• Anonym (Svar på tal)

Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?

Anonym (TS) skrev 2020-07-13 14:51:14 följande:
    Att dom struntar i muntlig förhandling är ju endast till fördel för mig. Då har jag ju flyttat med sonen redan.. i slutet på augusti kommer han dessutom ha skolats in på nya förskolan
    Då har du nog fått det där om bakfoten... Det finns inget som säger att den muntliga förhandlingen är inställd. Om din advokat är på semester är det ditt problem. Den du sökte på telefon som "har hand om" ärendet, vem det nu är, lär inte heller ha någon betydelse i sammanhanget, annars hade de ju inte medvetet bokat in mötet då den personen är på semester - vem är den personen förresten? Och sedan har du lyckats få tag på någon anonym röst hos tingsrätten som tydligen inte har koll på nånting, och på det baserar du din tanke om att den muntliga förhandlingen är inställd?

Om din advokat fått ett mail om att ni är de facto kallade till en muntlig förhandling så ska du räkna med det i första hand så länge ingen från tingsrätten faktiskt kontaktar er igen och meddelar att det är inställt.

Och det du tror är "tur" att du redan flyttat, rotryckt sonen och brutit mot lagen vid det laget är bara önskedrömmar. Får jag fråga dig, för tredje gången eftersom du hittills bara undvikit det, fattar du ens att du begår ett brott med dina handlingar?
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-13 14:51:14 följande:
    Att dom struntar i muntlig förhandling är ju endast till fördel för mig. Då har jag ju flyttat med sonen redan.. i slutet på augusti kommer han dessutom ha skolats in på nya förskolan
    Och en sak till. I bästa fall kommer de bara att skjuta på mötet några veckor, vilket iofs är bra för pappan då han också kan lägga fram att du redan flyttat, mot hans vilja, mitt i vårdnadsförhandlingarna.
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-13 14:59:06 följande:
    Änsålänge verkar ju inte tingsrätten bry sig nämnvärt om det trots att motparten skrivit just det i deras yrkande.
    Tingsrätten bryr sig, tro mig. Men de kommer inte att ringa någon och akut arrestera dig, eller vad du nu trodde att de skulle göra. Det funkar inte så. Men det kommer garanterat att tas upp i huvudförhandlingen, och säkert redan i den muntliga förhandlingen, som kommer att hållas snart, vare sig du tror det eller inte. Man skiter inte i en MUF bara för att folk råka ha semester.
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-13 15:10:29 följande:
    Och den risken tror jag ärligt talat är liten.

Skulle det vara att det blir så får jag väl överväga om jag ska flytta hem igen då.
    Du kommer inte få tillbaka boendet bara för att du flyttar tillbaka till stan. Du har skitit i det berömda blå skåpet, det är bara att vänta på följderna av det.
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-13 15:06:20 följande:

Ja jag vet att det är egenmäktighet.

Jag bryr mig däremot inte om det då vad jag förstått är extremt ovanligt att man blir straffad för det

Har du statistik på det, eller har du lyssnat på din poliskompis eller advokat...? Anledningen att många inte straffas är för att det måste vara ett grovt brott. Att varaktigt skilja ett barn från sin förälder genom att flytta är att räkna som grovt. Du vill bosätta sonen ett par timmar bort, det kommer att sabotera umgänget väldigt mycket för barnet+pappan.

Du kan förresten läsa det här dokumentet och se om du är lika stöddig sedan, när du inser att du begått ett stort misstag: https://www.aklagare.se/globalassets/dokument/rattspromemorior/rattspm-201902--egenmaktighet-med-barn.pdf
  • Anonym (Svar på tal)

Sedan kan man också konstatera att oavsett om du döms för brott eller inte så måste du ändå fatta att pappans advokat kommer att lägga det som en mycket stor och tung sten mot dig i förhandlingarna. Jag skulle inte vara lika styv i korken om jag var du.

• Anonym (Svar på tal)
    Anonym (asdf) skrev 2020-07-13 15:22:34 följande:
    Har du hört
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-07-13 15:16:37 följande:

Har du statistik på det, eller har du lyssnat på din poliskompis eller advokat...? Anledningen att många inte straffas är för att det måste vara ett grovt brott. Att varaktigt skilja ett barn från sin förälder genom att flytta är att räkna som grovt. Du vill bosätta sonen ett par timmar bort, det kommer att sabotera umgänget väldigt mycket för barnet+pappan.

Du kan förresten läsa det här dokumentet och se om du är lika stöddig sedan, när du inser att du begått ett stort misstag: www.aklagare.se/globalassets/dokument/rattspromemorior/rattspm-201902--egenmaktighet-med-barn.pdf

Vad tror du socialtjänsten eller a-kassan säger av att man vägrar ta ett jobb bara för att det är 20 mil bort? De kommer svara, varsegod men vi drar in ditt bidrag.
    TS hade möjlighet att söka jobb i hemstaden men valde aktivt att söka jobb på annan ort. Som TS har beskrivit det så var det inte pga krav från AF, soc, A-kassan eller någon annan. Hon gjorde det för att hon inte ville ta nåt av de jobb som fanns i stan, men som hon tydligen hade kunnat få, utan hon ville ha något annat och sökte sig då till en annan stad. Det finns inget som säger att hon inte har jobb nu och går på något som helst bidrag. Det finns inget som antyder att hon hade någon som helst desperation eller anledning, annat än "jag ville det" som hon säger.
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (Nej..) skrev 2020-07-13 15:57:21 följande:
    Det är inte alls ovanligt! Du riskerar 4 års fängelse. Jag VET vad jag pratar om då jag har blivit dömd för egenmäktighet med barn. Jag satt först häktad i en månad, domen blev samhällstjänst och böter.

Flytta absolut INTE med sonen, avbryt allt sånt om du bryr dig det minsta om din egen son!
    TS kan inte avbryta. Hon har tackat ja till jobbet och flyttar denna vecka om jag förstod henne rätt.

Vad hade du gjort för att bli dömd? Det kan vara intressant både för ts och oss andra att få lära oss från ett exempel ur verkligheten.
  • Anonym (Svar på tal)

Även om ts säger att hon behöver ha ett jobb så har det inte nämnts ett ord om att hon skulle riskera att bli av med a-kassa, bidrag eller annat. Det som däremot är klart är att det fanns jobb för henne att söka i hemstaden men de ville hon inte ha.

• Anonym (Svar på tal)

Jag kan lägga till två OnTopic, när flyttar du egentligen och när är MUF tänkt att hållas? Har du fått något mer svar kring hur de tänker då din advokat har semester, om den ska hållas ändå?

Svar på tråden Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?