Anonym (Svar på tal) skrev 2020-08-26 19:56:51 följande:
Vilken instans föreslår du istället för Tingsrätt för att hantera vårdnadstvister?
Den instansen finns inte idag.
Rimligen borde den dock sorteras in under Socialtjänsten.
Eller varför inte en helt ny skräddarsydd myndighet, "BarnrättsMyndigheten", eller nått i den stilen.
Hur som helst så skulle hela idén utgå ifrån att det räcker med att ena eller båda vårdnadshavarna anmäler att "Vi kan inte komma överens om hur vi ska fördela ansvaret för vårt gemensamma barn efter separation".
Pang, boom! Bara en knapp att trycka på så sätts hela karusellen igång, denna instans skriver in ärendet och har sedan ansvar för att reda ut hur dessa 2 föräldrar skall fördela ansvar och skyldigheter inom det delade föräldraskapet.
Grundtanken är denna instans ska se på saken ur barnets perspektiv.
Det är dock nödvändigt att påpeka att detta inte är någon lätt uppgift, det krävs att de som arbetar med detta verkligen har gedigen utbildning och lång lång erfarenhet. Samt att detta ska ses som en spetskompetens, detta skall vara en skräddarsyd instans som enbart jobbar med detta.
Med i min tanke finns även att denna instans borde ta ett betydligt mer övergripande ansvar för helhetssituationen kring barnet och fördelningen i föräldraskapet.
Vem ska ha vårdnad? Hur ska barnet bo? Behöver någon betala underhåll? Behöver någon av föräldrarna bostadsbidrag? Vem ska få barnbidraget? Hur ska allt praktiskt ansvar delas upp mellan föräldrarna?
Man skulle enkelt kunna säga att det borde vara som dagens "samarbetssamtal" hos familjerätten, med den betydande skillnaden att det inte skulle vara frivilligt att delta. Den som hanterar ärendet ska även ha befogenhet att bestämma vad som ska gälla i de fall ni inte lyckas nå en lösning i samförstånd. Om ena parten bara ställer sig upp o går ut skrikandes o gråtandes när den inte får som den vill, så får den part som sitter kvar bestämma.
MEN.
Det är otroligt viktigt att säkerställa att den som hanterar ärendet verkligen ser till att alla beslut baseras på fakta, och att samtliga utredningar sker på ett rättssäkert sätt. Det skall också vara som en ständig ledstjärna att alla beslut skall ha "barnets bästa" i fullt fokus, det är inte denna instans roll att ta hänsyn till "rättvisa" eller jämställdhet mellan föräldrarna på något sätt eller vis.
Detta är baserat på mina egenupplevda erfarenheter ifrån min egen vårdnadstvist där jag var ena parten.