• Anonym (Svar på tal)

Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?

Anonym (TS) skrev 2020-07-12 17:08:05 följande:
    Vill såklart att sonen ska ha umgänge med sin pappa. Har pratat med min advokat om att erbjuda umgänge varannan helg fre- sön.
    Anonym (Myran) skrev 2020-07-12 17:00:41 följande:

Antar att ni har gemensam vårdnad eftersom du nu ansökt om ensam vårdnad. Isåfall kommer det ses som umgängessabotage. Du har inte häller rätt att flytta barnet utan pappans medgivande och om han inte medger flytten så kommer barnen bli automatisk skriver hos pappan. Risken är då väldigt stor att pappan istället får ensam vårdnad om du nu helt plötsligt flyttar 23 mil.

Ja vi har idag gemensam vårdnad. Jag har för avsikt att låta pappan ha umgänge med sonen varannan helg.

Problemet är att pappan vill fortsätta utöka umgänget och det blir ju problematiskt när jag bor över 2 timmar bort. Men ser inte tingsrätten på kontinuitet? Att sonen sovit hos mig mestadels av tiden?

Min advokat skickade in till tingsrätten om att jag härmed flyttar och la upp förslag om umgänge och sonens pappa skickade då in till tingsrätten som beslöt om muntlig förhandling redan nästa vecka. Är det inte märkligt att dom gör det så tätt inpå huvudförhandling?
    Du har redan fått ett korrekt svar så vi får väl upprepa det mesta där. Du kan inte flytta hur du vill om pappan säger nej, eller så flyttar du ändå men då riskerar du att tingsrätten ger pappan rätt att vara boendeförälder och då är det du som får sitta och pendla de första åren för att träffa barnet. Vill du verkligen bo två timmar bort från ditt eget barn..? Eller så tar du med dig barnet och då räknas det som egenmäktigt förfarande, vilket pappan kan polisanmäla dig för.

Du kan inte bo två timmar bort och förvänta dig att pappan bara ska ha sonen varannan helg, när barnet blir äldre kan det bli frågan om varannan vecka, och det kommer inte att funka med sonens skolgång, och han kan inte gå i två olika skolor så klart.

Jag förstår inte hur du tänker dig att tingsrätten ska ta hänsyn till någon kontinuitet. De kommer i första hand att se till barnets rättigheter, och det är att få lika mycket tid med båda föräldrarna. Som sagt ovan, det kan mycket väl se ut som att du försöker sabotera umgänget, och då ligger du på minus hos tingsrätten.

Det var tyvärr inte särskilt smart att tacka ja till ett jobb som du inte borde ta och dessutom flytta från orten, för du kommer att förstöra dina umgängesförhandlingar.

Eftersom du släppt en sådan bomb lär de nu vilja diskutera hur umgänget ska se ut framöver, var barnet ska vara boende osv. Tyvärr måste jag säga att jag ställer mig på pappans sida i det här, för barnet har lika stor rätt att träffa honom som att träffa dig, och det förstörs om du flyttar, oavsett vem barnet blir boende hos.
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 17:10:36 följande:
    Jag anser ändå att det är med mig sonen ska bo då han bott mestadels av tiden med mig.

Och jag måste ha ett jobb.
    Vad du anser är irrelevant, det är barnets rättigheter som går först. Det var ingen som tvingade dig att ta ett jobb 20 mil bort, du valde själv. Arbetsmarknaden kanske suger där du bor just nu men då skulle du ha varit beredd på att pendla. Du har inte rätt att flytta hur du vill, det är den stora nackdelen med gemensam vårdnad.
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 17:12:25 följande:
    Ja han vill ha boende och yrkar på interimistiskt beslut om ensam vårdnad.

Men jag nekar ju inte honom umgänge???
    Nej men du försvårar det väldigt mycket! Det måste du väl inse själv? Jag tror det finns stor risk att tingsrätten dömer till pappans fördel om ensam vårdnad. Barnet har väl sin fsk där ni bor nu så det blir minst traumatiskt antagligen om sonen stannar hos pappan.
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 17:20:50 följande:
    Spelar det ingen roll att familjerätten rekommenderat boendet för mig? Med fortsatt gemensam vårdnad?
    Det gjorde de väl knappast efter att du informerat om att du skulle flytta 20 mil bort...? Varför tyckte de att barnet skulle vara hos dig, är pappan olämplig på något sätt, eller är det bara för att sonen är så liten än?

