Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?
Antar att ni har gemensam vårdnad eftersom du nu ansökt om ensam vårdnad. Isåfall kommer det ses som umgängessabotage. Du har inte häller rätt att flytta barnet utan pappans medgivande och om han inte medger flytten så kommer barnen bli automatisk skriver hos pappan. Risken är då väldigt stor att pappan istället får ensam vårdnad om du nu helt plötsligt flyttar 23 mil.
Problemet är att pappan vill fortsätta utöka umgänget och det blir ju problematiskt när jag bor över 2 timmar bort. Men ser inte tingsrätten på kontinuitet? Att sonen sovit hos mig mestadels av tiden?
Min advokat skickade in till tingsrätten om att jag härmed flyttar och la upp förslag om umgänge och sonens pappa skickade då in till tingsrätten som beslöt om muntlig förhandling redan nästa vecka. Är det inte märkligt att dom gör det så tätt inpå huvudförhandling?
Du kan inte bo två timmar bort och förvänta dig att pappan bara ska ha sonen varannan helg, när barnet blir äldre kan det bli frågan om varannan vecka, och det kommer inte att funka med sonens skolgång, och han kan inte gå i två olika skolor så klart.
Jag förstår inte hur du tänker dig att tingsrätten ska ta hänsyn till någon kontinuitet. De kommer i första hand att se till barnets rättigheter, och det är att få lika mycket tid med båda föräldrarna. Som sagt ovan, det kan mycket väl se ut som att du försöker sabotera umgänget, och då ligger du på minus hos tingsrätten.
Det var tyvärr inte särskilt smart att tacka ja till ett jobb som du inte borde ta och dessutom flytta från orten, för du kommer att förstöra dina umgängesförhandlingar.
Eftersom du släppt en sådan bomb lär de nu vilja diskutera hur umgänget ska se ut framöver, var barnet ska vara boende osv. Tyvärr måste jag säga att jag ställer mig på pappans sida i det här, för barnet har lika stor rätt att träffa honom som att träffa dig, och det förstörs om du flyttar, oavsett vem barnet blir boende hos.