• Anonym (TS)

Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?

Ligger i sluttampen på en vårdnadstvist där jag yrkat på ensam vårdnad. Vi separerade när vår son var lite över ett år, han är nu lite över 3 år.

Han har haft sitt boende hos mig. Pappan har förvisso velat ha mer umgänge men jag har inte känt mig trygg med att lämna bort honom över natten, så han har haft sonen dagtid 2-3 dagar i veckan. Efter vårdnadstvisten drog igång så har han sonen nu sen ett tag tillbaka tre dagar (två nätter) två veckor, 2 dagar (8-17.30). Jag har nu fått erbjudande om jobb 23 mil bort och har tackat ja. Huvudförhandlingen är i slutet på augusti och jag undrar om det kommer ses negativt att jag flyttar?

• Svar på tråden Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?
  • Anonym (Svar på tal)
    elmadumle skrev 2020-07-29 14:16:33 följande:

Pappan ska ringa nya förskolan och tala om hur det hela har gått till, att han inte tillåter byte av förskola. Samt informera gamla förskolan att han inte tillåter uppsägning av platsen. Undra vad som händer då?

Det vore intressant att höra hur han resonerar kring allt det här! Jag vet inte om han hade förstått att det blev ny förskola men jag tror han vet om det iaf.
  • Aenononilol
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-07-29 15:38:57 följande:

Det vore intressant att höra hur han resonerar kring allt det här! Jag vet inte om han hade förstått att det blev ny förskola men jag tror han vet om det iaf.

Jag har följt denna tråden ett tag

Jag blev nämligen tipsad av en bekant som tyckte detta lät väldigt likt en situation som en familjemedlem till mig går igenom just nu.

Är detta samma, vilket jag nästan är helt säker på att det är, så har pappan haft kontakt med den nya kommunen, samt högre chefer och jurister men ingen gör någonting. Däremot så har hans son fortfarande plats på den gamla förskolan och dom är väl medvetna i vår kommun vad mamman gjort och kommer inte ta bort sonens plats förrän pappan säger till.

Utan att gå in närmre på detta så kan jag säga att detta något av det sjukaste jag sett. Om det är samma person som skriver så har hon dock utelämnat att hon ljugit för familjerätt och i stämningsansökan att pappan skulle ha personlighetsstörning, samt ta droger. Detta har dock pappan motbevisat med både drogtester samt journal från sin psykolog som han gick till då han hamnade i depression efter sin cancer samt sonens födelse. Hon använder dessutom hans psykiska dåliga mående efter sin cancerdiagnos som något motiv för att få ensam vårdnad.

Och för över ett år sedan, när pappan fortfarande hade dåligt samvete över att han lämnat och hon mådde så otroligt dåligt om sonen inte fick sova hos henne, gick han med på att hon flyttade max 20 mil OM hon inte fick något jobb. På detta året har han tack vare att hon stämde för ensam vårdnad sonen även för övernattning, vilket gått extremt långsamt för hon motsatt sig varje utökning av umgänge. Hon har under detta året inte nämnt en enda gång att hon söker jobb i andra städer. Hon har dessutom tackat nej till erbjuden förlängning på hennes förra arbetsplats...

Hon är inte bara otrevlig i sina meddelanden utan använder sonen för att göra pappan illa...
  • smulpaj01
    Aenononilol skrev 2020-07-29 16:09:39 följande:

Jag blev nämligen tipsad av en bekant som tyckte detta lät väldigt likt en situation som en familjemedlem till mig går igenom just nu.

Är detta samma, vilket jag nästan är helt säker på att det är, så har pappan haft kontakt med den nya kommunen, samt högre chefer och jurister men ingen gör någonting. Däremot så har hans son fortfarande plats på den gamla förskolan och dom är väl medvetna i vår kommun vad mamman gjort och kommer inte ta bort sonens plats förrän pappan säger till.

Utan att gå in närmre på detta så kan jag säga att detta något av det sjukaste jag sett. Om det är samma person som skriver så har hon dock utelämnat att hon ljugit för familjerätt och i stämningsansökan att pappan skulle ha personlighetsstörning, samt ta droger. Detta har dock pappan motbevisat med både drogtester samt journal från sin psykolog som han gick till då han hamnade i depression efter sin cancer samt sonens födelse. Hon använder dessutom hans psykiska dåliga mående efter sin cancerdiagnos som något motiv för att få ensam vårdnad.

Och för över ett år sedan, när pappan fortfarande hade dåligt samvete över att han lämnat och hon mådde så otroligt dåligt om sonen inte fick sova hos henne, gick han med på att hon flyttade max 20 mil OM hon inte fick något jobb. På detta året har han tack vare att hon stämde för ensam vårdnad sonen även för övernattning, vilket gått extremt långsamt för hon motsatt sig varje utökning av umgänge. Hon har under detta året inte nämnt en enda gång att hon söker jobb i andra städer. Hon har dessutom tackat nej till erbjuden förlängning på hennes förra arbetsplats...