• Anonym (Svar på tal)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 17:22:56 följande:
    Men om sonen hinner börja förskola i den nya staden och vi hunnit flytta dit så finns väl ändå möjligheten att dom låter mig ha kvar boendet?

Läst massa om just såna domar, där mamman flyttar och får behålla boendet?
    Det beror på att barnen ofta vid det laget har rotat sig alldeles för mycket för att det ska anses humant att flytta på dem, men en treåring är inte rotad på samma sätt som ett skolbarn, t ex. När det gäller vanliga fall av ensam vårdnad är det enbart för att pappan är fullständigt olämplig, t ex tung narkoman, kriminell, alkoholiserad eller liknande.
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 17:25:08 följande:
    Vi kommer som sagt inte kunna närvara på muntlig förhandling så dom bör ju skjuta upp det?
    Det har du inte sagt förut och det skiter de nog i ska du se. Varför skulle du inte kunna vara med? Ligger du inne på sjukan har du godkänd anledning, annars har jag svårt att se varför du skulle skjuta på en muntlig förhandling.
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 17:31:59 följande:
    Det finns jobb här men inte som det jag är utbildad inom.

Ja barnet har förskola o släkt här.

Min Advokat sa att jag får snabba på det om jsg vill flytta från staden. Så jag gjorde det.

När familjerätten gjorde utredningen var inte flytt aktuellt nej, men jag sa att det kunde bli så om jag behövde flytta pga jobb. Dom ansåg att det skulle ske en successiv upptrappning. Men eftersom sonen har sin boendeadress hos mig så ansåg dom att det var bäst att fortsätta ha det så.
    Din advokat har skjutit dig i foten ser jag. Den tänkte väl chansa på att en anmälan om egenmäktigt förfarande skulle rinna ut i sanden men det enda som händer är att tingsrätten kommer att se det som en aggressiv handling, och de kommer att ta med det i sina beräkningar, så klart.

Familjerätten tyckte nog inte det fanns anledning att ändra på boendesituationen just nu, men de hade nog inte heller funderat på att du skulle flytta så pass långt bort att sonens umgänge med pappan skulle försvåras så mycket.
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 17:34:38 följande:
    Min advokat har semester då och har inte möjlighet att närvara. Så jag antar att jag inte måste komma själv?
    Jag antar att din advokat vet om situationen, att det väntar en förhandling? Som en person ovan sa så måste den ju då se till att du har annan representation på plats för man väntar inte gärna på att folk har semester. Om du inte kommer till förhandlingen kommer det också att vara till din nackdel, så klart.
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 17:39:33 följande:
    I ärlighetens namn så vill jag inte bo kvar i vår stad.

Jag vill flytta och jag vill ha med mig min son.

Att kunna utvecklas i mitt yrke har jag inte direkt någon möjlighet till här då det är en liten stad.

Det var en anledning till att jag ville ha ensam vårdnad.

Pappan hade en depression efter cancer när sonen föddes och därför fick jag ta det mesta. Han fick även en förlossningsdepression, och har haft sonen dagtid mestadels sen vi gick isär.

Han har varit dålig på att skriva på flyttanmälan när jag och sonen flyttat inom kommunen och även när jag bytt förskola på sonen. Han har dessutom varit dålig på att informera mig om dagarna min son varit hos honom. Så som om han ätit och sovit osv.
    Tänkte du någonsin på vad din son behöver och vill...? Eller var det bara dina behov som styrde?
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 17:51:49 följande:
    Min son behöver sin mamma

Och han behöver även sin pappa, men han är inte van vid mer än några dagar varannan vecka ändå!
    Skitsnack. En son behöver sin pappa lika mycket som sin mamma. Det handlar inte om vad han är "van vid" utan vad han har för behov för sin mentala utveckling, och det är något du aldrig kan fylla ut.
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 17:54:53 följande:

Sonens pappa låter mig dessutom inte prata med sonen när han sover där två nätter!

