Anonym (C) skrev 2020-12-23 23:07:38 följande:
Är det skillnad att vara boendeförälder och ha ensam vårdnad?
Nu var ju inte frågan riktad till mig, men....
Jag finner denna typ av ignorans provocerande.
Begreppet "vårdnad" i juridisk mening betyder att du att ha beslutanderätt i frågor som rör barnet, t.ex vart barnet skall gå i skolan eller få sin sjukvård.
Vårdnaden om ett barn kan vara antingen enskild eller gemensam, språkpolisen i mig poängterar att det finns inget som heter "ensam vårdnad".
Vid enskild vårdnad så har barnets ena förälder all beslutanderätt gällande juridiska fråor som rör barnet, vid gemensam vårdnad så fattas dessa beslut gemensamt av båda föräldrarna som jämlikar.
Praktisk erfarenhet ifrån verkligheten gör att jag kan likna det med att vid gemensam vårdnad så har båda vårdnadshavarna en slags "veto-rätt" mot förändring i juridiska frågor som rör barnet. Lyckas de inte nå en lösning i samförstånd så blir det inte nån förändring.
Att vara vårdnadshavare åt ett barn innebär även mer än detta rent praktiskt, du får bara ta del av föräldraförsäkrigen om du har vårdnad om ditt barn.
När det ska börja tjafsas så är det bara vårdnadshavare som kan vägra lämna ifrån sig barnet genom att ange till socialen att de är oroliga och skyddar barnet...
"boendeförälder" kan betyda lite olika.
Oftast används begreppet för att benämna den förälder barnet bor hos till vardags, medans 2a hand föräldern som barnet åker till o leker varannan helg medans "boendeföräldern" har "tinder-helg" har tilldelas den något förnedrande titeln "umgängesförälder".
När barnet bor växelvist så avses den förälder som har barnen mentalskrivna på samma adress som "boendeförälder". Då innebär det inte i praktiken mer än att barnet får sin post till den adressen, och att den föräldern har en långtgående skyldighet att informera barnets andra förälder om den post som kommer.
Något som ständigt missuppfattas och blandas ihop när gemene man diskuterar är barns boende och vårdnad. Vart eller hur barnet bor har precis noll att göra med vem som har den juridiska vårdnaden om barnet.