• Anonym (TS)

Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?

Ligger i sluttampen på en vårdnadstvist där jag yrkat på ensam vårdnad. Vi separerade när vår son var lite över ett år, han är nu lite över 3 år.

Han har haft sitt boende hos mig. Pappan har förvisso velat ha mer umgänge men jag har inte känt mig trygg med att lämna bort honom över natten, så han har haft sonen dagtid 2-3 dagar i veckan. Efter vårdnadstvisten drog igång så har han sonen nu sen ett tag tillbaka tre dagar (två nätter) två veckor, 2 dagar (8-17.30). Jag har nu fått erbjudande om jobb 23 mil bort och har tackat ja. Huvudförhandlingen är i slutet på augusti och jag undrar om det kommer ses negativt att jag flyttar?

• Svar på tråden Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?
  • Anonym (Du är körd)
    Aenononilol skrev 2020-10-11 12:38:04 följande:

Jag håller med. De hade ingenting dåligt att skriva om mamman. Däremot om pappan för att han inte skrivit på adressändring!

Allt detta för att pappan i maj 2019 sa att det är okej att flytta, trots att han sagt efteråt att han inte vill,.Och att han äntligen fått övernattning med sonen hos sig..

Jag hoppas att han driver detta så långt han kan rättsligt.

Och att de på familjerätten på något sätt är idioter och att man nu kommer inse det i december när det nu blir
  • Aenononilol
    Anonym (Du är körd) skrev 2020-10-11 12:47:44 följande:

Jag hoppas att han driver detta så långt han kan rättsligt.

Och att de på familjerätten på något sätt är idioter och att man nu kommer inse det i december när det nu blir

Ja vi hoppas det med.

Dom har haft samma domare under hela processen som verkar vettig iaf.

Han ville ju se om pappan är lämplig som boendeförälder och i utredningen framgår ingenting om att han skulle vara olämplig.

Men familjerätten har gått på kontinuitetsprincipen.

Jag tror att mamman är narcissist.

Hon ljuger sig blå och får sig själv att framstå som en ängel. Projicerar allt hon gjort och sagt på pappan.

Och dom verkar svälja det.

Vi har börjat se vilka stora brister rättssystemet har.

Det är så sjukt...
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (TS) skrev 2020-10-11 12:07:02 följande:
    I november eller december. Inget datum utsatt än.

Väldigt sällan tingsrätten inte går på familjerättens rekommendationer
    Det beror nog lite på vad mer som kommer fram i förhandlingarna, från pappans advokat t ex, t ex att du medvetet flyttat mitt under tvisten. Ensam vårdnad kommer du inte att få iaf, det kan jag säga redan nu.
  • The Sneakier John Doe
    Anonym (Usch och fy) skrev 2020-10-11 11:58:14 följande:
    Vilket väl ändå är ett nederlag för dig då du ju vill ha enskild vårdnad också?

Men låt detta bli ett uppvaknande för alla män som väljer bort att vara föräldralediga i längre sammanhängande perioder, det är såna här beteenden ni bäddar för, att bli utmanövrerad ut barnets liv är inte så långsökt, det räcker med att mamman flyttar och kan visa att hon är primär anknytningsperson så får hon lägga hur långt avstånd som helst mellan er tydligen.

Ska du fortsätta skjutsa barnet till umgänget eller kommer du nu få vatten på din kvarn och försöka low key sabotera umgänget också?
    Eller så väljer man jävligt noga vilken kvinna man skaffar barn med så kan man högaktningsfullt skita i pappaledighet utan att det spelar någon roll för den sakens skull.

Man kan i vart fall välja att vara pappaledig för att man ser ett egenvärde i det och inte för att positionera sig gentemot den andra föräldern.
  • The Sneakier John Doe
    Anonym (Du är körd) skrev 2020-10-11 12:35:41 följande:
    Isf kan ju inte enbart mamman räknas som anknytningspersonen? Herregud! Vad är detta för idioti!

Jag hoppas rätten inser att deras dom sätter rättspraxis som innebär att det är helt ok att bryta mot lagen ifall de fortsätter på familjerättens linje.

Ska mammor bara få ta sina barn och flytta hur som för att de anses vara anknytningsperson? Då ställer vi alltså alla pappor helt utan rättighet.

Gud vad jag blir arg av att läsa detta! Speciellt med tanke på att ts flyttade efter advokats rekommendation just för att åstadkomma detta
    Vad jag kan se ska de upp i tingsrätten och tingsrättens domar är inte prejudicerande. Däremot har de en tendens att gå på vad familjerätten rekommenderar så är det kassa utredare på familjerätten, vilket det verkar vara i detta fall, kan det påverka utgången i målet mycket.
  • Aenononilol

På torsdag är det dags för huvudförhandling. Ber till högre makter att domare ser igenom hennes lögner och fasad.

• molly50
    Aenononilol skrev 2020-11-23 17:52:48 följande:

På torsdag är det dags för huvudförhandling. Ber till högre makter att domare ser igenom hennes lögner och fasad.

Håller tummarna för det!
  • Anonym (Häpnar)

Vi är många som håller tummarna!
  • smulpaj01
    Anonym (Häpnar) skrev 2020-11-24 10:54:52 följande:

Vi är många som håller tummarna!

Ja vi är många som önskar det bästa - pappan ska få boendet men ts ska såklart få träffa sitt barn varannan helg.
  • Anonvm

Det mest pragmatiska jag kan råda till är att "hoppas på det bästa, men förbered er på det värsta".
Svar på tråden Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?