda den bästa lösningen ur barnet synvinklel och ur ett helheltsperpektiv.

Eftersom fadern bor kvar i ursprungsbostaden med hela barnets nätverk etablerat runt omkring så kommer han tveklöst anses lämpligare som boendeförälder än dig när du flyttar 20+mil bort, detta är självklart.

Om det inte vore för ditt hänsynslösa och arroganta beteende så skulle nog rätten valt att låta den gemensamma vårdnaden fortsätta.
    Men eftersom du nu uppvisar detta hänsynslösa, arroganta, respektlösa och omogna beteende mot barnets fader så visar du mycket tydligt att du inte är kapabel att få gemensam vårdnad att fungera, så domaren kommer ge enskild vårdnad åt fadern.    
  • Anonym (TS)
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-07-14 17:48:44 följande:

Nja, det skulle jag nog inte vara så säker på att de kommer att säga. Enligt den korta beskrivning vi fått i den här tråden finns det inget som säger att han på något sätt skulle vara olämplig. Så om ni båda två i grunden är goda föräldrar ser man på andra omständigheter, t ex att barnet har hela sitt liv i nuvarande staden och det enda som finns på nya stället då är du. Barnet är stort nog att inte behöva vara hos sin mamma majoriteten av tiden av biologiska skäl och de praktiska skälen verkar ligga tungt på pappans sida.

Vad tror du själv om dina chanser, vad tycker du är de största faktorerna som talar för/emot dig eller pappan? Det enda jag vet hittills som du nämnt till din egen fördel är kontinuitet i boendet, alltså att sonen har sovit så mycket hos dig, men den senaste tiden har ni ju börjat dela upp nätterna mycket mer så det stämmer ju inte riktigt längre heller.

Förutom hans psykiska ohälsa och att jag varit den stadigvarande föräldern, att han jobbar som han gör.
  • Anonym (hejsansvejsan)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-14 18:29:59 följande:
    Förutom hans psykiska ohälsa och att jag varit den stadigvarande föräldern, att han jobbar som han gör.
    Är hans psykiska ohälsa dokumenterad? Det var väl i samband med förlossningen? 
  • smulpaj01

I inlägg 40# skriver du:

"Han är inte deprimerad längre och har ny sambo o familj.

Men nej han är väl inte direkt olämplig."

I inlägg 91# skriver du att pappans chef kommer att justera hans arbetstider när han får boendet.

Du får nog förbereda dig på att ha varannan helg umgänge med ER son nu.
  • Anonym (Peter)

Men de skälen har ju redan nekats som grund för ensamvårdnad?

Det som ändrats sen dess är inte hans lämplighet utan din...
  • MRAKas
    smulpaj01 skrev 2020-07-14 18:45:41 följande:
    I inlägg 40# skriver du:

"Han är inte deprimerad längre och har ny sambo o familj.

Men nej han är väl inte direkt olämplig."

I inlägg 91# skriver du att pappans chef kommer att justera hans arbetstider när han får boendet.

Du får nog förbereda dig på att ha varannan helg umgänge med ER son nu.
    Foten i munnen

• Anonym (Du är körd)

De kommer inte bry sig om hans arbetstider. Framförallt då dessa kommer justeras

De kommer inte bry sig om att du haft hand om barnet mer.

De kommer garanterat inte bry sig om den psykiska ohälsa han hade under en kort period.

De kommer enbart titta på att han är kapabel att ta hand om barnet. Det kommer de anse så länge han inte är hårt drogad eller pedofil.

Rädda dig själv och flytta inte. För jag antar att du inte vill riskera att bli av med vårdnaden om ditt barn
  • Anonym (Svar på tal)
    Fast inget av de där två sakerna stämmer ju. Att tidigare ha haft en depression, för ca tre år sedan (eller när det nu tog slut), räknas inte som "psykisk ohälsa" och han har ju redan ansökt om att ändra sitt arbetsschema.

Har du något mer plus/minus på honom eller dig själv?
  • Anonym (Svar på tal)
    Fast inget av de där två sakerna stämmer ju. Att tidigare ha haft en depression, för ca tre år sedan (eller när det nu tog slut), räknas inte som "psykisk ohälsa" och han har ju redan ansökt om att ändra sitt arbetsschema.

Du var som sagt den stadigvarande föräldern tidigare, hur länge sedan ändrade ni tiderna så de blev mer jämlika?

Har du något mer plus/minus på honom eller dig själv?
Svar på tråden Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?