• Anonym (TS)

Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?

Ligger i sluttampen på en vårdnadstvist där jag yrkat på ensam vårdnad. Vi separerade när vår son var lite över ett år, han är nu lite över 3 år.

Han har haft sitt boende hos mig. Pappan har förvisso velat ha mer umgänge men jag har inte känt mig trygg med att lämna bort honom över natten, så han har haft sonen dagtid 2-3 dagar i veckan. Efter vårdnadstvisten drog igång så har han sonen nu sen ett tag tillbaka tre dagar (två nätter) två veckor, 2 dagar (8-17.30). Jag har nu fått erbjudande om jobb 23 mil bort och har tackat ja. Huvudförhandlingen är i slutet på augusti och jag undrar om det kommer ses negativt att jag flyttar?

• Svar på tråden Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?
  • MRAKas
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-08-26 16:04:07 följande:
    Det var exakt det mammans advokat faktiskt tänkte, att om hon skyndar sig att flytta med barnet så kan hon sedan hävda kontinuitet och att det är bäst om barnet är kvar på plats. Tydligen står moralen inte högt i tak där heller.
    Det är lite det som blir själva kärnan i problematiken med nuvarande upplägg kring vårdnadstvister.

Advokaten/juristen eller ombudet jobbar på uppdag av ena parten i målet, dennes uppdrag är ju att driva sin klients talan i syfte att klienten ska få sin vilja igenom i domslutet.

Jag har sagt det tusentals gånger, men jag säger det en gång till.
    Vårdnadstvister har inte i rättsväsendet att göra över huvud taget, det är fullständigt fel instans.
    Det är helt åt helvete hur detta hanteras av myndigheter idag överlag.
    Det mest tragiska i det hela är att de som far mest illa av detta är barnen.

Personligen är jag hoppfull att just detta fall kommer sluta på ett ganska vettigt sätt iaf, på grund av att modern i fallet agerar på ett sätt som uppenbart inte alls går att motivera att det skulle vara "barnets bästa" ur barnets perspektiv.
  • Anonym (Svar på tal)
    MRAKas skrev 2020-08-26 18:31:35 följande:
    Det är lite det som blir själva kärnan i problematiken med nuvarande upplägg kring vårdnadstvister.

Advokaten/juristen eller ombudet jobbar på uppdag av ena parten i målet, dennes uppdrag är ju att driva sin klients talan i syfte att klienten ska få sin vilja igenom i domslutet.

Jag har sagt det tusentals gånger, men jag säger det en gång till.
    Vårdnadstvister har inte i rättsväsendet att göra över huvud taget, det är fullständigt fel instans.
    Det är helt åt helvete hur detta hanteras av myndigheter idag överlag.
    Det mest tragiska i det hela är att de som far mest illa av detta är barnen.

Personligen är jag hoppfull att just detta fall kommer sluta på ett ganska vettigt sätt iaf, på grund av att modern i fallet agerar på ett sätt som uppenbart inte alls går att motivera att det skulle vara "barnets bästa" ur barnets perspektiv.
    Jag tycker man som advokat går över gränsen när man uppmanar sin klient till bedrägligt eller (som i detta fall) rent kriminellt beteende. Fy!

Vilken instans föreslår du istället för Tingsrätt för att hantera vårdnadstvister?
  • MRAKas
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-08-26 19:56:51 följande:
    Vilken instans föreslår du istället för Tingsrätt för att hantera vårdnadstvister?
    Den instansen finns inte idag.

Rimligen borde den dock sorteras in under Socialtjänsten.
    Eller varför inte en helt ny skräddarsydd myndighet, "BarnrättsMyndigheten", eller nått i den stilen. 

Hur som helst så skulle hela idén utgå ifrån att det räcker med att ena eller båda vårdnadshavarna anmäler att "Vi kan inte komma överens om hur vi ska fördela ansvaret för vårt gemensamma barn efter separation".
    Pang, boom! Bara en knapp att trycka på så sätts hela karusellen igång, denna instans skriver in ärendet och har sedan ansvar för att reda ut hur dessa 2 föräldrar skall fördela ansvar och skyldigheter inom det delade föräldraskapet.

Grundtanken är denna instans ska se på saken ur barnets perspektiv.
    Det är dock nödvändigt att påpeka att detta inte är någon lätt uppgift, det krävs att de som arbetar med detta verkligen har gedigen utbildning och lång lång erfarenhet. Samt att detta ska ses som en spetskompetens, detta skall vara en skräddarsyd instans som enbart jobbar med detta.

Med i min tanke finns även att denna instans borde ta ett betydligt mer övergripande ansvar för helhetssituationen kring barnet och fördelningen i föräldraskapet.
    Vem ska ha vårdnad? Hur ska barnet bo? Behöver någon betala underhåll? Behöver någon av föräldrarna bostadsbidrag? Vem ska få barnbidraget? Hur ska allt praktiskt ansvar delas upp mellan föräldrarna?