Hon är inte bara otrevlig i sina meddelanden utan använder sonen för att göra pappan illa...

Så där många detaljer kan omöjligt stämma. Det är garanterat ts du känner.
  • MRAKas
    elmadumle skrev 2020-07-29 14:16:33 följande:

Pappan ska ringa nya förskolan och tala om hur det hela har gått till, att han inte tillåter byte av förskola. Samt informera gamla förskolan att han inte tillåter uppsägning av platsen. Undra vad som händer då?

Det där är mycket enkelt i teorin, betydligt mer omständigt i praktiken...

Det som normalt gäller vid val av skola och förskola är att båda vårdnadshavarna ska ta ett gemensamt beslut, detta är solklart formulerat i föräldrabalken.

Det som i praktiken öppnar upp möjligheter för denna typ av krånglande förälder att ensam styra o ställa utan att involvera den andra är att kommuner och landsting/regioner lutar sig mot en lag som Pamle klubbade 1976 i samband med att tjänstemannaansvaret avskaffades. Denna lagändring innebär att 3dje man tillåts anta att båda vårdnadshavarna är i samförstånd när ena ensam skickar in eller på annat sätt ansöker om t.ex vård eller skolplatser OM det inte finns uppenbara skäl att misstänka att så inte är fallet. Eftersom vårdnadshavarna MÅSTE vara i samförstånd vid dessa beslut så antas alltså de vara överens när en anmälan kommer in....

Tittar man sen på de flesta kommuners eller landsting/regioners blanketter och e-tjänster för detta så finns det endast en rad för "vårdnadshavare/målsmans underskrift".

Ser man till den stora massan så är ju inte detta något stort problem eftersom de flesta barns vårdnadshavare inte har några problem att sköta detta i samförstånd. Men det blir ju bara så fel när en krånglande vårdnadshavare är inblandad.

Personligen har jag efter mina egna erfarenheter i ämnet utvecklat en teori att detta behöver en ordentlig morderniserande reform som tar ett helhetsgrepp över allt som det innebär med barn som bor växelvist o har 2 vårdnadshavare.
    Jag anser att man bör tänka om i grunden och införa KRAV vid samtliga kontakter som gäller barn att säkerställa att man har båda vårdnadshavarnas samtycke.
    Sen inför man bara en enkel tjänst där vårnadshavare kan logga in och ge varandra fullmakt att ensam föra barnets talan vid kontakter, som sen automatiskt ploppar upp i systemet så fort barnet kommer i kontakt med något som kräver båda vårdnadshavarnas samtycke, om inte detta finns så lyser det tydligt i systemet och den som hanterar ärendet tvingas kontakta den vårdnadshavare som inte är på plats eller skrivit under ansökan.
    Busenkelt i dessa digitaliserade tider.  
  • Aenononilol
    smulpaj01 skrev 2020-07-29 16:17:29 följande:

Så där många detaljer kan omöjligt stämma. Det är garanterat ts du känner.

Jag är familjemedlem med pappan skrev jag ju..
  • Anonym (Svar på tal)
    Aenononilol skrev 2020-07-29 16:09:39 följande:

Ojojoj... Det kanske vore värt för honom att skaffa sig ett konto på Familjeliv då och följa tråden själv också.
  • Aenononilol
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-07-29 16:30:15 följande:

Ojojoj... Det kanske vore värt för honom att skaffa sig ett konto på Familjeliv då och följa tråden själv också.

Jag har visat honom.

Han har läst igenom mycket av det och nästan alla som skrivit har gett honom hopp om att detta kommer gå bra. Ni har skrivit väldigt mycket bra info!
  • Pierott
    Aenononilol skrev 2020-07-29 16:32:15 följande:

Jag har visat honom.

Han har läst igenom mycket av det och nästan alla som skrivit har gett honom hopp om att detta kommer gå bra. Ni har skrivit väldigt mycket bra info!

Men det som borde bli spiken i kistan på om det är rätt ts förutom allt annat som är ruskigt likt, är han deltidsbrandman?
  • Aenononilol
    Pierott skrev 2020-07-29 17:20:24 följande:

Men det som borde bli spiken i kistan på om det är rätt ts förutom allt annat som är ruskigt likt, är han deltidsbrandman?

Deltidsbrandman. Jobbar dygn annars. 7 dygn i månaden för att vara exakt.

Det enda som inte stämmer är att hon flyttat ca18 mil, men tar ca 2 1/2 timme att köra.. allt annat är på pricken...
  • smulpaj01
    Aenononilol skrev 2020-07-29 16:24:59 följande:

Jag är familjemedlem med pappan skrev jag ju..

Hoppas verkligen att det går bra för honom och att sonen flyttar hem igen. De kommer med största sannolikhet aldrig kunna samarbeta så pappan bör få enskild vårdnad.
Svar på tråden Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?