• Anonym (TS)

Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?

Ligger i sluttampen på en vårdnadstvist där jag yrkat på ensam vårdnad. Vi separerade när vår son var lite över ett år, han är nu lite över 3 år.

Han har haft sitt boende hos mig. Pappan har förvisso velat ha mer umgänge men jag har inte känt mig trygg med att lämna bort honom över natten, så han har haft sonen dagtid 2-3 dagar i veckan. Efter vårdnadstvisten drog igång så har han sonen nu sen ett tag tillbaka tre dagar (två nätter) två veckor, 2 dagar (8-17.30). Jag har nu fått erbjudande om jobb 23 mil bort och har tackat ja. Huvudförhandlingen är i slutet på augusti och jag undrar om det kommer ses negativt att jag flyttar?

• Svar på tråden Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-14 17:22:59 följande:
    Muf kommer inte hållas, däremot ska tydligen domaren få ett yttrande från familjerätten om pappan skulle vara mer lämplig som vårdnadshavare än mig, fick nyss information om det.
    Så de ångrade sig alltså, eller så har du fått fel information från din advokat.

Vad tror du Familjerätten kommer att säga då? Vet de om att du kommer att flytta? Du borde antagligen informera dem om det.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-07-14 17:27:06 följande:

Så de ångrade sig alltså, eller så har du fått fel information från din advokat.

Vad tror du Familjerätten kommer att säga då? Vet de om att du kommer att flytta? Du borde antagligen informera dem om det.

Dom kommer troligtvis ta ett beslut nästa vecka när dom fått yttrande från familjerätten. Jag har ej pratat med familjerätten.
  • Anonym (Peter)
    Muf kommer inte hållas, däremot ska tydligen domaren få ett yttrande från familjerätten om pappan skulle vara mer lämplig som vårdnadshavare än mig, fick nyss information om det.
    Vet familjerätten och pappan att du flyttar?
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-14 17:29:02 följande:
    Dom kommer troligtvis ta ett beslut nästa vecka när dom fått yttrande från familjerätten. Jag har ej pratat med familjerätten.
    Du skrev ju tidigare att ni pratat med Familjerätten förut? Så du menar att både MUF och HF är inställt så det enda som återstår nu är alltså deras uttalande innan Tingsrätten fäller beslut om vårdnad, boendeförälder och om det är något mer?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-07-14 17:32:34 följande:

Du skrev ju tidigare att ni pratat med Familjerätten förut? Så du menar att både MUF och HF är inställt så det enda som återstår nu är alltså deras uttalande innan Tingsrätten fäller beslut om vårdnad, boendeförälder och om det är något mer?

Huvudförhandling är i slutet på augusti.

Jag trodde det.. att det blev inställt då vi inte hört något o de på tingsrätten inte visste någon om någon MF.

Nu vill tydligen domaren ha ett snabbyttrande från familjerätten, med tanke på situationen som uppstått.

Jag håller på att flytta nu.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Peter) skrev 2020-07-14 17:32:01 följande:

Vet familjerätten och pappan att du flyttar?

Min advokat skickade förra veckan till tingsrätt o pappa att jag flyttar. Familjerätten vet inget vad jag vet, om inte pappan ringt dom.
  • MRAKas
    Eftersom du vägrat inställa dig till MuF så anser domaren att det är poänglöst att hålla en, eftersom en förhandling med endast ena parten i målet inte ger nånting.

Nu inhämtar istället domaren ett yttrande ifrån familjerätten som gjort en utredning om er, för att skaffa sig en grund att fatta beslut på.
    Med tanke på vad man kan utläsa av den information du nu fått så är det ju inte heller svårt att lista ut vilket beslut domaren överlägger att fatta.
    I princip skulle jag tro att domaren redan bestämt sig, han vill bara stämma av med familjerätten hur de ser på saken nu efter denna utveckling i er situation.

Precis som jag och alla andra med en dåres envishet redan sagt i 230 inlägg:

Du kommer förlora vårdnaden av barnet om du genomför denna flytt.
  • Anonym (asdf)

Kanske domstolen fattar beslut om att barnet ska bo hos pappan istället nu när du ska flytta.
  • Anonym (TS)
    MRAKas skrev 2020-07-14 17:42:44 följande:

Eftersom du vägrat inställa dig till MuF så anser domaren att det är poänglöst att hålla en, eftersom en förhandling med endast ena parten i målet inte ger nånting.

Nu inhämtar istället domaren ett yttrande ifrån familjerätten som gjort en utredning om er, för att skaffa sig en grund att fatta beslut på.

Med tanke på vad man kan utläsa av den information du nu fått så är det ju inte heller svårt att lista ut vilket beslut domaren överlägger att fatta.

I princip skulle jag tro att domaren redan bestämt sig, han vill bara stämma av med familjerätten hur de ser på saken nu efter denna utveckling i er situation.

Precis som jag och alla andra med en dåres envishet redan sagt i 230 inlägg:

Du kommer förlora vårdnaden av barnet om du genomför denna flytt.

Om nu inte familjerätten anser att pappan är mindre lämplig än mig. Det återstår att se
  • Anonym (Peter)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-14 17:44:15 följande:
    Om nu inte familjerätten anser att pappan är mindre lämplig än mig. Det återstår att se
    Varför skulle de tycka det?
    Du har ju redan misslyckats med att visa att du är lämpligare vad gäller ensam vårdnad.
Svar på tråden Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?