Man skulle enkelt kunna säga att det borde vara som dagens "samarbetssamtal" hos familjerätten, med den betydande skillnaden att det inte skulle vara frivilligt att delta. Den som hanterar ärendet ska även ha befogenhet att bestämma vad som ska gälla i de fall ni inte lyckas nå en lösning i samförstånd. Om ena parten bara ställer sig upp o går ut skrikandes o gråtandes när den inte får som den vill, så får den part som sitter kvar bestämma.
    MEN.
    Det är otroligt viktigt att säkerställa att den som hanterar ärendet verkligen ser till att alla beslut baseras på fakta, och att samtliga utredningar sker på ett rättssäkert sätt. Det skall också vara som en ständig ledstjärna att alla beslut skall ha "barnets bästa" i fullt fokus, det är inte denna instans roll att ta hänsyn till "rättvisa" eller jämställdhet mellan föräldrarna på något sätt eller vis.

Detta är baserat på mina egenupplevda erfarenheter ifrån min egen vårdnadstvist där jag var ena parten.
  • Anonym (Svar på tal)
    MRAKas skrev 2020-08-26 20:46:56 följande:
    Den instansen finns inte idag.

Rimligen borde den dock sorteras in under Socialtjänsten.
    Eller varför inte en helt ny skräddarsydd myndighet, "BarnrättsMyndigheten", eller nått i den stilen. 
    Kortar ner ditt citat lite bara.

Ok, så för mig som inte haft personlig kontakt med Familjerätten, borde inte de vara rätt instans? Om de fick mer befogenheter alltså. Jag vet inte vilket slags personer som arbetar där, vad det har för formell bakgrund osv.
  • MRAKas
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-08-26 20:53:35 följande:
    Kortar ner ditt citat lite bara.

Ok, så för mig som inte haft personlig kontakt med Familjerätten, borde inte de vara rätt instans? Om de fick mer befogenheter alltså. Jag vet inte vilket slags personer som arbetar där, vad det har för formell bakgrund osv.
    Det är socionomer och socialsekrererare som jobbar där, de vet inte ett skvatt om hur man gör rättssäkra utredningar eller hur man reder ut falska anklagelser t.ex.
    Kvinnor är även extremt överrepresenterade, vilket SKULLE KUNNA innebära att män och kvinnor blir bemötta och behandlade på olika premisser enbart baserat på deras kön.

Det skulle mycket möjligt kunna reformeras till att bli en lämplig instans dock.

Men att enbart ge familjerätten i nuvarnade utformning befogenheter att besluta vore ren katastrof.
  • Anonym (Svar på tal)
    MRAKas skrev 2020-08-26 21:07:55 följande:
    Det är socionomer och socialsekrererare som jobbar där, de vet inte ett skvatt om hur man gör rättssäkra utredningar eller hur man reder ut falska anklagelser t.ex.
    Kvinnor är även extremt överrepresenterade, vilket SKULLE KUNNA innebära att män och kvinnor blir bemötta och behandlade på olika premisser enbart baserat på deras kön.

Det skulle mycket möjligt kunna reformeras till att bli en lämplig instans dock.

Men att enbart ge familjerätten i nuvarnade utformning befogenheter att besluta vore ren katastrof.
    Naturligtvis måste det vara personer som har juridisk bakgrund, allt annat vore ju rena vilda västern! Nåja, nu lär det väl knappast bli av ändå men man kan ju hoppas att tingsrätten dömer korrekt i ts fall.
  • Anonym (TS)

Uppskjuten huvudförhandling och inväntar beslut från tingsrätten om mitt ex ska få interimistiskt boende och vårdnad. Känner mig inte särskilt orolig faktiskt då boendet varit hos mig sen vi gick isär för 2 år sen.

En ny utredning på familjerätten skall också göras. Och blir det som jag tror att min son stannar hos mig tills huvudförhandling så lär ju han anses ha rotat sig i staden vi flyttat till.

Jag har för övrigt skött allt umgänge, med skjuts och sett till att min son kunnat träffa sin pappa.

• Annita

Hur lång tid anses barn behöva innan de betraktas som "rotade" på en plats? Jag förstår att ålder spelar roll, men det bör väl ta mer än några veckor...?

• Anonym (C)
    Anonym (TS) skrev 2020-08-27 11:28:41 följande:

Uppskjuten huvudförhandling och inväntar beslut från tingsrätten om mitt ex ska få interimistiskt boende och vårdnad. Känner mig inte särskilt orolig faktiskt då boendet varit hos mig sen vi gick isär för 2 år sen.

En ny utredning på familjerätten skall också göras. Och blir det som jag tror att min son stannar hos mig tills huvudförhandling så lär ju han anses ha rotat sig i staden vi flyttat till.

Jag har för övrigt skött allt umgänge, med skjuts och sett till att min son kunnat träffa sin pappa.

Fast även om du skulle vinna så kan väl ditt ex överklaga domstolsbeslutet och det kan bli en annan utgång senare?
Svar på tråden Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?