• Anonym (TS)

Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?

Ligger i sluttampen på en vårdnadstvist där jag yrkat på ensam vårdnad. Vi separerade när vår son var lite över ett år, han är nu lite över 3 år.

Han har haft sitt boende hos mig. Pappan har förvisso velat ha mer umgänge men jag har inte känt mig trygg med att lämna bort honom över natten, så han har haft sonen dagtid 2-3 dagar i veckan. Efter vårdnadstvisten drog igång så har han sonen nu sen ett tag tillbaka tre dagar (två nätter) två veckor, 2 dagar (8-17.30). Jag har nu fått erbjudande om jobb 23 mil bort och har tackat ja. Huvudförhandlingen är i slutet på augusti och jag undrar om det kommer ses negativt att jag flyttar?

• Svar på tråden Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?
  • MRAKas
    Anonym (Mini) skrev 2020-07-30 19:21:49 följande:
    Jag har så sent som i höstas vittnat i en vårdnadstvist. Personen jag vittnade för hade tre vittnen, motparten ett. Detta är ju dock något man måste ha skickat in till tingsrätten innan genom ombud, man kan ju inte dyka upp och tro att man kan vittna hur som helst. Man fick också ha med anhöriga i rätten så det är nog olika från situation till situation.
    Min uppfattning är att det är tämligen menlöst att kalla släktingar/vänner som karaktärsvittnen eftersom det i allas ögon är uppenbart att de är partiska. Om sådana blir kallade och hörda så tas säkerligen deras utsagor med en stor nypa salt av ordföranden och nämndemän.

Det väger otroligt många gånger tyngre med vittnen i stil med förskolepedagoger, lärare, läkare o liknande. 
    Det är väl även nästintill norm att kalla den familjerättssekreterare som gjort utredningen.
  • molly50
    Nemiia skrev 2020-07-30 17:48:03 följande:
    Henne ser vi nog inte här inne igen om det nu är så att pappans släkting hittat hit.
    Nej,det är nog så.
  • Anonym (Mini)
    MRAKas skrev 2020-07-30 19:47:45 följande:

Min uppfattning är att det är tämligen menlöst att kalla släktingar/vänner som karaktärsvittnen eftersom det i allas ögon är uppenbart att de är partiska. Om sådana blir kallade och hörda så tas säkerligen deras utsagor med en stor nypa salt av ordföranden och nämndemän.

Det väger otroligt många gånger tyngre med vittnen i stil med förskolepedagoger, lärare, läkare o liknande. 

Det är väl även nästintill norm att kalla den familjerättssekreterare som gjort utredningen.

Nu hade vi även kurator och en socionom som vittne på vår sida. Och varför skulle det vara meningslöst att ha en släkting som vittne? Jag har ju sett med egna ögon hur motparten betett sig och hur barnet i frågan mår (vilket även kuratorn bekräftade).
  • Aenononilol

Hej! Eftersom det är känsligt att lämna ut info här nu i och med kommande huvudförhandling så får den som vill gärna slänga iväg ett meddelande till mig om ni vill veta mer. Om inte Ts skriver mer här, så skriver jag när huvudförhandling är klar! :)

• Anonym (Peter)
    Aenononilol skrev 2020-08-05 14:41:02 följande:

Hej! Eftersom det är känsligt att lämna ut info här nu i och med kommande huvudförhandling så får den som vill gärna slänga iväg ett meddelande till mig om ni vill veta mer. Om inte Ts skriver mer här, så skriver jag när huvudförhandling är klar! :)

Stort lycka till!
  • Anonym (Svar på tal)

Problemet är bara att det inte är säkert att det är ts som är på andra sidan av just den situation som du vet om just nu. Det verkar ändå skilja på vissa detaljer, avståndet som mamman skulle flytta eller nåt sånt var det jag reagerade på. Så anta inte att det är det bara för att flera stora punkter verkar vara samma. Det kan ju finnas fler deltidsbrandmän som ligger i vårdnadstvist i landet liksom.
  • Anonym (Svar på tal)

När skulle din bekants huvudförhandling vara förresten?
  • Aenononilol
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-08-05 18:08:29 följande:

När skulle din bekants huvudförhandling vara förresten?

Drygt 2 veckor kvar
Svar på tråden Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?