Han påstår att han ringer upp om sonen frågar efter mig men det tror inte jag på för då hade han ringt varje gång han var där. Dessutom påstår han att sonens kläder är tvättade när de kommer tillbaka men det är inte sant.

Menar du att han aktivt säger "Nej, du får inte prata med honom?" Det är absolut inte ok! Däremot har du ingen aning om vad som händer när du inte är där, det kan mycket väl vara så att sonen inte frågar efter dig, faktiskt. Jag förstår att det går helt emot din bild av att vara den enda viktiga personen i din sons liv men det kan faktiskt vara så att sonen har trevligt där han är och känner sig trygg, utan dig.

Vem bryr sig om kläderna...? Om jag skulle ha rena kläder på min unge skulle jag få byta ett par gånger om dagen, minst. Det kan faktiskt vara så att de var nytvättade på morgonen, men shit happens. Mat till exempel. Det betyder inte att man är en dålig förälder.
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 17:56:40 följande:
    Enligt min advokat så tror hon att jag kan få ensam vårdnad... iaf 50/50
    Det är väldigt synd att hon sätter griller i huvudet på dig som försämrar dina chanser, men det är ju för sent nu.
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 18:00:23 följande:

Dessutom har jag filmat när sonen ska till pappan och inte vill åka dit... så JAG gick med på att mötas på en mer neutral plats för att sonen skulle vilja åka till sin pappa. Det borde ju kunna användas som bevis? Filmerna?

Vet du hur många gånger på en dag en treåring säger nej? Många gånger bara för nöjet att säga nej, eller för att den vill göra annat, eller för att den fått någon idé i huvudet. Det betyder inte att sonen inte vill träffa sin pappa, bara att han är i trotsåldern. Dina filmer kommer du ingenvart med.
  • Anonym (Svar på tal)

Förresten, en sak till om att pappan "vägrar" låta dig prata med sonen i telefon. Det är inte ok om det är så hela tiden, men om du ringer stup i kvarten så är det inte en rimlig begäran.

• Anonym (Svar på tal)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 18:15:29 följande:
    Han har gått på två förskolor.

Jag förstår ju det men jag har ju min släkt där med så jag kommer givetvis hälsa på regelbundet
    Så bra. Då gör det ju inget att pappan blir boendeförälder.
    Anonym (TS) skrev 2020-07-12 18:08:56 följande:

Nu har jag ju fått betydligt mycket mer svar än vad jag frågade efter.

Jag har som sagt redan tackat ja till boende o jobb, och ska flytta nu i veckan.

Förhoppningsvis blir det ingen muntlig förhandling och det går min väg på huvudförhandlingen.

Du, med allt som kommit fram i den här tråden har du usla förutsättningar, och du har själv satt dig i den situationen. Du slipper knappast undan en muntlig förhandling och tingsrätten kommer inte att se med snälla ögon på din manipulation av barnets boende iom din flytt. Det är inte ofta man ser den här kommentaren på FL, men jag hoppas pappan får bli boendeförälder med dig som besökande, just pga ditt beteende och dessutom har du själv valt att flytta långt bort.
  • Anonym (Svar på tal)
    alexias mamma skrev 2020-07-12 18:53:13 följande:
    Du menar alltså att du startat en tvist för att få ensam vårdnad för att du kände för att flytta. Du tycker på riktigt att du är den viktigaste föräldern, för den andra har inte fått träffa barnet lika mycket pga dig så därför har inte ditt barn hunnit knyta lika starka band. Du tycker inte att pappan är direkt olämplig men vill av någon anledning ändå inte låta barnet få vara med han lika mycket. Du anser att det bästa du kunde göra i en situation när sonen inte vill åka till pappan, var att filma händelsen istället för att prata positivt om pappan och uppmuntra barnet. Därför är jag säker på att detta är en trolltråd, plus att du verkar ha så otroligt svårt att släppa vad DU vill och inte vad som är bäst för ditt barn. Eller är du väldigt ung kanske? Max 16-17 år kanske?
    Jag tror inte ts trollar, och inte att hon är särskilt ung heller, men inte över 30. Bara det att hon är så fruktansvärt egoistisk så man kan tro att hon inte ens är myndig med tanke på frontallobens brister.
Svar på tråden Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?