• Anonym (TS)

Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?

Ligger i sluttampen på en vårdnadstvist där jag yrkat på ensam vårdnad. Vi separerade när vår son var lite över ett år, han är nu lite över 3 år.

Han har haft sitt boende hos mig. Pappan har förvisso velat ha mer umgänge men jag har inte känt mig trygg med att lämna bort honom över natten, så han har haft sonen dagtid 2-3 dagar i veckan. Efter vårdnadstvisten drog igång så har han sonen nu sen ett tag tillbaka tre dagar (två nätter) två veckor, 2 dagar (8-17.30). Jag har nu fått erbjudande om jobb 23 mil bort och har tackat ja. Huvudförhandlingen är i slutet på augusti och jag undrar om det kommer ses negativt att jag flyttar?

• Svar på tråden Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?
  • Anonym (C)
    Anonym (??) skrev 2020-07-16 17:51:14 följande:

fast det gör de ju? 

Nej, de behöver inte bådas underskrift! Däremot om det hade gällt skolan hade det kunnat varit annat.
  • Anonym (Du är körd)
    Anonym (C) skrev 2020-07-16 18:07:38 följande:

Nej, de behöver inte bådas underskrift! Däremot om det hade gällt skolan hade det kunnat varit annat.

Efter lite googlande hittade jag något om att justitieombudsmannen slagit fast att det är boendeförälder som har rätt att besluta om förskoleplats så länge inte förskolan har en speciell inrikting, exempelvis religös, eller ligger långt ifrån boendet.

Med tanke på att ts i detta fall inte har rätt att ens flytta så har hon knappast rätt att byta förskola på barnet så förskolan ligger långt bort.

Men du verkar ha rätt i att det i praktiken inte behövs båda föräldrars underskrift
  • MRAKas
    Anonym (Du är körd) skrev 2020-07-16 18:59:45 följande:
    Men du verkar ha rätt i att det i praktiken inte behövs båda föräldrars underskrift
    Så ÄR det eftersom kommuner och regioner är lata o bekväma.

De lutar sig mot socialstyrelsens handbok om barns vårdnad där det står att 3dje man tillåts anta att båda vårdnadshavarna agerar i samförstånd vid kontakter kring barnet, OM det inte finns anledning att misstänka att det finns  meningsskiljaktigheter mellan vårdnadshavarna.

Det finns även ett stycke där det fastslås att om ett beslut fattas utan att ena vårdnadshavaren fått tillfälle att medverka i beslutet och beslutet anses ha betydande inverkan på barnets framtid så ska beslutet återkallas så fort det står klart vårdnadshavarna inte agerat i samförstånd.

För de intresserade är det bara att börja läsa på sidan 75

https://www.mfof.se/download/18.7a15f94516e8e25421b15fd0/1574867419181/Vardnad-boende-umgange.pdf
  • Anonym (Du är körd)
    MRAKas skrev 2020-07-16 19:20:51 följande:

Så ÄR det eftersom kommuner och regioner är lata o bekväma.

De lutar sig mot socialstyrelsens handbok om barns vårdnad där det står att 3dje man tillåts anta att båda vårdnadshavarna agerar i samförstånd vid kontakter kring barnet, OM det inte finns anledning att misstänka att det finns  meningsskiljaktigheter mellan vårdnadshavarna.

Det finns även ett stycke där det fastslås att om ett beslut fattas utan att ena vårdnadshavaren fått tillfälle att medverka i beslutet och beslutet anses ha betydande inverkan på barnets framtid så ska beslutet återkallas så fort det står klart vårdnadshavarna inte agerat i samförstånd.

För de intresserade är det bara att börja läsa på sidan 75

www.mfof.se/download/18.7a15f94516e8e25421b15fd0/1574867419181/Vardnad-boende-umgange.pdf

Tack!
  • Anonym (märkligt)

Alltså, vad är det för jävla brännvinsadvokat TS har fått tag på egentligen? Det här kan aldrig sluta väl...

• Threezool

Verkar som att de där förhandlingarna inte gick så bra, varit väldigt tyst nu från TS så blev väl inte som hon hade tänkt sig.

Helt sjukt hur man kan ha en sådan syn på dels sitt barn som en ägodel som man delar med sig av om den andra har varit snäll nog samt att se ner på andra människors roll som föräldrar som mindre betydande.

Haft lite liknande upplevelser med mitt ex där hennes sätt att göra och se på saker var det enda rätta och gjorde jag på annat sätt så var det fel och blev aldrig accepterad som förälder från hennes sida.

Dock så gav man inte upp och stod på sig vilket var en del av till att det tog slut då det blev en del konflikter pga det. Men nu när man får vara förälder skälv utan pekpinnar har det känts mycket bättre och man har verkligen hittat sin roll.

Så hoppas verkligen att TS får en knäpp på näsan och inser hur sjukt hennes sätt att se på det hela är och att även rätten ser det med och tilldelar pappan boende och eventuellt ensam vårdnad så att hon vaknar upp.

Systemutvecklare och pappa
  • Anonym (TS)

Hej på er. Fortfarande inte hört ett ljud så antar att det inte blir något förrän huvudförhandling i augusti.

Däremot så har pappan sonen nu. Och han har honom till måndag enligt beslut från tingsrätten.

Han har dagumgänge tis och tors, och då har sonen egentligen inskolning, men pappan är bestämd med att ha sonen då så då får vi väl se om han dyker upp i vår nya bostadsort då .

• Anonym (asdf)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-18 22:25:00 följande:

Hej på er. Fortfarande inte hört ett ljud så antar att det inte blir något förrän huvudförhandling i augusti.

Däremot så har pappan sonen nu. Och han har honom till måndag enligt beslut från tingsrätten.

Han har dagumgänge tis och tors, och då har sonen egentligen inskolning, men pappan är bestämd med att ha sonen då så då får vi väl se om han dyker upp i vår nya bostadsort då .

Ni är båda ansvariga för att umgänget ska ske. Om inte pappan kan/vill komma till dig för att hämta barnet lär du vilja åka till honom och lämna barnet.
  • Anonym (TS)
    Anonym (asdf) skrev 2020-07-18 22:48:29 följande:

Ni är båda ansvariga för att umgänget ska ske. Om inte pappan kan/vill komma till dig för att hämta barnet lär du vilja åka till honom och lämna barnet.

Där har du fel. För det vill jag inte..
Svar på tråden Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?