Inlägg från: Anonym (Egen erfarenhet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Egen erfarenhet)

Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?

Nej flytta inte. Kommer skriva något som du inte vill läsa.

Men jag har varit ensamstående med mina barn i flera år pga andra föräldern haft ett tungt missbruk. Förälder har ?bara? varit ren i 4 månader. Föräldern har kommit och gått i flera år när denna varit nykter och kunnat träffa barnen.

Jag vill flytta 25 mil, har arbete och inga svårigheter.

Vi var i tingsrätten häromdagen och gissa vad... andra föräldern som fortfarande avtjänar sitt straff efter ett narkotikabrott ( samhällstjänst ) inget arbete eller fast boende, blev boendeförälder om barnen. Hur sjukt är inte det?

Anonym (Svar på tal) skrev 2020-12-20 18:04:11 följande:

Wow, du kom in sent! TS flyttade för länge sen, förhandlingarna har redan varit och det verkar som att de dömde till pappans fördel (ts har fortfarande inte erkänt om det verkar vara pappans bekant/släkting som informerat oss i tråden om läget).

Förresten, varför blev den andra boendeförälder, vad ansåg de var fel med att ha barnen boende hos dig?

Förlåt, jag såg bara tråden nu och läste inte hela.

De ansåg att barnen ska gå kvar i skola och förskola som de är bekanta och staden de är uppväxta i. Ingen hänsyn dock till att andra föräldern inte tagit hjälp med sitt tunga missbruk hen återfaller relativt ofta i.

Hade både familjerätten och socialtjänsten på ?min sida? i det här fallet, ändå det gav de andra föräldern boendet trots att domaren skrev i sammanfattningen att jag anses som den mest lämpade boendeföräldern. Helt galet... har överklagat och ska upp i rätten igen strax.
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-12-20 18:23:38 följande:

Menar de att det är för att du vill flytta alltså? Men om du skulle säga att du kommer att bo kvar då? Då kanske du skulle ha en bättre chans. Om det är nånstans barnen har trygghet är det ju med dig.

Om jag stannar kvar så är jag enligt domaren mest lämpad som boendeförälder.

Tycker det är dock dubbelmoral att man inte är lämpad om man flyttar till en annan kommun.

Kommer inte flytta från mina barn och låta de växa upp med en missbrukare som bara vill utöva sin makt och ljuger.

Han har lämnat de ensamma hemma när de var jättesmå i början av sin missbrukartid. Hur länge de var ensamma vet ingen och det är bara vad barnet då 3 år kunde berätta på sitt sätt men pappan nekade till anklagelserna. Dottern som då var då 3 år och blöjfri, berättade att pappan låste dörren till deras rum och sa att han snart kommer tillbaka, men han kom inte på länge och hon blev bajsnödig och kunde inte komma ut från dörren till pottan så hon fick bajsa sätta sig på hennes bobbycar som man kunde öppna locket på och satte sig där och bajsade.

Socialtjänsten blev inkopplad men enligt pappan handlade det om 3-4 min han var borta men jag vet att han ljuger. Orosanmälan lades ner. Jag har sen dess försökt så gott det går att hålla mina barn ifrån honom då han inte har något konsekvenstänk alls när han missbrukar och hans nyktra liv nu i 4 månader utan behandling bara är en kort tillfällighet.
    Aenononilol skrev 2020-12-20 19:04:08 följande:

Är det svårt att få prövningstillstånd vid överklagande?

Jag vet inte vad prövningstillstånd innebär. Jag har en advokat som sköter allt.
    Aenononilol skrev 2020-12-20 19:04:08 följande:

Är det svårt att få prövningstillstånd vid överklagande?

Har i förmiddags fått beviljat prövningstillstånd av hovrätten.

Enligt mitt ombud är det svårt att av få beviljat efter jag frågade om det...
    Aenononilol skrev 2020-12-21 17:36:30 följande:

Tack för svar!

Då är det bara att hålla tummarna.

Vet du varför du fick beviljat?

Nej. Jag har ingen aning. Trodde att alla kunde överklaga och få en dom omprövat men tydligen inte...
Svar på tråden Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?